13 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 7 Peşte seyahati (Baş tarafı birinci sahifede ) hariciye nazırı M. Valko ile siyasi vaziyet hakkında görüşmüşlerdir. Mülâkat pek samimi olmuş, iki hükümetin noktai nazarının tama- men müşterek olduğu anlaşılmıştır. Bu mülâkat hakkında bir tebliğ neşredilecektir. Bu akşam Macar başvekili bir ziyafet verecektir. İsmet paşa Hz. çarşamba akşamı buradan Venedi- ğe hareket edecektir. istikbal hazırlığı Ege vapuru ayın on dokuzuncu pazartesi günü İstanbula vasıl olacaktır. Baş vekilimizi parlak bir surette istikbal için hazırlıklar yapılmaktadır. Ege vapuru dün vasıl olmuştur. Balkan konferansı Konferansta hangi meseleler konuşulacak Balkan konferansına iştirak edecek olanlar kalabalık bir kafile halinde geleceklerdir. Yunanlılar 59, Bulgarlar 22, Romenler 37 Arnavutlar 20 resmi murahhas göndereceklerdir. Bunlardan başka yüze yakın da gazeteci gelecektir. Konferansta Bulgar - Yunan, Bulgar - Sırp, Bulgar - Romen, Arnavut - Sırp akalliyet mesele- leri, arazi işleri, Sırplara mahreç meselesi gibi çok ehemmiyetli mevzular konuşulacaktır. Kâğıthane ve Mecidiye köyleri Vilâyet ve şehir hudutları ayrı- lırken kâğıthane ve Mecidiye köy- leri şehir hududu haricinde bıra- kılmıştı. İki köy bundan zarar gördüklerinden bahisle belediyeye müracaat etmiştir. Şehir meclisi daimi encümeni tetkik ediyor. Mesele meclise bildirilecektir. Saray ve kasırlar tamir edilecek Emlâki milliyeden olan saray ve kasırlardan bazıları uzun sene- lerdenberi tamir yüzü görmemiştir. Bunların içinde mimari ve tarihi kıymeti olan binaların bu halde bırakılması doğru görülmediğin- den ciddi surette tamire mühtaç olanların tetkik edilerek tamir edilmesi kararlaştırılmıştır. Nahiyelerin haritaları yapılacak Dahiliye vekâleti U vilâyetlere gönderdiği bir tamimde her vilâ- yetteki nahiyelerin yüz binde bir mikyasında birer haritasının tan- zimini emretmiştir. Haritalar vilâ- yetlerce tanzim edilecek, vekâlet tarafından bastırılacaktır. Jümrük ve şimendifer hamalları Belediye şehrimizdeki hamal teşekküllerini inzibat altına alarak hamalları tesçil ettiği hâlde yalnız gümrük ve şimendifer idarelerin- deki hamallar bu idarelere tabi- dirler. Belediye, gene ekisi gibi hamal- lar, bu idareler tarafından tayin edilmekle Oberaber, belediyece tesçil edilmeleri için teşebbüste bulunmuştur. Bugünkü hava Kandilli rasathanesinden verilen malümata göre bugün hava yarı açık yarı bulutlu olacaktır. Rüz- gör poyrazdan mutedil olarak esecektir. Hararet düne nazaran değişmiyecektir. Dün en fazla sıcaklık 19 busabah 13 derece idi. Bıçakla yakalandı Tavukpazarında oturan Suat efendi gece odasına giderken Emin isminde birisi elinde bıçakla önüne çıkarak üzerine hücum etmiştir. Suat efendinin feryadı üzerine etraftan yetişenler Emini yakalayıp polise teslim etmişlerdir. Venediğe Almanyada siyasi vaziyet Akşam HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ gittikçe karışıyor Bir diktatörlük ilânı ihtimalinden bahsedilmeğe başlandı Berlin, 12 (Hususi) — Sağ cenah fırkaları Brüning kabinesini düşürmek için büyük bir faaliyetle çalışmağa başlamışlardır. Bu fırkaların anlaşmaları üzerine kabinenin mevkii çok zayıflamıştır. M. Brüning mecliste ya bir kaç reylik bir ekseriyet temin edecek veyahut akalliyette kalacaktır. görülüyor. Bu sebeple vaziyet çok mühim Hükümet nümayişlere ve hadiselere meydan vermemek için tedbirler almıştır. Diktatörlük ilânı ihtimalinden de bahsolunuyor. Fransız gazetelerinin mütaleâları Paris, 12 (A. A.) — Bu sabahki gazeteler, Almanya'da Rhin sağ cenah mensuplarının yeni gayretlerinin tevlit eylediği endişeyi işrap etmekte ve Fransanın muslihane teşebbüsünün bu yüzden haleldar olmasından korkmaktadır. Gazetelerin ekserisi endişelerini gizlememekle beraber, Almanya' da içtimai nizamın haleldar olmasını ve iktisadi anarşiye mani olun- masını isteyenfırkaların, nasyonalistlerin çumhuriyete ve Alman milletinin menafiine karşı yapmış oldukları en tehlikeli hücumu Akhisar tütünleri Tütün şirketlsri aralarında anlaştılar Akhisar 12 (Hususi) — Tütün- cülerimizin bu seneki mübayaada düştükleri vaziyet cidden acınacak bir haldedir. Beş on senedenberi Akhisar bu kadar nefis ve ko- kulu tütün yetiştirmemiştir. Tü- tünlerin bu kadar güzel olmasına rağmen maliyet fiatinden aşağı, satılması tütncülere çok ağır darbe vurmuştur? Şehrimizin en maruf tütüncülerinden bir zat düştükleri (o vaziyeti şu suretle izah ediyor: — Tüccar aralarında birleşerek fiat tayin etmişlerdir. Bunlar tütünleri pek ucuz almak isti- yorlar. Bu şerait altında tütün- cülüğü idameye imkân yoktur. Eğer bu fiatler baki kalırsa bugün 3 milyon kilo tütün çıka- ran Akhisar gelecek sene 10 bin kilo çıkaracaktır. Hiç olmazsa inhisar idaresi köylünün elinde kalan tütünleri alsada müşkülâtı hafifletse. Ege mıntakası tütün rekoltesi 18 milyon okkadır İzmir 12 (A.A) — Ege iktisadi mıntakasında istihsal olunan tü- tünlerimizin zirai ve ticari vaziyeti hakkında ticaret odası tarafından yapılan tetkikata göre mıntakanın bu seneki tütün rekoltesi 18 mil- yon okka tahmin olunmuştur. Bu senenin tütünleri nefaset itibarile diğer senelerin tütünlerine faiktir. Yüksek al tabir olunan üç altı ve üç üstü analar ziyade olduğu gibi çok iyidir. Fiatlere gelince geçen seneye nazaran yüzde 20 ve 30 noksandır. Kırkıncı madde Açıkta kalan belediye memurları tazminat alacak Ankara, 13 — Memuriyetleri lâğvedilen belediye memurları da diğer memurlar gibi tazminat alacaklardır. Bunlardan ehliyet- leri olanlar münhal vukuunda terfian tekrar hizmete alınacak- lardır. Tekrar vazifeye alınanlara ve- rilen tazminat açıkta kaldığı müd- det mıktarına göre maaşına mah- sup edilecektir. Bu mesele hakkında şurayi devlet belediye memurları nizam- namesinin kırkıncı maddesine bir zeyil ilâve etmiştir. 1932 bütçesi Yeni bütçe 175,176 milyon olacak Ankara 13 — Gelecek sene bütçesinin hazırlıkları başlamıştır. Bu sene olduğu gibi 1932 bütçe- sinde de tasarrufa azami derecede ehemmiyet verilecektir. 1932 bütçesinin 175-176 milyon lira kadar olacağı tahmin edil mektedir. Yeni bütçe başvekilin avdetin- de vekiller heyetinde müzakere edilecek ve sonra 1 teşrinisanide meclise sevkolunacaktır. Gelecek sene bütçesinde iktisadi vaziyetimizin inkişafı için bir çok noktalar nazârı itibara alınmıştır. Hindistanda Keşmirde yeni karışık- lıklar oldu Londra 1I2(A.A.) — Daily Mail gazetesi Keşmirde yerli ahali arasında yeniden korgaşalıklar zuhur etmiş olduğunu yazmak- tadır. Gulgam'da mecusi mabedine hücum edilerek mukaddes tasvir- ler tahrip edilmiştir. Kundakçılar meşhur Koupere mabedine 3 defa hücum etmişlerdir. Fenlandiya altın mikyasını terketti Helsingsfors, 12 (A.A.) — Altın mikyası muvakkaten terkedilmiş ve iskonto fiati yüzde 9 -a çıka- rılmıştır. Harp borçları M. Hoover yüzde 50 indirilmesini istiyor Londra, 12 (A. A.) — New - York Financial News gazetesi, Reisicumhur M. Hoover'in harp borçlarının yüzde 50 derecesinde tenzil edilmesini istilzam etmekte olduğu ve tamirat hesabına veri- len teslihat masraflarının ayni nisbet dahilinde indirilmesini iste- mekte bulunduğunu Vaşingtondan aldığı haberlere atfen yazmak- tadır. üzüm ve incir piyasası İzmir 12 (A.A.) — Bu gün 31 kuruştan 61 kuruşa kadar 710 çuval üzüm ve 13 kuruştan 30 kuruşa kadar 637 çuval incir ve 825 kuruştan 516 okka afyon satılmıştır. i Japonya- Çin Çin halkı sükünete davet ediliyor Cenevre 12 (A.A.) — Cemiyeti Akvam nezdindeki Çin heyeti, akşam Çin milli hükümetin Çin milletine hitap eden bir beyanna- mesini neşretmiştir: Beyannamenin metni şudur: “Son zamanlarda vukua gelen ve binlerce kişiyi aile ocakların- dan mahrum eden, sefalete ilka eyleyen feyezanları ve ecnebi bir tecavüzün Çin milletinin infialni tahrik etmiş olduğunu nazarı itibara alan Çin milli hükümeti bütün Çinlilere âtideki beyanna- me ile müracaat eder: “ Hükümet ecnebi devletlerle arasındaki münasebata ait bütün mesuliyetleri üzerine almış olduğu cihetle efkârı umumiyeye tebaan milletin bayır ve menfaati namına faaliyette ve icraatta bulunmak- tan hâli kalmamaktadır. Bununla beraber Japon kuv- vetlerinin çekilmesi için Cemiyeti akvam meclisi tarafından tesbit edilmiş olan mühlet esnasında her Çinlinin de her vakitten daha ziyade süküneti muhafaza etmesi, umumi intizama Son derecede riayet eylemesi ve ecne- bilerin şikâyet etmelerine katiyen vesile vermemesi lâzım gelir. Feyezandan müteessir olanlara yapılması icap eden muavenet işleri muzaaf bir gayretle takip edilecek ve katiyen ( ihmal olun- mayacaktır. Japonya ordusunu geri alamıyacağını bildirdi Londra, 12 (A.A.) — Pekinden Mançester Gardiyen gazetesine bildirildiğine nazaran Japonya Erkânı harbiyei umumiyesi, ordu- ların geri alınmasının şimdilik derpiş o edilemiyeceğini o ecnebi ataşemilterlere resmen bildirmiştir. Bulgar kabinesi Kabine istifa etti, yeni Kabine teşekkül ediyor Sofya 12 (A.A.) Başvekil M. Malinof ahvali sıhhiyesinden dolayı istifa etmiştir. Kral, istifayı kabul ederek Dahiliye nazırı M, Muşanof'u kahineyi teşkile memur etmiştir. M. Musanof başvekâlet ve ha- riciye nezaretinde M. Malinof'u istihlâf edecek ve maliye nazırı Girginof dahiliye nazırlığını deruhte edecektir. Meclis reisi Sfefanof, maliye nazırı olacaktır. Diğer nazırlar yerlerini muhafaza ede- ceklerdir. Uruguay borçlarını veriyor Londra 12 — Cenubi Amerika hükümetlerinden Uruguay hükü- meti de borçlarını şimdilik tediye edeceğini ilân etmiştir. Urfada bir ev çöktü İki çocuk öldü, bir kadın yaralandı Urfa, 11 (Hususi) — Urfanın Kubbe Mescit mahallesinde bir evin bir odası birdenbire çökmüş, enkaz altında on dört yaşlarında bir kızla iki yaşlarına bir erkek çocuk ve bir kadın kalmıştır. Kadın yaralıdır kızla çocuk derhal vefat etmişlerdir. Mareşal Pilsudski Romanya'da Varşova 11 (A.A) — Mareşal Pilsudski refakatinde doktoru ol- duğu hâlde birkaç hafta istirahat etmek üzere Romanyaya gitmiştir. a, 13 Teşrinievvel 1931 İ GÜNÜN HABERLERİ * Üç aylıklar — Eytam, eramil ve mütekaidinin üç aylık üçüncü parti maaşlarının tevziatına dün- den itibaren malmüdürlüğünde başlanmıştır. Tevziat yirmi teşri- nievvele kadar ikmal edilecektir. * Gazinin heykeli — Samsun belediyesince heykeltraş M.Krippel'e yaptırılan Gazi heykelinin bittiği yazılmıştı. Heykel pek yakında Viyana'dan Samsun'a nakloluna- caktır. * Tasarruf haftası — Her sene olduğu gibi bu sene de kânunusaninin 12 sinde bir tasar- ruf haftası yapılacaktır. Bunun için şimdiden istihzarata başla- nılmıştır. X Vasıf bey — İzmir mebusu Vasıf bey halkın ihtiyaçlarını tet- kik etmektedir. Son günler zar- fında Bergamaya, oradan Dikiliye gitmiştir. X Tütün inhisar — Tütün im hisar idaresi İngiltere ve şimali Amerikada tütün satışı için mü- racaat eden iki şirketle mukavele aktetmek üzeredir. * Eski eserler mütehassısı ge- liyor — İstanbul Şarkı Kadim müzesinde bulunan Asuri, Babili, Güldani, Hitit vesair asarın tetkik ve ilmi kataloğlarının tanzimi için Berlin Darülfünunu prefesörlerin- den M. Ungar'ın celbi takarrür etmiştir. Mumaileyh bir kaç güne kadar şehrimize gelecektir. * Irakta kolera — Basra'da çıkan kolera Arabistana doğru tevessü ettiğinden cezri tedbirler alınması kararlaştırılmıştır. * Şehrimize 60 Alman pro- fesörü geldi — Almanya'da Şil- ler akadamisine mensup 60 kadın ve erkek profesör şehrimize gel- miştir. Alman seyyahları (© perşembe günü Sofya'ya gideceklerdir. Sey- yahlar dün müzeleri ve şehrimizn görülmeğe deher yerlerini ziyaret etmişlerdir. Cerh Tophanede yapılmakta olan bir binada çalışan kireççi Yusufu Ali isminde birisi başından yaralan- mıştır. Ali yakalanmıstır. Bir kadına taarruz eden iki kişi yakalandı Alemdarda oturan Nazlı hanım isminde bir kadın dün gece evine giderken sabıkalılardan Sait ile arkadaşı Ali önüne çıkarak taar- ruz etmek istemişlerdir. Nazlı hanımın istimdadı üzerine polisler mutaarrızları yakalamış- lardır. Bunlar da Nazlı hanımın gizli randevu evi işlettiğini iddia ettiğinden Nazlı hanım hak- kında da tahkikata başlanmıştır. rms aaa ras İrlandada Müfritler bir kıyam hazırlığile meşgul Londra, 12 '(A.A.) — Daily Herald Dublinden istihbar ediyor. Bir kaç aydan beri müfritler, bir çok silâhlar tedarik etmeğe muvaffak olmuşlardır. Memurlar, yakında bir isyan zuhurundan ve bu isyanın 1922 isyanından daha vahim olma- sından korkmaktadırlar, Müssellâh muhafızlar, eb'usları himaye ve müdafaa etmektedir. Clare ve Kerby kontluklarına takviye kıta- atı gönderilmiştir. Hükümet çarşamba günü mec- lise , askeri mahkemelere tevkif edilecek âsileri süratle ve kısaca muhakeme ederek haklarında hüküm vermek hakkını babşeden bir kanun Jâyihası tevdi ede- cektir.