17 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

“AKŞAMDAN AKŞAMA Reklâmı reklâm Yirminci asırda, şu, şu, şu, şu ânkılâplar, şu, şu, şu ıslahatlar, şu, şu, Şu, fikir hareketleri olmuş ve işte nihayet, beşerin dimağı, geçen asırlardaki cahaletin esaret mezelletinden kurtulmuştur. Böyle (düşünenler, © yirminci asırda, insanların, fikri hürriyet deryasında ( alabildiğine yelken açtığını sananlar pek çoktur. Heyhat! Efsus! Sat hezar teessüf! Zehi tasavvuru batıl, zehi hayali muhal ! İnsanlar, 20-nci asırda, fikri esaret gayyasınin belki en derin- lerindedir. Belki, bu asırda oldu- ğu kadar hiçbir asırda görenek zincirlerile bağlanmamışızdır. Modalar, bizi mukallit maymun- ların beter ender beteri haline sokmuştur. Mekteplerdeki tedrisat, okuduğumuz gazeteler, kitaplar, seyrettiğimiz sinemalar, — evde, sosyetede, kahvede, trende, vapur- da işittiğimiz sözler — mağaza- ların vitrinleri, bülâsa, herşey, bütün muğlâk ve mürekkep hayat, üzerimizde, oya bilvasıta yahut bilâvasıta telkinlerde bulunuyor. Fakat bizler, havayınesiminin sikletini o omuzlarımız o üzerinde nasılftaşıyor da bundan hiç haber- dar bulunmıyorsak, telkinlerin ne derece tesiri altında olduğumuzun da o suretle farkında değiliz... Gafiliz. Halbuki, telkinler, harekâtımızın istikamet ve temposu üzerinde, havayinesimiden de daha mües- sirdir. Telkin... Bunun kuvvetiin anlıyan 20-nci asır sermayedarlığı, her şey gibi, telkıni de sınaileştirmenin, ticari- leştirmenin ( kolayını bulmuştur. Filhakika, reklâm, umum üzerinde telkinde bulunmaktan başka birşey değildir. Amerika müesseseleri, (icap ederse, sermayelerinin yüzde sek- senine kadar ehemmiyetli bir kıs- mını reklâma hasrediyormuş. Bizde ise, reklâmın manasını kavrıyan pek az firma vardır. Gazetelerin ilan sahifelerini karıştırıyorum da Türkiye'deki teşebbüs ve sermaye erbabının bu sihirkâr telkin kuv- velinden niçin gereği gibi istifade etmediklerine şaşıyorum. Size, başımdan geçen bir vak'ayı anlatayim. Krem almak üzere bir dükkâna girdim. Tezgâhtar: — Ne kremi? - diye sordu. Ogünlerde gazetelerde mütema- diyen gözüme çalınan bu ismi mihaniki surette söyliyiverdim, — Krem Simonl Halbuki, ben kremin ne biçim kutu ve ya tüp içinde satıldığını ve ne kokuda, ne tesirde olduğu- nu zerrece bilmiyordum, Sırf reklâm kuvvetinin tesirile o kremi istediğimi anladım. Keza, bir gün, bir kadın, benim yanımda bir eczahaneden “Avru- pa krem Pertev'i,, (1) istedi. Niçin? Zira, “Krem Pertev, , o derece reklâm yapmış ki, ismini kulakla- rımıza perçimlemiş, “Hasan Kuv- yet Şurubu,, da öyle, Lâalettayin — EHİR EE Pahalılık Belediye erzak depoları tesis edecek Şehir meclisinin geçen perşembe günkü ictimamda belediye reisi Muhıddin bey Pahalılıkla müçadele için bazı tedbirler alınacağını söy- lemişti. Belediye bu hususta tet- kilata başlamışdır. Muhiddin bey kendisi bu işle meşgul oluyor. Muhiddin beyin düşündüğü en mühim ihtiyaçlar için depolar tesis etmektir. Yiyecek fiatları pahalandığı ve ihtikâr yapıldığı zaman belediye depolardaki malı piyasaya çıkaraçaktır. Yalnız depoları tesis için mü- him bir sermayeye ihtiyaç vardır. Muhiddin bey bu sermayeyi bul- mak için çalışıyor. Yeni sene bütcesine bu hususta tahsisat konacaktır. Ikraz ve istikraz milessselerini teftiş Iktisat vekâleti ikraz ve istikraz müesseselerinin teftişi için yeni- den bir mürakiplik daha ihdas etmiştir. Sigorta komiserlerinden Mahmut B. bu murakıpliğe tayin edilmiştir. ..e Şehrin temizliği Dahiliye vekâleti bir talimatname yaptı Istanbulun pisliğinden bahsedil- diği zaman belediye elde mevcut amele ile yalnız büyük caddelerin temizlenebildiğini, diğer sokak- larda çöplerin toplanmasile iktifa edildiğini beyan eder ve tahsisatın azlığını ileri sürer. Haber aldığımıza göre dahiliye vekâleti (o İstanbulun (o mevkiinin ehemmiyetini nazarı dikkate alarak şehrin temizliği için bir talimat- name tanzim etmiştir. Talimatna- me bele bir kuvvet şurubu istiyecek olsanız, en evvel aklınıza o gelir. Netekim, işte, gazetelerde yapılan reklâmlar sayesinde, be- nim de kalemimin ucuna o geldi. Hülâsa, telkin ve reklâm, kör kör parmağım gözüme bir telkin ve reklâm olsa dahi, gene müthiş kuvvettir. Teşebbüs ve sermaye erbabının gazetelere bol reklâm vermeleri için bililtizam yazdığım bu reklâm yazısını bile faydadan hali addetmiyorum. Tekrarlıyorum: İşimizi yürütmek isterseniz ga- zetelerle reklâma rağbet ediniz | Bu, hem sizin, hem bizim, hem ahalinin lehimizedir ! Reklâm, yal- nız bir tek şeyin aleyhinedir. Iktı- sadi buhranın! Muamele artar, buhran bundan zarar görür!... E, ne yaparsınız, herkesi de mem- nun etmek kabil değil a... (Vâ - Na) Heybeli iskelesi Seyrisefain. tarafından beton olarak inşa edilecek Sevahili mütecavire iskelelerinden bir kısmı uzun zamandan beri tamir edilmediği cihetle harap bir hale gelmiştir. Seyrisefain idaresi bu iskele- lerin süratle tamirine başlamıştır. Suadiye iskelesi ikmal edildikten sonra fazlaca harap bir halde bulunan Kalamış iskelesinin tami- rine - başlanmıştır. o Kalamışın yakında o tamiri (Oikmal edile- cektir. Burası bittikten sonra Pendik iskelesinin tamirine baş- lanacaktır. Heybeli ve Burgaz adaları iskelelerinin tamiri için de keşif yapılmaktadır. Heybeli ada iskelesi oldugu cihetle sık sık ihtiyaç göstermektedir. Seyrise- fain idaresi bu iskelenin de betondan yapılmasını tasavvur etmektedir. Bu hususta idare heyeti fenniyesi keşif oyapmak- tadır. Pendiğin tamirinden sonra Heybeli ada iskelesinin inşaatına başlanacaktır. Bir alman müessesesi ceviz kütüğü alacak Bir alanm müessesesi türkiye- den ceviz kötüğü satın almak için Berlin Türk ticaret odasına müracaat etmişti ahşap tamire Amca Bey'in karikatür müsabakasına ait 12 re- simsiz fikra ile 12 fikrasız resmin neşri bitti. Bunları kesip topla mış olan karilerimiz şimdi karika- türlerle fıkraları karşılaştırarak hangi fıkranın hangi resme ait olduğunu bulacak ve birbirine raptedeceklerdir. Fıkralara merbut. 12 karikatür, isim ve adresle beraber bir zarf içinde şu adrese gönderilecektir : Akşam gaz d. Hal varakaları 30 Teşrinisani Pazartesi günü akşamına kadar kabul edilecektir. Evvelce de ilân edildiği üzere doğru halleden karilerimize sıra ile şu hedi- yeleri takdim edeceğiz : 1 — Zarif bir kafes içinde bir kuş; 2— Takatlıyan ma- mulâtından ve Amca Beyin karikatürile süslü bir büyük pasta; 3— Şık bir saksı için- de bir palmiye; 4 — Kapıya teslim edilmek şartlle bir çeki sobalık odun; 5 — Yüz dirhem siyah havyar; 6 — Kapıya teslim edilmek üzere bir damacana halis Taşdelen suyu; 7 — Kılıfı ile beraber bir ut; 8 — Cemal Nadir'in eserlerinden, çerçeveli bir ka- rikatür; 9— 75 Muhtelif sine- ma bileti. ABERLERİ Ucuz et Bir çok halk civar köylerden et alıyorlar Halk ucuz et tedarik etmek için Belediye hudutları harıcın- daki kasaplara gidiyor. Pendikten başka Istanbula et satan Mecidiye köyüdür. Cuma günleri ucuz et almak için Mecidiye köyüne gi- denler çoğalmıştır. Son günlerde Mecidiye köyüne gitmeğede lüzüm kalmamıştır. o Buralarda koyun kesenler, siparişler üzerine, her- kesin evine et teslim ediyorlar. Mecidiyede bu işle meşgul olan kasaplar çoğalmıştır. & Mecidiye köyünde et 40 kuruştur. Bundan başka Büyükdere ve Sarıyer taraflarına da Kilyostan et geliyor. Kirli fincanla salep satanlar Mahalle içlerinde sabah ve akşam dolaaşn salepçileri nbazen fincanlarını yıkamadan diğer bir müşteriye salep sasttıkları görül- mektedir. Salep güyümile beraber bardakları yıkamak için ayrı bir su kabı taşımayan salepçiler şid- detle ceza göreceklerdir. ..|... ütünlerimiz İngilterenin gümrük resmine yaptığı zam Londra konsolosumuz Ingiltere- nin gümrük tarifeleri hakkında ihracat ofisine bir rapor gönder- miştir. Bu raporda eylülden itiba- ren tatbik edilen gümrük tarifele- rine dair izahat veriliyor. Bu ta- rifelerden yalnız tütün bizi alakadar etmektedir. İngiltere yaprak tü- tünlerin beher libresinden 8 şilin alırdı. Bu mıktarı 9 şiline çıkar- mıştır. Mamul tütünlerin beher libresinden alınan 13 şilin 14 şiline çıkarılmıştır. Bundan başka okturva resimleri de artırılmıştır. Vejetalin fabrikaları aralarında anlaştılar Vejetalin fabrikaları arasındaki rekabet durmuştur. Fabrika sahip- leri, aralarında bir birlik yapmış- lardır. Birlik idare heyeti her hafta muntazaman toplanarak fiatları tanzim edecektir. Sigorta şirketlerinin itfaiye hissesi Sigorta şirketlerinin (o itfaiye masrafına karşılık olarak vere- cekleri para devlet şurası kararile halktan alınmağa başlanmıştır. Belediye, sigorta şirketleri bu hisseyi vermediklerinden bu pa- ranın halktan alınmaması ve şirketlerin kendi kazançlarından tediye etmeleri için hükümete müracaat etmiştir. Tokatta mektep ihtiyacı çok şiddetlidir Tokat 4 (Hususi) — Tokat dört dağ arasında bağlık bahçelik güzel bir kasabadır. Ahalisi kâ- milen tütün ve meyva ziraatile meşguldür. Bu sene mevsimsiz suğuklar yüzünden meyva olma- mıştır. Tütün mahsulü eyi ise batmanına (16 okka) seksen kuruş verildiğinde zürra zarar etmiştir. Kasabada belediye faaliyeti pek azdır. Sokaklarda kaldırım namına bir şey olmadığı; gibi lâmba da yoktur. Kasabanın'dar bir çarşısı vardır. Burada birkaç manifatura mağazası, bakkallar ve ekserisi gramofonlu kahyeler vardır. Kahveler gece gündüz açıktır. i Evler çok ucuzdur. Mükemmel evlerin 'seneliği 80 - 100 liradır. Yemeklerin tabağı yedi buçuk, Buğdayın 24 okkası 80, kuru fa- sulya ve mercimeğin 24 okkası 140, bulgur ve nuhudun 120, halis tereyağının okkası 80-90 kuruştur. Etin okkası 20, tavuk 15 - 20, yumurtanın tanesi bir 4 kuruştur. lee, Geçen sene köylerde vebayi- bakari çıkmıştı. * Köylüler bunu haber vermediklerinden hastalık vilâyetin bütün kaza ve köylerini istila etmiştir. Şiddetli bir müca- dele neticesinde hastalığın önü alınmıştır. Hasta hayvanlar derhal öldürülüyor, parası nakden verilir. Sahibi haber vermemişse hayvan öldürülüyor, fakat para verilmiyor. Vilâyet merkezine inek hay- vanları arasında Şap hastalığı çıkmışsada önü alınmıştır. Baytar- lar büyük bir gayretle çalışıyorlar, Mücadele reisi baytar Abdülkadir beyin maiyetinde altı (baytar vardır. Dahada üç baytar bekleni- yor. Merkez baytari Ratip beyde çalışkan bir gençtir. N Köyler baytarlar tarafından ta- ranıyor. ,Vekâlet buradaki mücâ- deleye çok ehemmiyet vermektedir, Tokatta mektep ihtiyacı çok şiddetlidir. Köylerde mektep yok- tur. Maarif vekâletinin bura maa- rifi ile daha yakından alâkadar li temenni ederim ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi BENELİK 1400 kuruş (o 2700 kuruş SArLIK 750 » 450 > SArLıx 40 » 80 » yep Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namma gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Recep 6 — Kasım: 10 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 1246 159 79 944 12 1,35 Va, 5,6 649 11,59 14,34 16, 50 18,26 —— Amca Beye göre... E Geçim daraldı Amca Beyl.. Başımda 11 nüfus var... A.B, — Allah bağışlasın!.. : Peş vs e “mi. tathiri lazimgelmiştir. — Öyle amma sofraya otur- mıyorlar mı... KR ER NN .. Maşallah hepsinin de iştahı yerinde... | zarfında ödeyeceklerdir, | ER EY y .. Medetallah!.. Ne ekmek ye- tişiyor, ne yemek! Ne yapayım bilmen: ? A.B. — Kolayı var ikigözüm: Sofraya oturunca iktisadi buhrandan bahsetmeğe başla, kimsede iştah kalmaz |