30 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Muallimler Orta tahsil muallimleri iki dereceye ayrıldı Ankara 28 — Orta tedrisat muallimlerinin dereceleri hakkında hazırlanan kanun lâyihası meclis encümeninde müzakere ve tetkik edilmektedir. Lâyihaya'göre, orta tedrisat muallimleri daimi ve ser- | best olmak üzere iki kısımdır. — | Daimi muallimler stajiyer olarak | işe başladıkları zaman Barem ka- mununun 9 uncu derecesine girer- ler, bir sene sonra 8 inciye terfi ederler. Mütcakip derecelere terfi için 7 inci, G ancı, 5$ inci ve 4üncü derecelerde üçer sene, 3 üncüde dört sene, 2 incide 5 sene kıdem kazanmaları lâzımdır. Bunlar bu suretle 25senede birinci dereceye yükselirlirler. Serbest muallimlere — gelince: Bunlar elişleri, musiki, cimnastik, €v idaresi, dikiş, biçki, ve taba- hak gibi meslek'Ge'mebaret beca- hıklardır. Bunlar- stalyer - olarak | 10 wncu düreceye gireler, bir | sene sonra 9 uncuya yükselirler. Blkiekiş. Üretlese “tali “iğn | Tinüye kader “Gder, 4 Gadide | 5 sene kıdem kazanmaları lâzım- | dır. Bu süretle nihayet 3 üncü | dereceye terfi etmiş olurlar. Ecnebi memleketlerde yüksek tahsil görenlerle maarifçe resmen | takdir edilmiş bir ilmi eser ya- | zanlar birer derece kıdem zammı | görürler. Muallimlerin şimdiki buldukları derecelerde hakları mahfuzdur, (Baş tarafı birinci sahifede ) 'nun üzerine Saitle beraber yukarı çıktık. Kapıyı açtık, madamı iusya - Çin Rus tayyareleri Çin karargâhını bombardıman etti Berlin 28 (Hususi) — Çin hü- kümetinin Berlin sefareti Alman- yaya bir nota vermiş sovyet hükümetine tebliğini bil- dirmiştir. Notada Rusya ile Çin arasında- ki ihtilâfın |bir bitaraf tarafından tetkiki teklif edilmektedir. Harbin, 28 (A. A.) — Bu gün leden sonra 15 Sovyet tayya- resi Buchatu üzerinde cevelânlar yapmışlar ve Çin umumi karar- gâhını bombardıman etmişlerdir. Bilâbare, diğer 8 tayyare yine Bucuhtu üzerinden uçmuşlarsa da bombardıman yapmamışlardır. Burada Sovyetlerin kendi şart- larını Çinlilere tehdit tarikile ka- bul ettirmek niyetinde bulunduk- ları zannedilmektedir. Feci bir vak'a Bir Çin polis memurunun anlattıkları Harbin, 28 (A.A) — Buraya gelmiş olan Sahalaor Çin polis müdür muavini “Chalanor,un 18 T. Sanide Sovyetler " kuvvetleri tarafından işgali zamanında üçyüzü küçük yaşda olmak üzere 700 kiş'nin bir. maden kuyuyusuna iltica etmiş olduklarını ve Sovyet nöbetçilerinin bu kuyu etrafında nöbet tutmuş olduklarını beyan aü etmiştir. Sovyet nöbetçileri kaç- ÖŞ G mar iaetbiinde bulnm ça vaka esnasında çok iyi muamele | eden Saittir. Mustafa da evvelce madamın yanında iki sene uşaklık etmiştir. Zabıta bunu bildiği için bir hafta evvel madam Kresteciyana: — Eski uşağınız - Mustafadan şüpheniz var mı?, Diye müteaadit kere sormuş ve madam Kereseciyan buna daima aynı cevabi vermiştir. — Hayır, katiyen cephesinin bir müddet mesine sebep olmuştur. Eşyanın bir kısmı Saidin oda- sında bulunmuştur. Diğer eşya da bugün istirdat edilecektir. Her tarafta yağmur fırtına (Baş tarafı birinci sahifade ) Bugün hava ekseriyetle bulutlu geçecek, yağmur yagmıyacaktır. Rüzgâr şark ile şimal arasından mutedil kuvvette esecektir. Sıcak- hk azalacaktır. Her tarafta yağmur Londra 28 (Hususi)— İngilte- vede fena havalar devam ediyor. Cenup ve garp taraflara müte- madiyen yağmur yağıyor. Bir çok yerleri su basmıştır. Taymis nehri kabarmıştır. Bir çok nehirlerin taşmasından korkuluyor. Manş denizinde tına hüküm sürüyor. Fırtına yü- zünden İngiltere sındı Paris 28 (Hususi ) — Fransanın cenup taraflarına şiddetli yağmur yağıyor. Bir çok nehirler taşmış , muhtellf yerler su altında kalmıştır. Fransa ara- letli bir fıre | i seferler güçlükle yapılıyor. | kişiyi tabanca ile itlâf etmişlerdir.| Ertesi gün, Sovyet kuman- danı bütün küçük yaştaki- Jere koyudan — çıkmalarını aksi taktirde kurşuna - dizileceklerini emretmiştir. Bu emir infaz edilmiş ve Çin pasaportunu hamil olan bütün ruslar kuşuna dizilmiştir. nada talebe nümayişi Atina 28 (A. A.) — Grevci talebenin yapmış oldukları güri tüler dolayısıle darülfünun emini dersleri beş gün tatil etmiştir. Belçikada kabine buhranı Bruksel 28 (A. şarelerine devam etmektedir. Pa- zar günü t edecek olan libe- ral kongresinin içtimaından evvel hiç bir karar ittihaz edilmiyeceği zannedilmektedi İncirlerimiz Ardiye müddeti 10 günden GD 5ae Hlanldi Bu sene incir müstahsılımızın mahsülleri yağmur yüzünden az fiatle satılmaktadır. İncirlerin çoğu burda halindedir. İzmir ticaret müdürlüğü az fiafle satılan incir- lerin nakliye ücretlerini tenzil için Aydın — şimendiler — kumpanyası nezdinde teşebbüste bulunmuştu. Aydın kumpanyası nakliye retlerinin tenzili kabil olmadığını bildirmiştir, fakat kumpanya ar- diye ücretlerinde mühim teshilât | göstermişlir. On gün istasyonda kalan incirlerden ardiye alınm: makta ve ondan sonra kalırsa ücret alınmakta idi. Kumpanya on günlük müddeti (30) güne | efendi tarafından yakalandı. —— | ğ etmiştir. Cehalet yüzünden Rizede bir genç hasta bir doktorun ilâcile öldü Rize, 29 ( Hususi ) — Burada cehalet yüzünden feci bir vaka Belsoğukluğuna müp- ir genç bir mütetabbipe mü- olmuştur. tel racaat etmiştir. Mütetabbip bu gence bir vermiştir. — İlâcı alan biçare genç ay sonra dehşetli sancılarla (vefat etmiştir. Vaka müddei umumilikçe haber | alınmış, hemen mütetabip yaka- lanmıştır. Ölen gencin cihazı dahilisi şi- şelere konularak morga gönde- rilmiştir. Boml?alı şakiler Rizede bomba ile bir evi uçuranlar yakalandı Rize 28 (Hususi) — Geçenlerde bomba ile bir erheva eden- ler yakalandılar. Bunlar üç kişi- dirler ve cürümlerini tiraf etmiş- lerdir. Manisada bir haydut yakalandı Manisa, 28 — (Hususi) — Muh- telif tarihlerde soygunculuk yapan ve şaki şeytan Mustafanın arka- daşlarıdan bulunup hali firarda olan Osman dün Jandarma kara- kol kumandanı başçavuş - Ahmet Manisada iş bankası şubesi Manisa, 28 (Hususi) — Şehri-| mizde iş bankasının bir şubesi, açılmasının temini için Ucaret odası “reisirMurat, âzadan Cevdet, belediye âzasından Mehmet bey- ler Ankaraya gitmişlerdi. Heyet âzasından Cevdet — beyden be- lediye reisi- Rıza beye gelen bir telgraftan anlaşıldığına göre Celâl beyin İstanbuldan Ankaraya gel- mesine intizar edilmektedir. Manisada ebeleri imtihan Manisa, 28 (Hususi) — Üç aydan beri memleket hastanesinde sitaj körmekte olan ebeler sihhat müdürü Hamit beyin riyaseti altında bir heyet — huzurunda imtihan — edilmişler imtihan mazbataları — sihhat — vekâletine gönderilmiştir ve Rize valisi Rize 28 (Husust) — Vali bey mezuniyetini bitirerek avdet etti. Rize türk ocağında konser Rize 28 ( Hususi ) — Türkoca- ğanda iki gecede bir kere konser verilmeğe — başlanıldı. - Konserler çok rağbet görüyor. HNT sez 500 &a Liralık Kıymetli eşya piyangomuza iştrak etemi 3 üncü sahifedeki kuponu kesip saklayınız ! 1 inci gelen 100 liralık istediği eşyayı alacaktır. Kurt sürüleri | Moskova şehrine kurt sürüleri Berlin 28 (Hususi) — Alman- yada havalar birdenbire soğumuş- tur. Yüksek yerlere kar yağıyor. Soğuk bilhassa şark hududunda daha şiddetlidir. Rusyadan gelen haberlere göre bu sene Rusyada kış erken baş- ladığından aç kalan kurt sürüleri köylere inmeğe başlamışlardır .. Bu sene kurtlar büyük bir cüret göstererek şehirlere de iniyorlar. Bir kaç gün evel kurt sürüleri Moskovanın kenar mahallelerinde görünmüştür. Kurtlar iki çocuğu Parçalayıp yemişler ve bir çok büyük adamlara hücum etmiş- lerdir. Almanya - Avusturya Berlin 28 (Hususi) — Raybştağ | meclisi / içtimalarına / başlamıştır. İlk içtimamda Almanya ile Avus- turya münasebatına ait bir proje encümene havale edilmiştir. Trene taarruz Yugoslavya, Bulgaristan nezdinde teşebbüste bulundu Belgrat, 28 (Hususi) — Şark ekspresine vüku - bulan taarruz bakkında tahkikata devam edili- yor. Hattı bomba ile tahrip eden çetenin Bulgaristanın iç tarafına kaçtığı anlaşılıyor. Yugoslav hükü- meti bu hâdise münasebetile Bul- garistan nezdinde teşebbüste bu- lunmuştur, Fransız hudutları 28 (ALA) — Mebusan n karbiye - encümeninde M. Magünot, hudutların müdafaa tertibatına ait pilân hakkında iza- hat vermiştir. İnşaat, 1930 senesinde setir kıtaatını — müessir bir surette himaye edecek derecede ilerlemiş bulunacaktır. İngiltere ve tahdidi teslihat Londra, 28 (A.A.) —M. Kellog da hazır. bulunduğu halde bir nutuk irat etmiş olan M. Makdo- mald İngilterenin tahdidi teslihat yolunda — fazla ileri gitmekten korkmamakta olduğu, çünkü bu siyasetin bulunduğu Mısırda intihap mücadelesi Londra, 28 (Hususi) — Mısırda intihabat mücadelesi devam edi- yor. Milliyetperver fırka bu mü- nasebetle çok şiddetli bir beyan- 'name neşretmiştir. Beyannamede eski hükümetlere şiddetle hücum ediliyor. müessiriyetine — kani beyan etmi Sö bit | duğu hamal 30 Teşrinisani 1929 Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında yeniden 6 vaka var 1— Zekiye hanım isminde biy kadın Unkapanında birlikte otur. in 17 lirasile bazı eşyasını çalmak - zannı altındadır, tahkikat yapılmaktadır. 2 — Galatalı Mehmetle bir Yemiş iskelesinde tüccar efendiye ait iki teneka yağı çalıp kaçarlarken yakalar- mışlardır. 3 — Sabıkal Murat Unkapa- nında bir tüceura ait boş bir fıçıyı götürürken yakalanmış! 4 — Sultan hamamında gün- doğdu mağazasına müşteri sıfa- tile gelen Ahmet ve Bekir isminde iki açıkgöz birer yelek çalıp kaçarlarken tutulmuştur. 5 —Balıkçı Himmet Ayasofyada fanilcı Vahanın dükkânından bir fanila çalarken yakalanmıştır. 6 — Mehmet isminde bir sa- bıkalı Pangaltıda boş iki eve gir- miş, terkos musluklarını sökerken yakalanmıştır. Bir kadın yaralandı 1549 numaralı otomubil Şişha- nede Tudu namında bir kadına çarpıp başından yaralanmıştır. Bir kayık battı Dün Yağ iskelesinde H: mındaki motör; kayıkçı Azizin su sandalına çarpıp 15 çuval kestane 20 çuval kabak çekirdeği ile bir- likte batırmıştır. x Tütün inhisarı Jâyihası — Yeni tütün inhisarı kanunu B. M. M. İktisat encümeninde, bugün müzakereye başlandı. İnhisar U. müdürü Behçet B. lâyihanın mü- zakeresinde bulunmak üzere An- karâya gelmiştir. * Yeni Yunan sefiri — Yeni Yunan sefiri cumartesi günü matnamesini Reisicümhur Hz. ne takdim edecek ve mütcakıben muallâk mesail hakkında Ha vekâletile temasa başlıyacaktır. ** Pahalılıkla - mücadele Emanet pahalılıkla mücadeli 1 milyon lira sermayeli operatif açacaktır. Kooperatifin nizamnamesi tasdik edilmek in vekâlete — gönderilmiştir. -Bütün emanet memurları ”/ kooperatife girecek ve maaşlarından kesilecek birer maaşla kooperatifin serma- yesi temin edilecektir. ** Poliste tebedülât? — Anka- ra'dan İzmir'de çıkan Anadolu refikimize verilen son malümata göre polisler arasında tebeddülât icrası kat'i surette takarrür etmiş- dir; İlk parti olarak — Manisa'da mevcut olan bütün zabıta mem- yrları İstanbula gönderilecek ve İstanbuldan ayni miktarda polis Manisaya tayin edilecektir. Bu husustaki emir dahiliye vekâle- tinden alâkadarlara tebliğ edil- Tereşşüh eden mütemmim ma- lümata göre Manisa polisleri mübadelesi bittikten sonra İzmir ve Aydın polislerinden bir kısmı- nın da İstanbula tayin edilmeleri mühtemel bulunmaktadır. liye söyliye dilimizde tÜY bağıra bağıra gırtlağımız yırtıldı; yaza yaza kalemimiz aşın- dı: Filimlerdeki Türkçe şive, sarf ve imlâ yanlışlıkları hâlâ taham- mül edilmez derecededir. Bunları yazmak cür'etinde bulunanlardan hiç değilse Halk Mektepleri şahadetnamesi sorulsun!