6 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ş larafı birinci sahifede ) Bü, tutulan yol ne olursa olsun, netitede milli servetin çoğalmasına ebemmiyet verenlerdenim. Bugün yerli mallara gösterilen rağbet. Şüphe yokki vatanperverane bir leketini seven her Türkün benden daha ziyade dikkat edeceği şey milli serveti lüzumsuz arzular ve kaymetsiz kaprisler uğrunda ısraf etmemektir. Kadınlarımız olsun, erkeklerimiz Olsun daha uzun seneler çok ça- hışıp fazla kazanmak ve bu ka- zancın tam ihtiyaca mukabil mik- tarını sarfedip mütebakisini bir tarafa ayırmak yolunu tutmalıdırlar. Türk ailelerine bu fikir yerleş- tikten sonra esasen ecnebi ma- hna yani yüksek lükse gidecek para az olur. Benim milli tasarruftan asıl çe kardığım mana, filân malı alıp, filâmı almamak değil, belki israf elmeyip milli serveti çoğaltmaktır. Hem unutmamalı ki milli ser- vetimiz çoğaldığı gün, milli istih- salâtımız da artmış olacaktır.,, Sadiye Hanımefendinin yazdık- ları bundan ibaret. Hanımefendi. bu fikirlerini izah ederken şunları ilâve e — Sarfiyatın istihsalden fazla olmaması şarttır. Meselâ Hereke malı kullanacaksak, mutlaka esvap- larımızı bu fabrikanın jstihsalâtı .» O zaman kaza- Mustafa Ragıp Liman faaliyeti İralra xBRES LA K Sçlta bulunuyor — e €n çok İtalya vapurları gelmek- tedir: Liman istatistiklerine göre İtalyan vapurlarının Türk vapur- | garına nazaran fazla olduğu yöze garpıyor. Ağustos ayından itibaren Teş- rinisani nihayetine kadar lim: miza 593 İtalya vapuru çıkmıştır. Türk vapurları ise 540 tanedir. Halbuki bundan evelki “Timan istatistiklerine göre limanı- mızda ekseriyeti teşkil eden Türk vapurlarıdır. Ağustos ayına ait liman ced- vellerinde limana giren ve çıkan vapurları yekünu 148 adet gös- terilmektedir. Ayni ayda limana gelen İtalyan vapurlarının yekümı 102 dir. Eylülde Kmana150ltalayan ban- dıralı 116 tane de Türk vapuru gelmiştir. Teşrinievvel, ayında ise aradaki fark daha ziyade büyümüştür. Teşrinievel ayında limana 137 Türk — vapuru gelip — gitmiştir . İtalyan vapurlarının yekünu ise 186 ya baliğ olmuştur. Teşrinisani ayında ise bu fark azalmıştır. O ay içinde limanımıza 139Türk yapuru vel5Sİtalyan vapuru girip çıkmıştır. Teşrinisani ayından sonraki li- man — istatistikleri henüz ikmal edilmemiştir. Fındık ihracatımız Geçen sene 9 ay zarfında şeh- rimizden, hariç memleketlere 10 bin 870 çuval fındık gönderilmiş- tir. Bu müddet zarfında fındık- larımız en ziyade Amerika ve talyan muhacirleri Arnavutluk ital- yanmuhacirlerinin iskânını reddetti Belgrat 4 (Husust) — Politika gazetesinin Tirandan vuku bulan istihbaratına göre —Arnavutluk Arnavutlukta 10,000 İtalyan muha- cirinin iskânını müzakere — etmi şiddetli münakaşalar olmuş netice- de bu teklif büyük bir ekseriyetle reddedilmiştir. Başvekil M. Kotta beyanatta bulunmaktan istinkâf etmiş ve yalnız İtalyadan bir istikraz akt- edilmeyeceğini sölemiştir. Sodem şehrimi? Kudüs 3 (Hesusi) — Şeria | vadisinde pek eski bir şehrin enkazı bulunmuştur. - Bu- şehrin Sodem Şşehri olması muhtemeldir. Ödemişte milli tasarruf Ödemiş 5 ( Hususi ) — Teşkil edilen yerli malı satış evi İstan- bula iki mümessil gönderecektir. | Dikiz aynaları | Münetsmekiden ayanları söküldü Otumobillerde bulunan - dikiz aynalarının kaldırılmasına encümeni emanet karar vermiştir. Bu karar tebliğ edildiği halde şeförler,bu aynaleri kaldırmamış- lardır. Dün seyrüsefer baş me-t| | murluğunun Şişane yokuşuna ikame edilen memurları geçen etomobil- lerdenkırkını çevrilmiş ve bunların aynalarını sökmüştür. Otomobillerin numarası zapte- dilmiştir. Bu otomobiller tekrar bu aynaları kullandıkları takdirde | tecziye edileceklerdir Bazı şoförler, dikiz aynalarının müşterilerin - tecavüzlerine kar; tedbir olarak kullanıldığım iddia ediyorlar . — Halbuki — emanet , otomobillere fabrikalar tarafından bu aynaların konulmadığını - ileri sürüyor. Takside işleyen otomo- billerden yüzde 70 nin — dikiz aynası vardır. Yangınlar 24 saat zarfında 4 yangın oldu 1 —Dün saat 15de Yeşilköy- de Carm - sokağında emvalımet- ruke memurlarından Osman beyi Ühane bacası tutuşmuş, söndürül- müştür. 2 — Dün gecePangaltıda dok- tor Cemal beyin de hane bacası tutuşmuş, söndürülmüştür. 3 — Gece saat 17 de Kuşdi- Tinde Hulüsi beyin hanesinden çıkan yangın; yanyana bulunan 2 evin yalnız üçüncü katlarını yak- mıştır. 4— Gece saat 21 de İstikll caddesinde - İtalyan lokantasın mutfak bacası tutuşmuş, itfaiye | tarafinden söndürülmüştür. | 5 — Taksimde Elektrik | müdürü M. Hansen çesindeki bir barakadan yangın çıkmıştır. yangın Beyoğlu jandar- mebusan metlisi hafi bir celsede | ma diresinden görülmüş itfaiye | Porsada 1025 — kuruşta gelneden evel söndürülmüştür. — | açılmıştır. YNŞK N "V_”f/* Telefon haberleri Butçe encümeni Buguıı loplanarık ; tetkikat yapacak Ankara 5 (Telefon) — Bütçe encümeni bugün toplanarak sıh- 'e, müdafaai milliye fasıllarında yapılacak münakale İâyihalarını müzakere edecektir. Ankara - telsizi başlıyor Ankara 5 | Telefon) — Anka- Ta telsizi tecrübeleri muvaffala- yetle — neticelendiğinden | telsiz yarın saat 18,5 den, 21,5 ga kadar her günkü programına başlayacaktır. Ankara 4 (ALA) — Posta, tek graf ve telefon idaresine ait bu- Tunan Ankara telsiz telefon istasyo- u bu ayın altıncı pazartesi gününden başlıyacaktır. neşriyata itibaren neşriyata Tulü mevç 1575 metredir. Kon- serler — Riyaseticumhur — musiki heyeti — tarafından — verilecektir. Neşriyat program aşağıdadır. Saat; 18-18/30 konferans veya ders. 18/30-19/15 cumartesi salon orkestrası. Pazar senfonik örkestra. Pazartesi salon orkestrası ” Salı | bando muzika. Çarşamba senfonik | erkestra. Perşembe salon orkestrası | Cuma bando müzik. 19/15-19/45 | istirahat veya konferans ve borsa haberleri. 19/45-20/30 solo ve ya şan taganni 20/30 - 20/45 istirahat 2045 21/30 ajans haberleri - ve raporu. Edgart Ginet karaya düştü Paris 4 (A. A) — Cezayirden Kazaplanka'ya gitmekte olan Ed- gard Ouinet kuruvazörü beyaz burun ile Habibas adaları arasın- 'da karaya düşmüştür. Hiç kimse yaralanmamıştır. Gemiyi kurtar- mak için kı mahalline alelâcele Vuran kim Beşiktaşta Dereboyunda bir yaralı bulunmuş Dün gece Beşiktaşta Derebo- | yunda yaralı bir adam bulunmuş- tur. Üstübaşı düzgün bir efendi glan bu zat; yüzükoyun çamurlar içine yuvarlanmıştı. | Polis merkezine kaldırılan bu efendinin yapılan “muayenesinde kolundan bıçakla yaralı olduğu ve bir hayli kan zayi ettiği gö- rülmüştür. İtadeye gayrimuktedir. bir hal-- de olan bu zat hastahaneye kaldı: rılmiştir. Bu adamın kim olduğu | ve kimin tarafından yaralandığı tahkik edilmektedir. D 5 Bu akşam tevziat için emir bekleniyor Maliye vekâleti tarafından Yu- 'nan emlâki icar bedellerinin yalnız musakkafat erbabın: değil arazi e dair He- dei / milliye Gayri mübadiller — cemiyetine gelen haberlere göre bu emir bu akşama, olamadığı takdirde yarın öğleye kadar tebliğ edile- cektir. Yunan emlâki icar bedellerinden henüztevzi edilmemiş ve bankaya tevdi edilmiş para 100. bin liradır. Emir gelir gelmez tevziata derhal başlanacaktır. | Ingiliz 1025 İngiliz lirası bu sabah Dançıge mütema- diyen mühimmat geliyor Roma 4 (Hususi) — Dançikten telgrafla bildi e göre Dan- çig ehalisi Lehistanın mütema- diyen — muihimmat — getirtmesin- den endişededir. Bu mühimmat ithalâtı münasebetile Leh serbest mıntakası seddedilmiştir. Fransadan gelen — muhimmattan başka İngiltereden de levazımı harbiye dolu bir vapur bekleniyor. Bursada feci bir cinayet Bursa, 4 (Hususi) — Akşam saat 2lde postane önünden geçen jandarma İlâkabile anılan ve tayyare piyanko bayiliği yapan Faik Ef. birdenbire önüne çıkan birisi) tarafından, bicakla karın ve kasıkları " yarılmak — suretile katledildi. Katil aranıyor. Katlin bir kadın yüzünden olduğu ve müsammem — bulunduğu — söylen- mekter Hırsızlık vakaları | 24 saat ıırfında 7 sirkat vakası oldu 1—Meçhul bir hırsız: yeniköyde| berber Ligorun evinden 2 şem- siye 1 palto çalmıştır. 2 — Kasımpaşada Ziran ma- hallesinde madam Tırakyanın ha- nesine hırsız. girmiş, bazı eşya çalıp savuşmuştur. 3 — Ayvansarayda Karabaş mahallesinde — Cemile — hanımın evine Arif isminde bir hırsız girmiş, 35 lira çalp yakalanmıştır. — Beyoğlunda jurnal soka- gada 15 numarah — haneye hirsız girmiş, bazı eşyayı çalmış- tır. 5 — Meçhnl iri “ Pangaltıda | bir etomobilden 100 liralık eşya çalmıştır. 6 — Osmanbeyde 68 numaralı evden bazı eşya çalınmıştır,/ Hn sız meçhuldür. 7 — Yine meçhul bir hırsız Cibalide terzi Hasan efendinin dükkânından Öteberi 'a; * Narh komisiyonu — Narh komisiyonu bugün Emanette top- lanarak yeni ekmek fiatımı tesbit edecektir. Fiatlerin biraz tenezzülü beklenmektedir. * Türk tabiyetinden iskat — Beyoğlunda mukim Dimitri oğlu Haçopolu Heyeti ” Vekilece | kiye tabiiyetinden İskat edilmiş- dir. * Borsa nizamnamesinde tâdi- iât— Maliye Müsteşarının riyase- tinde toplanan komisyon Borsa nizamnamesini tadil — edecektir. Komisyon muhasebei U. Müdürü Faik muamelâtı Naktiye müdürü Sırrı beylerin iştirakiyle toplanmış- tır. *& Bulgarlarla ticaret muahedesi | — Bulgaristanla ticaret muahedesi feshedilmiştir. Yalnız auahedehin son maddesindeki sarahate göre martın 31 inci günü mer'iyetten kalkacaktır. İsveçle 6 eylöl muvakkat tica- esi aktedilmiştir. yandı—. Bolu vilâ- yetinin Gökçesuya merbut Köp- rübaşı kariyesinde yangın çıkmış- tır. Bu yanğın neticesinde on dört hane yanmışlır. Gayri mübadillerden emlk öş , ması için Maliye vekâleinden cemiyete emir gelmiştir. Bu husys için vekâlet avans olarak “100,,* bin )ira tahsis etmiştir. Bu miktar bilahara alâkadarlara verlecek olan bonolar üzerinden bir sispet dahilinde indirilecektir. Tevziat dosyaların tetkikı bittiği takdirde nihayet 15,20 güne kadar kaşla- nacaktır. * Halk kooperatifi — Mahgi lelerde halk koopratiflerinin tesi: için çıkan cereyan gittikçe, kuv- | vetlenmektedir. İlk büyük kaopratif Kdıuıny civarında İhlamurda - vücüde ge> | türilmiştir. | * Kadın terziler — İstasbul | kadır terzileri dün Tasarruf ce- | miyeti merkezinde toplanacak ve milli — fabrikalarımızda — yaplan kumaş nümunelerini tetkik ele- ceklerdi. Fakat vaktile tebligat yapla- 1 için ne terziler gelebik miş, ne de nümüneler toplara- bilmiştir. olunmuştur. *Devlet Bankası— Devlet lane kası lâyihası Maliye vekâletinde tamamen hazırlanmıştır. Lâyiha bu ay içinde meclisten çıkacak, bar ka şubat içerisinde ziraat bankası umumi merkez binasında teşekkül ederek faaliyete başlayacaktır. Hisse senetlerinin en küçük kıye metlisi 100 lira olacaktır. Hisse- darlara senede en az yüzde altı kazanç verilecektir. * Askeri irtişa lâyıhası — Müdafaayı milliye encümeni mec- ise takdim edilen askeri irtişa ihasını müzakere etti. Bu lâyiha sivil memurlar hakkındaki lâyiha- vın esaslarını aynen ihtiva etmek- tedir. * Maliye müsteşarı geldi — Maliye müsteşarı Ali Rıza B. bugün İstanbula gelmiştir. * Polisler gece dersleri — Polis müdüriyeti bütün merkez- lerde polis memurları” için dersleri açılmıştır. Polis mesleline ait ilmi, aklâki, idari, inzibati, içtimai, iktisadi bahisler ve mev- cut kanunlardan taallüku bulunan mevat daki bu dersler haftada iki gece ikişer saat devam edecektir. x 2914 kişi — Tasarruf - Ce- miyeti aza kaydine başladı. De- vairin bir kısmında 2914 taahhüt varakası imzalanmıştır. Kayseri, Eskişehir, Yozgat, Gediz, Çorumda şubeler açılmıştır. Pazartesiye umu- mi merkez toplanacaktır. * Adliye müsteşarı geldi — | Adliye müsteşarı Ferit bey di Ankaradan şehrimize gelmiştir. ». | Perit B. şu beyanatta bulun> müştüy: — İstanbula adliyeyi teftiş ve | tetkik için geldim. Bu tetkikin: | ne kadar devam edeceğini bi mem. >* İktisat programı — İktisat Vekilinin — riyasetinde komisyon İktisat Müsteşarı ve müdiranının — huzüriyle — iktisat | programının tayini ile meşgul olmuştur. »£ İki katil asıldı — Safrar> bolunun Avatintin köyünden Sası geçen sene dağda öldüren ayni köyden Halil ve Kara Hâ: zımın Bartında görülen muhake: melerinde verilen idam hükmü temyize tastik edildiğinden mali kümlar bu sabah asılmışlardır. Halil asilirken ağlamış: “arka- daşım Hâzım beni yaktı. Bir daka | yapmam, Bana kaymayın,, demiştir, | Ç | Tevziat başlıyox” k Lehlilerde hazırlık| 'e — erazı sahibi olanlara tevziat yapılır — İçtima Cumaya talik . toplanan *