12 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Teşrinisani 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Hilei şer' 'iye Meğer hilei şer'iyeyi yalnız - biz yadmıyormuşuz; Avrupa'lılar, hat- T4 Amerika'llar bil Garp [ıul('c'mde şu şik vak- aya ratsladık: New - York'ta ek: Âyan azasından mürekkep olan bir cemaate ziyafet çekmişler. Fakat, malüm ya, orada, içki, yasak! İçkisiz zi, , tuzsuz “çorbaya benziyecek; Âyan azasına sormuşlar: _—?ş.mpınyı filân da ister mi- Sizinkiler, vermiş: yutkunarak — cavap — İsteriz gerçi istemesine am- ma.. Nanıl olur? Hem memnuiyet kanununu biz çıkartalım; hem de, zayafetti alâmeleünnas — içelim | Sonra, * Halka verir talkını ! kendi ' yutar salkımı!,, demezler mi?.. Resimler çıkacak... Gazete- lere basılacak... Hilei şer'iyeyi bulmuşlar: Sofranın Üstüne sürahi sürahi su konmuş, Her davetlinin iskem- n altına da şarap, şampanya Şerefine resmen “abı musaffa,, iç. mişler; gönülleri çektikçe de yere iğilip potinlerini bağlıyormuş gibi yaparak, gizliden gizliye yuvarla- mışlar ickileri. Tıpkı eskiden - bizde, “sirke olsun!,, diyerekten şaraba bir tanecik tuz atarlar; dibine çökünce badeyi! çekerlermiş O usul. Matbaamızı teşrif eden İdris Efendi Hazretleri, bilei şer'iyeye dair pek İâtif bir macera anlatt Devri Hamidi, de, hovardalığı giden mollalar, behemehal üçer iiçer giderlermiş. Fahişeler sorar larmış: — Beni alıyor musun? — Alıyorum. — Ben de seni alıyorum. İki müslüman şahit muvacehe- sinde, bu suretle, şer'i nikâh kı- yılmış olurmuş. Sabahliyin çıkarken de, 1 verip “Boş oll, derlermiş. * Gülünç vakat Amma Amerika Âyanınınki da- ha az gülünç değil! (Va - Na) Kapı, kapı dolaşıp İApartıman, eyarıyorsanız hata ediyorsunuz. Boş ye- re vakıt kaybedeceğinize On binlerle Kari'i olan “ AKŞAM,, a bir küçük ilân koyduru- nuz, derhal istediğinizi bulursunuz! Yevni, Si DARERANE Telgraf adresi, Telefon : yan işleri. için lek 1686 idare işleri içim çi M Teletom ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için” Seneliği 1700, olti ah $00 kuruş. Eğnşbi Seneliği 3000 azlığı 1600; Üç aylığı 900 kuruştur. i davetlileri Beyoğlu lağımları Belediye tamirat | için emanetten para istiyecek bu Beyoğlu belediyesi ıde yapılacak olan en mühi ve müstacel işleri tasnif etmiştir. | neticede dikkati celbeden en mü- | him noktanın Beyoğlu mecraları olduğu anlaşılmıştır. Beyoğlundaki sene mecralardan hemen hepsi uzun senelerden beri tamir yüzü gör- memiştir . Bu mecraların en harap olan kısmı Galata ve Haliç sahilleridir. Bu mecralar 60 sene evel Galata ve Azapkapıda şimdiki semt inşa edildiği zaman yapılmış f zamandan beri en küçük mir yüzü bile görmemişlerdir. Senelerden beri bu mecralar bo- zulduğu için tedrici bir. surette sızıntılar hasıl - olmuş, binaların temellerine zarar verecek dereceye gelmiştir. Yapılan — tetkikat neticesinde şayet bu mecralar ciddi tehlikeler baş Mecraların ağızları temizlenmedi- ginden kapanmışlardır. tahsisatı Emanetten isteyecektir. Beledi son günlerde için çok ciddi müracaatlar karşı- sında kalmıştır. (l ve Voyvoda caddelerile Şişhane yokuşunda ve sair semt- lerde seyrüseferi güçleştiren kö- şeler, dirsekler gibi maniaların da kaldırılması kararlaştırılmıştır. Beyoğlu belediyesi bütün bu işler için bir mesai programı zırladığından bu proğram le emanetten munzam tahsis isteyecektir. Balıkçılığımız Her şeyden evel soğuk hava deposu ve konserve fabrikası lâzım Balıkçılık hakkında İstanbul ve mülhakatı balıkçılar cemiyeti reisi Ahmet Muhtar beyden şu mektubu aldık. Gazetelerde ara sıra balıkçılı- ğimizin islahi, tekâmül çareleri ve açık deniz balıkçılığına ait yazılara tesa düfediliyor. Bu yazılarda açık deniz balıkçılığı müdafaa edil- mektedir. Açık deniz balıkçılığın- dan beklenen şey çok balık tutul- masıdır. Halbuki biz henüz iptidai ve: | saitimizle, kapı balıkçılığı ile çok miktarda balık tutuyoruz. İkide birde sayt alât ve edevatımızın - Avrupa sahil balık- çılığı vesaiti kadar tekâmül etme- | diği öne sürülür. Umumi barp esnasında İstanbula gelen ve bu işlerle alâkadar olan alman mü- tehassıslar vesaitimizin son derece mükemmel olduğunu tasdik etmiş- lerdi. O zamandan beri balıkbane bu husustaki terakkiyatı dikkatle takip etmiştir. Vesaitimizin asrın - terakkiyatı ile mütenasiben tekâmül etmiş olduğuna on günden beri tutulan balığın miktarı şahittir. Yalnız bir gün içinde balıkha- neye gelen palamutun - miktarı yarım milyonu bulmuştur. Bu ba- lığın bir günde elden çıkarılmayan kısmını, yani halkın ihtiyacından | fazlasını muhafaza — etmek - için | soğuk hava tesisatımız, konserve fabrikalarımız olmadığı için çiftini 60 paraya kadar verdik... Balık bolluğu 10 gün böyle Feci bir cinayet Üzüm taciri Abdullah B. nasıl öldürüldü? İzmire merbut Seferihisarda müthiş bir cinayet ika edilmiş, Seferihisar'ın Camiikebir mahal- lesinde ikamet eden gülzade Ab- dullah bey; aynı mahallede Ko- yun Ali bey oğlu Abdurrahim tarafından bıçakla öldürülmüştür. üm tüccardır. Maktul Seferihisarda çakır keyf bir halde çarşı içinde İsmail efen- dinin kahvesine gitı Abdullah beyin kahvehaneye geldiğini gören halk ayağa kalka- rak kendisine hürmet etmişlerdir. Yalnız bir masada oturmakta olan Abdurrahim ile arkadaşları yerle- rinden kıpırdamıyarak - sohbetle- rine devam eylemişlerdi Abdullah bey, — Seferihisarın zengin bir adamı olduğu ve şim- diye kadar herkesten hürmet gör- meğe alıştığı için sarhoşluğun ver- diği tesirle Abdurrahim ile arka- daşlarına biddetlen — Beni neden selâmlamadınız?.. Diye söylenmiştir. Bu sırada orada bulunan halk- tan bazısının teşviki ile Abdur- yahim ile arkadaşı Hüsnü bir vak'a çıkarmamak - için kalkıp kahveyi terketmişler, güya evle- rine gidiyormuş gibi yapmışlardır. Fakat çok geçmeden Abdur- rahim geri dönerek hamil bulun- keskin bıçağını çekmiş, halâ kahvehanede oturmakta olan Ab- dullah beyin sağ omuzuna dört defa saplamıştır. Abdullah bey çok ağır olan yaralarının tesirile derhal yere düşmüştür. Yakalanacağından kor- kan Abdurrahim; oradaki halka itaben : — Geri çekilin yakarım ! bağırarak Abdullah beyin üzerine eğilmiş, bir müddet bak- tıktan sonra kaçıp Apdullah bey; tedarik edilen bir otomobil ile İzmire getirilmek istenilmiş ise de aldığı ağır y ların tesirile yolda vefat etmiş Devlet matbaasında Devlet matbaasında, bu ayın sonuna kadar, bütün orta tedri- sat mekteplerimiz için lâzım olan kitapların tabı nihayet bulmuş olacaktır. Bu sayede, bu sene bütün sınıfların kitap ihtiyacı kab mıyacaktır. Bu tabiları bitmek üzere olan kitaplar, evvelce ka- bul edilmiş eserlerin yeni harf- lere nakledilerek yeniden bası- danlardır. Bunların pek mühim bir kısmı bitmiştir. devam ederse mahsulâtımızı de- nize dökmemek için balık saydını tahdit edeceğiz. Bu gösteriyor. ki balık tutmak kâr temin etmesi şöyle dursun, hattâ çok kere za- bizde çok rar getirir... Bunun da önüne geçmek için balık konserve fab- rikalarına ve soğuk hava depo- larına şiddetle ihtiyaç vardır. Biz sahil balıkçılığı ile tuttuğu- balıkları ” muhafaza edemi- yoruz. Açık deniz balıkçılığından evel soğuk hava ve konserve fabrikalar tesisine bakalım... Bir konserve fabrikası vücude getirmek için 500 bin liraya ih- tiyaç vardır, Esnafın birleşerek bu buyük sermayeyi vücude ge- tirmesine imkân olmadığı için hükümetin çiftcilere göstermekte olduğu bimaye usulünü bir çiftei- ciden farkı olmayan balıkçıra da teşmil etmesi lâzımdır. Kolza yağı Petrol kumpanya- larının sarfiyatına sekte vurdu Şehrimizde petrolle karışık kolza | yağı sarfiyatı artmıştır. Bu sar- fiyat o kadar çoğalmıştırki. halis petrol satışına imkân kalmamıştır. Petirolu tağşiş eden en ziyade kolza fabrikalarıdır. Bu vaziyetten en ziyade büyük gaz — kumpanyaları — mütcessir olmuşlardır. İstandart, Neft sandikat, Etval Romen gaz kumpanyaları petrol inhisar idaresine müracaat ederek fabrikalarının — f bir nihayet — verilmesini etmişlerdir . — Kolza büyük — kumpanyaların azalmıştır. Petrol kumpanyaların bu. remanetine bildirmiştir. Tetkiki hesabat encümeni mazbatası Bir haftadanberi cemiyeti be- lediye tetkiki hesabat encümeni geçen sene bütçesine ait tetkika- ftına her gün devam ediyor. Bu seferki tetkikat çok mühim ve dakik noktaları ihtiva ettiğinden tanzim — edilmekte — olan m: bata da emanet — varidatının cibayeti şekli hakkında yeni bazı üsüller — tavsiye — edilmektedir . Mazbata muhteviyatının cemiyeti belediyede hararetli müzakere zemini teşkil edeceği tahmin ediliyor. kolza den sarfiyatı isar idaresi atını şeh- Asma kopru Hamdi B. asma köprünün lüzumunu şiddetle müda- faa ediyor | Asma köprü etrafındaki müna- kaşalar devam ediyor. Bazıları 60 milyon liraya bir asma köprü yapmakla Halicin tam bir liman olmasına da hizmet edileceğini mevcut köprülerin en tabii bir limanı kapattığını Haliç gibi bahri sâyün tekâsüf ettiği bir yerin inkişâf edemediğini ileri sürüyor. Liman şirketi müdürü Hamdi bey bu mesele hakkında bir mu- harrimize şu izahatı vermiştir : — Eğer Halicin bir liman ol ması lâzım gelirse köprünün asma olması lâzımdır. Eğer emanet Halici körletmek, doldurmak isti- yorsa o başka.... Şehremanetinin bir limanı köprüyle ikiye ayırma- sına hiç bir hakkı yoktur. Ema- netin Tophaneyle Sarayburnu ara- sında bir köprü yapmadığına şük- retmeli. Halihazırda köprü Bizans- lar zamanındaki zencir vazifesi örüyar. “-Köprünün 60 milyon İraya gkatiğadan” yöSekliye Köprü mütehassısı değilim. Fakat | köprünün temamile asma olmasında bir faide yoktur. Ancak vapurların | geçebileceği yerin asma olması kâfidir. Bu otomatik tesisat için | de 60 milyon lira gideceğini zan- orum. Asma / köprü işi bir iş diye karşılamak hayali doğru değildir. Anvers, Roterdam limanlatında da böyledir. Hattâ vapur geçeceği zaman köprü açı br, vesait durur. Bu kadar rahat- sızlığa da halk katlanır. Bizim de bu kadar rahatsızlığa katlan- mamız lâzımdır. Çünkü memlekete para liman faaliyetinden girer, Paraların tarihçesi Bizde paraların bir saltanat ve ölüm devresi var... Meselâ bir zamanlar 5 paranın hakimiyetini düşünün... Yirmi beş sene evel nereye gitseniz beş para hangi dükkâna girsi iz beş para eş ekmek, beş peynir malümdur... O vakit her- kesin ağzında beş para... Var mı beş para yok mu beş para... Aradan zaman geçiyor... Beş para kiymetini kaybediyor, göz- yor, hakimiyet ve sab tanat devri beş paradan 10 pa- raya intikal ediyor... Artık 10 para, en küçük para vahidi kıyasisi oluyor... Su içiyorsunuz 10 para veriyore sunuz, köprüden geçiyorsunuz 10 para - veriyorsunuz, bir kahveye Zidiyorsunuz. 10 para veriyorsu 'nuz, tünele biniyorsunuz 10 para veriyorsunuz, bir gazete alıyor- sunuz 10 para veriyorsunuz... 10 paranın zamanı saltanatı bir hayli uzundur. 10 paradan sonra 40 para tahta çıkıyor ve başlayor. icrayı hükm- etmeğe. 40 paraya 100 para halef olu- yor. Mustakil şeklindeki eski kır mızı kâş elden ele dolaşıyor.. imdi de saltanat beş kuruşta.. “Beş para ekmek, beş para sözü yerine şimdi işporta — Ne alırsan al 5 kuruşa... Diye bağırıyorlar. Paraların içinde en acmacakları, €n zavallıları hangileri - biliyor musunuz? Hiç saltanatı olmayanlar .. Me- selâ zavallı 50 para, zavallı 70 para zavallı 90 p: Ben hiç hatırlamam ki bir şey satın alayım da 50 para, yahut 70 para yahut 90 para vereyim.. Hikmet Feridun T Futbol faaliyeti Şilt maçları nasıl yapılacak?Muh- 'telit maçlar da tertip olunacak Bu sene İstanbul futbol heyeti mühim bir faaliyet programı ha- dadı... Tesbit edilen şekle göre çlar lik ve şilt oyunları namile ikiye aynlmıştır.. Şilt müsabakar larına 12 klüp dahil olacak ilk tas- lüple yapılıp bu 8 klübün kalanların iltihakile ni: hai maçları yaparak Şilt müsabaka- ları neticelenecektir.. Stadyomda lik maçları olmadığı günlerde iki maç yapılacak, mağlüp olan takım tasfiyeye uğrayacaktır. Şilt maçları 10 sene devam ederek, Şildi her sene kazanan takım muhafaza edecektir. n sene zarfında en çok kazanan takım Şildin sahibi aslisi olacaktır. Lik maçları iki küme Üzerinden yapılacaktır.. Yalmız Süleymaniye tanbul spor bu cuma halledilecektir, badema terfi mü- sabakası yapılmayacaktır. Futbol heyeti reisi bunun mahı- zurlarından bahe etti. Ezcümle bir takım kmesi / içinde Klüplerle çarpışmak ' süretile bir netice alıyor ve bu klüp sonuncu olduğuna nazaran kendinden aşağı bir kümenin birincisi ile ayrıca çarpışmak suretile mağlüp oluyor ve ikinci kümeye geçiyor. bu sporcu ruhunu çok rencide eden bir haldir ne İngilterede ve nede Fransada böyle bir terfi müsaba- kası yapmadan klüpler aldıkl puvanlar itibarile otomatik suretle yerlerini değiştirirler.. Muhtelit — takım — maçlarına gelince: Lik ve Şilt maçları daki - çarpışmalarda — not lecek oyuncuları bir arada çalış- tırmak hususu temin edilecek tarzda tanzim edilecektir.. Bu mevsimde 6 defa muhtelit takım- lar maç yapacak 30 mayısta kü- çükler, lik ve Şilt şampiyomu taayyün edecektir... Ö. Besim