16 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Kânunuevvel 1931 e AKŞAMDAN AKŞAMA Kalıp kıyafete dair Annelere nasihatım olsun: Oğul- larını iri ve gösterişli doğuzsunlar! Sakın kara kuru, ufak tefek, zeytin çekirdeği gibi, çelimsiz evlâtları dünya yüzüne getirmeyin, anneler.. Bütün işsizler, sefiller, mağdur- lar, parasızlar bu küçümen ve kavuruk bedbahtlar meyanındadır. Zannedersem, bu gibiler, şayet işe girmek muvaffakıyetini gös- terseler bile, meselâ, memursalar, barem derecelerinin en aşağı taraflarında ( kalırlar, okalırlar.. Hayatta muvaffak olmuş adamlar içinde, çerden çöpten bünyeliler, ilmmi dahiler kadar nadirdir. Halbuki 1 metro 85 santim ve daha uzun boylu, 95 kilo sıkletli © o biradam tasavvur edin: Bunun ; işsiz kalmasına imkân var mıdır? Lâakal kavas olur; otel kapıcısı olur! Memuriyet verirken, böyle- lerine, 45 liralık bir maaş teklif edilemez. Bundan utanılır. 250 Fralık müdiriyetler, bu boy bos- taki insanlar için biçilmiş kaftan addolunur. | İri kıyım bir zat, içeri girince, herkeste bir derlenip toplanma olur. Hattâ erbabı mesalihe saat- lerce elpençe divan durduran aksi memurlar bile, - tanımasalar dahi - onlara iskemle gösterir; kahve ısmarlamaları da muhte- meldir. Bir rus şairi: Ey güzellik! Sen ne müthiş kuvvetsin! diyor... Filhakika, öyledir! Meselâ, “güzel, olarak doğan bir kadın, “çirkin, olarak doğan bir kadına nisbetle, hayatta, sayısız derecede müthiş mazhari- yetlere nail olur. Taliin şehrahı onun önünde açıktır. Çirkin kadın ise, zekâsı ve diğer meziyetleri de olsa, kendinden daha pek gabi, pek kabiliyetsiz güzellerle rakabet edemez. Tabiatın güzel- lik iltiması, kadınlar için bu derece “müthiş kuvvet, tir. Güzelliğin kadınlar için ne fev- kalâde mazhariyet, çirkinliğin ne mağduriyet olduğu (o ötedenberi herkesçe malümdur. Lâkin, erkek- ler kalıp kıyafetin kadınların gü- zelliği derecesinde muvaffakıyete vesile olduğuna pek az kişi dikkat etmiştir sanırım. Halbuki, kadın için, güzellik nasıl muvaffakıyet vesilesi ise, erkek için de irikiyımlık öyle muvaffakıyet vesilesidir. Zeytin çekirdeği gibi, kuru, ufak bir erkeğin hâli, çirkin bir kadının hâli kadar bitiktir. İşte, ben de onun için, anne- lere tavsiye ediyorum: Kızlarını güzel, oğullarını irikıyım doğur- sunlar | | | | | | ie (va Ecnebilere türkçe ders Yakında Halk evinde ecnebilere mahsus türkçe derslere başlana- caktır. İ A.B. — Aman kızım, beyefen- gi diye ne oldu?. Evlendiğiniz daha W bir hafta olmadı!.. Akşam ŞEHİR HABERLERİ Sellere karşı Belediye su basan yerlerde tedbirler alacak Şehrimizin bazı yerleri öteden beri sel hücumuna maruz kal- maktadır. Bunlardan biri Eyiptir. Eskiden Eyibi hemen her sene su basar, burada bir çok tahribat yapardı. Kanalizasyon tesisatı ikmal edildikten sonra bunun önü alındı. Belediye kanalizasyon yapılan diğer yerlerde de sellere karşı tetbir almaktadır. Ancak en ziyade su hücumuna uğrayan yerler (kanalizasyonu (olmayan sırtlardaki mahallelerdir. Belediye bu gibi yerlerden suların kolayca akması içinde bazı tesisat yapa- cak ve dereleri temizletecektir. Iki gasıp tutuldu Beyazıt polis merkezi Mustafa ve İsmail isimlerinde iki kişiyi tevkif o etmiştir. Bunlar cebren ahzu gasp cürmünden maznun- durlar. oMaznunlar (o evraklarile birlikte adliyeye verilmişler, 2 nci müstantiklik tahkikata vaz'ıyet etmiştir. Selim Sırrı beyin konferansı Yarın akşam saat 8 buçukta Selim Sırrı bey radyoda “feragat, mevzulu bir konferans verecektir. Söz atmak Polis Sultan Ahmette birini tevkif etti Sultan Ahmet polis merkezi Muharrem isminde birini tevkif etmiştir. Muharrem sokakta ka- dınlara söz atmak cürmünden maznundur. Polis merkezi Muharremi evra- kile birlikte adliyeye vermiş, 2 inci istintak dairesi tahkikata başlamıştır. Müstantiklik, Muhar- rem hakkında mevkufen tahkikat icrasına karar vererek kendisini müzekkere ile tevkifhaneye sev- ketmiştir. Tahkikat ikmâl edildik- ten sonra Muharrem mahkemeye verilecektir. Opera cemiyetinin konseri Önümüzdeki cuma günü saat üç buçukta (Gülhane parkı methalindeki alay köşkünde opera cemiyeti tarafından bir konser verilecektir. Konser davetlilere mahsustur. Konserden evvel ce- miyetin reisi musiki muharrir ve muallimlerinden Köse Mihal zade Mahmut Ragıp bey tarafından cemiyetin mesaisi hakkında izahat verilecektir. Ecza fiatleri Ecza ithali serbes bırakıldığından fiatler ucuzlıyor Ithalâtın tahdidi kararı tatbik edilmeğe başlandığı zaman bazı eşya fiatlerile beraber bir kısım ecza fiatleri de yükselmişti. Bu sefer ecza ithali tahditten istisna edilmiştir. Bu itibarla ecza fiatleri düşmeğe başlamıştır. Maamafih, bir çok eczahaneler- de ilâçların ayrı ayrı fiatlerle yaptırılıp satıldığı görülüyor. Bu fiat farkının ortadan kaldırılması için icap eden tatkiklere başlan- mıştır. Yakında kat'i bir karar verilmesi bekleniyor. Vehbi bey Ankaraya gitti Ticaret odassı umumi kâtibi Vehbi B. âli iktisat meclisi içti- maina iştirak için Ankaraya git- miştir. Vehbi beye oda ticaret raportörü Hakkı Nezihi B. vekâlet ediyor. Bir yankesici Beyoğlunda beynelmilel bir hırsız tutuldu Beyoğlu polis merkezi Aragel oğlu Agop isminde birisini yakalamıştır. Yapılan tahkikatta bunun beynelmilel bir yankesici olduğu anlaşılmıştır. Agop muhtelif memleketlerde dolaşarak bir çok kimseleri yan- kesicilik suretile soymuş ve niha- yet bir kolayını bulup Istanbula gelmiştir. Agop burada da muhtelif yan- kesicilikler yapmıştır. £ Nihayet Beyoğlunda yakayı ele vermiştir. Polis merkezi Agopu tahkikat evrakile birlikte adliyeye teslim etmiştir. Tahkikata vazıyet eden 2 nci istintak dairesi Agop hak- kında tevkif müzekkeresi keserek kendisini tevkifhaneye gönder- miştir. Tahkikat mevkufen yapıla- caktır. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi Benrltk 1400 kuruş (| 27700 kuruş GArLıK 750 > SAyLıK 400 > 450 > 80 » wep” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku: ruşluk pul göndermek lâzımdır. Saban 6 — Kasım: 39 S. İmsük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 1250 237 728 948 2 1,39 Va, 5,31 719 129 14,29 16,41 18,20 Gazi köprüsü .Münakasa bir aya kadar ilân edilecek Gazi köprüsü (omünakâsasına ait şartnamelerin mühendis mek- tebi matbaasında basılmağa baş- landığını yazmıştık. Şartaamelerin basılması bu ay nihayetinde bitecektir. Köprüyü yapmayı kabul ede- cek şirket paraya mukabil mem- leketimizden o miktar mal alacak- tır. Belediye bu hususta nasıl ha- reket etmek lâzım geldiğine dair vekâletten talimat istemiştir. Talimat geldikten sonra bu hususta münakasa şartnamesine bir madde ilâve edilecektir. Gazi köprüsü münakasasının nihayet 15 kânunusanide ilânı bekleniyor. Küçük tacirler ve esnaf Esnaf cemiyetlerinin vaziyetlerini yeniden tetkik eden ve halk fırkasinda (toplanan komisyon, yakında kati kararını verecek ve raporunu hazırlayacaktır. Ticaret odaları kanunun küçük esnaf ile tacirin farkını tarif ettiği halde bazı meslek sahiplerinin vaziyetlerini tayin etmek husu- sunda el'an tereddüt ediliyor. Bu hususta, yakında hükümetçe kati bir karar verilecektir. Deli mi? Hapishanede konferans veren mahküm Ordu hapishanesinden şehrimize Abdülkadir isminde bir mahküm getirilmiştir. Orduda bir katil cürmünden dolayı mahküm edil- miş olan Abdulkadir son zaman- larda hapishanede diğer mahkümları etrafına toplıyarak uzun uzadiye vaizler vermek ve nutuklar söy- lemek gibi gayri tabii haller göstermiştir. Ordu adliyesi (o Abdülkadirin müşahede altına alınmasına karar vermiştir. | Mahküm, jandarma muhafazasında buraya getirilerek adliyeye verilmiş ve müşahede altına alınmak üzere tıbbı adliye sevkedilmiştir. Stadyom Için istimlâke başlanacak Yenibahçede stadyom için ha- zırlanmakta olan istimlâk harita- ları bitmek üzeredir. Belediye yakında sahiplerine tebligat yapa- caktır. İstimlâk işi üç ayda ikmal edildikten sonra inşaata nihayet mart sonunda başlanacaktır. Tramvay kahramanları Hanı “gemi arslanı, diye bir tabir vardır. Bize bunun gibi bir tabir daha lâzım: Tramvay kah- ramanları,. İstanbulda bu isimde bir zümre var.. Tramvay kahra- manlığı nezle gibi, zatürree gibi, tifo gibi, kolera gibi, veba gibi berbat bir hastalıktır. Bu illete tutulanlar tramvaya binince bilet- çiye sataşmadan, vatmana çat- madan, yolculara buluşmadan ya- pamazlar... Bindiğiniz tramvayda bu kah- ramanlardan biri varsa vah hali- nize... Artık gideceğiniz yere yarım saatte mi ulaşırsınız, bir saatte mi, iki saatte mi Allah bilir... Tramvay kahramanlığı ille- tinin tezahurları nedir? Faraza yolculardan biri kahramana: — Beyefendi kapıyı kapar misınız?.. demiş.. Vay efendim içerisi leş ne demek?. — Efendim ibi kokuyor.. Siz ısınacaksınız ya biz bunalacak değiliz ya.. Hem kapının kapanması mecburi değil- dir. Görmüyor musunuz camın üstünde “lutfen kapayınız,, diyor. “Lutfen, emir değil ricadır. Rica da yapılması ihtiyari olan bir şeydir. Mecburi değil... Kapamıyacagım |. Hiç yoktan tramvayda kavga çıkarmasını bilen bu kahraman- ların çeneleri de şayanı hayret derecede kuvvetlidir... Biletçi faraza yanılıp da bunlardan birine — Nereden bindiniz? diye sor- muş... Neeee?.. Bu ne cüret?.. Bu ne cesaret?.. — Sana ne efendi.. Daha ça- lıştığın müessesenin nizamatına vakıf peğilsin.. Nereden bindiğim sana ait mi ?.. Sen benim yanıma nerede gelirsen oradan bilet kes- meğe mecbursun.. Nizam nizam- dır, öğren bunu.. Yahut biletçi dalgın bulunmuş, faraza biri inmeden hareket zilini çekmiş... Hemen tramvay kah- ramanlarindan biri zilin kayışına asılır: Çın, çın!.. Buraya kadar iyi.. Civanmerdane bir hareket.. Fakat sonrası: — Vay bu ne kepazelik.. Yolcu inmeden zil çekilir mi imiş?.. Bu ne halt etmedir... Tramvaya bindiğimiz zaman Allah cümlemizi tramvay kahra- manlarının şerrinden muhafaza etsin.. Hikmet Feridun Aramak Bulmak Almak Satmak İçin Akşam'a bir küçük ilân koydurunuz, derhal alıcı ve satıcı bulursunuz. Çünkü AKŞAM Bütün Türkiye'de en fazla satılan gazetedir. ç Amca Beye göre... HE, — Bilmemki ne oldu Amca Bey, (Bana bir ipekli çorap al!) derdemez şırakkadak düştü bayıldı A. B. — Yaaal.. Dur öyleysel, Hf. — Aman Amca Bey, siz sıhırbazmısınız! ne yaptınız da... A.B. — Ben sıhırbaz filân değilim kızım... | . Anladım ki damat beyilk dofa olarak (Bana ipek çorap al!) cümlesini isitmiş! Eğilip ğına (Bana manto al, şason al, çanta al, iskarpin al, şapka al.) diye saydın, adamcağız (a1!) lara alışıp kendine geldil