11 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

> 11 Teşrinievvel 1931 Akşam AKŞAMDAN AKŞAMA | zir çırpıda | Muharrirleri İ 4 wan | ŞEHİR HABERLERİ 5ibeğieİ İnsanın dimağı, yazı yazmağa bazan müsait oluyor; bazan olmı- yor. Müsait olmadığı zaman, mubharrirler, ilhamı cezbedici bazı tedbirlere (1) baş vururlar ki, âdeta büyücülüğe benziyen bu tedbirler, hariçten bakınca cidden pek komiktir. Meselâ, meşhur alman edibi Schiller, ilk güzel eserlerini, kötü bir opansiyonun (o tavanarasında yazmış. Pansiyonun sahibi olan madam, aşağı katta fıçı fıçı elma şarabı yaptığı için, Schiller'in odası (Oburam (buram elma cibresi kokarmış. Schiller, bilâhara pansiyonu değiştirmiş. Refaha ulaşmış. Fakat, ilk gençliğinin eserlerini yazarken, okoklamağa alıştığı kokudan bir türlü ayrıla- mamış. İlhamı gelsün diye, çürük elma koklarmış. Bossuet ayaklarını soğuk suya sokmadan yazı yazamazmış. Kim olduğunu hatırlamıyorum, bir edip, gene aynı cazip periyi yanına! getirmek için, bir kediyi kuyruğundan penceroye asarmış; kedi camı tırmaladıkça çıkan cızıltıdan dımağına güzel fikirler gelirmiş. Muharrilerden kimi başına takke giymeden, kimi ispirtolu içki içme- den, kimi yatağa girmeden, ilham perisi barışamıyor. Benim, kendi hesabıma, zihni- min açılması için aradığım şey yeşil renktir. Bakacak ağaçlık bulamazsam, yeşil bir cigara tablası kullanırım. Nâzım Hikmet'le, şiir yazdığı esnade, ekseriya aynı yerde bu- lunurdum. Dolaşa dolaşa yazar. Bulduğu mısraları, kurşunkalemle duvarlara yazar. Fikri tıkanınca, aynanın karşısına geçer saçlarını itina ile tarar. (Zahir, dağınık zülüflerinin altındaki (fikirlerini tasnif ve tanzim etmek ister!) Mahmut Yesari, kahvede, du- man ve gürültü içinde, - etrafını çeviren arkadaşlarının lâflarına lâf yetiştirerek - en güzel yazıla- rını yazar. Aynı bina dahilinde çalıştığımız Selâmi İzzet, Hikmet Feridun, İskender Fahreddin, Cemal Nadir, hususi bir sapıklık göstermiyorlar. Reşat Nuri bey, bana bir sa- pıklığını anlattı; — Mütemadiyen cıgara yakmak ve içmek isterim. Hattâ, ağzımın sağ köşesinde bir cıgara varken sol köşesine de ikinci bir cıgara... Bir an düşündü. Yüzüme şüphe ifade eden bir nazarla baktı: ... sıkıştırmak isterim. — İki cigarayı birden içtiğiniz hiç vaki olmaz mı? - diye üstüne düştüm. Galiba, muziplik edip de yaza- cağımı sezmişti; — Bunu düsünmek, yapmak istemek de sapıklık değil midir? - diye atlattı. ; Yazı yazmak için umumi sapık- lık da, bir kâgıda mütemadiyen imza atıp durmaktır. Bunu, heman herkes yapar. (Wâ - Nü) Hamiş — İngiliz sefaretindeki tem- İhracatımız Almanyanın hangi eşyasının ithalinin men'i soruldu Almanyadan gelen telgraf ha- berleri Alman hükümetinin ithalâtı tahdit edeceğini bildiriyor. Al manya en lüzumlu şeyleri nazarı itibara alarak diğer maddelerin ithalini menetmeği düşünüyormuş. Bu haber, piyasada ehemmiyetle karşılanmıştır. Bilhassa Almanya- ya ihracat yapan tacirler bu haberlerin mahiyetini anlamak için alâkadar odairelerden malümat istiyorlar. Alman hükümeti itha- lâta tahdidat koyarsa ihracat mallarımızın çoğu bundan müte- essir olacaktır. Bilhassa av deri- leri, fındık tütün gibi ihracat mad- delerimizin omübrem (ihtiyaçlar arasında sayılmıyacağından endişe edilmektedir. Bu haberler hakkında ihracat ofisi Berlin Türk ticaret mümes- silliğinden malümat Jistemiştir. Ellinci sene Ticaret odasında merasim yapılacak Ticaret odasınin ellinci yıldönü- mü münasebetile merasim yapıla- cağından bahsetmiştik. Bu merasim odanın tesis günü olan 14 Kânu- nusanide yapılacaktır. Bu münasebetle elli sene içinde Ticaret odasının neler yaptığına dair bir rapor hazırlanıyor. Alpulluda pirinç yetiştiriliyor Bu sene Alpullu'da ilk defa olarak pirinç ekilmiştir. Bu zeriyat geçen sene pancar ekilen tarla- larda yapılmış ve iyi neticeler alınmıştır. Alpullu pirinç istihsalâtı 10 vagon kadardır. Pirinç zeriyatını bir ziraat şirketi idare ediyor. izmirde hamam ücretleri uçuzlatılacak İzmir belediyesi hamam, ve traş ve otel ücretleri için bir tarife yapacaktır. Belediye halkın nezafet ihtiyacını düşünerek ha- mamları azami derecede ucuzlat- mağa karar vermiştir. iki dolandırıcı tutuldu Zabıta Bünyamin ve Zühtü isimlerinde iki kişi yakalamıştır. Bunlar müteaddit dolandırıcılık cürmünden maznun bulunmakta- dırlar. Eroin permisi sahtekârlığı İstanbulda mühim bir eroin permisi sahtekârlığı yapılmakta olduğu hakkında bir ihbar yapıl- mıştır. İhbar üzerine alâkadar makamlar ehemmiyetle tahkikata Asri otel Belediye ne yapup yapacak bir otel inşa ettirecek Bundan bir omüddet evvel İstanbul şehrini ve yeni inşaatı tenkit eden mimar Yansen: “İstanbula gelecek seyyahlar için asri bir otel bile yok.. Buraya her halde bir otel lâzım bu otel Sarayburnunda Marmaraya karşı olmalıdır.,, demişti. Şehrin asri bir otele ihtiyacı olduğu (o belediyenin de nazarı dikkatini celbetmiştir. Ancak be- lediyenin bütçesi böyle bir otel inşa etmek için pek dardır. Bunun için belediye, kendisile iş yapan mali gruplardan birile anlaşmağa ve bu oteli behemehal inşa et- meğe karar vermiştir. Gelecek seneki butçede bir taraftan vari- dat temin edilirse belediye bu asri oteli kendisi inşa ettirecektir. iki yankesici yakalandı Polis ikinci şube müdiriyeti müteaddit yankesicilik cürümle- rinden maznunen Hıfzı ve Abdur- rahman isimlerinde iki kişiyi tevkif etimiştir. Maznunlar evrak- larile birlikte adliyeye verilmiş- lerdir. Ankarada tutuldu Bir cinayet faili yakayı ele verdi Bundan bir müddet evvel Nazım isminde birisi İstanbulda bir cinayet yaparak ortadan kaybol- muştur. O zamandan beri zabıta- nın yaptığı uzun tahkikata rağmen Nazımın izi bir türlü bulunamı- yordu. Polisin yaptığı son tahki- kat neticesinde Nazımın bir müd- det ötede beride dolaştıktan sonra Ankaraya geçtiği ve orada izini kaybetmeğe (muvaffak olduğu tesbit edilmiş ve keyfiyet Ankara polis müdiriyetine bildirilmiştir. Ankara polis müdürlüğünün tahkikatı neticesinde Nazım orada yakalanmıştır. Nazım ( evrakile birlikte (Ankaradan omahfuzen şebrimize ( getirilerek (adliyeye teslim edilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş (| 2700 kuruş 6AyLık 750 >» 450 > > 800 > map” Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. SAYLIK 400 Cemaziyelevel 28 — Ruzulhuzır :159 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 1040 1229 623 933 12 1,30 Tütün depoları Depolar ihracat mevsiminde cuma günleri çalışacak Tütün depoları da diğer tica- rethaneler gibi cuma günleri kapatmağa mecburdurlar. Ancak, yazın sıcak günlerde tütün balya- larının bir gün bile el sürülmemesi tütünün oyanmasına ( sebebiyet verdiğinden yazın cuma günleri de tütün depolarının açılmasına müsaade edilmişti. Sıcaklar geçtiği Ohalde bazı depo sahipleri belediyeye müra- caat etmişler ve tütür satış mevsimi olduğu için bu müddetin temdidini istemişlerdir. İhracaat mevsimine münhasır olmak üzere müsaade edilmek üzere daimi encümene yazılmıştır. Bir kadın hırsız yakalandı Zabıta Cemile isminde bir kadını tevkif etmiştir. Bu kadın muhtelif hırsızlık cürümlerinden maznundur. Balıkçılık Mütehassısın mukavelesi bitmek üzeredir, halbuki.. Aldığımız bir mektupta denili- yor ki: Kalkan yavrularının tetkiki için balıkçılık gemisinin tekrar Karadenize çıkacağını gazetelerde okudum. Iki senedenberi mütema- diyen balıklarımız hakkında tetkikat yapıldığını, bir müze açılacağını, bir balıkçılık enstitüsü inşa edil- diğini, ve daha bir çok işler yapılacağını haber alıyoruz. Mütekassısın üç senelik kont- ratı yakında bitecektir. Daha önü- müzde pek az zaman kaldı.. Kor- karım ki bu işlerin hiç biri yapıl- madan mütehassıs memleketine dönecek... Hamburg piyasasında izmir incirleri Berlin Türk ticaret odası Ham- burg piyasasında İzmir incirleri hakkında şu malümatı veriyor: Bu sene Hamburg piyasasına İzmir incirleri erken gelmiştir. Incirler açık renkli ve bol usare- lidir. Bu nevi mallar çok beğe- nilmiş ve derhal satılmıştır. Bu lüks paketler içinde gelen incir- lere pek talip yoktur. Yeni bir afyon konferansı toplanıyor Şubat nihayetinde Cenevrede beynelmilel (OAfyon konferansı tekrar toplanacaktır. Ticaret odası ihracat ofisi, konferans için ha- zırlıklara başlamıştır. Afyon hak- Bizde buluş kabiliyeti fevkalâde kuvvetli... Hele mağlup olduğu- muz spor maçları içinne bol, ne mebzul sebep buluyoruz... Meselâ bir müsabakada yenili- yoruz değil mi? Derhal bol bol sebepler: — Efendim.. Biz gene yenil- mezdik ama... Ne çareki saha çamurlu idi.. (Sanki hasmımızın tara- fında çamur yokmuş gibi.) — Aman efendim.. Bizim mağ- lüp olmamıza imkân var mıdır. Bitaraf hakem bulunamadı da on- dan mağlüp olduk.. Daha doğru- su maglüp addedildik... — Top aksilik etti... Ayağımız- dan kaçtı. İlb. İlb... İşin garibi bu sebepleri çıka- ran idareciler. Dün de gazetelerde bir tel- graf vardı. Tenis müsabakala- rında sonuncu olmuşuz.. Fakat durun.. Bunun da sebebi varmış: 1 — Talimiz yokmuş.. 1 — Güneşe uzanmışız.. Timurlengin pek kıymetli bir atı varmış.. Timur bunu okadar severmiş ki bir gün bütün tebaa- sın emretmiş: — Kim bu atın öldüğünü söy- lerse kafasını keseceğim.. Aksilik buya hayvan bir gün ölüvermiş.. Fakat hiç kimse çıkıp da bu feci hakikati Timura söyleyememiş.. Nihayet gözü pek biri huzura çıkmış: — Efendim demiş.. Atınız ye- mek yemeyor.. Suda içmeyor, nefes almayor.. Yerde kaskatı yatıyor.. Timur: — Be adam demiş şuna kısaca “at öldü!, desene... Huzura çıkan; — Haşaaa, demiş, onu ben söylemedim, siz söylediniz. Mağlübiyetten bahsederken uzun uzun sebeplerle ne hacet.. Kısaca: — Yenildik.. Çünkü çalışma- dan hazırlıksız gittik desek a.. Hakemin, güneşin, rüzgârın ne kabahati var! Hikmet Feridun ananas ingiltere sefaretinde müsamere hazırlığı İngiltere sefaretinde fakir Türk çocukları menfaatına bir müsa- mere verileceğini yazmıştık. Bu müsamerede temsil edilecek piye- sin provalarına faaliyetle devam edilmektedir. Piyeste giyilecek şark kostüm- lerinin desenleri Rus sanatkârı mösyö Pegof ile esbak İstanbul valisi Kâni beyin kızı Pervin H. tarafından ihzar olunmuştur. Güzel sanatlar oakademisinin tezyini şubesinden bu sene mezun olan “ Pervin hanımın mektepte tertip edelan sergide teşhir ettiği elbise ve kumaş desenleri çok takdir edilmişti. Pervin hanımın imâl eltiği eşaplarda boya ve desenin ahengi itibarile gösterdiği zarafet te ayrıca takdire şayandır. Memleketimizde bu yolda ince işleri de muvaffakıyetle başaran silde rol alan Zaim Zade Ab , vel akıyetle baş e isik efil ME başlamışlardır. Yakında mesele | Va. 427 66 121 15 1757 19 OĞİ| kında hazırlanan raporlar İktisat | sanatkârlar (yetiştiğini görmek yazılmıştır. Pashih' ederim. meydana çıkarılacaktır. vekâletine gönderilmiştir. bizi pek memnun eder. iv Amca Beye göre... — Şu kadında bir sır var Amca Bey... . Uzaktan (25) yaşında bir kız gibi görünüyor... .. Biraz yaklaşınca (30)... .. Biraz daha yaklaşınca (45) | | cisimler yaklaştıkça büyür!. yaşında görünüyor!.. A. B. — Tabii azizim, malün a