19 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mi 3 19 Mart 1930 Değirmencilik 100 bin lira Tatili tediyat etmiş şirket men şirketinin tatili tediyat etti- #ine ve alacaklıların mahkemeye müracaatta — buluduklarna — dair bir havadis vardı. Yaptığımız tahkikat göre de- #irmencilik umumiyetle bir buh- zan geçirmekle beraber tatili tediyat etmiş veya aleyhinde mahkemeye — müracaat edilmiş girket yoktur. Bu baber buhranın izam edilmesinden galattır. Şark değirmenleri şirketinden aldığımız bir mektupta bu şirket eshamı borsada dört - dört buçuk lira arasında muamele gördü; den ve bu. fiatlerde muamele gören başka değirmen eshamı olmadığından verilen haberle ken- y ildiği yolunla bir zehap hasıl olacağı bildirilmekte ve bunun tashihi rica edilmektedir. tatili tediyat etmiş hiç bir değir- men şirketi yoktur ve bu haberin şark değirmenlerile alâkası mev- eut değildir İktisadi buhranın neticesi (Baştarafı 1 inci sahifede) rinin bir arada bulunduğu yerdir En mühim bir ticaret mahallinde kiralık odalar artmnıştır. Bundan başka Eminönünden Mahmutpaşaya kadar devam eden çarşıda, Beyoğlu — caddesinde, Galata,da kirahık dükkânlara te- Hırsızlık vakaları 24 saat içinde 5 vaka oldul Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde Shırsızlık vakası olmuştur. 1— Meçhul bir hırsız; İnegöle gitmek üzere Galatada rhtım Gzerinde bilet alan Mustafa'nın $ lirasını dolandırmıştır. 2 — Beyoğlunda Kalyoncuda bakkal Serob'un dükkânına hırsız girmiş, 100 liralık eşya çalmıştır. 3 — Gene Kalyoncuda, Enver beyin evine giren bir hırsız 30 metro kurşun çalmıştır. 4 — Aksaray'da Sami efer sokağında 6 numaralı evden dikiş makinesi çalınmıştır, hırsız meçhuldür. $ — Meçhul bir hırsız; Emin- önü tramvay durak yerinde müte- kalt Mazhar beye ait bir erzak zenbili çalmıştır. Kavgadan sonra.. Bir polis kendini tabanca ile vurdu! Şehremini polis merkezi memur- larından Sami efendi tabanca ile kendini vurmuştur. Polis tabkikatına nazaran hadi- #e şu suretle olmuştur: Sami efendi, zevcesi Rukiye banımle meçhul bir sebepten kavga etmiş, tabancasını alıp sokağa çıkmağa teşebbüs etmiştir. Kadın;kocasının hiddetle sokağa çıkmasını istemediği için koca- dına mümanaat etmiştir. Hiddetini ve buhranını " teskin edemiyen polis efendi; tabancasile kendine ateş etmiştir. Yaralı polis Sami efendi Guraba hastanesine yatırılmış. Tahkikata başlamıştır. HABERLEREİ>— — İ ispanya'da Mali vaziyet ıslah edilemedi, işsizlik artıyor Madrit 17 (Hususi) — Ceneral Primo dö Rivera'nın vefatı dikta- ıda büyük Diğer azeteler ise Primo dö spanya'ya — yaptığı bahsediyorlar. Yeni kabine eski kabine tara- fından hürriyeti takyit lan bir çok kayıtları kaldırmıştır. Mali vaziyet hâlâ fenadır, işsizlik artıyor. Primo dö Riveranın naaşı Paris, 17 (A.A.) — Müteveffa ceneral Primo dö Riveranın naaşını hamil olan tren saat 20,40 da hareket etmiştir. Cenazeye İspanya sefiri refakat etmektedir. fenalıktan Rivera hükümetinin sabık nazır- ları bir beyanname neşrederek mumaileyehin vefatile İspanyanın uğramış olduğu büyük ziyaa şimdi geldiğini ilân etmişlerdir. Nazırlar, müteveffanın cenaze- sine Madrite kadar refakat etmek üzere bududa gitmişlerdir. Londrakonferansı Buhranın önüne geçileceği söyleniyor Londra 17 (A.A) Her nekadar Fransız ve İngiliz heyetleri kütu- miyetlerini muhafaza etmekteler ise de gizli buhranın — önüne geçilmiş olduğu muhakkaktır. Konferans behemehal bir netice elde etmek üzere mesaisine tekrar başlıyacaktır. M. Makdo- nald bugün öğle yemeği: sefarethanesinde yemi Bulgar komitecileri ve Sırplar Belgrat 17 ( AA ) — Bulgar komitecilerinin yaptıkları son sui kastları portesto için cenubi Sır- bistanda mitinğler akdolunmuştur. İsviçre - Avusturya Cenevre 17 (ALA) — İsviçre ile Avusturya arasında bir prensip itilâfi husule gelmişse de - Avus- turya Macaristan ve Çekoslovakya, ile olan ticaret muahedesini feset- mek ve burüsumunu artırmak. iste- diğinden yeni bir müşkil çıkmıştır. Macaristan ile Çekoslovakya buna muarız bulunmaktadırlar İki müessese terki lıcıre( ediyor. İstanbulun en eski ticaret müesseselerinde Şamlı Mustafa ve mahdumu müessesesinin yakında terki — ticaret haber veriliyor. edeceği Ertuğrul mağazasının da” terki ticaret etmek fikrinde olduğu söyleniyı Yangın ! Dün gece Tahta kalede arnavut İbrahimin kahvesindn yangın çık- mış, söndürülmüştür. İki vapur seyyah geliyor Bugün İngiliz bandıralı Loren- tik vapurile 200, alman bandıralı Lutsov — vapurile — 300 seyyah gelecektir. Kutup yolu Bu yaz üç heyet giderek tetkikat yapacak Oslav, 17 (Hususi) — Bu sene Norveç hükümeti tarafından kutup havalisine heyeti — seferiye gönderilecektir. Birisi tayyarelerle haziranda hareket edecek, diğeri Fransua Jozef arazisidde hayva- nat ve nebatat hakkında tetkikatta bulunacak, üçüncüsü Groenland'a gidecektir. Ankara'da ekmek fiati düşüyor Ankara, 18 (Telefon) — Burada ekmek 16 kuruştan 15 kuruşa, ikinci nevi ekmek de 15,5 kuruş- 'tan 13,5 kuruşa inmiştir. Lehistan'ın milli bayramı Ankara 18 (Telefon) — Lehis- tan'ın milli bayramı münasebetile bu akşam saat 8 de sefarette bir ziyafet iyafete hükümet erl verilecektir. ni davetli Trabzonda bir tevkif ve bir tahliye Trabzon 18 ( Hususi ) — İskân meselesinden — mevkuf — bulunan Besim bey tahliye edilmiştir : Salih bey isminde biri de gi lüzum üzerine tevkif « İçki yasağı Amerikalılar hafif içkilere taraftar Paris 17 ( Hususi ) — Büyük bir amerikan gazetesi içki mese- lesi hakkında bir anket yapmış ve şu üç suali sormuştur. 1 — İçki yasağının kalkmasına taraftar mısınız ? 2 — Kanunun bira ve şarap gibi hafif içkilere müsaade ede- cek şekilde tadilini mi istersiniz? 3 — İçki memnuniyeti kâmilen kaldırılmalı mıdır? Bu suallere 291,588 cevap gel- miştir. Yasağın devamına taraftar olanlar 80,739 kişi Hafif içkiye müsaade edilmesini isteyenle 118,934 içki yasağının külliyeıı kalkmasını arzu edenler Trabzonda elektrik Sanayi ve maadin bankası bir heyet gönderiyor Trabzonda 500 bin lira sermaye bir elektrik şirketi tesis , geçen sene işe başlamış- tar. Sanayi ve ma: bankası ile bu. şirket arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Banka bir kaç sene evel şirkete dirahık yardımda bulun- muştur. Şirket bu paraya karşı kendi aksiyonlarının — alınmasını — teklif anka şirketin vaziyetini için bunu istemiyor. Nihayet banka şirket hakkında tetkikat yapmak üzere tarabzon'a bir heyet yollamağa karar ver- miştir. Bir ahçı diğer bir ahçıyı yaraladı! Dün Beyazıtta bir kahvede 2 ahçı —arasında — başlıyan — bir münazaa büyümüş, bir cerh ile neticelemi Ahçı Mehmet kendine küfür eden ahçı Hasanın üzerine atı- mış, Hasan'ı çakı ile sağ bi ğından — yaralamıştır. — Mehmet hadiseyi — müteakip — kaçmıştır. İşsizlik. İngilterede işsizler yeniden çoğalmağa başladı Londra, 17 (Hususi ) — İngl- terede işsizlik artıyor. Bir aralık vaziyet bir parça Gdüzelmek alâmeti göstermişken son zaman- larda yeniden işsizlerin miktarı çoğalmağa başlamıştır. İşsizlik meselesi avam kamara- sında hararetli müzakerelere se- bep olmaktadır. Vaziyet pek mühim telâkki ediliyor. Maliye —nazın — irat — eti bir nutukta işsizliğin artmasına başlca sebep Amerika'daki son bubran olduğunu, bunun tesiri her tarafta hissedildiğini ” söyle- miştir. Hindistan'da istiklâl mücadelesi Londra 17 (ALA. — Gandinin riyasetindeki kafile şimdiye kadar altmış mil katetmiştir. Ahmetabat- tan beri uğradıkları yerlerde azçok muvaffakıyetler elde eden Gandi şimdi ahalisi davasına pek te faraftar olmıyan bir — havaliye dahil olmuştur, buradaki yerli memurların ekserisi - vazifelerini terkten imtina etmişlerdir. Paris borsası Bir heyet fransız maliye nazırını ziyaret etti Paris 17 (A.A.) — Mali piyasa mümessillerinden mürekkep - bir heyet maliye — nazırımı ederek ecnebi ve müstemlikât tahvilâtının borsaya kabulü için icrası — muktazi muameleleri basitleştirmek için 1916 kanım- unun ilğası değilse de hiç olmassa tadili basunun İüzumu ve ehem- miyetinden bahsetmişlerdir. Heyet, yeni tahvilâtın borsaya kabulüne ait muamelâtın her halde basitleştirilmesi lüzumunda ısrar etmiştir. Maliye nazırı tellâliyenin ten- ziline tevessül ededeğini söylemiş- tir. Borsa mümessilleri buna cevap olarak bu tedbirin halk faidesi olacağın ve fakat h: hazırda güçlükle derpiş edilebile- ceğini ve çünkü muamele kıtlı- ğandan dolayi ekseri müesseselerin meselesi (Baş tarafı birinci sahifede) edilmediği maliye vekili mul teremi beyefendinin şifahan ğ buyurmasını arz ve teklif eyleri: efendim.,, Remzi beyin mektubu Diğer taraftan Sıvas mcbuâ Remzi bey maliye - vekâletit ayni mesele etrafında gönderdiğ mektupta gazetelerde . göl düğü neşriyat hakkında malümaf Remzi bey bu - işi senesinde cereyan — ettiğil söyliyerek — kendisinin o zamadı İstanbulda defterdar vekili oldus. ğunu tasrih etmekte ve defterdar hkten çekilirkan bu muamelenin henüz intaç edilmemiş olduğunu bildirmekte ve tahkikat icrasınt rica etmektedir. Muamele halen defterdar bulur nan Şefik bey tarafından intaç edilmektedir. Maliye vekâleti bu müamele hakkında elde mevcut kuyut ve evrak üzerinde tetkis katını yapacaktır. Ancak 750000 liralık veraset vergisi iddiasının lagalı olduğu — zanne- Detterdarlıkta verilen malümat Bu mesele hakkında defterdare hk ta şu malümatı vermiştir: * — Emil Spirer iki üç sene evvel ölmüş olduğundan mensup olduğu şirketteki hisseleri veres sesine intikal ediyor. Bundan veraset vergisi alınması için Emil Spirerin şirketteki hisseleri miktarının bilinmesi lğe Emil Spirerin Avrupada vardir. — Bunum da tespiti icap ediyor. Bir tetkik memuru bu işle meşgul oluyordu. Bu defa hase talanmıştır. Bu sebeple defterdarlılı makar fi takip ediyor.., Topuzlu sopa ile Seyrisefain müfettişi Kemal beyi yaraladılar! Dün saat 11 de, Galata cadde» sinde seyrisefain müfettişi Kemal bey cerhedilmiştir. Hadise ani bir surette olmuş, müfettiş bey neye uğradığını şaşırmıştır. Hüviyeti — tesbit — edilemiyen meçhul bir şahıs; Galata — rıhtimi. caddesinde müfettiş Kemal beyin yanınâ sokulmuş ve elindeki topuzlu bit sopayı suratma vurmuştu: Meçhul şahis darbeyi indirir indirmez kaçmış, kalabalık arte sında kaybolmuştur. Kemal bey muayene - için polis tababetine umumi masraflarını ancak kapa- | getirilmiş ve tahkikata başlanmıştır. AKŞAM tabilmekte olduklarını söylemiş. | lerdir. Amırikı'dı iki büyük banka birleşti Nev York 17 (A.A.) — Chase National Company Egvitabletrust | ile İntersatat Trust Company'nin tevhidi hakkındaki - müzakeratın | bilkuvve ikmal edilmiş olduğu ve bı suretle 2 milyar 800 milyon dolar ile Amerikanın en kuvvetli ban- kasının - vücuda geleceği muhafilinde söylenmekte Tardieu Paris'e döndü Paris, 17 (A.A) — M. Tardieu ile M. Pietri burayaya avdet etmişlerdir. ingiliz lirası İngiliz Hrası bu sabah 1030 da açılmıştır. Ünifiye üzerine muamele olnıımışhr Daktilograflar piyangosu | — Kuponlar | bugünbiti İ | Bugün 30 numaralı | son kupon neşredildi. $ 22 Mart Cumartesi $ $ sününden şeii |