26 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“Tazelenen eski bir mesele Çar Nikola ve ailesi nasıl öldürüldü? Rusya'nın Paris sefareti sabık müsteşarı Resedovski'nin bir makalesi Son Rus çarı ikinci Nikola öleli 12 sene olduğu halde, halâ bu mesele karanlık bir muamma halindedir. 1922 senesine kadar Sovyet bükümeti erkânından bir çokları çar ve ailesinin bâlâ yaşadığını İddia etmişlerdir. Sekiz sene * evvel Çiçerin kendisi ile görüşen bir gazeteciye bu mesele hak- kına demiştir ki: —Ortada çarın sovyet hükümeti tarafından öldürüldüğüne dair bir gayın dolaşıyor. —- Bunü / katiyen tekzip ederim. Bu şayınlar Rusya- min düşmanları tarafından uydu- rulmaktadır. 1928 senesinde Moskova'ya gi- den bir Amerikalı gazeteciye Litvinof şu beyanatta bulunmuştur: — Çar ailesinin mütenekkiren Sibirya'ya gidip orada yerleşmeleri ihtimali çok kuvvetlidir. Belki de bir yolunu bularak ecnebi mem- leketlere kaçmışlardır. Çarın / kendisi ise —merkezi katiyen habesi olmadan kurşuna Bundan bir müddet evel Paris Rus sefareti müsteşarı Bessedo- roski sovyet hükümeti tarafından İrtişa - ve hiyaneti vataniye ile İtham edilmişti. Bessedovaki Rus- yaya götürülmek isteniyordu. Bes- sedovski bir gece sefaret bin sından kaçmış ve soluğu İngilterede almıştı. Eski müsteşar şimdi *Rusya'da gördüklerim! , ismile —— bir makale serisi neşretmektedir. Bu makaleden biri de çarın ölümüne dairdir. Bessedovski bu yazısında diyor *1925 senesinde Varşova'da konsolos idim. Bir gece sefir Voykov ile konuşurken: — Kuzum Voykov sen bilirsin. Çar Nikola ne oldu?. Diye sordum. Voykov gözlerini açt — Azizim —Moskova da —bu mesele hakkında kimseye bir söylemiyeceğime dalr tahriri bir teabbütname verdim. Onun için bir şey söyliyemem... Voykov fema halde — sarhoştu. Nibayet ağrından baklayı çıkardı, çarın ölümünü bana şöyle anlattı: — Bolşeviklerden evel Rusyada Kerenski hükümeti vardı. O za- man Petreburg'ta çarın ” ölümü isteniyordu. Bir az sonra hükü- elde eden bolsevikler çar allesini e yapmak lâzım gel- diğini bir türlü kestirememişlerdi. Çar ve ailesi Oral bavalisinde oturuyorlardı. Nihayet bu işi Oral gövyet idaresine havale ettiler. Oral sovyet meclisi çarı ve Mos- kova'ya haber vermeden öldürmek istiyordu. Benim de e zaman bu mecliste oldukça mühim bir mevküm var dı. Reis ile ben bu hareketin bizlm için fevkalâde mesuliyetli olduğunu — söyledik. Rusyadaki sefirler memleketlerine çar ve ailesinin dalma ölüm tehlikesine maruz. bulunduklarımı” bildiriyor- lardı. Çariçe almanların Hesse - Darms banedanına mensup oldu- Pu için o zaman almanlar çar ve ailesini kurtarmak istiyorlardı. Alman sefiri Şenine müracaat ederek Çi ilesinin Alman- Çirce Aleksandra buna raçı idi, lâkin Oral sovyet komitesi ile bozuşmak istemiyordu. 'nın da reyi ile idama - karar Oral meclisi idaresi Çar ailesi ile saray dok- toru, ahçı, uşak, hizmetçi ve muhafız kıtasının idamı için hazır- lıklara başladı. Ve komite rei memur edildi. Bu meselede telâşa —düşürmemek için idam mümkün mertebe gizli tutuluyordu. Biz Jurovoski ile beraber yanı- mıza bir manga asker duğu eve bir odaya topladık ve bu iş oldu. Jarovoski cesetlerin nakline ne- İşte son çar böyle bu makalesi Av- rupada alâka ile okunmuştur. Fakat bir çokları bu makalenin doğru olmadığını ileri sürmekte- dirler. Troçki çok ağır hasta imiş Alman gazetelerine göre Trı kinin gayet ağır Viyanadaki dostlarına gelen mek- tuplarda teyit edilmiştir. Mı leyh şiddetli surette soğuk alğın- lğına tutulmüş nezlesi / ciğer- lerine geçmiştir. İki haftadan be- ri yatakta olup ziyadesile kuvvet- ten Gdüşmüştür. Son zamanlarda tahrir mesaisini külliyen tatil et- miştir. Troçkinin dostları kaplıca- larda tedavi için Fransaya yah Almanyaya — gitmesine müsaade almak için teşebbüsatta buluna- caklardır. hasta - olduğu | İşsiz ordusu.. İngilterede gün geçtikçe çoğalıyor İngilterede —son intihabatta amele fırkasının muvaffak olma- sında başlıca amil bu. fırkanın işsizlik meselesini ta esasından halledeceğini vadu temin etmiş olmasıdır. Halbuki Amele fırkası iktidar mevküne geldiğinden beri işsizlik son derecesini bulmuştur. İngiltere mesai nazareti işsizlik mes'elesinin son vaziyetine dair u malümatı neşretmiş- tir. Son hafta Zzarfında işsizlerin miktarı 1,563,800 kişiye baliğ olmuştur. Bu miktar evele ki haftaya nazaran 16,583 ve bir sene evelki ayni baftaya n 294,961 ve amele hükü- iktidar mevküne geldiği tarihe nisbetle 463,800 kişi fazla- dır. Senci haliyenin bidayetinde izlerin miktarı 1,452,900 kişi idi. Geçen Haziranın üçünde bu miktar 1,1000,000 kişiye idi. Amele hükümeti 8 Haziranda ettikten gittikçe ziyaret ediyor Taymisin Bagdat mubi Mart tarihiyle şildiıiy z Belçika Kralı tay) dada geldi ve İngiliz fevkalâde komiserlik daresine Sir Humfrisin mısafiri olarak nazil olmuştur. Kral Albertin muvasalâtını mü- teakip Kral Faysal - beraberin biraderi - sabık Hicaz olduğu halde İngliz komiserli müsafir kralı ziyaret etmiştir. Kral Faysal / Belçil kralının Arap âleminin parlak devrinde en maruf şehri Bagdadı ziyaret etmesinden dolayı beyanı memnuniyet etmiştir. Belçika kralı Albert Kral Albert cevapta Kral / Faysalın altında memleketin eski devri ihtişamını Tekrar iktisap eylemesini temenni etmiştir. Kral İngiliz komiserile meşhur Ktesifon kemerini ziyaret etmiştir. Kral Albert dört gün kalacak ve bu müddet zarfında Gildanilerin | tarihi şehirlerinden olan Mr şeh- | rini, Babili, Nineveyi ziyaret ede- | cektir. Bu seyahatların cümlesi İngiliz askeri tayyarelerile icra oluna: tır. Kral Misira avdeti ee Ve lli wakert tüy verilmek istemiş ise de m bu. teklifi " kabul posta — tayyaresiyle gidecektir. Kahireye etmediğinden | Devlet kuşu iıdu! Sahile $ 108 yaşında bir sırp kasabı 24 yaşında | milyoner bir kızla evleniyor Amerikalıların, — dünyanın en garip İnsanları oldukları malüm- dur. Yeni bir vaka bunu bir defa daha ispat etmiştir: Boston şehrinde bir milyonerin kızı olan 24 yaşında Doroti Cekar servetinden — İ geçende devri âlem seyahatına çıkmış, bir çok yerleri gezdikten ıyet Avrupa'ya gelmiştir. Avrupanın büyük şehirleriniz güzel yerlerini gezmiş, sonra şarka doğru gelmeğe başlamıştır. Doroti — Sırbistanda memurü — bulunan — ahbaplarını ziyarete gitmiştir. Bir gün Belgrad civarındaki köyleri gezmeğe çık- mış ve Cakorıka köyüne geldikleri zaman, köyün 108 ında ki kasabı Goyan, Doroti'inin nazarı dikkatini celbetmişti Goyan 108 yaşında olmasına rağmen gayet dinç ve aklı yerinde * bir adamdır. Dorotı bu asırdide adamla bir kaç defa görüşmüş, yanındaki — tercümanı — vasıtasile Amerika ve kadınlar hakkında neler düşündüğünü ögrenmiştir. Nihayet bir gün Goyan'a: imle evler ve Ameri- kaya gelir mi ? diye sordurmüş- tur. Goyan |bu suale hiç düşünme- den Kabul cevabı vermiş ve — Benim yaşımda bir adama genç, güzel, zengin bir kız | Beni alır mısın | derse, almam cevabi genç erkölilerin kendilerini beğenmiş, paraya Traş rekoru Mevcut cihan traş rekoru kırı- mış ve yeni bir rekor yapılmıştır. Son rekoru Peşte perukârlarından Szecho yapraıştı. Mumaileyh bu defa dört saniye fark ile kendi rekorunu kırmıştır. Macar berberi kendi çenesini 43 dakikada traş etmiştir. Bu ame- liyeye usturanın bilenmesi kayış- lanması ve yüzün — kurutulması dahi dahbildir. Doroti Cekar kün olduklarını, karı kaymeti bil- mediklerini söylemiş ve Goyan evlenmesine sebep sırf bu adamın kendisini güzelliği için seveceğine emin olması bulundugunu beyaz etmiştir. Dorotinin ebeveyni sağ olma: dığından, bu izdivaç için kimse- | nin muvafakat etmesine lüzum i, Goyan'la evlenir evlen- mez Boston'a gidecek ve tanıdık- larına zevcini takdim edecektir ingilizce ı;ı,gr:nııniyea.— için Dorob / sı Üat L Seyyah celbi Danimarkada seyyah celbi için BöİR. tedbirler ittbaz olunmuştu u cümleden olmak üzere Kopet hagda şoför ve arabacılara ecnebi lisanları öğretilmektedir. Bu mak- satla şoförlerin ve arabacıların ce, Almıncıs;;yîııjx- renmiştir. lar DA Bilrip, keanlali ON da öğrenmek mecburiyeti olma- bildiklerinden bu memle- ği kete memnunen geliyorlar. Deniz banyoları başladı sene Avrupa'nın ber tarafından sıcaklar pek erken başlamışk.r. Bill ssa - Fransa'nın ice havalisinde yaz tamamile hükmünü ediyor. Burada bir kaç yerde deniz banyoları başlamıştır. Resmimiz iki meşhur fransız yüzücüsünü, matmazel Salita ile Yot gösteriyor. jmne - Godard'