17 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Kaçakçılıkla mücadele (Baş tarafı birinci sahifede ) Gümrük idareleri de daha sıkı bir kontrola tabi tutulacaktır. Gümrüklerde muayene müfettiş- likleri ihdas edilecektir. Bütün bunlardan başka her memura taharriyat için vasi > salâhiyet verilecek, memur olmıyan yer- lerde muhtarlar bile evleri araya- bileceklerdir. Tuz, tütün ve müskirat idare- leri kendi obaşlarına tedbirler alacaklardır. Tuz inhisarı cenupta tuz ambarları açacak, tütün ida- resi ucuz balk tütünleri çıkara- caktır. Şekerin de daha ucuz satılıp -satılmayacağı tetkik olu- nacaktır. Adiiyede bir komisyon Ankara, 17 (Hususi mubabiri- mizden) — Kaçakçılıkla mücadele için adliye vekâletinde bir komis- yon teşekkül etmiştir. Bu komis- yon temyiz mahkemesi reislerin- den Fahreddin, temyiz âzasından Aziz, adliye ceza işleri müdiri Hasan Seyfeddin, gümrüler mua- melât müdiri Cemil ve adliye, hariciye vekâletleri hukuk müşa- wirlerinden müteşekkildir. Komis- yon muhtelif kanunlar üzerinde tetkikat yapmaktadır. Kacakçılığın men'i hakkındaki kanunun bir çok hükümleri tadil edilecektir. Celp ve istintak işleri daha basit bir şekle konulacaktır. Adliye komisyonu faaliyetini gele- cek hafta bitirecektir. Kaçakçı- lardan - cürmün derecesine göre - 10,000lira para cezası ve 10sene hapse kadar 'cezalar verilecektir. Hudutlara yakın yerlerde ka- çakçıları muhakeme için 18 mün- ferit hakimlik ihdas edilecektir. Kaçakçılardan alınacak para ce- zası miktarının tayini (o gümrük idarelerine bırakılacaktır. Bir torba esrar Esrar torbasını taşıyan “Benim değil!, diyor Galata polis merkezi dün bir esrar kaçakçısı yakalamıştır. Galatada oturan işsiz güçsüz takımından Ramiz isminde birisi dün elinde büyük bir torba olduğu halde Galatada aralık sokaklardan (giderken polisin nazarı dikkatini ocelbetmiş ve Ramiz yakalanarak merkeze gö- türülmüştür. Ramizin elindeki torba açılınca esrar dolu olduğu görülmüştür. Bu büyük torbanın içinde yarımşar okkalık 19 tane küçük torba vardır. Ramiz ifadesinde esrar- ların kendisine ait olmadığını, bunları ayni sokakta tütüncü Ahmet efendi isminde birisin dükkânından. alıp Onun evine eli olduğunu söylemiştir. 'ütüncü Ahmet efendi ise bunu inkâr ederek esrarlardan haberi olmadığını söylemiştir. Galata polis merkezi tahkikata devam etmektedir. Hamidiye suyu da suyu da listeye dahil mi? Hamidiye suyu, İstanbuldaki menba sularının en iyilerindendir. Bu suya ait çeşmeler, Beyoğlu, Şişli, Nişantaşı ve Beşiktaşta olduğu için bu su bu tlerd. daha ucuza satılır. ME ai tenekesi 12,5 kuruşa satı- hamidiye suyu, Şişli gibi o Sem yakın yerlerde son günlerde 15 kuruşa satılmağa başlamıştır. Bu fiat farkı hakkında beledi- yenin nazarı dikkatini celbederiz. Hamidiye suyu da mı kontenjan listesine dahildir? Almanyada va ziyet 3 Kânunusaniye | kadar siyasi nazırı zabıtaya bir tamim gönde- rerek dahili sükünu muhafaza için neşredilen emirnamelerin tamamen tatbikini bildirmiştir. Yalnız o üniformaya (benziyen elbise değil, siyasi fırkalara ait menedilmiştir. Eski askeri palto- ların giyilmesi de yasaktır. 3 kânunusaniye kadar siyasi içtima- lar yapılmıyacaktır. Munih 16 (Hususi) — Hitler, Voelkisehen Beobachter gazete- sinde neşrettiği bir makale ile başvekil M. Bruning'in son nutkuna cevap veriyor. Hitler faşist teşki- lâtınım bugünkü Almanyada yegâne kuvvet teşkil ettiğini söylemektedir. Mısırda vaziyet Milliyetperverler bir beyanname neşrettiler Kahire 16 (A.A.) — Milli Veft fırkası, neşrettiği bir beyanname- de şimdiki kabineye şiddetle hücum etmekte ve Mısır kanunu esasisi- nin iadesini istemektedir. Bu beyanname, fırka reisi Nahhas paşanın imzasını hâmildir. Liberal hizbi reisi Mehmet paşa Mahmut beyannameye imzasını Okoyma- mıştır. Vefçiler Gandiyi bekliyorlar Kahire 16 (A. A.) — Gandi yarın Port - Saide muvasalat ede- ceğinden Veft fırkası reisi Nahhas paşa kendisini Kahireye davet etmiştir. Gandiyi vapurun Port - Saide muvasalatında Veft fırkası murahhası Nokraşi bey istikbal edecektir. Borçlar meselesi Amerika 'hariciye nazırının bir nutku Nev York 16 (Hususi) — Ame- rika hariciye nazırı M. Stimson mebusan meclisinde bir nutuk irat ederek borçların tecili kabul edilmezse hiç bir devletin Ameri- kaya borcunu © veremiyeceğini söylemiştir. Hariciye nazırı Almanyanın da vaziyetinden bahsetmiş ve kuvvetli bir Almanyanın bolşevizme karşı en iyi bir set teşkil edeceğini ilâve etmiştir. Sofya darülfünununda mühim hadiseler Sofya, 16 (A.A.) — 1923 dar- bei hükümetinden sonra ihtilâl- ciler aleyhinde şiddetle hareket ettiğinden dolayı sabık nazır ve profesör Cankof aleyhinde Sofya darülfünununda komünist ve zira- atçı talebenin şiddetli nümayişleri devam etmektedir. Bugün darülfünunda müfritlerle milliyetçiler arasında kavgalar olmuştur. e Karışıklıklar (o devam ediyor. Bir çok yaralı vardır. Müteaddit tevkifat yapılmıştır. ! Avustralyanın noel postası | Londraya vardı Londra, 16 (A. A.) — Avust- ralya tayyarecilerinden King Ford Smith, Avustralya noel postasını hamil olduğu halde bu sabah Kroydon tayyare (o karargâhına vasıl olmuştur. Bu Sabahki “ içtima olamıyacak Berlin 16 (Hususi) — Dahiliye | işaret taşımak ta kat'i surette | Akşam Altıncı gün Ankarada büyük | Burada da hararetli tezahürat hazırlanıyor Ankara 16 (Hususi) — Hukuk fakültesi yarın akşam tasarruf haftasını tesit edecektir. Profesör- lerden Yusuf Kemal, Mustafa Şeref, Yusuf Akçora beyler nutuk | söyleyecekler, talebeden Mümtaz | ve Galip beylerle Samiye hanım gençliğin (oheyecan hamlelerini ifade edeceklerdir. Son sınıftan Kemal bey şiir okuyacaktır. Cumaya Hakimiyeti milliye mey- danında milli iktisat mitinği ya- pılacak, muhtelif hatipler nutuklar söyliyeceklereir. Bursada Bursa 16 (Hususi ) — Tasarruf haftası büyük bir hararetle tesit ediliyor. Yarın için bir ihtifal çarşıda tezahürat yapılacak , me- rasime mektepliler, esnaf iştirak edeceklerdir. | Halk evinde içtimalar Tasarruf haftası münasebetile dün halk evinde büyük bir içtima yapılmıştır. İçtimada şehrimizin en güzide tabakasına mensup yüzlerce hanım bulunuyordu. Fırka meclisi idare reisi Cevdet Kerim, muallimler birliği reisi Hâmit bey- lerle Nakiye H. tasarruf mevzuu hakkında birer nutuk irat etmişler, | yerli mallarımıza rağbet lüzümunu izah eylemişlerdir. Nutuklar şid- detle alkışlanmıştır. Dün yüksek mekteplerle fa- külte talebe cemiyetleri de halk evinde toplanarak 31 Kânunu evelde yerli (malları hakkında büyük tezahürat yapılmasına ka- rar vermiştir. Ameli hayat mek- tebi talebesi dün akşam Galata saray lisesinde bir temsil vermiştir. Yarın tasarruf haftasının son günü olduğundan halk evinde bir kabul ve büyük bir geçit resmi yapılacaktır. Irak başvekili bugün geliyor Irak başvekili Nuri paşanın Ankaraya gideceğini yazmıştık. Nuri paşa bugün Halepten şeh- rimize gelecek ve cumartesi günü Ankaraya gidecektir. | Darülfünun Islah için bir n bir mütehassıs geliyor Ankara, 16 (A.A. ) — Bütçe kanununun hükümete verdiği salâ- hiyet üzerine Istanbul Darülfünunu teşkilâtını tetkik etmek ve teşki- lât kanunu Jâyihasile beraber müessesenin tekâmül esaslarını ibzar vazifesini görmek üzere Isviçreden bir mütehassis celbi takarrür etmiştir. Gelecek müte- hassıs Cenevre darülfünunu ede- biyat fakültesi müderrislerinden M. Albert Malchedir. Mumaileyh kânunusani bidayetinde işe baş- lıyacaktır. Iran meclisi milli binasında çıkan yangın Ankara 16 (A.A.) — Tahran- dan şehrimizdeki Iran sefaretine gelen malümata nazaran İran meclisi milli binasında kazaen çıkan yangın, yalnız üç oda yan- dıktan sonra (o söndürülmüştür. Vaki olan cüz'i hasar sigorta kumpanyası tarafından tazmin edilecektir. ya - A | 'EFelgraflar İbir iliği yapılacak hazırlanmıştır. Vilâyette, belediyede, Müthiş fark | Amerikanın ihra- azalıyor Vaşington 17 (A. A.) — 1931 senesi teşrinisanisinde Amerika ihracatı 1930 senesinin aynı ayı zarfındaki (o 288 milyon dolara mukabil 195 milyon doları bulmuş ve ithalât da geçen senenin teşrini- sanisi zarfındaki 203.678.000 dolar yerine 150 milyon dolara baliğ olmuştur. 1931 senesinin ilk 11 ayındaki Amerikan ibracatı 1930 senesinin aynı wüddeti zarfında yapılan 3,568,324,000 dolarlık ihracata mukabil (yalnız ( 2,239,625,000 dolar olmuş ve ithalât geçen senenin aynı zamanı zarfında yapılan 2,852,272,000 dolarlık ithalâta mukabil 1,937,282,000 dolara baliğ olmuştur. Seyyar kütüphane Muallimler bundan çok istifade ediyor Ankara, 16 ( A.A,) — Maarif vekâletince ilk mektep muallim- lerinin mütalâa arzusunu tatmin etmek üzere teşkil edilmiş olan seyyar muallim kütüphanesi mü- him bir rağbete mazhar olmak- tadır. Haber aldığımıza nazaran bir sene zarfında beş bine yakın muallim bu kütüphaneden aldığı kitaplardan istifade etmiştir. Maarif vekâletinin hazırladığı kanun lâyihaları Ankara, 16 (A.A.) — Maarif | vekâleti tarafırdan hazırlanan asarı atikayı muhafaza için tahsisat temini ve ilk mektep muallimle- rinin tekaütlüğü hakkındaki kanun lâyihaları Gü içtima devresinde B.M. Meclisine takdim edilecektir, Bir grev Defterdar fabrikasındaki ücretli amele çalışmıyor Defterdar fabrikasının iplik kısmında çalışan ücretli amele dün grev ilân etmiş ve fabrikanın karşısındaki kahvelerde oturmuş- lardır. Fabrika her ihtimale karşı polise müracaat etmiş ve tedbir alınmıştır. Fabrika müdiri grev hakkında demiştir ki: — Ameleden bir kısmı çalış- mamak istediler. Bunlar bir kaç amelenin teşvikile hareket ediyor- lardı. Ameleyi böyle bir harekete tahrik eden üç kişi Uşakta iki idam Uşak 16 (A.A. ) — Uşakın Alaba köyünden Molla Durmuşu katleden evlâtlıkları Isa ve Ibra- him haklarındaki idam hükmü bugün infaz z edilmiştir. ingiliz kabinesi Londra, 17 (A.A.) — Kabine dahilde ve hariçteki: iktisadi ve mali vaziyet hakkında tetkikatı itmam etmiştir. Gayri melhuz sebepler olmadığı takdirde önü- müzdeki 12 kânuusaniden evvel toplanmıyacaktır. Bu müddet zarfında nazırlar tâli komitesi kendilerine tevdi edilmiş olan meselelerin tetkikile iştigal edecekler ve bu tetkikatın hitamı zamanı olarak tesbit olu- nan 12 Kânunusani 1932 tarihinde bu husustaki raporlarını verecek- lerdir. işten çıkardık. catı mütemadiyen | | yetişenler bunları ayırmışlardır. | KA mann 17 Kânunuevvel 1931 Kadın meselesi Bir genç, nç, arkadaşını tehlikeli surette yaraladı Kasımpaşada Mehmet Ali ile Fahri isimlerinde iki genç bundan bir ay kadar evvel Şehzadebaşında Bahriye isminde bir kadın yüzün- den kavga etmişler ve etraftan Aradan biraz geçtikten sonra dün Mehmet Ali Şehzadebaşından geçerken Fahri ile karşılaşmıştır. Fahri birdenbire kamasını çe- kerek Mehmet Alinin üzerine atılmış ve sol kasığından tehlikeli surette yaralayıp kaçmıştır. Ağır yaralı olan Mehmet Ali ifade veremiyecek bir halde Cerrah- paşa hastahanesine götürülmüştür. Nöbetçi müddei umumi Nurettin bey ve zabıta tahkikata vazıyet etmişlerdir. Firari Fahri aranmak- tadır. Eski dostunu yaraladı Galatada oturan Seyfi dün caddede dolaşırken eski dostu Zeynep kadına tesadüf etmiş ve jiletle kadını yüzünden yaralayıp kaçmıştır. Otomobil müsademesi Şoför Ahmet Nazminin idare- sindeki otomobil dün Beşiktaşa giderken karşı taraftan gelmekte olan şoför Burhanın otomobilile çarpışmıştır. Her iki otomobilin de ön kısımları parçalanmıştır. Yeni otobüs seferleri Gün geçtikçe şehrimizde otobüs seferleri çoğalıyor. Şimdiye kadar Sirkeci ile Bakırköy arasında işleyen otobüslerden başka gene Sirkeciden başlayarak Cerrahpaşa, !I Koca Mustafapaşaya kadar otobüs | seferleri yapılmasına belediyece müsaade edilmiştir. Aksaraydan itibaren Cerrahpaşa ve Koca Mustafa paşaya kadar tramvay olmadığı için bu civara gidip gelenler, bilhassa Cerrah- paşa hastahanesine giden hasta- larla ( ziyaretçiler bundan çok memnun olacaklardır. Gizli morfin satan biri tutuldu Polis ikinci şube müdüriyeti Aram isminde birini tevkif et- miştir. Bu adam gizli morfin sat- mak cürmünden maznundur. Aram evvelki gün de gene morfin satarken cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Aram, hakkındaki polis tahki- katı ikmal edilerek adliyeye verilmiş, 2 inci istintak dairesi adliye tahkikatına vazıyet etmiştir. BY Mısır kredifonsiye tahvillerinin ikramiyesi Kahire 16 (A.A) — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Mısır kredifon- siye tahvillerinin dünkü çekilişinde: 1886 senesi tahvillerinden 198,567 numaralı tahvil (50,000 frank, 1903 senesi tahvillerinden 699,773 numaralı (tabvil 50,000 frank, 1911 senesi tahvillerinden 114,502 numaralı tahvil 50,000 frank ikramiye kazanmışlardır. Mehmet Ali, Abdülkadir Kemaliyi alkışlıyor Adana, 14 (Hususi) — Abdül- i kadir Kemalinin Suriyedeki faa- liyeti Pariste, memleket aleyhinde bir gazete çıkaran damat Ferid'in dahiliye nazırı Mehmet Aliyi çok memnun etmiştir. Mehmet Ali gazetesinde neşrettiği bir maka- lede Abdülkadir Kemaliyi alkiğ- lamakta ve neşriyatından büyük bir memnuniyetle bahsetmektedir, ingilterede himaye usulü Londra, 16 (Hususi) — Ingiltere hükümeti muhtelif eşyaya karşı yeniden ağır gümrük resmi keoy- muştur. Bu suretle himaye usulü şiddetlendirilmiştir.