15 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

15 Kânünüsani 1932 RI KO 033009 7X7 POSNŞ 007 PX Yeni bir ihtilaf Alaturkacılar profesyonel midir ? Mıntakanın karar!2 profesyonellikleri ilân edilen Himmet ve Arif j;shlivanlarımız Haliç klübü serbes güreş yap- tırmak üzre en iyi alaturkacı pehlivanları İstanbula toplamak üzre bazı teşebbüslere girişti. Evelki hafta Ferah tiyatrosunda verilen güreş müsameresinde yağ pehlivanlarımızın serbes güreşe başladıklarını görerek memnun olmuştuk. Ne de olsa memlekette şimdiye “kadar (o denemediğimiz yeni bir spor şubesi açılıyordu. Hem bu şübe için, iptidai hazır- hıklarını yapmış, vücutları serbes güreşe yatkın olan elemanların memleketimizde çok bol olduğuna dair ortada emarelerde vardı.. Geçmiş günleri hatırladığımız za- manlar, »laturkacıların (o serbes güreşte (Greko Romen) den daha fazla muvaffak olacaklarını isbat edecek vakalar da çoktur. Serbes güreşin memlekette ta- ammümü her cihetten iyi görün- düğü bir sırada Istanbnl mıntaka- sının (3 üncü sütunumuza koydu- gumuz) tamimi çıktı. Bu tamimle yag ( güreşcilerimizin mıntakaca profesyonel addolundukları belli oluyor. İstanbul mıntakasının tamimi başl başına bir ihtilaf mevzuudur. Bir taraftan alaturkacılar profes- yenelliğe mahküm eden mıntaka diğer taraftan Greko Ronen nin Avrupada serbes güreşten daha çok ragbette olduğunu resmen iân ediyor. Mıntakanın bu hükmü verirken hangi istatiklere güvendiğni bik miyoruz. Yalnız bütün dünyada serbes güreşin Greko Romenden daha ziyade revaç ve rağbette olduğuna dair bir çok misaller getirilebileceğini (o söyliyebiliriz . Resmi bir spor makamının, bir spor şubesini müdafaa etmek için diğerini, resmi bir kararla, batır- masını (o anlıyamadığımızı (itiraf ederiz. Mıntaka, bütün sporları teşvik eden, her şubenin terakkisine yardım eden hkeyettir. Böyle bir heyetin resmi bir lisanla istida- dımız muhakkak olan bir spor şubesinin kadrini azaltmağa çalış- ması şayanı hayret garabetlerden biridir. Serbes göreşin Creko Romene nazaran daha faideli ve ya daha zorarlı olması meselesi ise ecnebi mütehassıslar. tarafından feni bir şekilde çoktan ispat edilmiş oldu- ğundan burada terar lüzumsuz bir münakaşa kapısı açmağa lü- zum görmüyoruz. Bu noktalardan sonra Alatur- Zi " kacıların amatör, yabut profes- yonel telakki edilmesi meselesi geliyor. Bu günki vaziyete göre yag güreşcilerinin profesyonel add- olunmalarına imkân yoktur zan- nındayız. Gözünüzün önünde ço- ban Memet var.. Çoban Memet alaturkadan alınmış, olimpiyatlara götürülmüş bir pehlivandır. Mın- taka heyetinde bulunanların bu vakayı unutmuş olmalarına imkân yoktur. Çoban Memet'in amatör addolunmasım bugünkü heyet esasen yanlış görüyordu ise olimpiyattan sonra yapılan resmi müsabakalara giren çoban hakkında bir karar vermesi, yahut o zamanlar güreş heyetinde bulu- nanların (dikkatini (o celbetmesi lâzımdı. Bu vakalar, müdafaa tezinin dahili noktalarıdır. İşi harici ve beynelmilel tarafından da tetkik ettiğimiz zaman mıntaka heyetinin o kararında yanıldığını görüyoruz. Beynelmilel kongrenin geçen sene şumullü bir tarzda tepşir ettiği amatörlük tarifine göre yağ güreşcilerimizi yüzde yüz mahküm etmek imkânı yoktur. Ayrıca gene beynelmilel amatör- lük komisyonunun heyeti umu- miyeye kabul ettirdiği (Rökalifiye) usulü vardır. Bu usulle resmen profesyonel olmuşların bile tekrar amatör olmalarına imkân verilmiştir. Ne- tekim dünyanın en meşhur rekord- menlerinden (o Fransız korucusu Ladumek (Rökalifiye) yani tekrar tescil edilmiş bir amotördür. Yağ güreşçilerinin ONizamna mecilik noktasından amatör ad- dolunabileceklerine (dair daha yüzlerce misal ve sebep buluna- bilir. Meseleyi terbiye tarafından, hakiki amatörlüğün tam berrak ve ideal şeklindede tetkik ettiğimiz zaman mıntakayı haklı göremi- yoruz. Düğün güreşlerine iştirak eden alaturkaçıların aldıkları ücretlerin ekseriya yol masraflarını kapıya- madığını mintaka heyetindekiler pek âlâ bilirler. Bir çok güreş- lerde bazı pehlivanlar aç kalmı- yorlarsa, bunu meraklıların sema- hatine medyunuz. i Bizce alaturka kadar ananevi şeref ve nam tarfından zengin menfaat duyguları bunun kadar azaltılmış spor şubeleri parmakla gösterilecek hadar azdır. Belki alaturkanın amatöklük şekliş “alas aranan Pehlivanlarımız hakkında Istanbul güreş heyeti reisliğinden: Ötedenberi sporu şahsi menfa- atlerinin teminine alet ittihazeden bazı kesan ve bunların tahtı tesi- rinde bulunan kulüpler son gün- lerde T.İ. C.İ na mensup teşek- küllerin tabi olduğu nizamat ve kavait o hilâfına alarak hotbehot gayri ciddi güreşler tertip ederek amatör güreşcileri profesyonellerle müsabaka yaptırmak suretile spor İ âleminde henüz bir mevki ihraz etmeğe başlıyan amatör güreşin kiymetini: * sarsmağa teşebbüs etmişlerdir. Buna zamimeten güreşteki vu- © kufları sırf mesmuat ve müşahe- data mebni olan ve şimdiye kadar memleket haricinde yapılan şpor temaslarının acı neticelerinden bir dersi intibah almayan ve ancak beş ay sonra (Los Anjelos) da yapılacak 932 olmpiyadına henüz bilmediğimiz ve tatbikina başla- madığımız ve alaturka güreşten büsbütün başka bir tarz olan (Serbestgüreş) de mu- vaffak olmamıza imkân olmadığı halde bir serbest güreş takımını iştirak ettirmekle seyahat zevk- lerinin tatminine şimdiden zemin hazırlayan . bazı zevat, bir çok emek ve masraf ihtiyarile yetiş- tirilmiş olan amatör gerek Romen güreşçilerinin şevk ve gayretini kesredecek neşriyatta bulunmuş- lardır. Halbuki: Teşkilâtımızca serbest güreşin kabulü hakkında Eenüz hiç bir tasavvur ve karar yoktur. Her gün alınan güreş temasları hakkındaki haberlerden Avrupada (Creko Romen ) (güreşinin mev- kiinin otenezzülüne Ouğramadığı anlaşılıyor. Bu tarz güreşin Istan- bulda müntesipleri gittikçe çoğal- maktadır. (Greko Romen) güreşi aleyhinde vaki olan neşriyat indi ve hiç bir esasa müstenit değildir. Teşkilâtınıza merbut kulüp ve kulüplere mensup (güreşçilerin maksadı malısus tahtında yapılan bu gibi neşriyata havalei sem'i itibar etmemeleri ve fimabaat pro- fesyonel (o güreş (müsabakaları tertip edecek kulüplerle bu mü- sabakalara iştirak edecek amatör güreşçiler hakkında nizamnamei esasinizin mevadı mahsusasının tatbik edileceği ehemmiyetle teb- liğ olunur. franga sporlar gibi henüz taay- yün etmemiş, seyahatlerin, para alışları nizamnameye uydurulma- mıştır. Fakat esasında ve anane- sinde bu şube kadar maddi men- faatlerinde asil kalmış bir şube pek çok değildir. Mıntaka yalnız bir cihette belki haklıdır. Eğer serbes güreş (teb- liğde işaret edildiği gibi) Ame- rika seyahatine bir vesile hazırla- mak için yapılıyor ve Los ancelos olimpiyadından başka bir gaye güdülmüyorsa... Işi gücü spor (o seyahatlerile memleketler gezmek olanlara serbes güreşi yeni bir yolculuk bileti haline getirmemek üzere tedbir almak efkârı umumiyeye karşı bir borçtur. Fakat samimi temayüllerin seyahatler uğrunda istismarına müsaade edilmemesi böyle bir kararla temin edilemez. Mıntakanın tebliği serbes güreşin aleyhingdir. < Eşref Şefik raya zim Meteor'a... İzmirin en iyi futbolcularından Vehabın Ingiliz profesyonel kulüp- lerinden birine yazılması kabaha- tini milli takım antrenörüne yük- lemek isteyenler mister Pagnamın tekzibini görerek teskin oldular. Ingiliz antrenör kat'i bir lisanla Vehap meselesinden katiyen ha- berdar olmadığını resmen bildir- di. Pazertesi akşamı : Avrupaya müteveccihen sirkeciden hareket eden Vahap da seyahatinde antre- nörün hiç bir alâkası olmadığını söylemiştir. Profesyonel bir klübe kaydolup olmadığı hakkındaki suallere sü- kütla cevap veren Vahabın gide- ceği klüp ve elinde bir kontrat bulunup bulunmadığı hakkında bir malümat vermemesi bu Seya- hatin esrarın: daha fazla artır- mıştır. Bazı tanıdıklarına OLondraya futbol oynamak için, bazılarına da hususi işleri için gittiğini söyliyen Vahab'ın seyahatinde ne çıkacağı kestirilemiyor. Biz bu seyahatın esrarıenğiz olduğunu kabul et- mekle beraber Vahab'ın Arsenal kulübü tarafından esaslı oyuncu olarak bir kontratla davet edil- diğini zannetmiyoruz. İngiltere de oyuncularına en fazla para veren ve en iyi (oyuncuları seçen Arsenal klubünün Türkiye- den öyune» cetirtmesini ihtimal- lerin en uzağı olarâk ttakki ediyoruz. Arsenal klubunun esas kadro- sunda bilhassa muhacimleri ara- sında bir eksiklik olduğu duyul- madı. Geçende Ispanyol milli takımını hallaç pamuğu gibi atan Ingiliz milli takımının merkez mu- hacımı meşhur Diksi Din'i 20,000 Ingiliz lirasına satın alan Arsenal kulübü muhacimlerinden bir iki- sini ibtiyata ayırmağa mecbur olduğu bir zamandadır. Her biri binlerçe Ingiliz lirasına mal olan kıymetleri malum esas oyuncula- rını faal kadrosundan çıkaran bu Londra kulübünün derecesi malum olmayan ve futbolunun itibarı da beynelmilel (piyasada en ilerde bulunmayan bir yerden iü e, bana bağırdılar. Mektep vapuruna koştum: Bi- Esrarengiz Izmirli Vehap Londraya gitti bir seyahat yeni bir oyuncu satın alacağına aklımız bir türlü eremiyor. pi Bu olsa olsa, İzmirdeki ingiliz ler tarafından Vehap hakkında * Londraya yazılmış bazı sitayişkâr j mektupların tesirile yapılmış bir tecrübe daveti olabilir. Vehabın kıymetini alçatmak içir söylemiyorüz. Fakat bu bizim için birinci derecede olan futbolcunun Arsenallılar içinde bir. yıldız ola-. 4 cağını da zZannetmiyoruz. . “ Bu olsa .olsa tecrübesi ucuz olan bir “oyuncunun Arsenal > antrenörü tatafından bir kaç aylık bir imtihana çekmesinden ibarettir. İzmirli arkadaşlar merak etme- iy sinler; Tilkinin gezip gezip gele- ceği yer gene kürkçü dükkânıdır derler... A ingilizler zâhmete katlanmıyorlar Ispanyaji “yenen İngiliz futbo-. 4 lüne meydan “okumak istiyen Av- rupalılar çoğaldı. Başta Avustur- yalılar olmak üzere İngiliz milli takımı ile imtihana çıkmak istiyen milletlerin adedi üçe çıktı, Avus- ; sahada oynanacak maçta İngiere.— futbolünün hakiki kıymetinin belli olacağını söylüyorlar. Ingilizlerde (Oböyle bir boy al ölçmeğe lüzum görmediklerini, Ki kendi kendilerine kifayet ettikle-—— rini, - istiyen Olursa İngiltereye teşrif edip ölçüsünü alabileceğini Bakalım bu iddialardan nasıl bir maç çikâtak.. Macaristan - Misir— Şubat ayı zarfında Macaristanm meşhur kulüplerinden F. T. H. Ujrest, Himugaria takımlarınn mubteliti Kahire ve Iskenderiyeye giderek beş maç yapacaklardır. dost geçinen iki memlekettir, Bu dostluğun takviyesi için Macaris- tanın İskenderiye konsolosu Pol- naner iki memleket milli takımla- rını her sene karşılaştırmak için bir kupa vazetmiştir. Bu kupa muayyen bir oyun adedinden sonra en fazla galibiyet kazanan tarafa turyalılar İsviçre yibi bitaraf bir yazıyorlar. Macaristan ve Mısır futbolde çok intikal edecektir. diğini unut. (Arkası var )