5 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sahife 5 | kadınlar İtalyanın böyül kadın — düşmanı / imiş. bizim için neler söylemiş. eHe we kadır büyük imparatoru Napoleon ka: Serekatle fi ifade, edeceğin” 'den emin değil isem de her halde Onun zevcesine verdiği “Madam, sizi bana evlât versin diye aldım, nasibat değil, cevabıı. pek makul ve musip bulanlardanı “Asri kadın medeniyete mecbur olduğu iptidat vecaibi unutmağa meyyaldir. Binaenaleyh kendisinin — siyasetle — i muhalifim , kadınlar hiç bir şey keşif ve icat etmemişlerdir. Etrar fanıza bir göz gezdi tiyatro , kanun , sahalarında — kadın — tarafından halkedilip ahlâfa intikal etmiş biç bir şey göremezsiniz ibda değil ancak taklit edebilirler. Hattâ kendi ictimai şubeleleri olan giyim ve fuvalet hususunda - bile modalar icat etmek üzre erkeklerin sana- fından istiane mecburiyetindedirler. iyasette de bu aynile böyledir. mebuslar. tavik ve iğlâk T Bunlar bir kanunun #mak ve hududunu ihataya nadiren müktedir. olduklarından rey ve mevkilerini tespit zımnında akl selim ve parlömantarizm feb- sefesinin tamamile zıddı olan bir hattı hareket ihtiyar ederler. Kadın başında cinsi beşerin atisi Tumağa ve ayni zamanda sürmeğe muktedir. olamaz. Bun- lardan birini »intihap- mecburiyeti olduğuna ve allah ve tabiat be- geriyetin anası olarak kadını tayin ettiklerine göre cemiyetin idare- sinin erkeğe terkinin daha mür sip olacağını kadın ne kadar er- ken takdir ederse o kadar hayırlı olur. Kadınlar için tam serbesti ta- raftarı değilim. Zira bu hürriyet bir çokların zannettiği - kadar cihanın terakkisine hadim olmamış, bilâkis aile ocağının geçim ve emniyetini ve dünyanın selâmetini tehlikeye düşürmüştür. Son haftalar zarfında elde et- tiğim erkam dünyanın her tara: finde tevellüdatın tedricen tedenni ettiğini göstemekte olup bu halin bilhassa kadınların tamamile ser- best bulunduğu ve evvelce erkek- lere münhasir bulunan meşgale 've siyasi mevkileri gespetmesi memleketlerde te- sadüf edildiği de şayanı kayıttır. Kadınlar bissiyatperest ve ha ler. Erkek için ise hal stir. Cinsi lâtif, inanan ve 'eden — hayvancıklardır. i “Seni severim,, de Meri bunları mesut etmeğe klil dir. Kadınların erkeğin dununda olduklarını her zaman — tekrar ettim. Fakat hakça / söylemek lzımsa, bedeni — mahafetlerine Tağmen' ekseri ahvalde — daha cesur. olduklarını teslim etmem icap' eder. tababet v. Bilmem her kes öyle midir. El işlerini çabuk bitirmek şartile severim. Aylarca süren şeyler için vaktim ve sabrım voktur. Dere- ettiğimiz resim hem — motif, hem de kenar suyu olmağa müsaittir. Çamaşır için düz boya olduğu kadar yastık ve çay takımı için renkli işlemeye de uyar. İşi az, gösterişi çoktur. Renkli işlendiği zaman yonca çiçeklerinin rengin- de koyu penbe bir keten ile kemer yapılarak pek güzel şeyler meydana getirmek mümkündür. Kürk taklidi kumaşlar Herkesin iyi cins kürk manto almağa bütçesi müsait değildir. Adi cins kürkler ise hem kendi- lerini pek belli ederler, hem de dayanmazlar. Halbuki kürk taklidi kumaşlarla yapılan mantolar sıcak gve zariftir Bu kumaşlardan yapılan pek çok çeşitlerin satılması ve büyük elbise mağazalarından mada hususi terzihanelerde bile böyle model- ler teşhir edilmesi bir çok kim- selerin de böyle düşündüklerini bir falde memuldür. Kadın daha ziyade evile alâka- dardır. Vakıa siyasete ciddiyete emck verdigi zaman da bunu tamamile benimser fakat bunu ancak aile rahatının ihmali ve zev- cinin rahatının fedası pahasına yapabilir. Kıdınların, işe yarayacak bir siyasi kuvvet olabilecek derecede elitka oyununu anlamaları asır İara vabestedir. İtalyan kadınlarının bu beyana- ta ne dediklerini bilmem, fakat mülâkat münbasıren ve kopye ve tercüme hakkı mahfuz olmak Kadınların rey sahibi bulundu- ğu memleketlerde bir referandum a yüzde kırktan fazla ka- dının kati ve nihaf bir surette buna taraftar olmayacağını beyan edebilirim. Bunlar da kadınlık — istiklâlini bilfil tespit etmek için “evı diyeceklerse de şahsen bu fikir ancak canlarını sıkacaktır. Esasen | kendi fikirleri de pek azdır Kocasının rey verdiği tarafa rey verecek ve ekseriyetle ne ve ini anlamaya- bir zevcenin kim için rey veri cak olduktan sonu yey sahibi olmasından ne gibi Bu resim Istanbulun neresidir? (ıum neşreden İn; İşitere Tadin ” pahtafilinde büyük bir SÜ heyecan — uyandırmış. ve bir çok kadın içtimalarına ve protes- tolarıı kadınlarının nazırının zevcesi ayni dan da bahsedece; ına sebep olmuştur. İngiltere 1 üzerine maliye gazete ile Musoliniye bir cevap vermiştir ki bun- Mamafih Musolininin kadınlara karşı haksrı kör bir taassuba kapılarak iz Jaf kalabalığı ” arasında oldukça doğru sözler bulunduğunu inkâr edersek biz de onun kadar haksızlık etmiş oluruz. YENİ MÜSABAKAMIZ Çocuklarımıza İstanbulu tanıtalım Akşam - Çocuk dünyası - Resim bilmecesi No: 16 Hü resimleri kesip saklayınız!) Hindistanda garip bir ayin! Dört milyon hacı Ganj nehrinde banyo yaptı! Ayinde saçları traş etmek şart olduğundan nehir kenarında * binlerce berber toplandı!.. Hindlilerin garip bir dini ayin- leri vardı Her 12 senede bi defa Ganj ve Yumna nehirlerinin birleştiği yerde banyo etmek .. böy A her mecusi Hintli için farz adde- dilir. Banyo ayini bu seneye tesadüf eden kânunusaninin yirmi dokuzunda tesit edilmiştir. Geçen ayın başından itibaren Hindistanın her tarafından Allahabada Mecu- siler akın etmeğe başlamıştır. Muayyen günde bu şehirde ve etrafında 4,000,000 hacı toplan- ( omşlır. Şimdiye kadar hiç bir vakıt bu derece hacı toplanmamıştı. Dünyanın en büyük içtimanı ih- imal bu seneki ayin teşkil etmiş tir. Ayinin icabından olarak her bacının başını - ustura ile traş et- | tandal iden bir. manzara tirmesi lâzım geldiğinden Hindis- berberlerin çoğu Aliah- abada gitmiştir. Mıktarı binlere balig olan berberler adeta bir ordu teşkil etmişlerdir. Umumi banyo mahalline halk alaylar teşkil ederek — gitmiştir. Alaya tahteravanlı filler, atlas ör- tülü allar, saçları ustura ile kas zanmış ve yüzlerine kül sürülmüş tariki — dünyaları iştirak Ayin esnasida filin biri kudurs muş ve önüne rast gelen çadır ve salaşlar devirerek ortalığı alt üst etmiştir. Salaşlardan biri yanmakta olan bir ocağın üzerine devril büyük bir yanğın çıkmıştır. Fil bir çok tahribat yaptıktan sonra güç bela zaptolunmuştur. Her zaman vazife hissi.. Nikâh halkasını zevcesinin parmağına geçirirken hırsızı görünze dayanamamış Madrit şehrinde bir izdivaç esnasında çok garip bir vaka olmuştur: Madrit polis müfettişle- rinden M. Santos matmazel Kar- men Gera isminde bir kızla evlenmek üzre kiliseye gitmişler dir. Rabip duaları okumuş, mera- simi icra etmiş nihayet Santosa, karısının parmağına nikâh yüzü- günü geçirmesini söylemiştir . Santos karısına doğru dönmüş ve yüzüğü parmağına geçireceği sırada, birdenbire yerinden fır- Tamış , davetliler arasında - bulu- nan bir gence doğru yürümü; Genç Santosun geldiğini görünce kaçmağa — başlamış , Santos da kendisin takip etmiştir. Bu hal bütün düğün halkını telâşa düşürmüş , gelin bayılmış, kayın peder, damadın arkasından koşmuştur. Nihayet bir saat son- ra mes'ele anlaşılmıştır. Santos, karısının — parmağına yüzüğü geçireceği sırada, davet- bulunan bir mada- kiler arasında mın çantasından bir ge aşırdığını yazife damarı kabarmış, karısını, düğünü unutarak yankesiciyi ya- kalamak Yanke- sici Santosun kendisine doğru gel- diğini görünce tevkif edileceğini anlamış ve kaçmağa başlamıştır. Fakat Santos peşini bırakmıyarak para görmüştür. - Santosun için fırlamıştır. Polis mütettişi M. Santos genci sokakta tutabilmiş ve kar kola teslim etmiştir. Gencin üze Hinde henüz çaldığı 2000 peçeta bulunmuştur. Müfettiş bu parayı alarak dönmüş, parayı sabibine verdikten sonra merasime devam edilmesini söylemiştir. Güveynin böyle - bir anda bile fevkalâde takdir edilmiş, gazete- lerbu meseleyi uzun azadıya yaz- mışlardır.