26 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

—e eee Sabife 2 26 Mart 1930 “M. Venizelosun || Müuharririmize beyanatı (Baştarafı 1 sahifede) dabili cidallerde artık bir vesile ve alet olarak kullanmamalarını tak- ediyor - ve bunu zatı asilâne- in şahsi tesirine atfediyor. — Yunan gazeteleri hakkında dedikleriniz doğrudur. Bütün ma- halli siyasi mahafil bu meselede benimle hemfikirdir. ve Türk - Yunan meseleleri hakkındaki dü- günceleri — benimkinden — farklı » değildir. — Mamafih bazı yunan gaze- teleri Sovyet sefaini harbiyesinin boğazlardan geçmesi münasebi bazı neşriyatta — bulunmuşlardır. Bu mesele hakkinda sizin düşün- celerinizi öğrenmek istiyorum. —Bu mesele münasebetile Atina gazeteleri - biraz - endişe gösterdiler. Fakat bu endişeler varit değildir. Onlar ahkâmı mev- cüdenin iblâl edildiğini ve bunun sulhu — umümiye tesir yapacağını zannetmişler. Çünkü meselenin hakiki mahi- yetini bilmiyorlardı. Fakat sonra korktukları neticelerin hasıl olma- dığını ve İngilterenin bu hadise- den katiyen müteessir olmadığını görünce bu haksız heycanlar, sükünet buldu. Yunan — başvekilinden - cesaret alarak şu mühim noktaya da temas ettim: — Uzun müddet zati asilâne- lerinin Türkiyeye karşı açılan cidalin mümessili olduğu zan- nedildi. Bugün gördüğümüz derin ve mesut tahavvül ve istihaleyi hangi ruhi sebeplere atfetmeliyiz? — Türkiye'ye karşı cidal mi? Evveli emirde yunanlıyım. Fakat siyasetim sistematik bir surette Türkiyenin nasıl aleyhine ola- bilir ?., Girit'teki müslümanlarla idame ettiğim dostane münase- battan bahsetmek istemem. Fakat ondan sonra ilk Balkan muha- rebesinin — önüne geçmek için elimden geldiği kadar çalışmadım mı? Bu maksatla o zaman pek ziyade — şayanı — kabul — teklifler dermeyan . et Sonra Türk 'efkârı umumiyesinin bu. teklifleri öğrendiği zaman bunların reddin- den hayrette kaldığını bliyorum. İkinci Balkan harbinden sonra aramızda bir mesele muallâk kalmıştı. Adalar meslesi... Avus- turya - Sırbistana oltimatom ver- diği zaman bu mesele hakkında türk başvekilile görüşmek için Brüksele gidiyordum fakat vekayi yekdigerini süratle takip ettiği ' cihetle memleketime avdete mec- bur kaldım. 1914 — senesi ozamanki — Türk Anadoludaki — rum kovmağa — başladılar. — Türkiye İngiltereye —ısmarlamış . olduğu harp gemilerini tesellüm etmek üzereydi. Bu gemiler bize karşı kullanılacaktı. Harp aranıyordu. Biz Türkiye'ye karşı yalnız kalmamak için İngiltere, Fransa ve İtalyayı kendimize celp ve bendetmek istedik. İşte hepsi bu kadar... Sözü kısa keseyim. Harbettik. olduk. İçtinap etmek istediğiniz - Anadolu - rumlarının mübadelesini kabul ettil Mübadil ahaliyi iskân için azim fedakâr- hıklara katlandık . — Mücadeleye tekrar — başlamak — istemiyoruz. Rum meselesi artık mevcut dej Rum unsuru Anadoluda bulunduğu zaman hattı hareketim imperyalizm ile ittiham ediliyordu. Fakat şimdi ki Anadoluda rum ilkbaharında zimamdaranı unsurunu M. Vaiko Bugün başvekil Paşa Hz. bir öğle ziyafeti veriyor Ankara, 25 (Telefon) — Macar hariciye nazırı M. Valko cenapları bügün öğleye kadar istirahat edecektir. Öğle üzeri başvekil İsmet paşa hazretlerinin köşkünde öğle yemeğinde hazır bulunacaktır. lko, öğleden sonra Gazi l ziyaret edecek, akşam üzeri M. Tahi tarafından Ankara palasta şerefine verilecek ziyafet 've süvarede bazır bulur M. Valko şerefine ve nutuklar Ankara'ya giden macar h: nazırı M. Valko dün saat 11 de hariciye vekilini ziyaret eti . M. Valko Tevfik Rüştü beyle 20 dakika görüştükten sonra saat on bir buçukta büyük millet mecdlisi reisi Kâzım ve başvekil Hamet yağı Te Gi Giyürik Eniyi M. Valko Reisicumhur hâzret- leri tarafından Çankayada kabul edilmiştir. Tevfik Rüştü bey, M. Valko şerefine bir ziyafet ver- miştir. Bu ziyafette Tevfik Rüştü bey gerek M. Valko samimi mutuklar - söylemişlerdir. Tevfik Rüştü bey nutkunda: — Macarlar - Türkler birbirle- rine karşı daima samimi ve kalbi bir cazibe hissetmişlerdir. Demiş ve macar hariciye nazırı da: — Gazi Mustafa Kemal Hz. E;ılîne ve yüksek devlet adamı et paşa ile zati âlilerinin muhterem refikaları şerefine içe- rifa... — Diye nutkuna — nihayet 2 cerh! Dostuna demirle vururken bir çocuğu yaraladı Beşiktaşta Feyzi Ahmet isminde 15 yaşında bir çocuk; arkadaşı lin başına bir taş atmış yara- tır. İkinci cerh vakası da Eyi olmuştur. Cemal isminde hüvvi- yeti meçhul bir adam; dostu Fatmaya demirle vururken Yusuf isminde bir çocuğu yaralamıştır. Borsa'da muamele “Maliye vekâletinin kararı ve tasvibi üzerine bu günden itiba- ren kambiyo ve esham bor: her gün saat 2 de muamele layacak ve saat 4 te müamelâta nihayet verilecektir. Cuma ve Pazar — günleri bir muamele yapılmıyacaktır kalmamıştır, böyle bir şey yapar- sam bu ittiham bihakkın doğ- ru olur. Asırlarca süren mücade- lelerden sonra müttefik olan İn- giltere ile Fransayı misal olarak alınız. Bilhassa müttefikten ziyade düşman olabileceği söylenen İtalya ile Avusturyanın misalini görünüz. izim memleketlerimiz için de niçin ayni hal vakı olmasın ve niçin dost olmayalım? İktisadi menfaatlerimiz birbirine zıt değil- dir. Bilhassa- İsmet pş. Hz. ne gönderdiğim ilk mektup ta da yazdığım gibi iki memleket ara- sında samimi dostluk beynelmilel prestijimizi tezyit edecek ve Av- rupanın nazarında bizi yükselte- cektir. İsmet Pş. ve Tevfik Rüştü B. benim gibi — düşündüler. Telefon haberleri İktisadi | i);gram Prögramın yarın müzake- resine başlanması muhtemel Ankara 25 (Telefon) — Yarın toplanacak olan heyeti vekilede iktisadi programın müzakeresine başlanması muhtemeldir. Belediye kanunu Kanun mecliste inceden inceye tetkik ediliyor Ankara 25 (Telefon) — Bele- diye kanunmunun — müzakeresine devam ediliyor. Mebuslar kanun çok — ehemmiyet tetkik ediliyor. Belediye reisliklerinin icabında ve kaymakamlar tarafından hakkındaki maddenin le hararetli. müna- kaşalar cereyan edeceği tahmin ediliyor. İrtikap lâyıhasının müzakeresi bitiyor Ankara 25 (Telefon) — B. M. meclisi dahiliye encümeni bugün irtişa ve irtikâpları görülen me- murların — süreti —mi Tâyıhasının — müzakeresir edecektir. Irak kabinesi Bağdad 24 (Hususi paşa yeni İrak kabinesini teşkil etmiştir. Maliye müfettişleri Kongresi Ankara, 25 (Telefon) — Maliye müfettişleri kongresi bugün saat 10 'da toplanarak harcirah kanunu hakkındaki müzakereye devam edecektir. Kongre, perşembe vergisini müzakere ede fıılık aşısI Adana 23 (Hususi) — Ayıntap vilâyetinden ağaçları himaye ce- miyeti tarafından külliyetli — mi tarda fıstık aşısı celbedilmiştir. Bu aşılar yakında tatbik edile- cekti Sadullah Bey Nafıa vekâletinde mühim bir makama geçecek f"w kazanç ektir. Seyrisefain — umum ü Sadullah B. yakında yeni bir işe tavzif edilecektir. Sadullah beyin yeni işi nafıa vekâletinde ve mü- him bir makam olacaktır. Sadullah beyin münhal — meb'usluklardan birine namzet — gösterilmesi de kuvvetle muhtemel addedilmek- tedir. icabatına — bir mütabakati Zamanın — icabatına bilmek, — eşhas için olduğu gibi mil zarvret, bir vazi Türk - Yunan itilâfının teeh- hürü imzası tali bir meseledir. millet arasında nihai itilâfın busulü icin - bitarafların ” müzaheretlerini izhar ve hüsnü niyetlerini ibraz edeceklerine kaviyen kanüm. Bir ay sonra Ankarada bulunacağımı ümit ediyorum. Her şey zamanın ahval ve icabatına tabidir. Bu seyahatı İzmit tarikile yapacağımı Timit ediyorum. En kısa yol bu değil mi? Yunan baş / vekiline teşekkür ederek yanından ayrıldıni. —G.P, tler için de bir dir (?W—İIIİ&EJE TELGRAR | HABERLERE—— —— | Hindistanda Gandi 500 fedakâr nümayişçi| arıyor 24 (Hususi) — Gandi, ker takip edenlerle birlikte Raas'a vasıl olmuş ve burada bir nutuk irat etmiştir. Gandi, muavinlerinden Vallabhi Patel'in tevkifini protesto için nümayiş yapmak üzere 500 feda- kâr istemi Gandi — hükümetin — kendisine karşı olan tehditlerine ebemmiyet vermemekte, mamafih - girişilen işin kati bir mücadele olduğunu ve herşeyi ettiğini söylemektedir. Gandi planlarında yapmağa yapmağı di cümleden olarak Baroda hüküme- tinden geçecek yerde Yalapour yolunu tutacak, bu suretle bütün İngiliz Hindistan'ını kateyliyecektir. Kırkağaçta bir soygunculuk Manisa 24 (Hususi) — Evvelki gün — kırkağaçtan — Bergama'ya hareket eden 62 numaralı otomo- bil yolcuları Soma ile Çenke köyü arasında silâhli bir şahs tarafından tevkif edilerek içinde bulunan 7 yolcuyu kâmilen soy- muştur.| Bu soygunculuğu yapanın avdal köyünü basanlardan olup elyevm hali ” firarda bulunan Kozan'lı Süleyman olduğu tesbit edilmiş ve derhal takibata başlanmıştır. Süt 15, yogurt 20 kuruş Manisa 34 (Hususi) — Belediye süte 15, yoğurta 25 kuruş narh | koydu. Hırsızlık vakaları 24 saat içinde 9 sirkat vakası oldu! Dün şehrimizin muhtelif semt- | lerinde 9 sirkat vakası olmuştur. 1— Sabıkalı Kâvur Ali, Er önünde Çengelköylü İbrahim efeı dinin cüzdanını çalarken yakalan- Eminönünde Kuzguncuklu efendinin 6 lirasını yankesicilik suretile çalıtış, yakalanmıştır. 3 — Konyalı Derviş efendiye Ait 600 lira kıymetinde manifatura eşyası çalınmıştır. Şüphe üzerine bir hamal yakalanmıştır. 4 — Komisyoncu Yaşar efen- diye ait mesruk eşya Çarşıda satılırken tutulmuştur. 5 — Halil isminde bir aşıkgöz Aksarayda çantasını kapıp kaçarken yaka- fanmıştır. 6 — Gedikpaşada komisyoncu Aptül efendinin evine hırsız gir- miş, 1 seccade çalmıştır. 7 — Kumbaracı yokuşunda 106 numaralı apartımanda M. Filoryaya ait 1 manto 2 fistan, 10 İlira çalmıştır. 8 — Sirkecide bir mağazadan 12 saç kova çalınmıştır. 9 — Karağümrükte kesmekaya caddesinde Emine hanımın evin- den S0 parça eşya ve 50 lira çalınmıştır. — Yapılan tahkikatta Hakkı isminde birinin bu işi yap- laşılmış, — Hakkı derdest edilmiştir. Yangın! Dolapderede kunduracı Yorğinin evinden yangın çıkmışsa da yetişi- lerek söndürülmüştür. Macide hanımın el | | dinde teşebbüste Cinayet! |Dün gece 1 kabzımalı | öldürdüler, biraderini yaraladılar ayct olmuş, 1 kişi ölmüş 1 kişi ağır surette yaralan- mıştır. Yapılan polis tahkikatına naza- ran cinayet eski bir kin yüzünden çıkmıştır. Gülhane parkında bahçıvan Raif un yanaşmalarından - arnavut » Hasan, ;Sabri; dün gece saat Gda Küçükpazarın sebze halinde kabzımal arnavut Rır katletmişler ve biraderi Selâmi'yi ağır surette yaralamışlardır. ) Arnavut Rızanın katli ve Selâminin yaralanması okadar âni olmuştur. ki kendilerini müdafaa etmeğe bile vakit bulamamışlardır. Bahsı geçen Raifin maktu! kabzımalla ötedenberi aralarında rakabet ve kin bulunduğu söylenmektedir. Polis tahkikatı: Bunlar arasında eskiden de bir kaç hadise olduğunu mey- dana çıkarmıştır. Katiller kaçmış- lardır. Tahkikat devam etmekte- İlyazar Roso efendinin cesedi mezardan çıkartıldı Bir kaç hafta evvel Tepebaşında İlyazar - Roso isminde eshabı emlâktan —bir musevinin — bir haydutluk — vakasını — müteakıp öldüğünü yazmıştık. Dün Beyoğl jandarma kuman- danı Nazmi bey Gümüşsuyu mezar- lığına gitmiş ve İlyazar Roso efen- dinin cesedini mezardan çıkartıp morga naklettirmiştir. Manisaya otomati yapılacak Manisa belediyesi İzmir otoma- tik telefon şirketine müracaat edilerek otomatik telefon tesisa- tının Manisaya kadar temdidini istemiştir. Şirketin komiseri posta ve teb graf başmüdürü Enver bey; bu müracaat üzerine posta telgraf ve telefon umum müdürlüğü nez- bulunmuştur. Umum müdürlük kabul ederse otomatik telefon tesisatı Mani- saya da teşmil edilecektir. Hava soğudu Yeşilköy — rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacaktır. Rüzgâr poyrazdan kuvetli olarak esecektir. Hararet düne nazaran azalacaktır. Dün en fazla hararet 15 derece, gece 5. bu, sabah saat dokuzda dereceydi. Rutubet 77 dir. Ankara rasat merkezinin tebl göre hava — şarki Anadolu'da yağmurlu olacaktır. Rüzgâr Traky ve Marmarada şimalden esecel telefon lecek flar piyangosu Nisanın 6 mer Nü saat birde gazetemiz idarök kadar kupon tebdil edecektir. Müracaeç at 10 dan 12 ye vö Şi 2 den Ge kadar İdarehanemizde & numaraya - gelmelidirler. — Cuma kupon tebdili muamelesi yokt dan gönderenler de © güne kadar postaği teslim etmelidirler. Resimlerin ne de edenler hergün inö devam edilecektir, | * Şişli, Bomonti, Halepli Şükrü saf kağı No, 11 do Ömer Tevük Beyi idarehanemize müracaat etmesi X£ 12 numara ile resmi çıkan Ziya kanıma Kaktaama mabend et aldırması,