19 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Mart 1930 Akşam Sahife > AKŞAMDAN AKŞAMA Eyöahlar olsun!! “Vakıt, — refikimiz, soruyor: gençlere Gençler, hayata yarın siz hâkim olacaksınız... Sizin düşünceleriniz sizin yeni mantığınız, yarını gö mek istiyenlerin kıymet vereceği yegâne esastır. Söyleyin: — Muh: rebenin kalkmasına imkân göri yor musunuz? Yalı Kabataş — lisesinden Nurettin Selim Bey, * belki diyor. Ankete cevap veren diğer gençler ise kestirip atıyorl: * Olamaz! ,, “Hayır! , * Mümkün değili , Esbabı mucibe hep — hayide küçüldüğünü *... Yaşamak Hakıki / sülhperver bir. kavim, mahvolmağa mahkümdur...., -. Sulh, silâhları çoğaltmakla temin edi . Deyletler”“aralarında deşseler bile, yarın öbür ğün, gene bir münazaa çıkararak.. “.. İnsan kütleleri birbirlerinin boğazlarına atılacaklar. Eyvahlar olsun... Demek, siz del Demek gene davullar! demek gene talimgâhlar , onbeş yaşında tüysüz yavrucaklarla dolup boşa- lacak! demek gene vesika ekmek- leril gene kanl demek gene bulgurpalaslar... Bari şu sulh zamanını bir yürek Ne olurdu, patırdısız geçirseye kavga etmiyeceğiz datsaydınız da — gözler gitmeseydi, a çocuklar (Vâ Telgraf adresiz *A Telefon 7 yazı işleri İçin v Telefon » idare işleri için Gönderilen yağılar sahibine fade edilmez ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için » seneliği 1700 alu Seneliği 3000; 900 kuruştur. Gazetemiz ilünlardan mes'uliyet kabul Şevval: 19 — Kasım: 132 Haşmetlü para hazretleri... birinci kısım — Nerde kızlar? — Matmazel Lazarin atla çıktı, matmazel Jan yaya gitti, matma- zel Röne bahçede dolaşıyor. — Elbirliği ile beni kızdırmağa karar vermişler galibal Bu esnada odaya nefes nefese genç gir — Baba darılma, dedi, kaldın amma değil... Koşakoşa geldim. Bu, kız. kardeşlerinin “ Kül kedisi , dedikleri Jan'dı. Ufak telek, sevimli, cana yakın hardı. Babasının boynuna sarıldı: — Bundan sonra kat'iyen geç | kabahat - benim | bir | Susuzluk mu? İlkbaharda bol yağmuüur yağması isteniyor sene kışın havalar kurak için İstanbulda susuzluktan | korkuluyor. Şehremaneti, bu hu- | susta tetkikat yapmış, bu korku- l olmadığını görmüştür. Bilhassa Elmalı menba sularının azalması ihtimali yoktur. Kadıköy su şirketi, şehremane- tinin israrı üzerine Anadolu rında bir depo vucuda getirmiş ve henüz su şebekesi bulunmayan yerlere yeni ferşiyat yaptırmıştır. yakında bu yeni tesisatın kati kabul muamelesi yapılacaktır. Istanbul cihetinin de susuzluğa | | | | maruz — kalması — için Büyük dere'deki ” bent tamiratı - süratle bitirilecektir. Ancak — bentlerin — sularından mühim bir kısmı, tamir yüzünden boşaltırılmıştır. — Yaz — ortasında İstanbul çeşmelerinin susuz kal- mamalari için ilkbaharda mebzul Jağmurlar yağması temenni edili- yor. Buğday fiatı Buğday kilo başına iki kuruş düştü Borsada buğday fiatleri düşü- yor. Sebebi Anadolu'dan - fazla mal gelmesi 36 vagon buğday gelmiş dan bir bafta evel buğday iki kuruş yükseklir. Bu fiat üzerinden buğday alan w | tacirler şimdi ziyan etmişlerdir. | Anadolu'da ne kadar mal olduğu, 'ne kadarının İstanbula sevkedile- ceği belli değildir. Çünkü ortada bir istatistik yoktur. Ticaret | borsası Konya, Pulatlı, Eskişehir gibi buğday merkezlerinden muh- telif dairelere mahsul miktarını | sormuştur. - Gelen cevaplar - bir- bi tutmamıştır. Tüccar ne | kadar mahsul olduğunu bilmediği için bu işlerder örü, Güzel sanatlar birliğinin konseri | Güzel sanatlar birliği musiki şubesi tarafından bugün Tepebaşı tiyatrosunda bir konser verilecek- tir. Konsere saat 16 buçukta başalanacaktır. Bundan başka Cuma günü M. Andre tarafından türk ocağında bir konser verilecektir kalmam, darılmadın değil mi? Darılmadım de... Sert bir sesle, kaşlarını çatarak cevap verı | — — Darldım. Sen de artık kar- deşlerine uymağa başladın: Beni jadam yerine koymuyorsunuz. — Amma neden - geciktiğimi bilsen. DY eR — Bilmek istemem. | —— Bir saatlik yoldan geliyo- | rum; fakir bir hastayı yoklamağa iştim. — Daha erken | erken gelmeliydin. Fakir fukaraya yardım - iyi şeydir, fakat insan hürmet etmesini daha z yaşlarını sildi. Bu esna- da Röne odaya girdi: — Ay, dedi, — babam - J çıkışıyor.. Devam et baba, | den çekinme. — Kül yaptı? | | | | | İhtilaf çıktı! Hal ve tiyatro inşası işi suya mı düşecek? Taksim'de hal, tiyatro, konser- vatuvar ve hamam inşası projesini tanzim etmeği deruhte eden Alman grubu mümessilleri tekrar şehremanetine müracaat ederek projede Vve — mukavelenin bazı maddelerinde tadilât yapılmasını istemişlerdir. Alman şirketi mümessilleri , taksit miktarlarının artırılmasını , taksit müddetlerinin azaltılmasını ikten sonra işe girişe- bildirmişlerdir. evelce - kabul esaslara — göre yapılan cemiyeti - belediyeye tevdi etmişti. Hatta emanet bu i in yeni sene bütçesine koymuştur . — Alman yeni — talepleri iyi bir şekilde Şehremaneti , edilen tahsisat mümessillerinin şehremanetinde karşılanmamıştı Alman — mümessiller , taleple- rinde israr ederlerse faal, tiyatro ve saire inşası suya düşecekti. Petrol ve benzin Son zamalarda sarfiyat azaldı Son günlerde petrol ve benzin sarfiyatı — azalmıştır. -Anadolu'ya mal gönderen petrol - tacirleri eskisi gibi mal satamadıklarını söyliyorlar. Bunun (en büyük sebebi, bir çok ziraat erbabının traktörlerini bırakarak eski ziraat alatına avdet etmesi Avusturalya ve Tunus'a buğday numünesi gönderiliyor Avusturalya ziraat dairesi tica- ret borsasından buğday numüne- leri istemiştir. Borsa laboratuvarı Ankara, Diyarbekir, Konya buğ- daylarının birer numune gönder- miştir. Ayni — zamanda muhtelif yerlerine buğday numu- neleri gönderilmiştir. Tunus at dairesi de — borsadan - buğday Amerikanın Hileli arpa yüzünden Şimali Avrupa ticaret mümessi- limiz Beçika ithalât tacirlerinin Türk arpası almamağa karar ver- diklerini ticaret borsasına bildir- miştir. Bu karare sebep bazı harıca karışık mal gön- Jandan bir yaş büyüktü. 17 yedisini yeni bitirmişti Amma yirmi yaşında gibi görü- nüyordu, vücudu, vaktinden evvel fazla anaşlaşmıştı. Jal Löru, bu sefer Jan'i bırakıp Röne'yeç attı: — Nerden — geliyorsunz —mat- mazel? Röne güldü' omuz si — Ne 0?.. Benden de mi hesap soracaksınız?.. Babası biraz daha hiddetli tekrar — Nereden geliyorsunuz? Ben sorduğum şeye cevap verilm isterim... — Bahçedeydim müstantık be- yefendil — Neden çan çalınınca gelme- diniz? — Çünkü Uyuyordum. çanı duymadım ... HİR ıı.anı:ıı.ı..ıı:nl_ji Liman işleri Limanda faaliyet neden gün geçtikçe azalıyor? Limanımıza vapurunun 'ye gittiği almadan yazılmıştı. Bu hadise bundan iki gün evel de tekerrür etmiştir. İ puru gece limana temiştir.Deniz ticareti müdüriyeti rüsumat polis daireleri vapurun muamelesini yapmışlar, bütün bu işler üç dört saat devam etmiştir. Nihayet iş karantine gelmiştir. Bu daire vakit 'apura doktor gön- Bu yüzden vapur beklememiş kömür almaktan vaz- Bu gibi muameleler yüzünden limanın kömür ticareti yavaş yavaş elden çıkıyor. Harpten evel lima- nımııdî ğ:ııedl: y400 bin ton kömür satılırdı. Bu miktar şimdi 241 bin tona ö Liman işleri islâh edilemezse bu rakkam daha ziyade cektir. Nakliye ücretleri Hububat tacirleri üçret- Şehrimizdeki zahire — tacirleri Anadolu demir yollar tarifelerii den şikâyet ediyorlar. Ömer Abit hanında — bulunan — bazı hububat tacirleri nakliye ücretle- indirilmesi için ticaret odası | nezdinde teşebbüsatta bulunmuş- lardı: Muhiddin Bey —mezımiyıtiniıı Kuvvetle söylendiğine göre Pa- ris'te bulunan vali ve şehremir Muhiddin B. Dahiliye vekâletine müracaat ederek 27 martta müd- deti bitecek olan mezuniyetinin gn beş gün daha temdit ettirme- sini rica etmiş. EMNİYET ÇENBERi Memleketin — yavrularını bilgili, gürbüz. yetiştirmek, İ “ Yarın , 1 emniyet çenberi altına almaktır. Çocuk haf- tasında Himayei Etfale yar- dım bu çenberi kuvvetlen- direcektir. — Öyle vakti mi? Olur şey değil. — Olur mu olmaz mı bilmem. Ben uyuyordum. Bu kulübenin içinde can sıktısından deli olaca- Deli olmamak için uyuyo- rum, vakit Tum, - istediğim yerde istediğim kadar uyuyorum... En büyük zeve kim uyku oldu. Uyandığım zaman hiç olmazsa eski zamanlarımızın rüyasını görüp avunuyorum. Koc: servetini budalaca — kaybettin. Bir zamanlar insanları kaş gibi yoluyordun, nihayet seni de yok dular... söylüyorsun — abla, kuzüm sus... Sabık banker ayağını yere vürdı , —— Bana hürmetsilik ediyorsunuz | matmareli lerin indirilmesini istiyorlar MEMLEKET HABERLERİ İzmirde hastane ihtiyacı İzmir 16 (Hususi) — “ösller btlyaclarmıdan — LNİ hastane mes'elesi olduğunu bun: dan evelki mektuplarımda da bahe setiniştim. Sıhhiye vekâleti müse teşarı doktor. Hüsameddin beyim geçenlerde İzmiri teşrifleri esna- sında İzmirdeki hastanelerin hepsi gezilmiş ve tetkikatta bulunulmuş- Hüsameddin bey Memleket has- tanesinin basta adedine karşı dar bulunduğunu görmüş ve hastane etibbasını inayı / genişletmek ve bir iki koğuş daha — ilâve edilmesi — etrafındaki — fikirlerini kabul ederek 50 hasta kabulile kadronun 275 çıkarılmasını emir etmi; Memleket / hastanesini - tanzim bir istatistikten anlaşıldığın: göre 1929 senesi zarfında hasta- neye mülhakat dahil İzmirden 6305 hasta müracaat etr ve bunlardan 5218 i muayene ve tedavi edilerek / serbest bırakıl- mıştır. Mütebaki 987 hastadan 706 sı ölmüştür. Geri — kalan 281 hasta da 930 senesi kadro- suna geçirilmişt Hastane kadrosunun 275 olar rzak kabul edil İzmir'in ihtiyacını temine kâfi ola- ek için koğuşların bir ılması lâzım gelmektedir. Şim- diki halde hastane kadrosundan 6 hasta - fazla - bulunmaktadır. Geçen sene sokak . kapılarını önüne kadar, koridor ve taşlıl larda yataklar serilerek / sıtmalı hastalar yattığına bizzat şahit olmuştum. — Cemaleddin Feci bir cinayet Dün Çorakkapı mevkünde çok feci bir cinayet olmuştur. Makara | tüccarlığı ile meşgul Yosef isminde | bir musevi Roza isminde genç. güzel bir kızla nişanlıdır. Fakat Yosefin yanında kalfalık yapan Alberto Ardili ustasının nişanlısını çok sever ve daima onu bıstasın- dan kıskanırmış. Dün cumartesi olmak itibarile Roza nişanlısı Yosefi evine dav: | etmiş ve Yosefte kalfası Ardi ile eve gitmişler ve biraz oturduk- | tan sonra yemek zamanı E:miı ve sofraya oturmuşlardır. Bu sı- rada Arditi cebinde bulunan ta- bancasını / çıkarmış ve / onunla oynamaga / başlamıştır. Roza ta- bancadan korkarak, — Arditi yapma şeytan doldu- rur ateş alır.. Demiştir. Arı | tırmağa devam etmi | tevcihle ateş etmiştir. Roza kal binden yidiği kurşunla derhal | yere düşmüş ve ölmüştür. Arditi silâhı patlatır. patlatmaz derhal | vaziyeti anlamış ve kaçmıştır. Yapılan — tahkikat — neticesinde Arditinin bu hadiseyi kasten yap- tığı anlaşılmış ve katil Arditi yakalanarak — Adliyeye — teslim Röne Jül Löru bu terbiyes omuz si kızına meram anla- onu susturamıyaca- a kendisi — sustu, in girdi. Röne, kardeşir Te a sırasında geldin, dedi, Z Ne var? deye sordu, babamı neye kızıyor? Röne elile saati gösterdi — On biri çeyrek geçiyor. Velinimet pederimiz tam saat on birde, “asker gibi, sofra başında hazır bulunmamızı istiyor. azarin omuz silkti Z Vektie yeneğe gelnenl istiyorsa, sattığı — kısrağımı alın ÂAltımdaki sütçü - beygiri Üile, bu saate geldiğime ne Vamutlu.. Haydi artık yemek yeyelim, karnım zil çalıyor. (Bitmedi )