11 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

leman SEN (LEE ee a 4 AŞ AŞ SAP AYAN ŞAŞMA YO A Ye Sahife 2 Ayrılırken... (Baş tarafı birinci sahifede ) Bunun sebebi Ismet paşanın Atina seyyahti, ve söylediği güzel nutuklar, sevimli ve cazip gözleri, halka karşı daimi muhabbet mukabelesi ile, burada mühim bir şüphe ve endişeyi izale etme- sidir. Konuştuğum bir çok zevat, İsmet paşa Atinaya gelmeden evel efkârı umumiyede müphem ve tereddütlü bir hal olduğunu, kimin kimi aldattığını herkesin birbirine o sorduğunu söylediler. İsmet paşanın Atina seyyahati bu şüphe ve tereddütleri izale etti, Türk - Yunan dostluğunun bir hakikat olduğuna bütün halkı inandırdı. Bugün OAtinayı terkederken, eminim ki, gece, Atina ve civa- rını dolduran yeni mahallerin binlerce, on binlerce evi içinde, masa etrafına toplanan muhacir aileleri, eski efsanevi Yunan kah- ramanlarının masallarını anlatır gibi, birbirlerine İsmet paşayı an- latıyorlar, onu sokakta geçerken görmüş olanlar, görmiyenlerin nevmit nazarları önünde, kendi- lerine nasıl güler “yüzle selâm verdiğini hikâye ediyorlar... Necmeddin Sadık Yunan kraliyet taraftarı (Baş tarafı birinci sahifede ) icabet etmediği halde, türk sefa- retinde tertip edilen resmi kabule gelmesi, bana aradığım fırsatı verdi. Büfeye giden çaldrise rastladım. Beni görür görmez, nezaketle selâmladı. fırsatı fevt etmiyerek derhal yanına sokuldum ve kra- liyet taratarı gazetelerin, Türk- Yünan itilâf aleyhindeki manasız hücumlarının, evelce bana vaki olan beyanatile bir tezat teşkil ettiğini söyledim. M. Çaldaris, bu neşriyattan malümati olmadığı cevabını verdi ve şu Sözleri ilâve etti: Cünbüşlerin, eylencelerin, itilâf- ların ekemmiyeti yoktur. Asıl mesele, bu itilâfın tarzı tatbikın- da ve Türkiyanın geniş davran- masındadır. Meselâ ekalliyetlere karşı müsadekâr davranmak icap eder. Türkiyeye gitmek istiyen Yunanlılara omüşkülât çıkarma- malıdır. — Reis bey dedim. Türkiya, rum ekalliyete karşı gayet müsa- mabakâr hareket ediyor. Memle- ketimize gelmek istiyen Yunan tabaasınada müşkülât çıkarmaz, kunun en barız bir delili, bugün İstanbulda, 20 bine yakın yunan tebaası bulunmasıdır. İzmirde de son sene zarfında altı yüz yunan tebaası yerleşti. — Eğer bu dediğiniz doğru ise hiç diyeceğim yok. — Söylediklerim dos doğrudur. Bu noktayı her zaman tahakkuk etmek sizin için pek kulaydır. Osırada, yanıma, muavenet içtimaiye onazırı M. Yasonidis geldi, bize cidden büyük bir dostluk ve misafirperverlik göste- ren muavenet ictimaiye nazırına, Kraliyet taraftarı fırka reisine söylediklerimi (anlattım. Oda dediki: — Kraliyet taraftarları, on sene evvel M. Venizelos meğali idea peşinde kuştuğundan dolayı ittiham ediyorlardı. Şimdi Baş vekilimiz, megali ideâ hülyasını bırakdı, doğru yola girdi. megali ideâ'yı bıraktı diye M. Venizelosa hücum ediyorlar. İşte bunların akıl ve mantıkı budur, bu delilik değil de nedir ? Yunan muavenet içtimaiye na- zarı M. Yasonidisin haklı ve mantıki sozleri, Türk - Yunan itilâfı aleyhinde bulunan kraliyetçi gazetelerin safsatalarına en beliğ bir cevap teşkil eder. Ahmet Hilâli Cemiyeti akvam ihtilâfı müzakere edecek Cenevre 10 (AA) — Cemiyeti akvam meclis reisi M. Lerrux Nankin hükümetinin talebi üze- rine Çin - Japon ihtilâfi hakkında müzakerede bulunmak için mec- lisi teşrinievvelin on üçüncü salı günü toplanmağa davet etmiştir. Hindenburg - Hitler mülâkatı Berlin, 10 (A. A.) — Reisicumhur Hindenburg bu yakınlarda Hasz- burg'da yapılacak nümayiş dola- yısiyle Hitleri kabul etmiştir. Argentin'de zahire istihsalâtı Buenos - Arres, 10 (A.A.) — 1931 senesinin ilk dokuz ayına ait olarak neşredilen istatistiklere göre 5,830,000 *ton miktarında hububat istihsal edilmiştir. Bu mıkdar 1930 senesinin ayni devresine göre bir fazlalık gös- termektedir. Mançuri kavgası Karahan da Mançuriye gidiyor Londra 9 — Riga'dan Eksçeynç telgraf ajansına bildirildiğine göre Çin hükümeti Japonya ile arasın- daki itilâfı halletmek için Ame- rikayı tavassutta bulunmağa da- vet etmiştir. Bu münasebetle Sovyet hükümeti bazı tedabir almağa lüzum görmüştür. Stalin hariciye komiserliği erkânı ile görüşmüştür. Bu Omüzakeratta Mançuride ve Aksayi şarktaki Sovyet menabiini himaye için Mançuriye diplomatlar ile iktisat- çılardan mürekkep heyetler gön- derilmesine lüzum gösterilmiştir. Mançoriye gidecek heyete hariciye komiser muavini Karaban riyaset etmesi için vaki olan teklif ka- bul edilmiştir. ingilterede ihabat Liberallar bir beyanname neşrettiler Londra, 10 (A.A.) — Liberal fırkası bilhassa M. Samuel, Lord Reading ve M. Crewe'nin imza- larını havi bir beyanname neş- retmiştir. Bu beyannamede millet bütçede ve ticaret mizanında tevazünün temini uğrunda ittihade davet edilmiş, serbest mübadele üsulüne devam edilmesi lehinde bazı mü- talâalar yürütülmüştür. Yüz ellilikterden Hasan paşa Öldü Atina, 10 ( Hususi ) — Esbak İzmir belediye reisi yüz ellilikler- den mahut Hasan paşa, dün Evangelismos hastahanesinde öl- müştür. 4 hava nazırı Bükreşte toplmıyor Bükreş 10 (A.A)— Beynelmilel tayyare klüpleri reisi prens Bibe- sco, kendi tarafından (davet edil- miş olan 4hava nazırının Bükreşte bulunmalarından istifade ederek üzücü ve müz'iç uçma mezuniyet- leri yerine kaim olmak ve hüviyet veraksı olarak istimal edebilmek ve bazı menafi temin eylemek şartile bir hava pasaportunun ihdasını teklif edecektir. Muma- ileyh, bundan başka tayyareciler lüzumlu teslihatın o gösterilmesi için, karaya inme resimlerinin beynelmilel çek veya bono olarak tevhidin? talep edecektir. Fransız hava nazırı M. Dumes- nil, hava tarikile Bükreş'e gelmiş bulunmaktadır, Akşam HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Olimpiyat oyunları| Dünkü müsabakaları da Yunanlılar kazandılar Atina, 10 (Hususi ) — Bugün öğleden sonra büyük bir kala- balık !huzurunda müsabakalara devam edilmiştir. Diskatma mü- sabakası müstesna olmak üzere bütün O müsabakları (Yunanlılar kazanmışlardır. 400 metro manıalı koşuda yu- nanlı Miropulos, üç adım atla- mada yunanlı Papnikolau 200 metro koşuda Mantikos, 5,000 metroda yunanlı Naves birinci geldiler. Balkan bayrak yarışında, ve 4X100 metro koşuda Yunan takımları birinciliği kazanmışlar- dır. Disk atmada bulgar atleti birinciliği o kazanmıştır. £ Yarın olimpiyat oyunlarının son günüdür. Denize yuvarlandı Otomobil yolcularından biri boğuldu Izmir, 16 (Hususi) — Kasaba belediyesinde bu hususun idare- sindeki 24 numaralı otomobil Dikilide sahil | tarikile (İzmire gelirken denize yuvarlandı. Yol- culardan Bergamalı Recep B. ölmüş, şoför muavini Himmet yaralanmıştır. Diğerleri kurtulmuştur. Şoför tevkif edilmiş, otomobil denizden çıkarılmıştır. izmirde üzüm satışı Izmir, 10 (A.A.) — Bugün 35 kuruştan Sİ kuruşa kadar 917 çuval üzüm ve 8 kuruştan 35 kuruşa kadar 2612 çuval incir ve 850 kuruştan 199 okka afyon *satılmıştır. Manisa vâlisi teftişe çıktı Manisa, 10 (Hususi) — Refa- katinde (Jandarma (kumandanı binbaşı Ziya bey olduğu halde kazaları devrüteftişe çıktı. Bu günki . trenle Salihliye hareket etti. oradan doğruca demirciye gidecektir. Vâli vekâletini mek- tupcu Cevdet bey yapacaktır. Manisada yeni istasyon Manisa 10 ( Hususi ) — Yeni istasyon binasının inşasına bu hafta başlanılacaktır. Şimdiden malzime ve saire gelmeğe baş- ladı. İspanyada grevler Arbedeler muhtelif şehirlerde devam ediyor Cadx 9 (A.A. ) — Olıvera'da ibtilâl mahiyetinde bir grev ilân edilmiştir. Bu grev hareketini tertip edenlere kolaylık göstermiş olan belediye reisi ile belediye meclisi âzaları tevkif edilmişlerdir. Melilla, 9 (A.A.) — Nakliye iş- çileri sendikası grev ilân etmiştir. Bir takım gürültülü nümayişler olmuştur. (Polis onümayişçilerin üzerine hücum etmiştir. Bir kişi ölmüş, iki kişi de yaralanmıştır. Cordoue 9 (A.A.) — Villanueva ve Cordobaki grevciler çiftlikleri ellerine geçirmekte ağaçları kes- mekte ve ekinleri bozmakta de- vam etmektedirler. Madrit 9 (A.A.) — Seville eya- letinde Cilena köyünde sosyalist ve Radikal işçiler arasında bir çar- pışma olmuştur. Zabıta hadiseye müdahale etmiştir. İki kişi ölmüş bir çok kimse- ler de (yaralanmıştır. | Muhafız askerlerin o zabitlerinden biri de ölenler arasındadır. M. Laval Amerika seyaha- tine hazırlanmağa başladı Paris 10 (A.A.) — M. Laval yakında Amerikaya © yapacağı seyahat hakkında Amerikan sefiri M. Edge ile görüşmüştür. M. Laval'e bu seyahatında milli müdafaa âli meclisine memur M. Aubert, hukuk fakültesi müder- rislerinden M. Basdevant, Maliye müfettişlerinden M. Bizet M. Doisson ve M. Rueff, Seine eyaleti ticart mahkemesi reisi M. Bulsson ve bir ihtimale göre Fransız bankası sabık müdür muavini M. Rist refakat edeceklerdir. Köylü Refet ne yapıyor Atina 10 (Hususi) — Yüzellilik- lerden köylü Refet burada sefil bir hayat sürmektedir. Merkum, Mısıra gitmek için pasaport iste- miş isede Mısır hükümeti, bu haini kubul etmemiştir. Atinada arbede 70 komünist milliyetçilere taarruzda bulundular Atina, 9 (Hususi) — 70 Komü- nist Singros caddesindeki bir kıra- athaneye giderek orada bulunan milliyetçilere taşlarla hücum et- mişler camları indirmişler, birkak kişiyi yaralamışlardır. Vaka mahalline yetişen polis kuvveti sekiz komünisti yakala- mış, diğerleri kaçmıştır. Philadelphie belediyesinin vaziyeti Philadelphie 10 (A.A)—Mahalli gazetelerden biri (o belediyenin memurlarına aylık verilmek için bir teşrinievvelde yetmiş beş bin dolar ödünç para Jalmış olduğunu ayın on beşinde yeni bir istikraz daha yapacağını yazmıştır . Sulh mahkemesinde 4,840 DEİL m para çalındı İzmir, 10 (Hususi) — Sulh hu- kuk mahkemesinin kasasında 4840 liralık emanet paket çalındı. Baş- kâtip İsmail bey kasayı açık bul muştur. Şüphe üzerine odacı Arifin evi arandı, bir şey bulu- namadı. Orduda ziraat koperatifleri Ordu 10 (Hususi) — Vilâyette zirai kooperatif teşekkül etmiştir. Kooperatifler merasimi mahsusa ile geçen gün açılmış ve faaliyete geçmiştir. içel valiliği Manisa, 10 (Hususi) — Şeh- rimiz ve mülhakatı işlerini teftiş etmekte olan mülkiye müfettişi Tevfik Sırrı bey İçel valiliğine tayin edilmiştir. Fınrinin gelmesi üzerine bir kaç güne kadar ka- sabadaki teftişatını bitirerek ma- halli memuriyetine azimet ede- cektir. Sulfato komprimelerini şeker zannetmiş Ordu, 10 (Hususi) Ziraat bankası müfettişi İsmail beyin dört yaşındaki oğlu feci bir ka- zaya kurban gitmiştir. Küçük çocuk şekerli sulfato komprime- lerini şeker zannile fazla miktar- da yemiş ve zehirlenerek vefat | etmiştir. 11 Teşrinievvel 1931 M Tayyare piyangosu Bugün öğleden sonra keşide edilecek Tayyare piyankosu bügün öğ- leden sonra darilfunun konferans * salonunda keşide edilecektir. Bu günkü keşidede kazanacak olan numaraları ikinci tabımızda karile- rimize takdim edeceğiz. Muallim mektebi— Tamirat dolayısile geç kalan erkek mual- lim mektebi dün tedrisat başla- mıştır. X Yunan temsil (heyeti — Madam Helene Papadakis temsil heyeti bugün şehrimize gelecektir. Yunanlı temsil heyeti Çarşambaya Şefkat piyesile temsillerine baş- layacaktır. Bozuk basküller Tamir edilmeden adam tartamayacak Şehrimizde muayyen bir para mukabilinde olan tartmaya mah- sus otomatik o basküllerden çoğunun bozuk oldugu anlaşıl- mıştır. Belediye bu basküllerin muayenesile bozuk olanlarının ta- mir ettirilmeden evvel kullanılma- masını emretmiştir. Bir hırsız yakalandı Yasef isminde birisi hırsızlık cürmünden maznunen polis tara- fından yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. Müstantiklik tahkikata vazıyet etmiştir. Tramvay Kazası Vatman Hüseyinin idaresindeki tramvay arabası dün Galatada Hüseyin isminde bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. Alacak yüzünden Kumkapıda İranlı Ali ile ortağı Hüseyin dün alacak meselesinden kavga ederek birbirlerini yara- lamışlardır. Galatada kavga Galatada amele Cemil, kahveci Ali ve Ismail isimlerinde üç kişi kavga etmişler, Ismail yaralanmıştır. Fındık piyasası Ordu, 10 (Hususi) — Fındık satışı gene hararetlenmiştir. Bir kantar fındığın kantarı 23 liraya satılmaktadır. £ Piyasada ( epice alışveriş olmaktadır. Kırıkkale fen klübü Kırıkkale 7 ( Hususi ) — Kırık- kale'de bir fen klübü tesis edil- miş ve İâzımgelen omüsaadesi alınmıştır. Klüp 5 teşrinevvelden itibaren faaliyete geçmiştir. Fransız - italyan dostluğu Venedik 10 (A.A.) — Venedik üzerinde uçan, Bükreşe gitmekte olan M. Dumesnil'in tayyaresi bir mektup atmıştır. Bu mektupta Fransız tayyare aleminin İtalyan tayyare alemine muhabbetinden bahsedilmektedir. Fransız matbuatı ve yeni Brunning kabinesi Paris 10 (A.A.) —Paris matbu- atı yeni Bürüning kabinesinin sağ cenaha olan temayülünün yalnız bariz olmakla kalmıyarak ayni zamanda derin olmasından do- layı ilk Brüning kabinesinden daha ziyade itimat telkin etmesi, mümkün olmadığını yazmaktadır. Zayi — 1911 senesinde Bakır- köyünde kâin Bezazyan mektebin- den aldığım idadi şahadetnamemin Üsküdar yangınında yanmış oldu- ğunu ve artık hükmü olmadığını ilân ederim. Mardiros Babonyan kızı madam Matilt Takvoryan e gı agekağ mail