9 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

© | 9 Teşrinisani 1931 a gr gg Mg My NM AMAN MM e gp yp gp Şe gp e gp gn ŞAŞMADAN A AMAN AD AA ŞA ARADA SIRADA Cuma, pazar mı oluyor? Öyle bir havadis çıktı. Doğru mu, bilmiyoruz. Hafta tatil günü, cuma yerine pazar olacakmış. Ya- hut, pazarın adına, günün birinde, cuma diyeceğiz, hafta öylece başlıyacak... Bazıları, ihtimal kızacaklar: — Nedir efendim, buda mı asrilik? oOCuma olmuş, pazar olmuş, ne çıkar? Her noktada, hattâ hafta tatilinde bile mutlaka frenkleri taklit etmek mi lâzım? Mesele o kadar basit değil. Frenklere benzemek, asrilik gibi şeyler ise hiç mevzuu bahis değil. Mesele temamen iktisadidir. --Mali ve iktisadi işlerde tema- men Avrupaya bağlıyız. Türkiye Borsası, Türkiye ticaret piyasası, Türkiye bankaları, esham ve tahvilât, nakit, ticaret eşyası fiatları (o bususundu (Avrupaya tâbidir. Bizim bu mali ve iktisadi. mü- esseselerimiz cuma günleri kapalı, Avrupanınkiler ise o gün açıktır. Şu halde, aynı günde bizim tatil etmemiz ve onların çalışması, haftada 24 saat münasebeti kesiyor. Mali işlerde, bu asırda bir saatin çok kıymeti var. Bu yüzden, piyasamız senede 48 gün çok mühim fırsatlar kaçırıyor, büyük ziyanlara giriyor. Başka bir misal daha: Fatzediniz ki Londrada, bir Banka, Istanbuldaki bir ticaret- hane veya bir bankaya, perşembe günü mühim bir para işi, yahut bir sipariş için telgraf çekiyor, ve derhal cevap istiyor. Perşembe günü öğle üzeri Londradan çekilen telgraf, Istan- bula ancak cuma sabahı gelir. Halbuki, İstanbuldaki bu mü- essese cuma günü kapalıdır. Sahibi, telgrafı cumartesi günü gelip okuyacak. Derhal Londraya cevap verecek. Londradaki bütün müessesat, cumartesi (öğleden sonra, ve pazar günü kapalı oldukları için, perşembe günü çektikleri telgrafın cevabını ancak pazartesi, alabileckler. Aynı iş için Atinayada bir telgraf çektilerse, onun çevabını cuma günü almış” olacaklar. Istanbul piyasası bu işi kaybetmiş, yahut borsada, bankada mühim ziyan husule gelmiş olacaktır. Niçin? Çünki; cuma günü kapa- liyızl Bu halin bir memleket ticareti için, bu çetin rekabetin rekabet ve buhran asrinda ne büyük ziyan- lara sebep olduğunu takdir etmek için ne maliye vekili, ne iktisat doktoru olmak lâzımdır. Dini bir mahzur mevzuu bah- solamaz . Din, : haftada bir gün, cuma nemazı emretmiş. Zaman dedi- Zimiz, namütenahi imtidat içinde, bu günün şu veya bu 24 saate tesadüf etmesinin hiç kıymeti Yurt bilgisi Talebeye hukuki malümat ta verilecek Bu sene orta mekteplerle lise- lerin son sınıflarında yurt bilgisi derslerinin programa ilâve edik diğini yazmıştık. Bu dersler, bu sınıf talebesinin malümat seviye- sine göre tanzim edilmiştir. Ancak liselerin son sınıflarında Yurt bilgisi dersleri verilirken talebenin iktisadi ve hukuki malü- mat ile tenvir ( edilmeleri de muvafık (görülmüştür. Bilhassa inkılâptan sonra tanzim edilen yeni kanunlarımız muhtasar bir surette talebeye izah edilecektir. Elektrik tarifesi değişmeyecek Üç aylık elektrik şirketi hesap- larının (o tetkikine (o başlanmıştır. Kömür fiatlerile amele ücretlerin- de bir değişiklik olmadığı için elektrik fiatleri gene 17,5 kuruş üzerinden ipka edilecektir. Pamuk ofisi Vekâlet Adanada bir ofis teşkilini düşüniyor Iktisat vekâleti Adanada bir pamuk ofisi teşkilini düşünmek- tedir. Bu cihet Ankara ticaret odaları kongresinde görüşülmüş- tür. Adana, Mersin ticaret odaları murahbasları pamuk ticaretinin tanzim ve ıslahı için bir ofis teş- kilinin faideli olacağını bükü- mete bildirmişlerdir. Vekâlet bu teklifi tetkik etmektedir. Pamuk ofisi beynelmilel pamuk ticaret o evlerini ogünü gününe haberdar edecektir. Müddei umumilik - nakliye tarifelerini istedi İstanbul (müddei o umumiliği belediyeye müracaat ederek bele- “diye tarafından tanzim edilen bütün vesaiti nakliye ve hamal, araba ücret tarifelerini istemiştir. Ihracat ofisinin kadrosu İhracat ofisinin kadrosu geniş- lemiştir. Ofisteki o raportörlerin adedi S ten 7 ye çıkarılmıştır. Ayrıca tütür ticareti için de bir raportör tayin edileceki sanmasın yoktur. Pazarın adına cuma deriz, olur biter. Allah senede bir ay oruç tutmayı emretmiş. Bu ay, bazen yaza, bazen kışa, bazen ilk bahara veya son bahara rasgeliyor. Ne zamana tesadüf ederse adına Ramazan diyoruz ve oruç tutuyoru. A insin ŞEHİR HABERLERİ Gazi köprüsü Belediye o münakasa şartlarını ilân etti Gazi köprüsünün inşasına alt münakasa şartları ve keşif plânına ait hazırlıklar tamamlanmıştır. Belediye, bugünlerde münakasa şartnamesini bastırmağa başlaya- caktır. Gazeteler yalnız münakasa şartlarını ilân edecekler, şartna- meyi arzu edenler bir bedel mukabilinde belediyeden alabile- cektir. Belediye, bu hususta beyhude yere işgal edilmemek için şart- name için 150 lira gibi bir ücret koyacak ve ancak ciddi müte- şebbislerin “© münakasaya iştirak etmelerine imkân verecektir. Kam- biyo müsaadesi gelmeden evvel bir çok gruplardan belediyeye müracaat edenler vardır.Bu müra- caatlara münakasa şartlarının ilân edileceğinden beklemeleri lüzumu bildirilmiştir. Müracaat eden gruplar Fransız, Ingiliz, Alman, Italyandır. Bunlar- dan başka birde Rus grubu vardır. Bir çok şirketler, sırf bir iş yapmak için, zararına da olsa bu işi almak istiyorlar. Bunun için fiat kırmak maksadile gruplar arasında ciddi rekabetler olacağı muhakkak görülüyor. Şimdi o Unkapanı > köprüsüne gelince bu köprünün ileride nere- ye nakledileceğine dair henüz bir karar yoktur. Mamafi köprü pek köhne ol- duğu için: nakil masrafı büyük bir paraya mütevakkıf olduğun- dan Unkapanı . köprüsü, Gazi köprüsü yerine konduktan sonra sökülüp demir aksamı satılacaktır. aym Amca Bey'in Karikatür müsabakası ağ 7 Aşağıdaki, karikatürü lütfen kesiniz ve şimdiye kadar neşrettiğimiz 12 fıkra arasından bu karikatüre ait olan fıkrayı bulup karikatüre raptederek saklayınız. 12 fıkrasız karikatür de neşredilip bittikten sonra hal varakalarının kabulü için müddet tayin ve ilân edile- cektir. / Kambiyo Vekâlet belediye- den müfredatlı cetvel istedi 931 senesi bütçesinde kambi- yoya ihtiyaç görülen işler için belediye vekâletinden 700 bin lira kambiyo müsaadesi istemişti. Dahiliye vekâleti bu paranın 500 bin lirasına müsaade vermiştir. Vekâlet evvelce verilen izahatı kâfi görmediğinden mütebaki iki yüz bin lira için müfredatlı bir cetvel | istemiştir. Bu cetvel An- karaya gönderilecektir. Bu iki yüz bin liralık kambiyo müsaadesi de gelirse “bütçeye: mevzu ve kambiyo mübayaası suretile ta- hakkuk edecek bütün belediye işlerinin ikmaline imkân buluna- caktır. Bayazıt fırka merkezi C.H. fırkası, Beyazıt kazâ- sının ismi Eminönü kazasına tah- vil edilmiştir. Kokulu sıgaralar İnhisar idaresi Amerikadan mütehassıs celbedecek Tütün inhisar idaresi kokulu sıgaralar yapmağa karar vermiştir. Amerika sıgara fabrikaları Tür- kiye tütünlerinden kokulu sıgara- lar yapmaktadır. Inhisar idaresi bu fabrikalarda tütünlere nasıl koku verildiğini ve nasıl sigara yapıl- diğını tetkik ettirmektedir. Verilen malümata göre tütün inhisar idaresi kokulu sigara imali için Amerikadan bir mütehassıs celbedecektir. Kalem hırsızı 10 gün hapse mahküm oldu Geçenlerde mürekkepli kalem hırsızlığından omaznunen Hayri isminde birisi yakalanarak mah- kemeye verilmişti. İkinci ceza mahkemesinde Hayrinin muhake- mesi bitirilmiştir. Hayri mahke- mede cürmünü inkâr ederek kalemi (kendisinin o çalmadığını o adamın yanından geçerken kazaen elinin kaleme takıldığını iddia etmiştir. Muhakeme netice- sinde cürüm sabit olduğundan Hayrinin 10 gün müddetle hapsine karar verilmiştir. Iki gardiyan hakkında tahkikat Hapishanede esrar zuhuru ha- disesi üzerine tahkikata o başlan- mıştır, Bu meyanda gardiyanlar- dan iki kişi hakkında tahkikat yapılmış evrakı istintak dairesine verilmiştir. Müstantiklik tahkikata vaziyet etmiştir. Sahife 3 İKTİSADİ BAHİSLER — me Buğday yükseliyor Eskişehirde kilesi 115 kuruşa çıktı Ekmek narkının 10 para yükselmesi muhtemeldir Eskişehir 6 — Buğdayın okka- sının altı kuruşa satıldığına dair Istanbuldan gelen telgraf üzerine piyasada canlı bir hareket baş” lamış ve kilesi 115 kuruşa kadar buğday satılmıştır. Arpa da seksen beş kuruşa kadar - yükselmiştir.. Istanbuldan Yunanistana sert sarı ve kısmen de ak buğday ihracatı devam etmektedir . Buğdayın obundan şonra sukutu ihtimali pek azdır. Borsaya günde vasati on beş vagon buğday gelmektedir. Fiat- ların yükselmesi üzerine bunun bir az daba artmasıda beklenile- bilir. 1930 senesinin Temmuz ayın- dan Teşrinievvel gayesine kadar borsaya üç ayda 616,000 kile buğday ve 11,483 kile arpa gek mişli. Bu sene yapılan bir istatis- tiğe nazaran üç ay zarfında 716,178 kile buğday ve 74,896 kile arpa gelmiştir. Arada 160,000 kile buğday ve 63,000 kile arpa fazlalığı göze çarpmaktadır. Ekmek narkı İstanbul ticaret borsasında da buğday fiatleri yükseliyor. Şimdiye kadar buğday fiatleri 5 kuruşla 4 kuruş arasında temevvüç edi: yordu. Son bir hafta içinde yumuşak buğday fiatleri 5 kuruş 36 paraya kadar çıkmıştır. Buğ- day fiatlerinin artması üzerine ekmek narkının da 19 para art- ması muhtemeldir. Hileli bozalar Boza, Isanbulda kışın satılan yerli içkilerden biridir. Boza ya- pan dükkânlardan (o bazılarinn hifzıssıhhaya riayet etmedikleri ve bazılarının da darı yerine ekmek parçalarile boza yaptıkları görülmektedir. Boza imalâtının esaslı surette - kontrolu ile hile yapanların © tecziyeleri (muvafık görülmüştür. Yeni bir tahlisiye gemisi Gemi kurtarma şirketi yeni bir tahlisiye gemisi yaptırmağa karar verıniştir. Bu hususta ingiliz fab- rikalarile-müzakerata girişilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye SenELik 1400 kuruş #ArLıK . 750 » 3AyLık 400 » m— Abono , ücretleri | doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdir. .—————— Cemaziyelahır 28 — Kasım: 2 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı 8,2 7 Şev) 133 Va, 4,58 640 11,58 14,40 16,57 18,357 Ecnebi 2700 kuruş 1450 > 800 » — Süte hile karıştırmak!... Aman Amca Beybu... i .. Bu rezalettir... A.B, — Bilemedin dostum bilemedin: İstanbul'da bu kârlı bir ticarettir!.