13 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Bonolar Maliye vekâleti bazı tedbirler alacak Ankara 12 (Hususi) — Gayri mübadiller cemiyetinin, bonoların borsaya kabulü...
 Beynelmilel sergi Çırağan sarayının tamiri fikri ilerliyor Sergi için bir anonim şirket Tamiri ve sergiye tahsisi "...
 Münevverlere nazaran edebiyat Bundan bir müddet evel “Bizde edebiyat ne halde?,, serlavhası altında iki anket açmıştık. Bu
 Masonluk Mahmut Esat Bey hücumlarına devam ediyor; İzmir, 12 — Eski Adliye vekili Mahmut Esat bey İzmirde masonluk aleyhinde
 Peşte 12 (Hususi) —  Başvekil İsmet paşa hazretlerile hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey dün akşam Peşte operasında verilen
 Galatasaray - Fener Şilt maçı cuma günü yapılıyor Galatasaray ve Fenerbahçe takımları- önümüzdeki cuma günü şilt maçı için
 İki polis memuru taltif edildi Suikastçı Herant Canikyanı teşhis eden polis memurlarından Necati ve Nuri efendilere beşer yüz

ismet paşa Hz. ve Tevfik Rüştü B. dün mühim mü- lâkatlarda bulundular. Almanyada vaziyet gittikçe karışiyor,bir dik- tatörlük ilânı muhtemel. < Sene 14 — No: 4673 Tahrir telefonu : 21686 Peşte seyahati Dün Peştede mühim mülâkatlar vuku buldu İsmet Pşaa Hz. ni parlak bir surette istikbal için hazırlık yapılıyor Peşteden bir manzara: Hürriyet meydanı Peşte 12 (Hususi) — Başvekil İsmet paşa hazretlerile hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey dün akşam Peşte operasında verilen büyük müsamerede hazır bulun- muşlardır. Operaya naibi hükü- met amiral Horty cenapları da gelmişti. Başvekilimiz naibi hükü- metle yarım saat kadar görüş- müş, saat yarımda ötele avdet etmiştir. İsmet paşa hazretlerile Tevfik Rüştü bey bu sabah şehri ve müzeleri gezmişler, öğleden evvel saraya giderek naibi hükümeti ziyaret etmişlerdir. Öğle vakti amiral Horty tarafından sarayda büyük bir ziyafet verilmiştir. Zi- yafette şu zevat hazır bulunmuş- lardır: Başvekil Ismet paşa Hz. ve refikaları Hf., hariciye vekili Tev- Suikastçı Herant Canikyanı fik Rüştü beyle refika ve kerime- leri, Türkiyenin sabık iktisat vekili Rahmi B., Peşte elçisi Behiç B. ve ve zevcesi, macar sabık başvekili Kont Bethlen ile zevcesi, esbak Macar başvekili Kont Teleki ve zevcesi, Macar hariciye nazırı M. Valk ve zevcesi, fevkalâde mu- rahhas elçi Kont Kuhen Hedervari ve zevcesi, piyade ceneralı Vitez Karpathy ve zevcesi, mareşal Roeder ve zevcesi, Macaristanın Ankara sefiri M. de Tahy ve zev- cesi, Naibi hükümetin sivil kalemi mahsus müdürü M. Vertesy ve zevcesi. Mülakatlar Öğleden sonra başvekilimiz ve hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Macar başvekili Kont Karolyi ve ( Devamı ikinci sahifede) İki polis memuru taltif edildi teşhis eden polis memurlarından refikası, macar başvekili Kont Karolyi Necati ve Nuri efendilere beşer yüz lira nakti mükâfat verilmesi kararlaştırıldığını yazmıştık . Dün bu mükâfatın ve takdirnamelerin tevdii resmi merasimle yapılmış, vali bey parayı tevdi | etttikten sonra bir nutuk irat etmiştir. Resmimiz yukarıda Necati ve Nuri efendileri, ortada mükâfatın verilmesini, aşağıda Muhiddin beyi nutak söylerken gösteriyor. SALI — 13 Teşrinievvel 1931 Masonluk Mahmut Esat Bey hücumlarına devam ediyor İzmir, 12 — Eski Adliye vekili Mahmut Esat bey İzmirde mason- luk aleyhinde neşriyatına devam ediyor. Gazetelerde vukubulan beyanatında Masonlara şiddetle hücum ediyor. Mahmut Fsat bey dün Karaburuna gitmiş, halk tarafından - karşılanmıştır. Fırka mabhfelini, (belediyeyi (| ziyaret etmiş, akşam belediye tarafından şerefine bir ziyafet verilmiştir. Mahmut (Esat bey Anadolu gazetesine < yazdığı (o makalede diyor ki. “Masonlar telâşe düştüler.Buna müteessifim. Bir gün Türk milleti ağlıyacağına varsın bütün dünya masonluğu üzülsün... Masonlukla mücadele devam edecektir. Kor- kumuz yoktur. Masonluk milliyet din farkı gözetmeksizin Türkleri, Rumları, Ermenileri, Yahudileri, İngilizleri sanii azam denilen Ak lahın himayesinde kardeş yapmak istiyen kapkara müteassıp bir mezheptir. Masonluk Siyonist Yahudilerin elinde bir soygunculuk vasıtası olmuştur. İnanmıyanlar mağlübiyet acısını milletinde ve nefsinde tadan Ludendrofun son kitabını okusun- lar. Masonluk ağına düşmüş Türk gençleri ciğerimizden koparılmış sevgililerdir. Onların ayrılık gamını çekmek yetişmiyormuş gibi, bir de bu sevgilileri ittihama takatimiz yoktur. Biz, masonluk prensiplerinin ve onun verdiği neticelerin düşmanı- yız, yoksa şahısların değil.,, Bir şayia Bu sabahki (Cumhuriyet) Mah- mut Esat beyin beş sene evvel İzmirde Mason olmak için müra- caat ettiği, fakat bu talebinin kabul (olunmadığı söylendiğini yazıyor. Bonolar Maliye vekâleti bazı tedbirler alacak Ankara 12 (Hususi) — Gayri mübadiller cemiyetinin, bonoların borsaya kabulü için müracaatını maliye vekâleti kabul etmemiştir. Maamafih bonoların kıymetlerini muhafaza etmelerini temin için başka bazı tedbirler alınmak üze- redir. Galatasaray - Fener Şilt maçı cuma günü yapılıyor Galatasaray ve Fenerbahçe ta- kımları - önümüzdeki cuma günü şilt maçı için karşılaşacaklardır. İptida ikinci, sonra birinci takım- lar maç yapacaklardır. Bu hususta İstanbul futbol heyeti şu tebliğde bulunmuştur: İstanbul futbol heyetinden teb- liğ edilmiştir:,16/10/931 tarihinde icra edilecek şilt ve lik maçları şunlardır : Vefa - Beşiktaş 3 üncü saat 11 (hakem) Emin bey, Süleymaniye - Istanbulspor 3üncü saat 12,15 (hakem) Şahap bey, Fenerbahçe - Galatasaray Zinci saat 13,30 (hakem) Nuri bey, Fenerbahçe - Galatasaray şilt saat 15 (hakem) Refik Osman bey. idare telefonu: 21434 Şehrimizde ( beynelmilel (o bir sergi açılması etrafındaki tasavvur gittikçe inkişaf ediyor. Milli ikti- sat ve tasarruf cemiyeti, ticaret odası, beynelmilel serginin açıl- masına karar vermişlerdir. Bu karar sanayi erbabı tara- fından memnuniyetle O karşılan- mıştır. Evvelce de yazdığımız gibi en mühim mesele serginin tesis masrafıdır. Bunun için hatıra yeni bir fikir gelmiştir. Her açmak sene (o beynelmilel sergi için bir anonim şirket — Fiatı 5 kuruş a Beynelmilel sergi Çırağan sarayının tamiri fikri ilerliyor Sergi için bir anonim şirket teşkili düşünülmektedir Tamiri ve sergiye tahsisi düşünülen Çırağan sarayl teşkil etmek... Bu şirket Çırağan sarayını, sergi binası haline ko- yacaktır. Bunun için nr kadar para gideceği belli değildir. Beynelmilel sergi anonin şirke- tinde İstanbul belediyesi ve ticaret odası en büyük hissedarlardan olacaktır. Diğer hisse senetlerini- de Tükiyedeki her ticaret odası- nın, bütçesine göre satın alması kabildir > Serginin büyük kâr temin edeceği düşünülüyor. Kalan hisse senetlerinin milli bankalar ve sanayi erbabı tarafından satın alınması ümit ediliyor. Münevverlere nazaran edebiyat Bundan bir müddet evel “Bizde edebiyat ne halde? serlavhası altında iki anket açmıştık. Bu anketlere bir çok tanınmış şairle- rimiz, ediplerimiz, muharrirlerimiz cevap vermişlerdi. Bu sefer de: Maruf münevverlere nazaran ve halk arasında tanınmış şöhretlerden edebiyatımızın ne halde olduğunu dinliyeceğiz. Şimdiye kadar bir çok tanınmış zevatın fikirlerini topladık. Çok şayanı dikkat ve meraklı bir yazı silsilesi meydana çıktı. Yarın ilk yazıyı neşrediyoruz. Bu yazı şayanı hayret çalış- kanlığı ile kendisini istanbul halkına pek sevdiren vali mua- - vini Fazlı beyin edebiyat hakkındaki fikirleridir. Yarın okuyun. Vali muavini Fazlı beye nazaran edebiyatımız... — Istanbul'da ne zaman çocuk bahçeleri, çocuk sinemaları, çocuk müesseseleri yapılırsa ben o zaman evlenip baba olabilirim azizim |.. — Her genç senin gibi düşünürse eyvaaaaah |... ve