27 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Akgam 21 Kânunueyyol 1929 Sahite Ğ r ( Haftalık siyasi icmal )) Londra konferansının siyasi ehemmi- yeti - Yeni bir Rus - Japon harbi ihtimali var mı? | ur . Vaşington itilâfnamesin- den dol: Japonya, Ruslarla Çin- Tiler arasında c« 'an eden hadi- sata seyirci duruyordu. - Fakat bunun da bir haddı vardır. Japon- ın bitaraflığı Çin ve bahusus Mançurya statukosunun harici bir devlet — tarafından — ehemmiyetli | sürette ihlâl olunmaması ile meş- rulti Sarki Çin demir yolunun zap- tından dolayı Sovyetlerle" Çin cumhuriyeti arasında çıkan ihti- | & “lafta, milli Çin hükümetinin dahili | bir çok isyanlardan dolayı raif düşmesinden istifade eden Sov- yetler Mançurya kükümetile uyuş- muşlardır. Bu hat bazı şerait ile Ruslara iade olunacaktır. Bu hal statukonun iadesinden başka bir şey değildir. Tabü. japonlar itirazda bulun- mamışlardır. Fakat Çinin zaifliğinden bilistifade Mançurya- | nın şimalinde bulunan bir Moğul beyliğini — sovyetlerin nüfuz ve mürakabesi altındaki harici Mo- Bulistana ilhak etmeğe teşebbüş etmeleri üzerine vaziyet değiş- Londra — konteransına — iştirak edecek fransız heyeti rel: başvekil M. Tardiyö miştir. Japonya sovyetlere derhal ihta- muş ve Rusların böyle vakı olduğu takdirde , bitaraflığım terkedeceğini anlat- mıştır. — Japonyanın - bitaraflığını © bırakması yeni bir cihan harbinin başlangıcı demektir. Bu günkü | vaziyet budur. Maahaza bu ihtar üzerine Rus- N ların daha ileriye gideceklerine ihtimal verilmiyor. Velhasıl harbi | umumi bittikten sonra evvelâ Ame-| rika ile Japonya ve sonra İngil- tereile Amerika arasında şiddetli | ihtilâlara ve harp tehlikelerine | sebep olan Aksayı şarkta ve | Bahrimuhitikebirde ufku, - siyasi kara bulutlarla kapalı bulunuyor. Almanyada ârayı Cihan siyasiyatı Londra kon- umumiye feransında temerküz ediyor. Bu | — Yung plânının kabul olunup konferans lâfzı — itibarile bahri | olunmamasına dair Almanyada ise de hakikati halde daha ziyade | ârayı umumiyeye müracaat olundu. siyasidir. Çünkü — beynelmilel | Plânım reddi için ancak beş bu- müstakbel siyaset bu konferansta | çuk milyon rey verilmiştir. Halbukci taayyün edecek ve devletlerin 21 milyonreye ihtiyaç olduğundan arasındaki münasebatın alacağı | plânın reddi teşebbüsü neticesiz gekil bu konferansın - vereceği | kalmıştır. Bunun böyle olacağı neticelere tabi olacaktır. zaten malümdu. Fakat Almanya- Fransamın İngiltere ile müna- | nın sağ cenah müfritleri siyasi sebatının ne şekil alacağı burada | nufuz ve itibarlarıı / arttırma; anlaşılacaktır. Akdeniz devletleri | vesile olmak için bu ümitsiz olan Fransa ile İtalya arasındaki | teşebbüste bulunmuşlardır. ciye nazırı M. Stimson ihtilâflı meselerlerin halli de bu | — Fakat teşebbüsün fahiş bir | korferansa bağlı hezimetle neticelenmesi - Alman konferansta deniz meselelerinin | milli fırkasının büsbütün — zaifla- mözakeresi - bittikten sonra bir de siyasi meselelerin” görüşülüp siyasi muahede aktolunması şim- diden - İngilterede ve Amerika tarafından tasavvar olunuyor. Zaten 1922 senesinde Vaşing- masına sebep olmuştur. tonda —aktolunan bahri konfe- ransla bir siyasi itilâflname de akto'unmuştu. Bu itilâfnanamede Aksayı şar- kın siyasi vaziyeti tespit olunup buava - muhafazası derühte edi- mişti. O İzamandanberi 've Mançuryada bir çok mühim badiseler olduğu halde devletler arasında © sahalarda vahil ciddi ihtilâf çıkmaması bu gayesindedir. Yoksa Aksayı şarkı hadiseleri çoktan yeni bir harbi umumiye sebep olabilirdi. Rusya - Japonya Maahaza son günlerde Aksayı — garkta vaziyet tehditkâr bir şekil Japon heyeti reisi Vatsakuki d | we işçi kızlar Noel ve senebaşı münasebetile bu sene Paristeki büyük maga- zalar camekânlarındâ elektrik ter- tibatı ile çok güzel tablolar vu- cuda getirmişlerdir. Uzaktan bakıldığı zaman bu tablolar, bilhassa geceleri, seyrine Wiatmazel Cermanle de la Metle | Pariste midinet denilen satıcı arasında her sene dir güzellik kraliçesi intihap edi- 5n Bi öne yaşlami ilükapla matmazel Cermanie de la Mette kraliçe intihap edilmiştir. — Matmazel Ottermanız —— Berlin işçi kızları arasında mat- mazel Asten Offermanın birin Camekânlarda elektrikli tablolar | doyulmıyacak kadar güzel görü- 'nüyor. Yukarıdaki resim meşhur bir ticaretanenin eamekândaki iki tablodur. Bunlardan biri iki palyaçonm bir ocaktaki ateşi körüklemelerini gösteriyor. Alttaki 'resim yıldızlı bir gecede küçük bir köyün üze- rine inen bir leyleği tasvir ediyor. Bu iki lavha o kadar mükem- mel olmuştur ki geceleri bunları seyretmek için mağazaların önün- de binlerce halk taplanmıştır. İş bankası tarafından bir kaç gün evel şuarayı zakri çerefine bir çay ziyafeti verilmiştir. Resmimizde şurayı askeri azası ile müdafaai milliye vekili Abdülhalik ve iş bankası umumi müdürü Celâl beyler görünmektedir Şark vilâyetlerinde spor S ilâyetlerinde spor şimdiye İ mal edilmişti. Bunu nazarı kate alân Türk ocakları, umumi müfettiş İbrahim Tali beyin de teşvi spora ehemmiyet vermeğe başlamış ve sarfedilen mesainin az zaman zarfında büyük semereleri görülmüştür. Şark vilâyetlerinin ekser bunlar hararetli bir surette ç şmaktadırlar. Resmimizde Elâziz futbol takımı ile atlellerini, umumi mülettiş liği kazanmıştır. İbrahim Tali beyle bir arada gösteriyor.