11 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ziraat mi, sanayi mi? ( Baş tarafı birinci sahifede ) kilom. M. ekiliyor. Avrupada, bu | kadar azı ekilen bir memleket yok gibidir. Bunun sebebi evvelâ müfusumuzun — azlığı, — sonra da ziraat usüllerinin — iptidailiğidir. inmeli ki, Türkiyede 1 milyon 750,000 çifçi ailesi vardır. Ekilen topraklara — nazaran — her çifçi ailesine vasati üç dönüm toprak düşüyor! Memleketimizdeki ziraat mal melerinin adedi 15.711 dir. Şu balde, ancak 110 çifçi ailesine bir tek makine isabet ediyor. Taın manasile ziraat makinelerinden sarfı nazar, memleketimizde ziraat | t ve edevatının adedi 1.431.000 dir. Alelâde sapan ve saire gibi alât ve edevattan her çifci aile- sine bir tane bile isabet etmiyor. “Nüfusu, topraklarma nazaran az olan bir memlekette zirai makine we alât bu kadar az olursa, eki- | den toprakların — miktarı ancak yüzde 3 olur! Bütün dünyada olduğu gibi, bizde de — kövlerden — şehirlere doğru mütemadi bir muhaceret var. Büyük şehirler hep bu zürra ve kövlü muhaceretile - vücude gelmiştir. Eğer bizde sanayi biraz | ünkişaf eder, fabrikalar açılırsa, yaziyetinden zaten şikâyetçi olan kövlü, iş bulmak ve para kazan- mak için toprağı büsbütün terk- edecek, şehirlerin yolunu tutacak- tır. O zaman zirat istihsalden daha fazla kaybedeceğiz. Bu vaziyetin âcil çareleri fikri- mizce şunlardır: Kövlerde çocuk sıhhatine ait tedbirler alarak vefiyatm onüne ip Zirai kredi meselesini hallede- vek, müstahsili tefecilerin elinden kurtarmak, kövlüye kâfi derece- | de ve faizsiz para dağıtarak ziraat alât ve edevatı satın aldır- | İtalyada yapıldığı gibi, seyyar ziraat kolları vasıstasile köv köv gezerek fenni ve mütekâsif ziraat * üsülleri öğretmek. kalmaması için ticaret ve zahire borsalarını harekete — getirmek, ihracat ticaretini bugünkü gelişi güzel vaziyetten çıkarınak. Necmeddin Sadık Harici monataryam (Baş tarafı birinci sahifede) Tetkil Ş Maliye vekili heyeti vekilenin Vfevkalâde bir içtima yapacaj hakkındaki haberlerin doğru ol- madığını söylemişti Diğer taraftan Ankaradan alı haberlere göre hükümetin hari moratoryom ilân edeceği hakkın- daki şayialar deveran ediyor. Bu / hususta henüz hükümet mahafi” V arasında hasıl | Müahedesinin haiz olduğı Trkiy_e-ğansa Fransız sefiri M. Şambrön'ün mühim beyanatı Paris 9 (AA) — L'Ouvre gı zetesi: Fransanın - Türkiye sefi Kont de Chambrun ile son T Fransız itilâfları kakkında yaptığı - mülâkatı neşredi Sefir mezkür itilâfların - barp- ten beri muallâkta kalan - bazı meseleleri kat'i sürette hallet- ikleri için mazinin bir tasfiyesi hükmünde olduklarını Suriyenin hudut mıntakasında iki memleketin dostça teşriki mesa- derpiş ve ihzar ettikleri için için de bir zıman ati ettiğini söylemiştir. Mumaileyh 1929 senesi kânunu- sanisinde tahdidi hudut ameliyatı esnasında 'tarafeynce — mütebayin tefsiratta bulunulmasından müte- ihtilâf lardan dolayı Fırat ve Dicle havalisinde hüküm sürüp gerek Türkiye-Suriye münasebatını ve gerek Türk-Fransız münasebatını müteessir eden bir vaziyet tahad- düsüne sebep olan) emniyetsizliği derhatır ettirerek gerek hudüt mes'elesini " gerek — Adana-Mer- sin hattı:mes'elesini hal için adilâne bir surette tanzim edilen son lâfların akdinden dolayı beyanı memnuniyet etmiştir. Kont de Chambrun mütcakıben hududün temini emniyeti i hazı muktazı tedabir ve Nusayl 'nin ilerisinde ve Suriye araz dahilinde şimendifer münakalâtının devamı Türkiyedeki / suriyı süriyedeki türk. emlâkine müddeiyatın halli, hudut mın- takasındaki / iktisadi rejimin tes- piti ve aşairin nezaret ve müra- kabesi — hakkında geçen — sene Türkiye ve Fransa hükümetleri olan uzlaşmanın ehemmiyeti üzerinde ısrar ederek bu itilâfların bulüs ve istikametle tatbikinin an'anevi türk - fransız dostluğunu tekrar tesis edeceğini söylemiştir. Kont de Lukarnodan mülhem olup Türkiye ile diğer şark hükümetleri ara- sında eyi komşuluk - münasebatı- 'nin idamesini kâfil olan ve mü- salemeti " umumiyenin yardım eden sem Fürk - devamına Fransız a ehem- Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında beş vaka oldu 1 — Orlköyde, Dereboyunda 58 numarab Nesim efendinin evine dün gece hırsız girmiş ve ne ka- dar palto, elbise, öteberi buldu ise dıp Koçtıştır. Meçhul hırsiz aramyor 2 7 Arnavutköyünde Yeni çef pe€de oturan — elektrik — şirketi / memurlarısdan Mihrasr efendürin evine din gece ” İürsiz girmiş, linde müspet bir malümat yaktur. Mamafih düyunu umumiye Tâfnamesinde de mevcutbir kayıl ' kükümete böyle bir hak vermek” T tedir. it "Kavgayı ayır*'M derke , Salâhaddin gç, ge HĞA “dün Ü birbir'gu idarda kavgaya tutuşmuş- esnada — kavgacıları ak isteyen Nevzat isminde bir şoför, bir aralık hiddetlenmiş ve — kavgacılardan — Salâhadı efendiyi başından yaralamıştır. bazı Şya-çalarak kaçmıştır. ; — Dün Topanede Dizdariye Laamilne birsiz / girmiş, müezzin ' Ahmet efendinin bütün elbiseleri ile, camie ai kaçmıştır. 4 — Mehmet isminde biri dün geçe Şehzadebaşında Galata pos- tahanesi — memurlarından - Tevfik efendinin saatini aşırırken cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Sabıkalı Deli Nuri dün Galata: da müskirat inhisar memurlarından Süleyman — beye — yaklaşmış ve içinde 71 lira bulünan cüzdanımnı aşırmıştır. kaç halı alarak teşkil | Chambrun — nihayet | Telefon haberleri Moratoryom işi Düyunu umumiyeye buğla ceydü Yeriliyor Ankara 10 (Telefon) — Maliye vekâleti moratoryom haberinin tekzibine dair düyunu umumiye meclisinin — gönderdiği — telgrafa cevabını bu; verecektir, Ceva- bin akşama neşri muhtemeldir. Hükümet mayısa kadar - tak- sitlerini ödemiştir.. O zamana kadar vaziyetin ne şekil alacağı malüm olmadığından — cevabin kat'i mahiyette olmayacağı tahmin ediliyor. Türk ocağı merkezi Tiyatro ve sinema 21 şubatta açılıyor Ankara, 10 (Telefon) — Türk ucağı tiyatro ve sineması ayın 2linden itibaren faaliyele başla- yacaktır. Ressam Mihri hanım tarafından yapılan tablo, Gazi hazretlerinin cesameti tabiiyede yağlı boya portreleri Gazi Hazretleri tarafın- dan tük ocağı merkezi umumisine teberrü edilmiştir. Kara han tarafından Gazi hazretlerine hediye olarak getiri- len kıiymettar tablomn da ocağa | müşarüniley hazretleri tarafından müsaade edilmi Maaş kanununun bir maddesini tefsir y Ankara 10 ( Telefon)— Maliye encümeni maaş kanununun 70 inci tefsiri lâyihası ma- huzürile — müzakere Ankarada kar Ankara, 10 (Telefon) —- Burada da şimdi kar yağmağa başladı. Tahsili emval kanunu Ankara, 10 (Telefon) — Tahsili emval kanununun sureti tatbikine dair maliye vekâletince bir tali- matname hazırlanmıştır. Kırmızı şeytânlar Bruxeles 9 (A.A) — Macar Avusturyalı ve Fransız enternas- yonallerinden mürekkep takımla *“Kırmızı şeytanlar,, denilen Belçika takımı arasında - yapılan futbol maçında birinciler bire karşı 2 sayı ile galip gelmişlerdrir. Evkaf meselesi Yunanistandaki evkaf hak- kında müznlfereî başlıyor “Yunanistanda kalan evkuftan mübadil ve gayri mübadil olan- dara ait kayıtlar çıkarılmış ve birer “muntazam defter halinde baş' vekâkte ve mübadele komsiyo- nuna takdim edilmişti. Milyonlarca — lira — kiymetinde olan metruk türk evkafı meselesi bu günlerde müzakere edilecektir. Bu defterler müzakere esnasında istifade edilmek. üzere yakında Ankaraya gönderilecektir. ingiliz lirası İngiliz Hrası bu sabah 1041,50 ta açılmıştır. Ünifiye bu sabah 1079 | açılmış 1076,50 - kuruşa | düşmüştür. ittifakı müselles Almanya, İtalya, Avusturya ve Ma- caristan birleşiyor Viyana 9 ( Hususi Neve Viner journal ,, Yeni bir ittifakı müselles mi? , Serlavhası altında bir makale neşrediyor. Bu makalede Avusturya baş- vekilinin - Roma'yı — ziyaretinden bahsedilerek - İtalya, Avusturya ve Macaristan arasında bir itilâf aktedilmek üzere olduğunu yazıyor. Bu itilâfa bir müddet sonra Almanya'nın da — iştirak — etmesi muhtemeldir. Bu suretle — harp- ten evvel Almanya - Avusturya Macaristan - İtalya arasında mev- cut olan ittifakı müselles yeniden canlanmış olacaktır, Roma 9 (Hususi ) — İtalya - Avusturya dosluk muakedesi ya- kında neşredilecektir. Bu muahede iki hükümet ara- sındaki — ihtilâfları kâmilen hab lediyor. Londra konferansı Tahtelbahırlar da - tahdit ediliyor Londra, 9 ( A. A. ) Amerikan resmi mahafili yalnız cüz'ü tam- ların adedine istinat edilmiyerek ayni zamanda — gemilerin sürati edilmesisini teklif edecektir. Gösterilen ketumiyete rağmen kabul edileceği söylenmektedir. Ladra9 (A.LA) — M. Stimson, M. Dwinght ve M. Morow M. Briand ile görüşmüşler ve tahtelbahırlar meselenin müzakeresi için salı günü akti —mutesavver umumi celesede takip edilecek usul hak- kında teatü efkâr etmişlerdir. Paris'deki acezeler Paris 9 (A. A.) — Vincennes Hipodromunda vukua gelen ha- diseler ecnasında “ halk paramızı iade ediniz > diye haykırmış ve kemiserlerle —at “sahiplerinin sa- Tonlarının camımı çötçivesini in- dirmiş ve pisti tahdit eden par- maklıkları söküp atmıştır. Halkın parası geri verilmiştir. İki kaza Dün Arnavutköyünde bir genç İyaralandı 1—Dün gece saat ikide Arnavutköyünde — Robert — kollej mektebi. önünde 1669 ve 2747 numaralı otomobiller birbirleri ile çarpışmışlardır. Otomobillerden eden, Ardaş isminde bir genç ağır surette yaralanarak hastaha- neye kaldırılmıştır. 2095 numaralı dün köprüden geçerken Şevket ismin- de bir adama çarpmıştır. Şevket | ağır sürette yaralanmıştır. İskambil oynarken.. 55 yaşında Sürmeneli Mustafa efendi dün Şehzade başında Meh met isminde- bir arkadaşı ile is- kambil oynarken birdenbire ken- disine felç gelmiştir. Mustafa efendi hastaneye kaldırılmıştır. birini — idare otomobil Acentaların defterleri tetkik ediliyor Nizamnamesi maliye — vekâleti tarafından tetkik edilmekte olan borsa murakaba heyeti 3 gün- denberi faaliyete başlamıştır. İngiliz lirasının son tereffüünde kambiyo taleplerinin hakiki ihti- yaçlara müstenit olmadığı anla- şılmıştır. Murakaba heyeti işe başladıktan sonra bazı müesseseler İngiliz lirası talep etmişlerdir. — Fakat heyet tarafından bu müesseselerin ihtiyaçları — olmadığı — anlaşılmış, talepleri reddedilmiştir. Bu meyanda bir müessesenin defterleri tetkik edilmiş, İngiliz lirasına senet alp Türk lirası ikraz ettiği ve verdikleri kazanç vergisi beyannamesile kazançları bir nisbet olmadığı zabit varakası tanzim edilmiştir. Diğer bir müessesenin de def- terlerinde yolsuzluğa tesadüf edil- diğinden bu defterler mühürlen- miştir. Borsada ihtikâr yapanların cezası Ankara, 9 — Maliye vekâle- tinde hazırlanmakta olan kambiyo kanun Jâyihası döviz. talimatna- muhalif hareketlerde bu- Tunanlara çok ağır cezalar koj muştur. Bu hapis vardır. cezalar meyanında 3 sene ve 3 bin lira nakti ceza Nikâh resmi | Milliyet refikimizin muharrirle | rinden Tevfik Necati beyle Melâ- hat hanımın nikâhları bugün Beyoğlu nikâh memurluğunda icra ediliyor. Yeni evlilere saadet temenni ederiz. “ VESAİTİ NAKLİYEDE Türk işçiliği Hemleketemizde, hüküntetin başlayan bir tasarıf ve iktisat dokiletilo | mücadelesine şahit oluyoruz. Bü mücar |delenin hedefi, halkın parasını mümkün duğu Kadar hadut haricine çıkmamağa etmektir. Bu hedefe vasıl olmak içi attihaz edilecek tedbirlerin - her biri 'a7 çok falde temin edebilirse da &n doğ: vü, en müspet Ve hakiki yel kükümetin lasavvurat ve mesaisinde hakim olan tozyidi istihsalât » yola elduğu: şüphe götürmez. Meraleketin ihtiyaratımı teşkil eden maddleri imkân dairesimle Türkiyo Kadtıtları dahilimle ve Türk işçilgile İs- tihsal veya imül etmek yalanz müli ser- anayenin yahaneı memdeketlere gitmeme: » zamanıla müül servetin temin edeeek bir tedbmir | findâ ve blbasda Ar | yöl ve vesati nakliye öseklerine bükümetin ne kadar büyük | bir ehemmiyet atfettiği malümdur. Ana- | dolnün yalları üstünde - tüccar malını taşıy gik bir taraftar asrileşiifir oğo — çalışilirken. — diğer taraftan b yesditi “tedarik için harice - külif para gizmamcsi ve Kearet kazanclaım siühim bir kısta ve yesattrnakliye betleli olurak hudut haricine çıkınaıması” #ikirlerlili hükümetimiz Tophanede birPord müe esesi“tesisine; teşebbüs - edletleri açami himaye - ye teşvik / etmişlir. — Pihakika bugün yözlerse Tüzk amelisinin seri Glün' Dü mücssesenin — abal “Amadolunun bzun ve zahmetli.yol vski vesaili pakliyenin yerini tuttuğunu ve ba vazifeyi hem kolay, het sağlam, müüyetli bir tarada Üa et ağumu gören her Tüek hükü- vetin bu tedbirtte ve Ford müessesesi- in bu kıyinetli hiamotina karşı teşek- kür duymamak kabil geğildir. Fühakika bu müessesotin Tark pazarıma çıktırdığı Kamyön, piyasadaki mümasillerinin ön mükenimel olduğu cihetle vasıtal nnke” liyeyo mühlaç olanlar İm sayedö azarız fakle temin edeceklerdir. Bizi harice müracaattar kısmen müstağni bırakan ve Türk- işçügine hem Kiymek veremn hem dekâr. ve sanat — yolları — açaır Hü mhessesoyi ba - nöktadan yağbeti umümiyeyo tavsiye dtmek vecibedir. Gönlerilmiştir.