17 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

17 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sagir Sahife 8 Akşam en azılı haydudu 17 Tesrinisani 1931 — Akdenizde bahri rekabet Korsikanın RA helin Fransa ile Italya yeni harp padanın Izi bulundu gemileri yaptırıyorlar Jandarma, haydudun son geceleri ge- Iki hükümetin yaptıracakları gemilerin ... : bastı, fakat Spada kaçmıştı yekünu. elliden fazladır —, çirdiği yeri Tenkil kuvvetleri j dağ yollarını tuttu, köyleri araştırmağa başladı Korsikada hay- dutların takibine büyük bir faali- yetle devam edi- iyor. Adada mev cut 800, Fran- sanın (omuhtelif yerlerinden gön- derilen 600. ki ceman 1400 jan- darma. bu işe İği tahsis edilmiştir. .ğğp8 1400 jandarma dört kısma ayrıl- mıştır. Her kısım bir. mıntakada Gi takibat ile meşgul. olacaktır. Her: mıntakaya' isabet ede: 350 jandarmadaman- | galara ayrılmıştır. Her manga bir köyde yerleşmiş, yolları: tutmuş, tahkikata (o baş- lamıştır. Korsika ada- | sındaki harekât dünyanın her tarafında. büyük bir alâka. uyandırmıştır. nasebetle: (muhtelif. yerlerden Korsikaya ( gazete muhabirleri gönderilmiştir. İngiltereden bir çok - muhabirler tayyare: ile Korsikaya gitmişlerdir. Holanda- dan “Harp muhabiri, ismile bir takım gazeteciler Korsikaya koş- muşlar ve yapılan harekâti takip etmeğe başlamışlardır. Şimdiye kadar 70 kişi tevkif edilmiştir. Bunlar arasında hay- dutların. yakın akrabasından, yataklarından bir çok: kimseler vardır. Haydutlarda pek ziyade sıkıştırılmıştır. Bir aralık haydut Spadanın ele geçirildiği duyuk muşsa da bu baberin doğru olmadığı anlaşılmıştır. Mamafih Spadanın izi bulunmuştur, haydut şiddetle takip ediliyor. Bu hususta anadolu. ajansı dün şu telgrafı teblig etmiştir. Ajaccio 16 (A.A.) Meşhur hay- dut Spada. ile biraderinin Sari Dorcine yakınında iltica ettikleri mahal keşfedilmiştir. Polisin gözcüleri, jandarmaların taarruzu üzerine. haydutların kaç- mış olduklarını, fakat çok uzakta olmıyacaklarını: bildirmişlerdir. Haydutlarm o Crete de I'Ame denilen tepede Spadanın: evinde sakli o bulundukları" anlaşılmış: ve polis memurları evine giderek taharriyat yapılmıştır. Bu araştırma neticesinde. yap- raklar ve dallar altında. gizli ve boşluk içinde kurulmuş olan bir çadır keşfedilmiştir. Çadırda yatacak şilte ve yiye- cek bulunmuştur. Fakat haydut 7 Bu mü- > ti Korsikanın merkezi olan Ajaccio küçük yaştan nişan atan orsikalılar esliha ve mühimmatını birlikte götürerek kaçmıştır. Haydut Spada ele geçirilirse Korsikada haydutluğa büyük bir darba vurulmuş: olacaktır. Spadanın hayatı Haydut: Spada: 33 yaşında bir gençtir. Şimdiye kadar öldürdüğü adamların haddü' hesabı yoktur. Sırtında 40 kilo bulunduğu halde günde 30 kilömetro. yürüye bilir. 4B: saat ağzına bir'lokma ekmek koymadan aç gezebilir. Fakir bir aile çocuğu olan Spada-24 yaşına gelinceye: kadar: köyünde, sakin bir hayat sörmüştür. Fakat ilk cinayetini yaptığı 1922 senesinden itibaren hayatı cinayetler ve sui kastlerle geçmiştir. 1922 senesi 8 teşrinievelinde, bir meyhanede bir gemici, bir kurşunla yaralandığı zaman bir polis komiseri yanında iki polis bulunduğu halde meyhaneye gir- mişler, idama mahküm haydut Rutili ile arkadaşını tevkif eyle- mişler, orada. duran Spadaya ehemmiyet vermemişlerdi. Polisler, iki: haydudu. alarak dişarı çıktıkları zaman bir köşede duran-Spada. ansızın tabancasını çekerek üzerlerine ateş etmiş, jandarmalardan” birini öldürmüş, komiseri boynundan: ağır surette yaralamış, kargaşalıktam- istifade eden: Rutili, Spada ile beraber dağ yolunu. tutmuşlardır. Spada bir müddet sonra Ispan- yaya geçmiş, orada yaptığı bir cinayetten dolayı; Barceloneda tevkif edilmiş, Fakat bir fırsatını ehri, bir kır bekçisi ve bularak kaçmış, tekrar korsikaya NE ŞA Jandarmalar şimdiye kadar yetmişten fazla şüpheli şahıs tevkif ettiler gelerek haydut Butili ile beraber, polise hafiyelik yaptığından dolayı şüphelendiği Marehi namında birini bir mey- hanede sıkıştırmış, vukubulan müsa- demede üç kişiyi ağır surette ya- raladiktan sonra yine sağ salim kaçabilmiştir. Bu cinayetten iki gün sonra Spada ile arka- daşı Rutili bir evde jandarmalar ta- rafından sıkıştrıl- mışlardır. Spa- da bir ağaca tırmanarak kaç- arken < arkadaşı polisler üzeri- ne ateş açmış, evinde: misafir kaldığı adamın oğlunu; kendisini polise ihbar ettikleri zannile öldürmüş karısını da'ağır surette yaralamıştır. Rutili bir jandarmayı öldürdükten ve iki jandarmayı: yaraladıktan sonra tutulabilmiş, Spada ise yine kaç- mıştır. Rutili bir müddet sonra: idama mahküm edilmiş, Spada 1925 senesinde haydut Römanettinin muavini olmuştur. Spadanın şekavet yaptığı köy- lerde onun emri haricinde bir iş görülmesi imkânsızdı. Bütün siyasi işlere (o karışırdı. Emrine itaat etmeyenleri bekliyen akıbet, ya ansızın atılan bir kurşun ve yahut karanlıkta. indirilen bir hançer darbesiydi. Bir gece bir kır kahvesinde Spada kendisine rekabet eden haydut Caviglioli ile karşı karşıya: gelmiş ve attığı bir: kurşun ile: çenesini: parçala- mıştır. Spada haydüt Cavigliolinin hem” şiresi Mâriyi; cebren kendisine metres' yapmıştır. Kadin, cebr' ve şiddet altinda-bir sene şakı ile'be- raber yaşamış; en nihayet yanından kaçarak Afaccioda' bir tacir ile yaşamağa" başlamşıtır: l Fakat haydut, metresinin peşini bırakmamış, bir aşikile beraber | bir evde sıkıştırmıştır. Mari kendisine kapıyı açmadığı çihetle hiddetinden deli gibi olmuş, Mari ile aşığını zannederek üzer- lerine: ateş açmış; Marinin dostu- nun bemşiresi'ile amıcasını öldür- müş;. ferdası sabah (Okendisini tanımıyan bir jandarmayı bir kurşun ile yere sermiştir. Spada- nın cinayetleri otuzdan fazladır. Fransa ile Italya 1931 senesi bahri inşaat programlarına göre siparişlerini vermişlerdir. Bu su- retle Akdenizdeki bahri inşaat ve rekabet son dereceyi bulmuş- tur. Bu siparişlerle Akdenizde yeniden - elli harp gemisi arta- çaktır. Fransanın müttefiki Yugos- lavya donanmasına ait yeni sipa- rişler bu hesaba dahil değildir. Terki teslihat konferansının top- da Akdenizde yeni bir rekabetin başlanması konferansın atisi için bir şey değildir. Fransanın sipariş ettiği yeni gemiler arasında şunlar bulunuyor: Her biri 1,500 tonluk iki kro- vazör bunlarm' silâhları 8 yahut 9 adet 6,1 pusluk top, süratleri saatte 34 mil olacaktır. Her biri 2,680 tonluk filotilla rehberi, bunlardan her birinde altı adet 5,5 pusluk top ve yedi torpido kovanı bulunacaktır. Her biri 1,560 tonluk büyük tahtelbahirdir. Sahil Oomuhafazasna O malisus dört tahtelbahir. Iki müstemlekâta mahsus kruvazör. Bir tane ağ koyucu torpil toplıyan gemi. Italyanın yeni siparişleri ara- sında şu gemiler vardır: 10,000 tonluk bir kruvazör; Bunu eslihası sekiz adet 8'pusluk toptur, sürati 33 mil olacaktır. Her biri 5,200 tonluk iki krova* zör. Herbirinin oeslihası sekiz adet 6 pusluk top ve sürati 37 mil olacaktır. mektebi: talebesinden izcilerini “gösteriyor. XI Ye 4 lanmasına üç ay kaldığı bir sıra-. Manisada izcilik Fransanın Inşa ettiği kruvazörlerden Jan Dark kruvazörü Her biri mubrip. Her biri 930 tonluk dört büyük tahtebahir, Bunlardan her biri sekiz kovan ve 16 torpil ile mü- cehhez olacaktır. Sahil müdafaasına mahsus 18 tahtelbahir. Her birinin eslıhası altı torpil, sürati 14 mil ve hacmi 640 ton olacaktır. On yedişer tonluk bir çok mo- torlu torpidobotu. Bunların sürati 44 mil olacaktır. Fransa ile Italya geçen üç sene zarfında inşa ettirdikleri ve tez- gâhlara koydurdukları harp ge- milerinin yekünu bu müddet zar- fında diğer büyük devletlerin inşa ettirdikleri harp gemilerinin yekü- nundan fazladır. Bu iki Akdeniz devletinden başka Yugoslavya da kuvvetli bir: donanma vücude getirmek- tedir. Yugoslavyanın yeni bahri pre- gramına şu gemiler dahildir: Her biri 3000 tonluk 2 kru- vazör, herbiri 900 tonluk 10 muhb- rip, Her biri 900 tonluk 10 tah- telbahirler, biri 200 tonluk sahil müdafaasına mahsus 12 torpido- bot, her biri 20 ilâ 25 tonluk 30 motorlu hücumbotu, her biri 2000 tohluk 2 adet tahrip gemisi Yugoslavya hükümeti Adriyatik sahilinde büyük harp gemilerini inşa ve tamir edebilecek tersane- ler ve torpil. imalâthaneleri inşa için ayrıca: bir program hazırla- mıştır. 1,240 tonluk dört Manisada gençler arasında izcilik: çok ilerliyor. Resmimiz Gazi ilk bir izci grubunun, aşağıda: aynı mektebin