15 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 IKTISADİ BAHISLER Dünya limanları Son seneler zarfında dünya limanları büyük bir inkişafa nail olmuştur. Istanbulda ve memle- ketin sahilleri yeni limanlar inşası mevzubahsolduğu şu sırada bu inkişafı tetkik etmek faideden hali değildir. Iptida Italyan liman- larını tetkik edelim: Cenevre limanı — Bu limanın tevsii için iki kısım inşaat yapıl- maktadır. Birincisi 800 metro tulünde bir dalga kıran ile vapur- ların oyanaşabileceği bir rıbtım, ikincisi Pecevera ağzına 400 metro tulünde yeni bir dalga kıran inşası. Birinci dalgakıran yeni inşa edilen Benito Mussolini is- mindeki doku muhafaza edecektir. Inşaat 1933 senesinde bitecektir. Bu limanda 40 adet kömür elevatörü vardır. Bunlar saatte 2500 ton kömür tahmil ve tahli- yesine müsaittir. Bundan başka rıktımda 56 adet vinç vardır. Napoli ve Katayna bu iki limanda daha ziyade terakki vardır. Napoli limanı yeniden tevsi edilecektir. İtalyanlar bu limanda (o nakliye (o ücretlerinin diğer (o babrısefit | limanlarından ucuz olmasına çok dikkat edi- yorlar. Reggia Calabria'da' bir Dok yapıldı. Palermo limanıda geniş- letilmektedir. Ankuna limanınında ıslahına başlanmıştır. j Buraya büyük elektirikli vinçler konacaktır. İtalyanlar limanlarda işleri makinelere gördürmek için çalışıyorlar. Ingiliz o limanları — Londra limanı 1600 tarihinde bir ticaret merkezi halini almıştı. 1908 de mühim tesisat vücude getirildi. O zamandan beri limanın tevsii için 20 milyon İngiliz lirası sarfe- dilmiştir. Bu limanda son tesis edilen Tilbury dokudur. Bu dok ile ilk inşa edilmiş olan West india doku arasındaki mesafe 22, şehir ile bu dok arasındaki mesafe 26 mildir. Kereste ticareti merkezi olan West India ve Millvald doklarının asrileştirilmesi için bir milyon Ingiliz lirası sarfedilmiş, mükem- mel doklar yapılmıştır. Millvall dokunda 24 bin ton hububat | alabilecek depolar vardır. Royal Albert doku 1800 sene- sinde açılmıştı. Burası o zaman- anberi çok ıslah edilmiştir. Mal yüklemek ve boşaltmak için üç büyük plâtform, bunların üzerinde tebrıt makinelerile mücehhez. 44 vagon vardır. Bunlar vapurdan aldığı eşyayı doğruca soğuk hava antreposuna sokar. Bu antrepolar 250 bin hayvan istiap edebilecek kadardır. Tilbury doku denize en yakın- 1886 da iki milyon lagiliz lirası sarfile yapılmış, tevsii için son zamanda ;iki bucuk milyon lira daha sarfedilmiştir. Mançester limanı 1922 tarihinde petrol doku ilâvesile tevsi edil miştir. Depolar 70 milyon galon petrol alacak kadar büyüktür. İngiliz limanlarının faaliyeti hak- kında bir fikir vermek için Liver- pol limanının bir senelik masrafını kayt edeceğim: Bu limanı bir sene idare etmek için üç milyon Ingiliz lirası sarfetmek lâzımdır. Bunun 513,897 lirası sabih vinçlerle kö- mür Elevatorlarının 117,436 lira- sıda antrepoların senelik masra- fıdır. Fikret Nuri Hindistanda pamuk piyasası Bombay 14 ( A.A ) — Pamuk piyasası, simsarları cemiyeti, Hin- distan'da vaziyet salâh buluncıya kadar yeni hiç bir muamele yap- mamağa karar vermişlerdir. Pamuk piyasası, haftada ancak iki gün açılacaktır. Buda hali hazırda mevçut mukavelenameler | mucibince yapılması lâzım mua- | melelerin ifası için'ir. Kahirede bir panteon yapıldı Bundan sonra ölen mısır meşahiri ve istiklâl mücahitleri buraya defnedilecek Iki sene evvel ölor Mısır milliyetperverleri reisi Zağlül paşa için Kahirede büyük bir türbe yapılmasına teşebbüs edilmişti. Zağlül paşanın zevcesinin teşebbüsü üzerine bu türbe adeta bir panteon haline getirilmiştir. Bütün Mısır meşabiri, bilhassa istiklâl için çalışanlar bu türbeye defnedileceklerdir. Türbenin inşası için 4İ bin Mısır lirası, yani dötyüz küsur bin lira Sarfedilmiştir. Eski Fira'unların müzelerdeki mumyeleri de buraya konacaktır. Bu suretle burası ayni zamanda bir müze halini alacaktır, Resmimiz türbenin harici v> dahili muhtelif manzaralarını ve Zağlül paşanın kabrini gösteriyor. Hindistanda nümaişler devam ediyor Bombayda hükümet dairesi önünde vuku bulan müsademelerde bir çok yaralı var Gandinin tevkifi üzerine Hindistanın her tarafında şiddetli nümayişler başlamıştır. Bilkassa Bombayda geçen hafta büyük nümayişler yapılmış, Zabıta ile nümayişçiler arasında bir çok müsademeler olmuştur. Bir nümayişçi kafilesi hükümet dairesi önüne giderek tezahüratta bulunduğundan polisle müsademeler olmuş, bir çok kimseler yaralanmıştır. Resmimizde bu nümayişlerden bir sahne ve polislerin nümayişçi- leri dağıtması görülüyor. 15 Kânunusani 1932 HARİCİ HABERLER Ingiltere ve tamirat meselesi Londra 14 (A.A.) — Kabine, dün sabah saat 11 de başvekâlet dairsinde M. Makdonaldın riyaseti altında toplanmıştır. Celse, Bâle komitesinin raporu ile ve hazine umumi Okontrolörünün Pariste fransız refiklerile yapmış olduğu mükâlemelere dair alan raporunun tetkikine hasredilmiştir. Diğer taraftan başvekilin dün hariciye, maliye ve ticaret nazır- ları ile mükâleme ve müşaverele- rine devam etmiş olduğu haber veriliyor. Bu da tamirat meselesinin hali hazırda hükümetin başlıca meş- galelerinden biri olduğunu gös- termektedir. Mamafih hükümetin bu bapta nasıl bir hattı hareket ittihaz edeceği hakkında henüz bir şey söylenilemez. Milli hükümetin . gümrük mes- elesindeki kat'i siyasetinin pek yakında tesbit edileceği zannolun- maktadır. Söylendiğine göre bu siyaset iptidai maddeler ve bilumum gıda maddeleri müstesna olmak üzere yalnız maddeler hakkında umumi bir tarife vazı suretinde tecelli edecektir. Fransız şarapları Paris 14 (A.A.) — 1931 sene- sine ait resmi bir istatistik, Fransa şaraplarının 670 milyon frank kiymetine düştüğünü ve bu suretle ihracat emteası meyanında 16 ıncı olarak gelmekte olduğunu bildirmektedir. Şaraplardan evel bir milyar kıymetinde olan yün iki milyar kıymetinde demir ve çelik, 3,8 milyar kıymetinde kimyevi mah- suller ve bunlardan evel de ipek, pamuk, yün mensucat, çamaşırlar, otomobiller, kâğıt, bazı aletler, işlenmiş deriler, yün ipekler, - buhar vesaire ile müteharrik makineler şeker ve müştakkatı gelmektedir. 1913 senesine kadar Fransanın Amerikada gayet iyi müşterileri vardı, o tarihten itibaren orada müşterisi (o kalmamıştır. Fransa, Avrupa ve Amerikada diğer bir takımı mabreçler daha kaybet- miştir. Macar sosyalistleri ve tahdidi teslihat Budapeşte, 14 (A.A.) — Sos- yalist fırkası ile bu fırkanın par- lâmento hizbi, dün toplanmış ve tahdidi teslihat lehinde bütün şehirlerde nümayişler (tertibine karar yermiştir. Sosyalistler, hükümetten tam surette tahdidi teslihat lehinde olduğunu ilân “tmesini talep etmekte ve Tuna boyundaki bütün hükümetlerin iktisaden teşriki mesai etmelerini iltizam eylemek- tedirler. Berlin polis müdürü pariste Paris, 14 (A.A.) — Berlin po- lis müdürü, refakatinde M. Paul Guichard olduğu hslde Vineennes- deki müstemlekât sergisine gitmiş- tir. Zabıta belediye omüdürü, Berlin polis müdürüne serginin devamı müddetince ittihaz edilmiş olan inzibat tedbirleri hakkında izahat vermiştir. Berlin polis müdürü, bundan sonra büyük bulvarlara ve Opera meydanına gelmiş ve orada zabıtai belediye memurlarının vesaiti nak- liyenin seyrini tanzim için yap- makta oldukları manevralarda hazır bulunmuştur. Yayaların mü- ruruna mahsus işaretli geçitler, bilhassa nazarı dikkati celbet- miştir. Berlin polis müdürü, öğle taa- mını hususi surette M. ve Mm. Chiappe ile birlikte yemiştir.