5 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Şubat 1930 iko du | p Yaşasın Meryem Ana! İkinci mevki bir. tramvay “ara- basında, arkamda oturan iki kül hanbeyimsi gencin muhaveresine kulakmisafiri oldum: — Peki amma be canım senin dün akşam iki papelin bir de çeyreğin vardı. Şimdi nasıl oluyor. | da cebinde üç papelle bir yirı beşlik var? Yoksa, bir taraftan, -hmmm? - arakladın mı? — Yok be... Sorma dün akşam başıma geleni anafora kon- dum Yaşasın Meryem Ana! — Anlatıyım: Cebimde, sahiden de iki papelle beş kuruş vardı. Yarım okka rakı çekip Üç tek de eşe dosta ısmarla- dıktan sonra insandan hayır mı kalır? Bir serhoş oldum, bir sarhuş oldum ki sormal Amma, sarhoş- luğun, çok rakı içtiğimde değil, hani! Cebimde para kalmadığın- dan... Sokakta, sendeliye sende- liye yürüdüm, sarhoşlukla, büyük bir kapı önüne yığılıver- dim... Zati sekiz kere düşmüşüm çamur içindeyim!. Paçavra kesil- dim. Sızıp kalmışım. Sabahleyin bir- de söyle yarı yarıya ayıldım ki, bir el paltomun yakasından iç cebime doğru girip çıkıyor: “Hay aval herifl Cüzdan arıyor! Enayil Üstümde metelik yok!, diye düşündüm; ve, gözümü bile aralamak zahmetinde - bulunma- dım. Aradan bir dakika daha çeçti. Bir el daha koynuma giriş n e M mahmur mahmur dikiz geçtim. Al Bir kocakarı eli! İki dakika sonra, bir çocuk eli uzandı. Bir ihtiyar sesi çocuğa: “ Dosi ton Kayme- non ,, dedi. Allah! Allahl Rumca bilirim; * Ver zavallıyal , diyorlar. Bir de gözümü açtım: Rum- kilisi kapısı - önünde sızmışım... — İçeri girip çıkanlar, beni oraya sığındı zannetmişler, Koynumda 325 kuruş bozukluk | birikmiş. Yaşasın Meryem Anal (Hatı Haliç klübü hey'eti idaresi İdman klübü divan heyeti i ikan H: #enelik içtinamı müdiri umumisi Asım beyi setinde aktederek zirde isimleri muharrer zevatı heyeti idare ola- rak intihap etmiştir: Birinci reis Fatih kaza — mute- medi Dr. Hikmet Feridun bey, İkinci reis Cemiyeti belediye —azasından Dr. Hulusi bey, Müfettiş Bahriye kay- makamlarından Dr. Nuüri bey, | Murahhas Divanı Muhasebat he- yeti murakabesinden Sadullah bey, Kâtibi umumi” Şehremaneti memurlarından Baha bey, İdman müdürü Tüccardan Cemal bey, Muhasip Şehremaneti - memurla- | rından Sedat be; Herifin bir an ellerini boğa- | zıma götürdüğünü farkeder gibi oldum, bu ellerin parmaklarında hiddetli bir gerginlik , sinirli bir kavrılış vardı... Gergin parmaklar - gırtlağıma yaklaştı, lâkin vücuduma değmedi, Salihin kolları iki yana sarkt — Güzel çocuk değil lizar... Gülizar omuz. silkt — Güzelliğine Bana ne onun güzelli; — Şu ağza bak, dilbaîğîıı— el güzel inden... şa burnun | bahçelerde Yerli roman No: 56 Yerli kumaşlar Sanayi ve maadin bankası fabrikala- rı tevsi ediliyor kumaşlara gösterilen rağ- bet Üüzerine sanayi ve maadin bankası fabrikalarını genişletmeğe ve yeni fabrikalar açmağa karar * vermiştir. Defterdardaki fabrikaya ilâve edilen yeni bina yakında bitecek ve yeni makineler faaliyete geçe- cektir. Bu süretle fabrikanın istihsalâtı çoğaltılmış olacaktır. Bundan başka sanayi ve maadin bankası Bakırköyde basmane fab- rikasını da genişletmeğe karar vermiştir. Buradada yeni bir fab- rika daha yapılacaktır. Basmanedeki fabrika esasen iplik imalâtanesi olduğu halde son senelerde yapılan ” tahsisatla ayni zamanda kumaş imâl edebi- lecek bir hale getirilmiştir. Fab- rika binasının inşası şehrimizdeki bazı Alman mühendislerine ihale edilmiştir. Sanayi umum müdürlüğü İktisat vekâleti umum sanayi üdürlüğüne — İstanbul — sanayi müdürü Kâzım beyin tayin edile- ceği söylenmektedir. Sanayi mü- fettişlerinden Halit B. de İstanbul sanayi müdüriyetine tayin edile- cektir. Taze bakla Havalar böyle giderse haftaya bakla çıkaçak Havaların ilik gitmesi tar bahçe sahiplerini di Çünkü şiddetli bir kış çıkıp etrafı kar basacak olursa ağaçlardaki çiçekler yanacaktır.İstanbul civarı ve Trakya — civarında 1 erken yapılan zeriyat don tehlikesine Mmaruzdur. Fakat böyle t yapılan zeriyat için varit değil Eğer havalar bir hafta daha böyle giderse taze bakla çıkması çok muhtemeldir. Bu hatta İstanbula civar bazi ufak erikler - bile gçıktığı vakıdır. İstatistik işleri İstatistik işlerinin bir elden ida- resi için bazı tasavvurlar vardır. Bunun için Başvekâlete merbut istatistik müdiriyeti teşkilâtı tevsi bir - tehlike M edildiği takdirde vekâletlere ait istatistik şubeleri ilga edilecekti Bu meyanda Rüsumat istatistik müdiriyeti de ilga olunacaktır. Bn teşkilât yapıldı; rüsumat- istatistikleri ha — Neme lâzım benim... Gene gergin parmaklar boynu- ma doğru uzandı. — Ne yapacağım biliyor m sun Gülizar?. lıklayorum .. Gülizar çıkarmış.. Ve Salih maglüp va: yette: — Gülizar be.. Kız ben senin için adam öldürmedim mi? Kız ben senin için döğüşmedim mi? | | — Orta oyunu. Eski emektarlar bu oyunu oyniyor! — | Bu sene şehzade başında orta oyunu büyük bir rağbet görüyor. | Oyünün - seyircilerinin - ekserisini halkın — münevver — tabakası ve kadınlar teşkil etmektedir. Orta oyunu ufak bir kahvede oynanıyor. Oynayanlar en eski oyunculardır. Bunlardan - seksen | yaşına varan meşhur K. İsmail | bu oyunu 40 seneden fazla bir zamandan beri oynamaktadır. K. İsmail efendinin arkadaşı Terzi Salih te bu oyunu 40 sene- den beri oynamaktadır. İhtiyar oyuncuların ellerinde baston, zorla bu oyunu oynamalarını görünce, insan gülmekten ziyade merha- met hissi duyuyor. Nişantaşı ekmek fabrikası Milli emlâktan olan Nişanta- şındaki ekmek fabrikası sabık şehremini Haydar B. zamanında Ebülmuhsin Kemal beye kiralan- tı. Kemal B. bu fabrikayı bir. fakat çıkan ekmekler pek iyi olmadığından mevcüt mukavele feshedilmiş, ema- nette binayı deftardarlığa iade etmiş, icar bedellerini vermişti . Buna rağmen icar bedellerini vermedi; dava ikame edilmiştir . son - günlerde — neticelenmiş ve Kemal B. emanete 32 bin lira ıcar bedeli vermeğe mahküm olmuştur. Yavmi, Siyas! gazete İDAREHANE — acmüsluk sokağı Telgraf adresl SAkşam, istanbul, Telefon » yam işleri İçin isi 1686 Telefon * idare İşleri içine : Va Gönderilen yanlır, aehihine İabe. ellimen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İçini Seneliği 1700, altı aylığı SN Üç aylığı $00 kuruş. Esnabi zemleketler için ; Seneliği 3000; alb '1608;. ç aylığı 900 kuruştur. Cammtemir Ramazan: 5 Güneş — Öyle İmsâk E11,59 25,28 El,di Zi2,28 İkindi — Cakgam — Yatsu Ka,42 ZİŞi Bİ2 ZiT,20 Eİ,183 Zi9 Kız ben senin için hırsızlık etme- dim mi? Gülizar bu Sulukuledeki tahta evde sevdiğini kocasına öldürten kadın olmuştu. Bütün bu lâflar büyük bir soğuk | kanlılıkla karşılandı: — Haydi.. Sabab oldu uyuya- | caksan uyu.. | rahatmı — birakayım?. Zor bir parça.. Zor bir parça. | Mamafih Salih böyle söyleyordu. | ama yelkenleri de suya indirdi... Eğer Salih cennette hazret Adem olsaydı kendisine uzun bir seyahat çıkardı. Yalandan uyürken hor- lamam yavaş yavaş hakikileşmiş... Şurası muhakkak ki ” Gülizar için geberiyorur Öyüe:cıçak İi toprak, er yer Su yok! Kızıltoprakyangın musluklarında su bulunmadı Kızıltoprak ve civarındaki yan- gın muslukları Kadıköy İ tarafından tetkik edilmiş, neticede bu musluklarda su bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu semtte- su bulun- mamasına itfaiye müdürlüğü çok ehemmiyet veriyor. Bu civarda evlerin çoğu ahşap | olduğundan suda — bulunmazsı yangın çok tahribat yapabilir. Şehremaneti, kadıköy su şirke- tine müessir tebligatta bulunmuş ve yangın musluklarının / susüz bırakılma: ihtar etmişt Şirket kısa bir zaman içinde musluklara kâfi derecede su ver- mediği takdirde şiddetle mesul edilecekti İstanbul tarafı da öyle.. İtfaiye müdüriyeti, hemen her gün şehir içindeki İarını Omuayene eltiriyor. buldukları boru ve muslukları tesbit ediyor. Bu suretle muhtelif semtlerdeki susuzluğa ait raporlar günde 15 den aşağı değildir. Emanet her rapor üzerine alâkadar şirketlere tebligat yapıyor. 90 yaşında.. Fatma Tevhide hanım tramvaydan düştü ide oturan muharrir Saffet Nezihi beyin annesi ve Cebelibe- reket mebusu AliRıza beyin büyük| validesi 90 yaşında Fatma Tev- bide hanım geçen perşembe günü Beyoğlunda Karlman mağazası karşı- sındaki tramvay istasyonundan bir tramvay arabasına binmek bir ayağını arabanın çamur! atmış, ikinci ayağını atarken araba hareket etmiş ve Tevhide hanım yere düşmüştür. Bu sukut neticesinde kaburga kemiği mış, mecruh Şişli zükür hastane- sine nakledilmiştir. Doktorlar ya- şının ilerlemiş olmasından Tevbide Hanımın sihhi vaziyetinde vehamet görüyorlar. Tevhide Hanımın torunu şehre- maneti şirketler komserliği memur- larından Süreyya B. müddei umu- müracaatla dava ikame Böyle güneşli zaman- larda bizim çoban kulübesi bize nefis bir dondurma tesiri yapıyor.. Fevkalâde serindir.. Şimdi katır sırlında çergenin yolunu terkederken onu düşünüyo- Dağ - başındaki — gölgeli kulübe burnumda tütüyor.. Ye- meği şehirde yedim, eğer iste- seydim, pek alâ Cavideye gider- dim ama gitmedim.. Canım Güli- zarı çekiyor, adaleli kollarımı onun çıtır çıtır elini arayor. Çergeye yaklaşınca hayvandan indim. Gülizarla kulübede sözleş- miştik, sırtı tırmandım, kulübeye girdiğim zaman — sırsıklam — ter | içinde idim. Gülizar sıcaktan yarı çıplak olduğu halde meşhür - gelincik yatağın üzerine uzanık.. Gömleğimi çıkarıp attım. Ben de onun yanına kıvrıldım.. nefasetine bakın.. 'na nasıl şehri; gürültüyü, Terakki.. İhtiyar bir dostum — vardır: Meşhur aktör Manakyan efendinin oğlu Aram / Manakyan - efendi Ara sıra birbirifitze rastladığımız zaman, ayak üzerinde biç olmazsa beş on dakika çene çalarız. Bilhassa bu esnada bahsımız Manakyan efendi ve eski tiyatro olur. Muhatabım - yüzündeki 40 gizgiyi 80 yaparak anlatır: — Peder Timürlengi oynayor- du... Tatarlar tiyatroyu bastılar.. İlânları yırttılar.. - Arslanyanı ko- — Selânikte — Hakiki — neda- met, i oynayorduk... Temsil ge- cesi peder birdenbire hastalandı... Diye başlar. Dün gece bu ihtiyar dostuma , rastladım.. Kendisi hâlâ - tiyatro işlerile meşgul olduğu için rama- zan faaliyeti arasında bunalmıştı.. Aklıma geldi de sordum. — Aram efendi... Bir ryamazsn içinde Manakyan — efendinin kaç eser çıkardığını hatırlarmısınız? Alnmın - buruşuklar merdiven merdiven oldu: — Bir Ramazan içinde.. Bir ramazan içinde.. Sayayım.. Hepsi yeni olacak. değil mi? Hangi yamazandı 6? Ne ise... yalnız bir ramazanda peder Bulgar vahşeti bir, Seyyar damat iki, Timurlenk üç, “Demirhane —mi Yabancı kadın - beş, Hahiki nedamek altı, İki öksüz. kuzu yedi, Rikkat sekiz, Adaletin te- cellisi dokuz, Şeytan on, Sel Salis on bir, Dilenci kadın on iki, Rel kalp on üç, Aile saadeti on dört, Kanije muharebesi on daha var amma ben hatırlayamıyorum... İhtiyarlık... Aram efendiden ayrıldım.. Da- rülbedayi artistlerinden bir arka- daşa rast geldim, ona da bu ktamazan kaç yeni eser oynana- cağını sordum: — Bir tanesi oynadı, iki tans daha kaldı. Dedi. Gördünüz mü — tiyatromuzdaki terakkiyi?. Avrupada büyük samat tiyatroları altı ayda bir yeni eser sahneye çıkarırlarmış.. Öbür noktalarda - tiyatrumuzu garp tiyatrosuna — benzetemedik 'ama bu cihetten yana onlara yak- daştık.. Bir ramazanda 1415 eser- den 3 esere indik... Allah vereda bu terakkı böyle devam etse ge- lecek sene yeni eserler 2 ye daha gelecek sene 1 c, daha önümüz- deki sene sıfıra Halk ta Arkası üzerine yatıyordu. Her gün olduğu gibi, her zaman ona gene onun vücüe bir. hat buldum.. i çaprazlama, dunda - nefis Sırtında, bel kemiğini çapra boylu boyuna kateden barikulâde Dudaklarım ini bü- bir çizgi keşfettim.. Bu çizginin keşif mer: yük bir şapırtı ila icra etti. Ya Allahım.. - Ben bu çingene kadın için nasıl 'gebermeyeyim?. Allah aşkınca beledeki şu enfes çizgiye bakın.. Bel kemiği üstün- den çaprazlama geçen şu hattın Bakın da bana bi Bu kadın ir aa Cavideyi unutturmaz.. Vücudunda başka hatlar, başka çizgiler bul- mak için onu sağdan sola, sok sağa çevirdim ve daha bir çok çözgiler, bir çok batlar, bir çok Benler buldum. Şimdi onun mat tenli vücudunu ezbere biliyorum.. (Mabadi var) parçacık hak verin: