26 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

%Mıı! 1930 AKŞAMDAN AKŞAMA Kadın meselesi dusu hâline gelmiş bulunuyc sabah gazetesi de aynı bal | etrafında anket açtı.. Bunları, alâkayla, sıcağı sıcağına, stakip ediyorum . — Fakat, - ne yalan | söyliyeyim? - dal günden en inkisarı hayale uğradım. Kadın olduğuma - bakıp di sakın, — münevverlerimi lerde, kadınlara, İâyil payeyi vermediklerinden şikayette lunacağımı sanmıyın! / Bilâkis... Bilâkis... Kadınlarımıza icabı derecesinde çıkışılmadığı kanaatindeyim. cemiyetimiz Havva kızı her maalesef son derece tereddi etmiş vazi- yettedirler... — Ecdadın kurduğu ailede bile, —kadın, ha az mütereddi iç olmazsa, ev hizmetlerini görür; cemiyette bir iş işlemiş bu- lunurdu. Halbuki, münevver hem- şirelerim, artık, ev meşgalesinden eylemişlerdir; — bunu, Sokakta Erkek mektepleri derecesindeki kız mekteplerini — bitirmiş - kaç vermektedir?... Maalesef, tahsil, hemen daima süs hâlinde kalıyor. Münevver hemşirelerim, kendile- rile belki aynı tahsili yapmış kocalara / vardıktan sonra, hayat mücadelesi işini, münbasıran on- lara. birakıyorlari ve- kendileri, 've hayatının hsıl vaziyette azmetmiş kadınlarımız Evinin — dışıne ekseri kadınların gözleri, hayır bir kısmettedir. Bekliyorlar ki | bir erkekle evlenip bu meşakkal p hayattan . kurtulsunlar; / çalışmıyı kocalarına bırakıp yan gelsinler. E, bittabi, mutvak ve ortalık metlerine döneçek değilir a... umumiyet itibarile, ibarladır ki, eski ailenin için- kadını daha faydalı, daha manalı buluyorum! Mamafih bize ne eski «ile kildeki ne de bugünkü şe- — Yepyeni şekilde bir vliyetini erkek derecesinde omuz- larına yüklendiği bir ailet... (Hatice Si manetin Türkiye milli bankaya borcu Evelki tahminlere rağmen, şeh- remaneti, Türkiy taaluk eden bu senenin son tak- hamiller na: anka kommerçiyala — İtalyanaya - tevdi etmiştir.. hazretleri... birinci kısım , der — Güzeli » eğer marki — Kadın ve aile meselesi, herne- gense, bu sıralarda, günün dedi- tufeyli vazi- yette, yahut, Iâakal, zihniyettedirler. gelmek? kadın, cemiyete ve ailesine semere aile kurmalıyız: Kadının, aile mes- Sebzeler Son günlerde kış sebzelerinin fiati çok düştü Sebze halinde kışlık sebzeler pek ucuzdur. Perakende olarak ispanak 4 kuruşa satılıyor. Buna mukabil alıcı yoktur. Prasa kere- vizde ucuzdur. Halk daha de yeni çıkan sebzeleri arayor. Fakat yeni çıkan - turfanda sebzeler oldukça pahalıdır. Sebebi daha İstanbul cıvarındaki bahçe- lerde ilkbahar sebzelerinin yetiş- Memesidir. Bakla, bezelya gibi sebzeler İskenderiye ve Mersinden gelmektedir. Mersinden gelen taze bakla toptan 20 kuruşa kadar satılıyor. Enginarın tanesi 20 kuruştur. Bir kaç güne kadar İskenderiyeden taze fasülye de gelecektir. Mısırla yapılan ticaret mesinde yaş sebzelere ağır resi konmuştur. Bu itibarla sebze cirleri çok mal getirtmiyorlar ve Mersin sebzelerini bekliyorlar. Mğ'nn mahsulü Ticaret borsasına gelen haber- lere göre bi e Anadoluda afyon mahsulü iyidir. Afyon geçen seneye nazara ibarile dah; iyi olarak yetişeceği ümit ediliyı 1 milyon lira Emanetin varidatı bu kadar azalıyor Şehremaneti, önümüzdeki 1930 senesinde, bütçe ile taayyün eden muhammen varidatının mühim bir kısmını temin edemiyeceği endişe- sindir. Şehremaneti mah: de | söylendiğine göre daha şimdiden bazi varidat kaybolmuştur. Bu arada Haydar bey zam: nında kabul edilen bir karar göre sigorta şirketlerinden alına- cak primin yüzde beşi emanete | terkedi Bu- sefer. 30 bin liraya — bali olan bu varidat kesilmiştir. Bundan başka bu sene oktruva ve zephiye resimlerinin geçen seneye göre daha az bir miktara baliğ olacağı anlaşılıyor. Bütün bu sebeplerden dolayı emanet, senelik varidatından 1 milyon liraya yakın bir para kaybede- | cektir. Seyriselainîyamı teklifler E risefain idaresine vapur sat- milli bankasına | Mmak için muhtelif teklifler vaki olmaktadır. Bu meyanda Yalova seferlari için de bir kumpanya mazot yakan bir v teklif etmiştir. Teklif seyrisefain idaresi tarafından tetkik ediliyor. Tefrika No: 15| madılar. Biri önde, öteki arkada Haşmetlü para | aşağı inip salona girdiler. Lazarini yakından gören Marki | bütün bütün hayran oldu. Bir dakika heyecandan söz söyleye- medi, fakat yavaş yavaş açıldı. Konuşmağa — başladılar. " Sohpet | geç vakte kadar sürdü. Likörler bana bugüne kadar aşık olmadiyse | İSildi. şekerlemeler yendi. ma0YSE| — Gidecekleri zaman Kartal Vivan | SÜ bugün olur. : a a Pencerenih önüne gitti, pancur- ların arasından sokağı gözlemeğe başladı. 2 9) , Saat dörtte bahçe kapısı açıldı.. 9t&| Bir payton girdi. Paytonu marki 4 Ü kendisi — kullaniyordu, — yanında &ÜN prens vardı. S — Lazarin: ’J — Güzel ve kibar adam, deye İgöylendi, beyaz saçları da yüzüne g0 Çok yakışıyor. 4H — Lazarin odasından çıktı, Röne 4 |ile karşılaştı. İki kardeş konuş- hararetle Lörü' nun elini sıktı — İşler yolunda, dedi, devlet kuşu başına kondu. Bunun o da, hatta Röne de far- kında idi. Marki hissiyatını açıl ça meydana koymuş, Lazari, sevdiğini gizlememişt Röne ablasına rakabet etmek- | den vazgeçti. Bir gün sonra Marki atla gezerken — “ Yeşil — yaprak , a uğradı. Bahçede Lazerinle bir kelime konuştu. Ertesi gün prensle Esnafı teftiş Şehremini Muhiddin bey tetkikat yapıyor Şehremaneti — Mukiddin — bey Avrupaya gitmeden evel yiyecek, içecek satan esnafı sıkı bir teftiş ve mürakabeye tabi tutulmuştur. Bu teftişat neticesinde halkın aleyhinde bir çok karışık madde- ler bulunmuştu. Bu teftişat, halkın lehinde ne- ticeler verdiği halde, alâkadar esnafın itiraz ve şikâyetlerini cel- betmişti. Muhiddin bey, Avrupa' ya giderken şimdilik bu umumi teftişlerin tehir edilmesini, müra- kabe - vazifesinin, mutat - veçbile belediye daireleri tarafından ya- pılmasını emretmiştir. Muhiddin B. Paris ve diğ Fransız — şehirlerinde — belediye teşkilâtımı - tetkik — etmiştir. Bu münasebetle esnaf, mürakabe ve teftiş işlerile de meşgul olmak- Muhiddin bey Avrupadan ükten sonra - teftiş işlerini tanzim edecektir. Bu hususta icap ederse kanun ve nızamların tadili için hükümete- de bazı maruzatta bulunacaktır. Pancar mahsulü Bu sene zeriyat geçen seneden fazladır Bu sene Alpullu ve Uşşak havalisinde pancar mahsulü gayet iyidir. Her iki tarafta da köylü geçen seneye nazaran daha çok pancar ekmiştir. Gelen habelere göre mahsul geçen seneye nazaran daha çok eli Akşam, İetanbul, Telefon 3 yazı işleri için * İst : 1686 Telefon 1 idare işleri içini çi aS Gönderilen yazılar sahibine lade edilmez ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için * seneliği 1700. altı aylığı 900 ç aylığı $00 kuruş. B memleketler. içim 1 Seneliği 3000 aylığı 1600;. Üç aylığı 900 kuruştur. Ü Gazetemiz Münlardan mes'üliyet kabul beraber geldi. Bu ayak üstü ziyaretleri — hergüne — binmişti. Lazarin sabahları artık koruluğa çıkmiyordu. On beş gün sonra Vivan Jül Löru'ya dedi ki: — Maksada variyoruz. İzdivaç talebi yakındır. Perşembe günü geleceğiz, bizi yemeğe alakoy. Perşembe günü marki yemekte alakonuldu. Oda mutekabilen bir av partisine davet etti. Lazarin, sevgili kısrağı Nora'nın satıldığın- dan bahsetti. Marki hayvanın bine satıldığını sordu. Konuştular ve ayrıldılar. larkinin av daveti salı günü idi. Sah sabahı av boruları öttü ve prensle marki Löru'nun köşkü önünde attan indiler. Kapıda Löru ile Jan bekliyor- du. Röne meydanda yoktu. Biraz sonra Lazarin göründü. Kastel | Pul buhranı Edirneden pul getirtildi, buhran zail oldu postanede Pul buhranı olduğundan bahse- diyordu. Bu hususta posta ve telgraf. müdüriyetinde — tabkikat yaptık. Verilen malümata göre bir iki gün posta gişelerinde 10 ve 20 paralık pullardan sıkıntı çekilı tir. Posta ve telgraf baş müdü- riyeti bunun üzerine pul buhranı- nn önüne geçmek için Edirne Postanesinden pul getirtmiştir. iğer taraftan Londradan posta ve telgraf baş müdüriyetine gelen bir telgrafta bu hafta 10 ve 20 paralık pulların yola çıkarılacağı bildiriliyor. Vesaiti nakliye tarifeleri Şehir içindeki nakil vasıtaları- nin yolcü nakliyatı mevsimine göre değişir . Bazı semtlerde kışın pek az yolcu bulunduğu halde, bu ihtiyaç yazın değiş- mektedir. Emanet bu yaz, halkın ihtiyacını — daha — müsait — bir sürette tatmin edebilmek için vesaiti nakliye tarifelerile yakın- dan alâkadar olmağa çalışacaktır. Adresler Harice gönderilecek mektupların adresleri nasıl yazılacak? Hariç memleketlere gönderilen mektupların üzeri muhtelif lisan- larla yazılıyor. Aynı zamanda hariçten gelen mektupların da üzerinde muhtelif lisanlarda adres vardıı Halbuki beynelmilel İstokholm kongresi kararı mücibince mek- tuplerin üzeri Latin harflerile yazılacaktır. Posta ve telgraf baş müdüriyeti halkın bu cihete alâkadar olmasını getirildi İktisat vekâleti Rizede — çay Rusyadan bir | mütahassıs celbetmiştir. Mütahas- sıs Rizede tetkikatına başlamıştır. Evelce yapılan tetkikat metice- sinde de Rizede çay yetiştirile- ceği anlaşılmıştı. Mütahassıs hü- kümetçe tefrik edilen arazide tetkikatına devam etmektedir. Marki kızı selâmladı, son — Müsaade ederseniz, rukü- bunuza tahsis ettiğim atı gös- tereyim, dedi. Bir seyis, güzel bir kısrağı yaklaştırdı. - Marki - gülümsiyerk sordu. — Nasıl buldunuz? Lazarin kekeledi: — Tıpkı Nora'ya - benziyor.. Bu kadar benzeyiş olur şey değil. — Hakkınız var matmazel, bukadar benzeyiş olmaz. Bu kıs- rağınız Nora'dır. Genç kiz. sevinçle haykırdı; kısrağın başını tutup öptü. No- 'da kişm — Bakınız, dedi, beni tanıyor. Bu aralık Röne geldi, ablasının gevincini gördü, kıskançlığından bütün kan başına çıktı. İçinden: — Bu adam Lazarin'den evvel | beni görseydi, muhakkak - bana Kaçakçılar — filmi — çerrilirken artistlerin başına gelen otomobil kazası malüm... Bu felâket neti- cesinde aktörlerden biri öldü, Darülbedayi sanatkârlarından Sait bey de ağır surette yaralandı.. bu. kazada zij Bir göz, bir burun, bir yanak ve bir dudak... Sait — bey — meselâ — aktör olmayıp ta kunduracı, bakkal, doğramacı, muharrir olsaydı ba- şına gelen felâket o kadar büyük olmazdı, lâkin bir sahne adamı için bir göz, bir burun, bir yanak bir dudak başlı başına bir hayat demektir. Arkadaşlar bu sinema malül isi için bir müsamere hazır- Bu. hayırlı teşebbüse İstanbuldaki bütün tiyatro teşek- iştirak etti. - Müsamere gece verildi. İşte bu müsa- merezin programını aşağıya yaz yorum. 1 — Hazım B. tarafından karagöz. 2 — İnkılâp tiyatrosu tarafın- dan taş parçası. Facia 2 perde 3 — Naşit B. temsil heyetl tarafından - Hortlak - komedi. 1 perde 4 — Ali ve küçük İsmail beyler tarafından orta oyunu 5 — Dünbüllü İsmail efendi tarafında mendekka dukka 6 — Şevkı bey temsil heyeti taranfından kadın avcıları 7 — Cevdet bey temsil heyeti tarafından Pay komedi P perde Siz de herhalde benim gibi bu programda, —müsamereye - iştirak eden tiyatro teşekkülleri arasında Darülbedayün ismini boş yere Uzün Uzün aramışsıı Hattâ bu hayırlı işe beklerdiniz ki bütün sahne arkadaşlar gil Ertuğrul Muhsin Bey de iştirak etsin ve bu suretle müsamere bir az daha fazla hasılat yapsın..Fakat nafile gözlerinizi yormaynız. Çünkü Darülbedayi artistleriar den Sait beyin fel için tertip edilen müsamerenin programında Darülbedayiin ismini bulamazsınız. Dün geceki müsamerede yalnız Hazım bey arkadaşlarının yokdu- ğgunu bissettirmemek için küçül bir perde kurup Karagöz oynattı. Ne kadirşinaslıkli Hikmet Feridan BiR MUADELE Bakımsız yavru X Lakay- Bahtsız yurt. Himayei olurdu! deye söylendi. * Atlara, bindiler, yola çit Lazarin'in kalbinde büyük bir sevinç vardı... Avlandılar. - Marki büyük bir geyik vurdu. Avdetle şatoya git- tiler. “Lazarin şatonun ihtişamı önünde kendinden geçti. — Zavallı Röne, dedi, bütüm bu servete konacağımı ” düşünüp kıskamıyor, hakkı da var. “fel Lörü ile kastel Vivan bab konda dolaşıyorlardı. - Bir aralık hizmetkârlardan biri geldi, höre metle eğili di. Prense dedi. vi dakika sonra marl beraber geldi. Jül Lorü'nun önün- de eğildi: (Bitmedi)