9 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

9 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Holivut mektupları Holivut'ta gazetecilikher kapıyı açan anahtardır Lilyan Giş, Avrupa seyahatine çıkınca Istanbulu da ziyaret edecek Hdlivut, 8 şubat ( Hususi ) — Holwut'a gelen berkes buradal buyük stüdyoları, meşhur sinema yırazlarını görmek ister. Dünyanın bır gök yerlerinden bu maksatla yola (çıkan binlerce insan vardır. Fakat bunlardan hiç biri arzusuna nsil'olamamıştır. Çünkü stüdyolar, içinde mübim askeri plânlar sal olan ibir erkâmı harbiye dairesi gbi yabancılara / karşı sim siki kapalıdır. Tanınmış sanatkârlara gelince, bunlar kendi aralarında yaşarlar, şehirde pek z görünürler. Bun- Jara yaklaşmak kabil değildir. Holivut stüdyolarını açan, san- atkârlarla teması temin eden bir tılsım vardır: Gazetecilik... Holi- vut'ta en imtiyazlı insanlar gaze- tecilerdir. Bunlar her yere igirer çıkarlar, herkesle temas ederler. Sinema> şirketleri ve sanatkârlar reklâmın ehemmiyetini tamamile anladıklarından gazetecilere azami kolaylığı gösterikler. Holivut'a gelir gelmez ilk işim kendimi “tanıtmak 'oldu. *Akşam,, esasen Holivat'a, —büyük - filim neşriyat dairelerine şirketlerini göliyormuş. Şekli ve sinema s: fesi burada “çok beğenilen * Akşam , ın muhabirine her ta- rafta bi di. Sinema şehrine gelen ilk türk gazecisinie stüdyoların — kapıları açıldı, sinema yıldızları ile mülâ- katlar temin edildi. Gördüklerimi, — görüştüklerimi mrasile anlatacağım. Bugün ilk mölâkat ettiğim sanatkârın, Lilyan Giş'in beyanatmı naklediyorum. Lilyan Giş, memleketimizde- bir çok filimleri gösterilmiş çok kıy- metli bir sanatkârdır. Ekser filim- bir nezaket gösteril- reti altında leri meşhur rejisör Grifit'in neza- çevrilmiştir. — Lilyan Giş sesli filim başladığı zaman epice “tereddüt etmiş, “nihayet yeni tarzda filim çevirmeğe karar vermişti. Güzel sanatkâr şimdi müttehit artistler — stüdyosunda * Kuğu kuşu ,, isminde baştan başa sözlü bir filim çevirmekte- dir. Filim bitmiş gibidir. Ufak tefek bazı noksanları ikmal edi- lince gösterilmeğe - başlanacaktır. Lilyan Giş, bir türk gazeteci- görüştüğünden dolayı pek memnan — olduğunu — söyledikten sonra sesli filimden bahsetti ve şu beyanatta bulundu: *—Sesli filim beni tamamile değiştirdi. Bir çok seneler hep mağmum, nazenin genç kız rolünü yapmıştım. Son zamanlarda artık bundan usanmağa başlamıştım. Fakat bir türlü gözleri kederli, eli titrer, utangaç kız. rolünden kurtulamı- yordum . Filim çevirmeğe başladığım ilk zamanlar bu rol belki bana en muvafık idi. Fakat bir çok seneler her türlü müşkülâtla çarpışarak tamamile itimadı nefis olduktan sonra hâlâ eski tarzda oynamak - doğru 'değildi. Ben buna çalışırken — sesli filim çıktı, 'beni yeniden bir korku aldı. Fakat çok geçmeden bu korkuya gâlebe çaldıı Vazifeme bir desesim inzimam etmekle filimde şahsiyetim bir kat “daha ehemmiyetini artırmış olacaktır. Evelce her hareketim objektifle tahdit effilmişti. İhtimal bunun tesirile ne yapsam çıtkırıldım görünüyordum. Artık bu hal kalma- mıştır. Bundan sonra her türlü rolü yapacağım, nazik, mahcup ölmak lâzım gelen yerde öyle olacağım, Lılyan Giş yeni çevirmekte olduğu Kuğu kuşu filminde €den yerde de serbest bulunacağım. — Sesli filmin istikbali kında ne düşünüyorsunuz? — Sesli filmin yakımda macılığın esasını teşkil edeceğine kaniim. “Unutmaymn ki benüz bu yeni tarzın başlangıcındayız. Bir kaç sene sonra bu tarz tamamile inkişaf edecektir. Sevimli sanatkâra soracak pek çok suallerim - vardı. Fakat o, buna sıra birâkmadan türkiye, bak- Lilyan Giş Kuğu kuşu filminde Rod Larok'la birlikte | söyliyetilerden mürekkep bi türk inkilâbı ve türk kadını hak- kında sualler sormağa başladı. cevapları büyük bir alâka ile dinliyordu. Nihayet —Avrupa'ya — seyahate zaman — Türkiye'yi — de etmeğe karar verdi. bir kaç Sanatkâra serbest kız rolünde de muvaffakiyet —temenni — ederek ayrıldım. B. 0. Halk şarkıları Oyunlarla birlikte sesli filme çelilecek Konservatuvar, halk bavaları ile oyunlarının sesli filme alınma- sına teşebbüs etmiştir. Bu işi temin etmek için müdür Ziya, darülbedayiden Ertuğrul Muhsin beyler tarafından bir. program tanzim — ediliyor. 'Bu programa göre en iyi halk oyunlarını oyna- Yanlardan ve “halk — şarkil seçilecektir. Bunun için (Erzurum, Trabzon gibi yerlerden iyi 'oyun oynayan- lar işehrimize celbedilecektir. Ba heyetler “sesli filim için Avrupa seyahatine çıkacaklardır. * Varner biradı olivut'a vasil ol lğkar Ha i filimler için operet — havalar Holivut'ta üç heyet Meri Briyan Zarafet müsabakasında Peramant - şirketi tistlerin: ilan zarafet müsabakar Ti birinciliği kazanmıştır.