27 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife & İş bankasınciâ : Dünkü merasim çok iyi tesir bıraktı Dün İş bankasının tasarruf günü ve İstanbul şubesinin tesisinin beşinci yıl dönümü idi. Bu müna- sebetle bankada merasim yapıl- mıştır. - Merasim pek parlak ve pek kalabalık olmuştur.. Merasım — başladıktan banka meclisi idare reisi mebusu Mahmut bey pek güzel bir nutuk söylemiştir: Mahmut bey merasime gelen- teşekkür lere | ettikten — sonra glen sebep pek ciddidir. Tei ni -yıuııı. istil Bugüne kadar belki hiç hissetme- den kendi vücudumuzu kemirdik, kendi kanımızla yabancıları besle- dik. Lâkin artık yeter. Gafletimizin milli bünyede açtığı yaralar, şimdi acısını — bissettirmeğe — başladı . Eğer tasarruf hususunda ayni kayıtsızlığı gösterecek olursak bu yara az zaman içinde kangren olur. Tasarruf. mücadelesinde en değerli vazife türk kadınlarına, kızlarına düşi ö değil, ayni zamanda sarfetmesini ve ta- sarruf etmesini de bilmelidir. Amerikada bir banka kendi rarmtakası dahilindeki mekteplerin tolebesine 3,000,000 tane kum- bara dağıtmıştır. Bizde bankalar umümiyetle — yalız bir. takım mali müameleler ile meşgul olur- lar, bu fmemleketin iktisadıyatın- dan ziyade bankaların kendi ka- salarına âit bir meşgaledir. İş bankasının bariz karakteri milli iktisat ve milli bir tasarruf kaynağı olmasıdır. Mahmut bey bundan sonra iş bankasının küşadının. tarihçesini yapmıştır. *1924, senesinin 26 ağustosun da Ankarada, dört odalı küçi bir evde, yalnız altı memurla ğ. iş bankası açılmıştı. Bir milyon — 4250) de yalmız dörtte büri, ) lirası toplanı Hııııınzlcııdıler O tarihin ü rinden ancak beş sene - geçti. Bugün bankanızın vilâyetlerde 27 şubesi var. Bütün memurlarının mecmuu 700 ü buldu. Bu memur- » lardan 95 i hanımdır. Ankaradaki merkez binası Av- rupanın en büyük ve şık banka binaları gibi milli - gururumuzu BŞ ei Balar sahlesnndi ankanın — muamelâtı, indedi Şu saatte bankadaki mevdua- 'tın yekünu 38 milyon Türk lirası- dır. Herkesin memlekette yok, dediği ibtisası, tekniği elemanı, kabiliyeti, bol bol milli mubitte bulduk. Tasarruf politikasının ne- ticesi de mutlaka böyle olacak... Mahmut beyin sözleri alkışlarla karşılanmıştır. Davetlilere ihlamur milyonlar Bu nasıl iş ? Bu sabah matbaamıza Bulga- “ristan muhacirlerinden bir grup geldi, ve bize şu surette dert yandılar: * — Efendim biz. Rusçuktan geliyoruz. Hükümet muhacir eşya- sından gümrük resmi alınmasını affetti. Bu hnsusta kanun Böyle iken gümrük idaresi bi- zim eşyamızdan resim . isti, günden beri buradayız. cak, paramız yok kuru tahta ü de yatıyoruz. Biz nasıl eşyalarımızı almak için para veririz? Hakikaten bu zavallıların vaz- iyetleri çok fenadır. Esasen ken- dilerinin dediği gibi muhacir eş- yası gümrük resminden muaftır. Vaziyet böyle iken gümrük idaresinin hâlâ bu muafiyetten haberdar olmaması şayanı hay- rettir. Nazarı dikkati celbederiz. ; İ E i . t Barem em kanunu Maliye vekâleti | mühim bir tamim gönderdi Ankara 26 (Telefon) — Barem kanununa merbut 2 mumaralı ced- velde dereceleri tasrih edilen we edilmiyen — memurlar hakkında yapılacak muamele için maliye vekâleti bir tamim göndermiştir. | Bu tamime göre 25 mumaralı | cedvelde dereceleri tasrih edilmiş olan memurlar hangi ” dereceye ithal edilmiş olurlarsa olsunlar bu derece geçen 1 eylülden tamamen alıtlar. Müteaddit dereceleri olup da hangisine dabil olduğu tasrih edilmiyen memurlara gelince bun- ların dereceleri salâhiyettar ma- kamlarca teadül kanununa - tevfi- kan tayin olunur. İ “Meselü, defterdar, malmüdür- leri, vali, kaymakam, müddeiumu- miler ve buna benzer memurların | 2 numaralı cedvelde dereceleri tasrih edilmeyip müteaddit derece- leri olan memurların maaşlarının itasında bu cihet nazarı ” dikkate alınmak Tâzımdır. | Bunlardan memuriyet unvanı | bir, fakat dereceleri müsavi olan- lardan birini misal olarak alalım: Bir memurun maaşı 4000 kuruş Volsa teadül kanunu mucibince cedvelde derecesi tasrih edilmemiş olması dolayisile dairesince maaşı 4500 kuruşluk — dereceye ithal edilse bile bu memura 1 Eylülden itibaren 4500 kuruş verilmesi lâzım gelmez. Bu memurun 4000 kuruşa mail olduğu tarih — nazarı dikkate almarak 2-3 sene 4000 kuruşla hizmet — etmesi bu müddet geçtikten sonra 4500 kuruşa geçmesi Bunlar kim? 2 meçhul şahıs bir |Avusturyalıyı ağır surette yaraladılar Dün gece saat 24 de Beyoğlu merkezine — üstübaşı kan içinde bir adam — getirilmiştir . Başından ağır sürette cerhedil- diği görülen bu adam, Beyoğlu zükür hastanesine kaldırılmıştır. Yapılan atta mecruhun İstiklâl saddesinde Viyana çama- şırbanesi eahibi “Zığır Boiçer,, olduğu anlaşılmıştır. Avusturya — tebaasından — olan Zığır; dün gece yarısı Tepebaşının Sofyalı sokağından geçerkev, an- sızın 2 şahsın hücumuna uğramış ve karanlıkta görmediği bir şahıs tarafından bıçakla yaralanmıştır. Tahkikata devam edilmektedir. Sarıyer Halk fırkası mutemedi Halk - fırkası Sariyer — müte- metliğine avukat Aziz bey 'tayin edilmiştir. Aziz bey eski cemiyeti umumiyei belediye âza- sından olup Sarıyer ve civarında vücude getirdiği bir çok asar ile herkesin muhabbetini kazanmış, muktedir ve Olllühn bir zattır. Otomobil kazası 1669 numaralı otomobil Cum- huriyet caddesinden geçerken 10 yaşında bir çocuğa —çarpmış, | devlet bankı | Bankanın sermayesinin 40 ile || |tumiye | edileceği anlaşılıyor. | Bu hususta hükümetin elinde yaralamıştır. Bankanın bütün sermayesini devlet vazedecek Ankara, 26 ( Telefon ) — | Maliyece pek kısa bir zamanda ın teşkiline ait se sevkolunacaktır. lâyiha mex SO milyon arasında olacağı muhtemeldir. Sermayenin ne suretle temin edileceğinde ke- sa da para husi diden maliyece temin Sermayenin hepsini hükü- metin vazz elmesi muhtemeldir. bulunan bir kaç milyon altın | liranın sermayenin esasını teşkili edeceği söyleniyor. Muhakkak olan bir şey varsa hükümetin || | bu hususta iki seneden beri | ) ciddi olarak calıştığıdır. Telefon haberleri İrlışa meselesi İstanbulda yapılan tetkikat bitti Ankara, 26 (Telefon) — İrtişa maznunu memurlar hakkında İs- tanbulda icap eden tahkikat ve abatı yapan maliye müfet- fişleri oradaki. tahkikatı bitirdi ler. Bu müfettişler Ankaraya ge- lerek tahkikata devam cdecek- ler, alâkadarlara sualler soracak- lardır. Yunanistanla muvakkat ticaret muahedesi Ankara 26 (Telefon) — Yunan hükümeti muvakkat / bir ticaret muahedesi aktını teklif ve bazı şartlar beyan etmiştir. Keyfiyet heyeti vekileye arzedil lecek heyeti vekile müzakere edilecektir. İş hankasında öğle tatili kaldırıldı Ankara 26 (Telefon) — İş ban- kası, yemek zamanından başka boş . vakti olmeyan / kimsel variyetlerini nazarı itibara alarak badema öğle paydosu yaptırma- yacaktır. Meclisin ruznamesi Ankara, 26 (Telefon) — B. M. meclisi bugün saat 3 de toplana- cak bazı vilâyetlerin bütçelerinde müstah- kem kumandanlığı gibi fırka ku- mandanlığı salâhiyetini haiz olan kumandanlara fırka kumandanı amaaşı verilmesi hususunu / tefsir edecektir. 3 intihar vakası Zaruret yüzünden bir «! kasap kalbine tabanca sıkıp öldü Dün gece Sirkecide Ertuğrul otelinde Avni isminde bir şahıs zarvret yüzünden zehir içmiştü Hayatı teklikelidir. Gene dü fabrikasında amele İsmail; anasıyla | babasının - vefatından mütcessir olarak kol damarlarını kesmiştir: İntihara teşebbüs — ettiği anda sarhoş olan İsmail hastahaneye yatırılmıştır. Büyükadada kasap Rami zaruret yüzünden kalbine tabanca sıkmiş, üştür. Yeni şimendüfer Bursa - Bozoyuk hattı için bir müracaat Bursa 25 (Hususi) — Bozoyuk Bursa arasında tesisi tasavvur olunan şimendüfer hattı, buradaki Bursa - Mudanya tren kumpanya- sını pek yakından alâkadar et- miştir Şirketin Avrupadan gelen mü- dürlerinden biri ile buradaki hat müdürü bu iş için Ankaraya git- tiler. Bunlar, hükümetec, hattın Mudanya-Bursa şirketi tarafından yapılmasını - teklif edeceklerdir. Bu teklif tutmadığı takdirde hat- 'tın hükümetçe yaptırılacağından bahsedilmektedir. Rizede fazla mandalina yetiştir Rize 20 (Hususi) — İktisat ve- kâletine merbut bura fidanlık bahçesinden bu sene ilk olarak yetişen otuz bin adet mandalina müzayede suretile bini on yedi Bu sene id- Tiradan saatılmıştı mütezayit bir misbetle artacak ve iki sene sonra fidanlıktan iki mahsul alınacaktır. Yetmiş dönümlük olan fidan- hık sahası halka tevzi edilmek üzere de fidan yetiştiriyor. Gayrimübadiller Ankara 25 — Gayrimübadillere Yunan emlâkinden alınan paranın. arazi ve emlâk sahipleri arasında fark gözetilmeksizin, müsavat da- iresinde tevzüne ve gayri müba- diller talimatnamesinde bu şekil- de tadilât yapılmasına heyeti vekileni: ünkü — içtimanda karar verilmi Tavla oynarken.. Birbirlerini vurdular, biri öldü diğeri ölmek üzere Cerh ve katil — val bepleri araştırıldığı hiçten hadiselere tesadüf edilir ki hayret etmemek kabil değildir. İşte bir vaka ki bir hiç yüzünden çıkmış, bir adam ölmüş, diğeri ağır - sürette yaralanmıştır. Ha- dise şudur: Kasımpaşada Bakırhanı içindeki Ahmedin kahvesinde kazancı Dur- muşla Bektaş tavla oyuarkı gaya tutuşmuşlardır. — Zar tuttun bunu saymam bir daha at. — Dalavereye lüzum yok, attım. — Metelik alamazsın. — Parazı — vermezsen — kafam kırarım! — Bir halt edemezsin. | —AA öyleysel Bir tokat, sonra yumruklarla boğaz boğaza geliyorlar, arkadan işeş bıçaklar çekiliyor , — birbirlerini yaralıyorlar. Bektaş aldığı yaranın tesiriyle vefat etmiş, Durmuş ümitsiz bir halde Beyoğlu zükür hastanesine yatırılmıştır. 2 küstah yakalandı! Fındıklı - caddesinde İsmail ve bahçıvan İbrahim “dün gece sarhoş olmuşlar, tesadüf ettikleri polis Tahsin efendiyi dövmeye kalkmışlardır. Ayni za- manda hükümete de tefevvühatta bulunan sarhoşlar derdest edil- miştir. kahveci ave | Armstrong şirketile itilâf Armstrong Vikers şirketi ile hükümetimiz — arasındaki — ihtilâf halledilmiş ve itilâfname Londra- da sefirimiz Ferit bey tarefından zalanmıştır. itilâfname mucibin- ce şirketçe hükümete verilecek (150) bin sterlin teslim edilmiştir. İtilâimame mucibince diger bilcümle hususatta birbirini ibra etmiştir. hiliye vekâleti terkos şirketi hakkında izahat istemiştir. Dün Emanette toplanan bir heyet verilecek cevabi “hazırla- mıştır. * İflâs masası “ Maryosera , nın alacaklılarını davet ediyor — İkinci ticaret mahkemesi tarafın- dan Maryasera'nın iflâsına karar verilmesi üzerine iflâs muamelâtı- nın tasfiyesi için İsmail İsa ve Refet Beler sindik, jüjkomiser olarak ta mahkeme azasından Cemal B. tayin edilmiştir. Alacaklılar iki Kânunusani'de iflâs masasmna davet edilmişlerdir. * Mahmut Muhtar paşanın lâkine haciz vazedildi — üzerine seyrise- kmedilen — para- inden talep etmiştir. İcra dairesi bu müracaat üzerine Paşanın İstanbul'da mevcut 45 parça emlâki üzerine haciz koy- Mmuş, bunların satılmaması için de tapu idaresine - tebligatta bulun- müştur. * İsveç zırhlısıı. bugün geli- yor — Limanımızı ziyaret etmesi mukarrer olan Oskar İT namın- daki sahil muhafızı İsveç zırıhlısı bugün limanımıza gelecektir. Öskar Il, 1905 senesinde inşa edilmiş 4650 tonluk 18,5 mil sürati haizdir. 2 tane 21 santi mı.lı:lııko ağır, %ı&uuçıâiz ı:'._ vasat, 10 tane' 5, topla ve 2 tane 45 lik kovanla  cehhezdir. Mürettebatı 338 kişi * 600 bin lira ceza — Şehi mizdeki — Belçika — bankasından kazanç vergisini ketmettiğinden dolayı nakdi ceza almacaktır. Bu ceza bir rivayete göre 50, rivayete göre 600 bin lira dere- cesindedir. 3 hırsizlik vakası 1 — Fenerde sandalcı Mehme- din kayığından kürek ve yelkem ) çalınmıştır. 2 — Ciğerci Nazıf Beyentta tıramvay içinde meçbul bir hırsı- za 27 lirasını çaldırmıştır. 3 — Galatada bakkal Hüseynin dükkâmna giren sabıkalı Ali öte- beri çalarken yakalanmıştır. 26 Kânunuevel 1929 K Dahiii istikrar Düyunu muvahhide İngilir liramr Rümeli tahvilatı Esham ” ssssaç Zisoas Xe — — ao 49,50 —tore (— ğ bankası Anadolu şimendileri Çimento Tahvilât Anadolu Ofo 45 Anadolu IT Anadela Ui Tünel O Tramvay Blektrik Çek Fiatları Londea — üzerine Par ” . Nüyark Azmsterdam Solya Bükreş Rema Cencre Berlim Viyana MEE Yanlarında nakie — işareli olan yakamlar müsmele görmeyen ceki fiyetleri güsterir. — zMas 19875 SSNIS