November 15, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

November 15, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

- Halkın ihtiyacı Dahiliye vekâleti mühim — bir tamim gönderdi : Ankara 14 ( Hususi ) — | Memleketimizin coğrafi vazi- | yeti
 Tokatlıyandaki intihar |- Karı koca Amerikaya kaçmak ıstıyorlardı Aron bıraktığı mektupta «Kabahatımızı ölümümüzle ödeyoruz»
 Avrupada milliyetperverlik hareketlerinin galebesi Avrupada garip bir aksül'amele şahit oluyoruz. Bir kaç seneden beri —...
 Kurtlu unlar Ekmekler neden ena çıkıyor? | | | Balıkpazarında bir uncu dükkâanından alınan rümunede neler bulundu? , Dünkü

.« İnsanların Aayatı tehlikeye konur mu? Sene 12 — No : 3984 CUMA — 15 Teşrinisani 1929 Neticede bi bat bir filida. / yapmak için... Avrupada milliyetper- verlik hareketlerinin galebesi Avrupada garip bir aksül'amele şahit oluyoruz. Bir kaç sene- den beri — milletlerin — siyasi hayatında sol cenahlara doğru çok bariz bir meyil vardı. Beynel- milel politika sahasında da ol dukça kuvvetli uzlaşma, yaklaşma, birleşme, hattâ sevişme rüzgârları Akvam, Lo- başlayan bu ha- va, zaman oldu ki Avrupa milletleri ittihadı fikrini bile hayal ve naza- riyat vadisinden çıkardı, tahakkuku mümhkün bir gaye şekline - soktu. Fakat, ne oldu. bilmiyoraz, hul ve esrarengiz havası, hemen hemen milletleri, — beynelmilekcil fikirlerinin müdafil olan sol cenah fırkalarından çevirdi, her tarafta sağa doğru bir hareket başladı. Bu milli siyasetlerin tesiri yavaş yavaş beynelmilel münasebetlerde de görülmeye başladı. Belli başlı Avrupa - milletlerinin son aylar- daki tezahüratına kısa bir nazar bu iddiayı ispata kâfidir. Fransada mebusan meclisinin devirdiği Briand, Avrupada bey- nelmilel l meç- fesat ışma politikasının kah- ramanı idi, |Lokarno misakı onun eseridir. Almanlarla anlaşma yo- Tunu tutan sabık başvekil yalnız samimi bir sulh adamı değil Avrupa milletleri ittihadı fikrini kuvvetle ortayı tikacısı idi. Gariptir kendini müdafaa etmek içir usan kürsüsünde beynelmilel sulh Siyasetine ettiği hizmetleri değil, milliyetperverliğini, üç — senelik askerlik müddeti gibi milli ve vatani hizmetlerini saymağa mec- bur kaldı. Ve nihayet fransız ka- binesini, sol cenah fırkalarının muvaffakıyetsiz teşebbüslerinden sonra sağa mütemayil,milli hayatta tanınmış cümhuriyetçi rical teşkil etti. Almanyada, müfrit milliyetçiler, sol cenah fırkalarının her yerde hâkim olmalarına rağmen büyük bir muvaffakıyet — kazandılar. Hugenberg'in reyiam teşebbüsü müntehipler arasında lüzumundan fazla rey topladı. Alman milliyet- perverleri Yüng plânının kabul edilmesi aleyhine - Alman teşki- lâtı esasiyesi“mucibince - bütün milletin ârasına istediler. Bunur tehiplerin yüzde onu bu takri kabul etmelidir. Sol cenah fırkaları ve hükümet Devamı ikinci sahifede ) Balıkpazarında Kurtlu unlar Ekmekler neden fena çıkıyor? Balıkpazarında bir uncu dükkânından alınan nümunede neler bulundu? Dünkü nüshamızda ekmek ve unlara bile karıştırıldığını ve bir çok un nümunelerinin emanetçe toplanarak tahlil ettirildiğini yazmıştık. Şehremaneti , vaki olan bir ihbar — üzerine — Balıkpazarında Nikoli - Danyalın un deposunu taharri ettirmiş, deponun üst katında yüzlerce çuval un bul- muştur. Bu unlardan birer miktar nümune almarak — kimyahaneye sevkolunmuştur , Kimyahanenin raporu bu unların | hayvanların bile yiyemeyecekleri derecede pislik ile karışık oldu- gunu meydana Çıkarmıştır. Canlı canlı kurtlar sayılamaya- cak derecede çoktur. Unlara pas- palla çavdar da İkarıştırılmıştır. Sahibi Danyal bu unları satt ve birinci mevi ekmeklik unlara karıştırdığını itiraf etmiştir Filhakika depoda iyi cinsten an da bulunmuştur. - İçinde canlı kurtlar bulunan bu unlar Beyazıt belediyesince imha edilmiştir. Danyal hakkını Zabıt va- rakası tanzim edilmiştir. Emanet Danyalın deposunu seddedecektir. Emanet halka hileli un ve yiye- cek satan depoları şiddetle takip etmeğe başlamıştır. Heybeliada fırını kapatıldı Büyük adadaki / fırının taşlı ve topraklı ekmek - çıkardığı için 200 den fazla ekmeğin imha edildiğini yazmıştık. Büyükada fırmı gi /adada da Anesti - isminde ir adamın fırını vardır. Bütün Hey- belinin ekmeği bu adamın fırının- dan temin ediliyor. Fakat bu fırın da bozuk, taşlı, topraklı ekmek çıkarmakta ısrar etmi; Bugün , sahife Halkın ihtiyacı Dahiliye vekâleti mühim| B b günderdi Ankara 1 ) —| Memleketimizin coğrafi vazi- || yeti itibarile kışın orta Ana- | doluda ve bilhassa şark vilâ- || | yetlerinde petrol ve benzine || fazla ihtiyaç olduğu ve bazen bu ihtiyacın bir buhran şek- dinde tebarüz ettiği nazarı | dikkate alınarak bu hususta |) İ pratik ve faydalı bir usul | | ihdası düşünülmüştür. Dakiliye vekâleti tarafıp- dan vilâyetlere yapılan bir | tamimde belediyeler ve şeh- | | remanetlerince bu cihetin dai ma göz önünde — tutularak | mümkün olduğu takdirde, #â- man zaman bütçelerinden mu: ayyen bir para sarfı ile ihti. yaçlarına karşılık olmak üşere stok mal temini tavsiye edil. miştir. Bir tehlike savuldu Dün gece kavakta Umür ye- rindeki gaz deposunda çıkmışsada ifaiyenin sürate yer tişmesi sayesinde büyük bir felâ- ketin önüne geçilmiştir. zaruret Çuvalcı Kasım; muhtelif eşhasa meni tarafından ti Anestinin fırını ekmek çıkarıyordu. Emanet Hey- beli fırını kapandığı için Heybe- linin ekmeğini İstanbuldan gön- Fiatı 5 kprüş —— Tokatlıyandaki intihar Karı koca Amerikaya kaçmak istiyorlardı Aron bıraktığı mektupta «Kabahatımızı Tokatlıyan otelinde intihar eden Alman tebaasından Zigfrit Aron ile zevcesinin macerasına ait yeni ve çok şayanı dikkat malümat elde ettik. Dün de yazdığımız gibi Zigfrit Aron Berlinde noterdi, Karkohn isminde bir de ortağı vardı. İki ortak bir çok kimselerin emlâkini idare ediyorlardı. Zigfrit ile şe- riki bu emlâkin bedelinden ve kendilerine tevdi edilmiş olan di- ğer paralardan bir kısmını alarak sarfetmişler, fakat bir müddet i; idare ederek renk vermemişlerdir. Son zamanlarda sahipleri parala- Tını isteyince sıkışmış ve ne ya- pacaklarını şaşırmışlardır. Thtilâs edilen para 250 bin lira- dan fazla "olduğu için bunu ko- layca yerine koyabilmek kabil değildi. Bu kadar mühim bir pa- rayı tedarik gı;&;mkm görüle- meyince iki Müzakerede bulunmuşlar ve ellerindeki para ile Berlinden küğürak başka bir memlekette başka bir isim altinda yüşümağa karaf vermişlerdir. Zigfrit ve Karkobü işi zevceler anlatmışlar ve onları dâ böraberlerine — alarak - Berlindek kolayca — Peşteye — gitmişlerdir. Henüz mesele Almanyada şayi olmadığı için alman konsolos: sinden pasaport almışlar ve İtah- yaya gideceklerini söylemişlerdir. İtalya yerine İstanbul Pasaportları — aldıktan — sonra İtalya seyahatinden vaz geçerek birbirlerinden ayrılmışlardır. Zigfrit zevcesi ile — birlikte eksprese binerek 19 teşrinievelde İstanbula gelmiş, ve Pera Palas oteline inmişt Karı koca 10 gün bu otelde kaldıktan sonra İstanbula gelen Alman gazetelerinin kendilerin- den bahsettiklerini görmüşler ve Istanbulda çabuk ele geçecekle- | rini hesap ederek teşrinisaninin derecektir. birinde — İzmire - savuşmuşlardır. ölümümüzle ödeyoruz» diyor S P M Zigirit Aron — Aronun zevcesi Noter ve zevcesi 3 gün İzmi kalarak Amerikaya firar etmeğe teşebbüs etmişler, fakat 10 gün- den evvel vapur olmadığın anla- yınca tekrar İstanbula avdet etmişlerdir. Her ihtimale karşı.. Aron; Berlin gazetelerinin neş- riyalı üzerine Alman sefaretinin kendisini takip edeceğinden kor- karak İzmirde bir tabanca ve (Devamı ikinci sahifede ) e- 500 liralık Kıymetli eşya piyangösu Tafsilâtını (5) inci sahifemizde — Bu bey kocan — Hayır, daha yal