9 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1930 murahalıacılık (Baş tarafı 1 inci sahifede) sunda hükümetin noktai nazarını sormuşlur. Hükümet bu hususta tetkikat yapmaktadır. Elân meri olan murabaha — nizamnamesi — nizami faizi yüzde 9 olarak tayin etmiş- tir. Borçlar kanununda ise yüzde beşten fazla faiz alınmıyacağı mezkürdur. Bu suretle arada bir. mübaye- net vardır. Hükümet bunu / izale elmeğe ve murabahanın - önünü almağa karar vermiştir. ğ Devlet bankası Bu hafta - içinde Fırka grubu içtimaa davet edilerek Devlet bankasının teşkili hakkındaki lâ- Yiha müzakere edilecektir Bu münasebetle İsmet Pş. Hz. | izabat verecek ve mütcakıben lâğiha meelise takdim edilerek müstacelen müzakeresi talep edi- lecektir. Dainler vekilleri Dainler vekilleri Zekâi Ble Mir. Vayt ve Dokloziyer'ın bu akşam, 'olmazsa yarın Ankara'ya hareket- leri mukarrerdir. Maliye vekilimizle dainler vekilleri arasında — pazar- tesi -günü saat 18de temasa başlanacaktır. Borsada içtima Bankalar konsorsiyomu — hak- kında son bir müzakerede bulun- mak üzere bugün şehrimizde ki 10 banka direktörü Nurullah Esat beyin riyasetinde borsada top- danacaklardır. ' Bu içtimada kati proje tespit edilecek ve bu gece Nurullah Esat B. tarafından — Ankaraya maliye - vekili beye . Nurullah Esat B. pazar günkü trenle tekrar şehri- mize dönecektir. Pazartesi — gününden — itibaren seçilecek 5 banka direktöründen mürekkep komisyon - faaliyetine başlıyacaktır. Türk- Yunan itilâfı Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. dün de Tokatlıyan otelinde istirahat etmiştir. Kendisini dün Ziya Nuri Pş. muayene etmiş, o | da hastalığın grip neticesi sinozit olduğunu teyit eylemiştir. Vekil B. akşam Ankara'ya hareket ve yeni mübadele (t Tâfaamesinin — imzasını istirahat —için tekrar gelecektir. Muhtelit mübadele komisyo- mundaki başmurahhasımız Tevfik Kâmil B. le bitaraf âza M. Rivas, M. Holştat ve M. Enderson da bugün Ankara'ya gidecekler ve yeni — mübadele — itilâfnamesinin imzasında hazır bulunacaklardı enin mübadil emvali metlerine verilmek üzere bitaraf | âza tarafından bir teklif muhtırası hazırlanmıştır. Bunda tarafeyne, kendi müba- dillerini Türkiye ve Yunanistanda raktıkları emvalin kıymeti umu- miyesinin kendilerine 6 ay zarfın- da bildirilmesi teklif edilmekt. * Amanullah Hz. — Sabik Afgan kralı Amanullah Hiz. nin maa aile 20 gün sonra Tarabya'- da ikamet için Roma'dan şel mize avdet edeceği Şehrimizde bulunan alâka; Afgan'lı sabık kralın - havalar İstanbul'a avdet edece- Dr. Saht Rayhşbank müdürü istifasını | verdi Berlin 7 (H: Rayhşbank müdürü Dr. Şaht istifa etmiştir. Bu hal borsada fena tesir yapmış, bir panik husule gelmiştir. Siyasi mahafilde bu istifa etra- fında hararetli münakaşalar olu- | | | | yor. bu. — istifanın ( Lâl kkında — husule |ğgelen — ihtilâftan ileri - geldiğini | bildir işti Bütün gazeteler bu istifadan bahsetmekte ve her biri kendi moktai nazarına göre — mütalâa |— Sol cenah / gazeteleri — istifayı memnuniyetle — karşılamaktadır. Maliye vekili " mecliste istifa'nın şayamı teessüf olduğunu — söyle- | mişti 3 kişi yaralandı! Bir kahvede nara atmak yüzünden kavga Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde 3 cerh vakası olmuştur: 1 — Fındıklıda oturan Halim adi bir münazaa üzerine Mustafa isminde bir şahsı çakı ile sol kası- ğından ve göğsünden yaralamıştır. Yaralı muayeneye - gönderilmiş, Halim yakalanmıştır. 2 — Sirkecide bir kahvede bir rakı meselesinden kavga çıkmış, çuvalcı Mahmut, arap Hilmiyi bacağından yaralamıştır. 3—Kü ::ıı, Ce= isminde iki kişi ile; kahveci Refet ve Mehmet - arasında nara atmak | yüzüden kavga çıkmıştır. kavga | esnasında Mehmet; Kâzım efen- diyi yaralamıştır. Tahkikat yapıl- maktadır. | Polise e ateş! İçtiler , etrafa sarkıntılık ettiler ve camlar kırdılar | Dün gece sabikah İsmaille , Gaylık namile maruf Mehmet zil zurna sarhoş olarak etrafa sarkımtılık etmişler ve bir kahve- nin camını kırarken yakalanmış- lardır. Sabıkalılar polise sevk. İsmail aynı zamanda tabanca çekerek polis Hilmi efendiye ateş Ahlini” kürgünler polie izabet etmemiş ve sabıkallar - tevkif edilmişlerdir. Samsonda bir hırsız çetesi yakalandı Bir kaç zamandan beri Samson ve civar köylerinde sekiz. kişilik bir hırsız çetesi ” etraftaki çiftlik- leri haraca kesmişti. Bilbassa çift ve koşu hayvan- larına musallat olan bu adamlar şimdiye kadar 100 den fazla öküz 79 beygir çalmışlar ve baş- kaların? satmışlardır. Uzun takibattan sonra nihayet bu adamlar ele geçmiştir. Bu adamların Samsonda muhakeme- Kadın yüzünden Arnavutköyünde lastikçi Angeli terzi Koço bir kadın mesele- sinden kavgaya tutuşmuşlar, bir- birlerini dövmüşlerdir. Hirken kaçmağa teşebbüs etmişler: Telefon haberleri Düyunu umumiye Vekillerle müzakereye yarın başlanıyor Ankara 8 (Telefon) Düyunu e maliye vekili arasındak müzakerata yarın başlanacaktır. Bayta;_ heyeti Uzun yaylâda yapılan teftişat hitam buldu Ankara 8 (Telefon) — Baytar teftiş heyeti Uzun yaylâda yaptığı tetkikatı bitirmiş, raporunu iktisat vekâletine vermiştir. Bu tetkikat Uzün yaylâ hayvanatının kiş ve yazlık harekâtına, mevcut hayva- natın iaşesi lacak mera- ların vaziyetine aittir. Maliye müfettişleri kongresi Ankara 8 (Telefon) — Maliye Müfettişleri kongresi pazartesiye toplanacaktır. Ayni günde Anka- ra'da bulunmaları için müfettişlere tebligat yapılmıştır. Darülbedayi temsil heyeti Ankaraya gidiyor Ankara 8 (Telefon) — Darül- bedayi nisanın birinde Ankaraya gelecektir. Prenses ileana nişanlısından ayrıldı Bükreş, 7 (A.A) — tebliğde prenses İlear liçe ve niyabet meelisile mutabık olarak kont Hochbergden ayrıl- dığını bildirilmektedir. Adam dolandıran makineler kilo gelir mi? Son günlerde şehrin yerlerinde — tartılmaya makineler konmuştur. - Bir yerin- den beş kuruş atınca makinenin üstüne çıkanın kaç kilo olduğunu yazan bir kart çıkar. Bu makine- Terin bazıları — bozulmuş, / atılan bir çok mahsus madığı gibi beş kuruşu da iade etmiyor. Şirketi Hayriye iskele- sindeki makine bir çok kimseleri bu süretle dolandırmıştır. Köprü — polis memurlarından İsmail Hakkı Efendiye vukubu- lan bir şikâyete karşı — biraz evel kendi. başından da aynı vakanın geçmiş olduğunu - ifade etmiştir. Geçenlerde aldığımız bir mek- tupta da altı yaşında bir çocuğun B0 kilo olarak gösterildiği yazı- hyordu. Bu makineleri şuraya buraya koyarak halkın paralarını çekn şahremaneti müsaade etmiş midir bilmiyoruz . — Halkımızın dikkatini celbederi: Besim Omer paşa | Bir müddetten beri rahatsız bulunan Dr. Besim Ömer paşanın iyileştiği — memnuniyetle — haber alınmıştır. ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1031 kuruşta açılmıştır. Ünifiye üzerine muamele olmamıştır. nazarı 6 yaşında bir çocuk seksen beş kuruşlara mukabil kart çıkart- Londra konferansı |Konferans yeniden toplanarak müza- kereye başladı Londra 7 (A.AÂ) — Bahri kon- ferans işlerine faaliyetle”yeniden başlamıştır. — Birinci — komisyon intikal devresine —ait tahdidat hakkındaki — fransız - tekliflerini kabul etmiştir. Komisyon - hafif kruvazörlerle muhriplerin - tonajına - tahdidatın sili pları veyahut hem çap hem tonilâto miktarları üzerinden yapılması hakkındaki tetkikatma devam edecektir. Londra 7 (A.A.) — Konferan- sın iyi bir neticeye varacağı hak- kında — murahhaslar — arasında kuvvelli ümitler vardır.B eritanya fili hattı harp gemilerinin şaatında 1936 senesine Etibba odası Dünkü içtimada hararetli münakaşalar oldu Etibba odasının senelik kongrsi dün saat on dörtte darülfünun konferans salonunda toplanmıştır. İçtimada etibba odasının beş aylık faaliyet raporu okunmuştur. Bundan sonra bütçe müzakeratıne geçilmiş, varidat ve masarif kı- sımları ayrı ayrı tetkik olunmuş- tur. Masraf kısmında divanı haysiyet âzasına verilen onar lira hakkı Neticede divanı haysiyet âzasına beş lira hakkı huzur,heyeti idare aylık verilmesi Bundan sonra doktor. Fethi bey memleketin tıp hayatına ve eczacılı âit bir. temehni bıçak - sapladı Aksarayda, —zarüret yüzünden bir intihar vakası olmuştur. Uzun zaman işsiz kala; Murat efendi; hayattan ölmek istemiştir. Bu kararla ” kalbinin üzerir saplayan — Murat - efendi akıbetten bir yara ile Murat efen- şoför ıkmış, Mahalleyi dolaşırken Bir bekçi kalp sektesinden vefat etti Samatyada Sancaktar Hayretti mahallesinin Koca Osman nami maruf bekçisi bir kalp sektesin- den ölmüştür. ölümü; — maballesini vazife halinde olmuştur. Osman ağaya sokakta bir kaç defa fenalık gelmiş, bekçi, Emin efendi isminde zatın iltica etmiştir. Emin efendi bek- çiye bir sandalya vermiş, Osman ağa sigarasını yakıp içerken bir- denbire yere — düşüp ölmüştür. Emit efendi — verdiği - ifadede demiştir ki: “Sokak kapısını açtığım zaman Osman ağayı gördüm. Halsiz bir sesle bana fenalık geliyor - deç Kendisini hemen içeri aldım. Elin- deki dolaşırken sigarasını yaktım. züm — kararıyor,, öldü, çi Koca Osmanın muaye- yapılmış, defnine — ruhsat İmiştir. dedi. ve Koca Osman'ın | F ranlzi Marten galip Dün Mulenruj'da yapılan boks | maçları çok beyecanlı ve hara- retli oldu. Bilhassa Franki-Mula- doviç maçının / muhtelif safaha- tında salonu — duldüran - seyirci- leri saran merak ve heyecan bize kol kuvveti kadar e ve yüksek bir zekâ sarfını da istilzarğ eden boksun şehrimizde yavaş yavaş eski mevküne doğru ile- rilediğini ve hattâ — eskisinden daha fazla bir alâka uyandıracağı kanaatini aşıladı. Bize dün unu- | tulması kabil olmuyan boks zev- kini tattıran maç organizalörlerir tebrik ederiz. Bütün alâkadarlarca beklenen büyük maçtan evvel ufak üyük maştan evvel yapılan ufa fandan allka l takip edilmiye du. Bu daha ziyade sabırsızlığın verdiği asabiyetten ileri geliyordu. Herkes bu maçların bir an evvel bitmesini bekliyordu. Nihayet halkın alkışları arasındı Franki Marten iplerin arasından ringe dahil oldu. Fakat ringe girerken iplere takıldı ve iple tespit eden kenar direklerden biri yerinden çıktı ve devrilk Bu hal Franki'yi — olduk; şaşırtmıştı, halinden bunun ya- acağı mi ü veya fena Xx b G0P ee lli hakkında — bir tereddüt —hasıl olduğu anlaşılıyordu! O an için kim düşünebilirdi ki Framki Marterf ci ravunt sonunda Mulado- viç'i ayni direk dibinde yere yıkap maçı kazanacak! Mutat — merasimden — sonra göng çaldı ve haftalardan beri beklenen bu — mühim — maç başladı. Her iki hasım çok ted- birli davranıyorlar ve — birbirle- rini deniyorlar, ilk sıkı yamruğu daha evvel vurmak için fırsat tiyorlar. Birinci ravunt bu ? i ravunt başladığı zaman Franki daha çevik. Hücumla beraber hasmının çok sıkı olan yamrukların yememek için çıyor. — Müladoviç'in — şedit bir hücumunu atlatan Franki muka- beleye geçiyor ve çoktandır beklediği fırsatı ” bulan - fransız bütün kuvvetile hasminin çene- sine sıkı bir yumruk vuruyor. Bu imruk - Muladoviç'in ağzını kan içinde bırakıyor. Üçüncü ravunt Franl li geçti. Düştüğü — müşkil vaziyetleri büyük bir soğuk kan- hlıkla atlattı. Dördüncü ve onu takip eden ruvuntlar Muladviç için bir belâ gibi geçti. Franl d adeta yumruk sağnağı altında çü. —Hasmım — sersemlettiğine ani olan fransız aman vermeden insafsızca Artık Muladoviç bitik bir vaziyette üst üste yediği yumruklar üzerine | devriliyor, hakemin dokuz sayısile kalkıyor, tekrar yıkılıyor ve | yet pes ediyor. | Franki Marten çetin olan bu | maçı bilgi ve bilhassa zekâsı ile haklı olarak kazanıyor. Kendisini tebrik ederiz Kemal Rifat * Atletizm heyetinden: 4 mart 1930 cuma gününden itiba- ren atletizm idmanlarına antrenör e Sakalander - Kumaslin | Ver dıköy stadında devam edilecektir. Atletlerin her cuma günü saat on da Kadıköy stadında hazır bulunmaları mercudur. Daktilograflar piyangosu