15 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi Hz. Gazi Hz., dün Dolmabahçe sarayında (omeşgul olmuşlardır. Dün akşam darülfünun emini Muammer Raşit ve edebiyat fa- kültesi reisi Muzaffer B. ler saraya giderek bilvasıta Gazi Hz. ne arzıtazimat etmişlerdir. Harp | borçları Popola d' “Italya ga gazetesinin makalesi Milano, 14 — Burada çıkan Popolo d'ltalya gazetesi tamirat ve harp borçları hakkında mühim bir makale neşretmiştir. Bu makale bütün Italyan gazeteleri tarafından iktibas edilmiş ve gazeteler Popo- lo d' Italyanın mütaleatına hara- retle iştirak etmişlerdir. Italyan gazetesi makalesinde diyorki: “ Dünya bugün bir harabezare dönmüştür. Her tarafta sefalet vardır. Bunu ortadan kaldırmak için Avrupa devletleri aralarındaki borçlu, alacaklı vaziyetini ortadan kaldırmalı, sonra Amerikaya karşı müttehit bir cephe almalıdır. Avrupa devletleri Almanyadaki alacaklılarından vaz geçerlerse, Amerikada diğer Avrupa dev- letlerindeki alacaklarından feragat edecektir. Çünkü bu, Amerikanın menfe- atine de muvafıktır.Çünkü neticede iktisadi vaziyet düzelecek, bundan Amerikada istifade edecektir, Sabık bir fransız nazırının mütalâası Paris 14 — Sabık nazırlardan M. Painleve tamirat meselesi hakkında Temps gazetesinde bir makale neşretmiştir. Sabık nazır bu makalede diyor ki: “Tamirat meselesinin halli yal- nız Fransanın elinde değildir. Fransa borçlarını (o ibra ettiği halde kendisi tediyatta buluna- maz. Bunun için kendi borçları- nın da ibra edilmesi lâzımdır. ,, Rus - Romen müzakeratı tatil edildi Bükreş 14 (A.A) — Sovyetler birliği hükümeti ile Romanya arasında bir ademi tecavüz misa- kı akdi için yapılmakta olan mü- zakere tatil edilmiştir. Bu husus- taki müzakerenin bu suretle tatili Sovyetlerin Besarabya'yı Roman- ya'nın hâkimiyeti haricinde bıra- kılmak üzere misaka bir madde ilâvesini istemelerinden ileri gel- miştir. Avrupa hükümetleri arasında iktisadi anlaşma Cenevre 14 (A.A.) — Cemiyeti Akvam kâtibi umumiliği iktisa- diyat komitesinin raporu ve bil- hassa Avrupa hükümetleri arasın- da iktisadi bir anlaşma ve yak- laşma vücuda getirilmesi meselesi hakkında Belçika ve Felemenk hükümetlerinin müsait bazı mü- lâhazalarını Avrupa birliği tetkik komisyonu âzasına bildirmiştir. Hindi Çini'de komünist tevkifatı Hanoi, 14 (A.A) — Geçen ağustos ayında tekrar tesis edil- miş olan Hatinh ve Vin'h vilâyet- lerinin komünist komitesinin son azaları Vinh eyaleti civarında tevkif edilmişlerdir. Ayni zaman- da komünistlerin veznelerinde bu- lunan 7500 kuruş ve komünist fırkasının bütün muhasebe def- terleri polis tarafından zaptedil- miştir, Kayseride soğuklar Kayseri, 14 (A.A.) — Şehrimiz- de çok şiddetli soğuklar büküm sürmektedir. Bu gece suhunet sıfırdan aşağı 19 derece idi. Fransız kabinesi Yeni k. kabineyi tekror M. Laval teşkil etti Paris 14 (A. A.) — Kabine teşkil edilmiştir. M.Laval, başvekil ve hariciye nazırıdır. M. Catala dahiliye, M. Tardiecu harbiye ve M. Fould ziraat nezaretlerini deruhte etmişlerdir. Dahiliye ve ziraat nazırları eski kabinede müsteşardılar. Diğer nazırlar yer- lerinde kalmışlardır. M. Laval kabine arkadaşlarını M. Doumer'e takdim ettikten sonra matbuata berveçhi ati Obeyanatta bulun- muştur : M. Briandı ziyaretim esnasında yeni hükümete omüzaheret ve yardımını esirgememesini ve iste- diği şekilde büyük tecrübe ve salâhiyetlerinden hükümeti müs- tefit etmesini şiddetle ısrar ettim. Bugün bu mesele hakkında M. Briandla tekrar görüşeceğim. Hükümet salı günü meclis huzuruna çıkacaktır. M. Briand lehinde samimi tezahürat Paris 14 (A.A.) — Siyasi mat- buat mümessilleri bu sabah M. Briand'ı ziyaret etmişler ve ken- disine yakın vakitte iadei afiyet temenni eylemişlerdir. Mümessillerin reisi olan M. Val- fori siyasi matbuatı M. Briand'a bağlıyan samimi bağlar üzerinde ısrar eylemiştir. M. Briand, gös- terilen tezahürattan çok mütehas- sis olduğunu söylemiş ve güler yüzle gazetecilerin hepsine teşek- kür etmiştir. M. Briand yeni kabineye nezareİsiz nazır Sıfatile girmiyecek Paris, 14 (A.A.) — M. Laval saat 17,30 da M. Briand ile görüşecektir. M. Beriand ile pek sıkı temasta bulunanlar mumai- leyhin yeni kabineye nezaretsiz nazır sıfatile dahil olmayı kabul etmiyeceğini temin ediyorlar. Filistinde grev Musevi muallimler maaş alamıyorlar Kudüs, 14 (A.A.) — Filistin- deki yahudi mekteplerinin 700 kadar tahmin olunan kadın ve erkek muallimleri 4 aydanberi kendilerine maaş verilmemesin- den ve istikballeri hakkında ya- pılan nizamnamelerin memnuniyeti mucip bir şekilde olmadığı fik- rinde obulunduklarından dolayı protesto makamında grev yap- mışlardır. Bunların tedahülde kalan ma- aşları 30 bin İngiliz lirasını bul- maktadır. Türkiye ile şarki Avrupada fransız hava ataşeliği Paris 14 (A. A.) — Türkiye, Romanya, Yunanistan, Bulgaris- tan, Yugoslvya ve Çekslovakya hükümetleri nezdinde bir hava ataşeliği ihdası hakkındaki karar- name resmi ceridede intişar et- miştir. Hava ataşesi Bükreşte oturacaktır. Sudanda yapılacak su seddi Kahire, 14 (A.A.) — Hükümet Sudanda Cebeli Ulyada yapılacak su seddinin inşasına ait projeyi tasvip etmiştir. Bu inşaat tahminen 4,500,000 Ingiliz lirasına mal olacaktır. Akşam Bu Sahahki Telgrailar Seyfi paşa Gümrük muhafaza kumandanı i 1 işe başladı Ankara 15 — Gümrük muba- faza kumandanı Seyfi paşa dünden itibaren vazifesine başlmıştır. Ku- mandanlık için yeni bina bulunun- caya kadar Seyfi paşa gümrük ve inhisarlar vekâleti binası da- hilinde çalışacaktır. Kumandan- lığın karargâh heyetinde çalışacak olan zabitan Milli müdafaa vekâleti tarafından seçilmiştir. Yakında kaçakçılık takıbine dair vekiller heyetince bir kararname neşredilecektir. Kumandanlık için tefrik edilen zabitanın maaşları bu mali sene nihayetine kadar Milli müdafaa bötçesinden verile- cektir. Seyfi paşa merkez teşkilâtını yaptıktan sonra cenup bududunda bir tetkik ve teftiş seyahati yapacaktır. Hapishaneler nizamnamesi Ankara, 15 — Adliye vekâleti hapishaneler nizamnamesini şürayi devletten geri almıştır. Nizamname vekâletçe (tetkik ( edilmektedir. Bu tetkikat yapılırken hapishane- lerin ıslahı çareleri de ayrıca düşünülmektedir. Aman yazma! “Eğer yazmazsan sana bir şişe kolonya..,, Izmir 14 — Erkek-kadın mese- | İesi burada aynı alâka ile takip edilmektedir. Buranın maruf sima- larınden kimyaker Kemal Kâmil bey kendisile görüşen gazete- cilere : — Dünyada mevcut bütün 'ka- dınlar tabiatın kendilerine verdiği ruh iktizası mahüm yaşamaktan zevk alırlar. Fakat bu sözlerimi sakın gazeteye yazayınız... De- miştir. Kemal Kâmil bey bu sözü söylediğine pişman olmum ve gâzeteciye: — Eğer bunu yazmazsanız size kendi elimle yaptığım bir şişe kolonya veririm.. Diye rica etmiş I ve koskocaman birde şişe kolonya vermiştir. Mühtaçlara yardım Izmir 15 — Urla ve Kemal paşadaki mühtaçlara yapılan yar- dım devam etmektedir. Ayrıca Tire kazasındaki mühtaçlara da Hilâliahmerce yardım edilmek- tedir. (o Hilâliahmer Tireye bir hey'et göndermiş ve buradaki mühtaçları tesbit etmiştir. Bul gurca köyüne yeniden yardım edilmektedir. Kayseride fakir talebeye yardım Kayseri 14 (A.A) — Lisedeki nehari köylü fakir talebeler için vilâyet hususi idaresi bir yurt tahsis eylemiştir. Yurtta kalacak talebelere verilecek öğle yemekleri memleket zenginleri tarafından deruhte edilmiştir. Amerikan bütçesindeki açığı kapatmak için i Washington, 14 (A.A.) — Ma- liye nazırı M. Mellon bütçe açığını kapatmak için muhtelif vergilere ve bilhassa otomobillerden, borsa alım satım muamelelerinden alınan vergilere zam yapılmasını teklif edecektir. Irat ve muamele vergilerile posta tarifeleri de arttırılacaktır. Bu zam- lardan dokuzyüz yirmi milyon dolar temin edileceği tahmin olun- maktadır. Tahdidi teslihat Teslihat yükünü azaltmak kabil olabilecek mi? Londra 14 (Hususi) — Tahdidi teslihat konferansının toplanması yaklaştığı için gazeteler bu mesele ile hararetli bir surette meşgul oluyorlar. Gazeteler müzakerenin uzun süreceğini ve hararetli ola- cağını tahmin ediyorler. Ortada bir takım mefaatler olduğu için bunları birleştirmek güç olacaktır. Maamafih cihanın rahatı için bu hususta bir anlaşma olması temenni ediliyor. Hariciye müsteşarı bir içtimada irat ettiği nutukta hükümetin “ insanlığın terakkisine en büyük mani olan teslihat yükünün tedrici surette azaltılması için,, hükümetin elinden gelen gayreti sarfedece- ğini bildirmiştir. Müsteşar İngilterenin bu hu- susta şimdiye kadar bir çok şeyler yaptığını, diğer devletlerin de ayni suretle hareketini bekle- diğini söylemiştir. Başvekil M. Makdonald tahdidi teslihat hakkında bir gazete tara- fından sorulan suale şu cevabı vermiştir: “Son o harptenberi oemnüselâ- meti temin maksadile sarfettiğimiz vahi mesai dolayısile halihazırda tepeden tirnağa kadar müsellâh bulunuyoru. Bu teslihatın istilzam ettiği masraflar, feci bir surette yükseliyor. Aynı zamanda ne ga- lipler, ne de mağlüplar müsterih bulunuyor. Tahdidi teslihat konferansı ve Amerika Washington, 14 (A.A.) — Ha- riciye nazın M. Stimson tahdidi teslihat konferansının sekiz ay ka- dar devam edeceği mulaleasinda bulunduğundan bu konferansa ştiirak edecek Amerikan murah- has heyetinin masarifine karşılık olmak üzere âyan maliye encü- meninden 450,000 dolarlık tah- sisat istemiştir. Encümen bu tahsisatın verilme- | sini kabul etmiştir. Hindistanda İngiliz eşyasına boykot devam ediyor Londra 14 — Hindistanda vaz'iyette değişiklik yoktur. Şe- hirlerde nümayişler eski: şiddetini kayipetmiştir. Mamafih halk ara- sında heyecan ve İngiliz eşyasına. boykot devam ediyor. Hükümet sükünu muhafaza için yeni ted- birler almıştır. Hindistan'a gidecek tetkik heyetleri Londra, 14 (A.A.) — Hindis- tan'a verilecek esasi teşkilât do- layısile mahallinde tetkikat yap- mak üzere yuvarlak masa Kon- feransı (otarafından (teşkil edilen üç komiteye dahil yirmi kadar âza Hindistan'a mütevec- ciben bugün hareket etmişlerdir. Bu komitelerin Hindistan'da gö- recekleri vazifelerin bir kaç ay devam etmesi muhtemeldir. Pekin - Mukden demiryolu Changhai, 14 (A.A.) — Ticn- Tsin'e Japon takviye kıtaatı gel- miştir. İngilizlerin protestolarına rağmen Japonlar Pekin - Mukden demiryolunun büyük Çin seddi ile Mukden arasindaki (o kısmının idaresini ellerine almışlardır. Bu kısımda müstahdem Çinlilerin ye- rine japonlar ikame edilmiştir. 15 Kânunusani 1932 Denizde yangını Ot ve saman yüklü bir yelkenli yandı Rizeli Ahmet reisin idaresindeki Hıfzırrahman namındaki: yelkenli, Silivride ot ve saman yükleyerek buraya 'gelmiş ve Yeşilköy açık- larında demirlemiştir. Saat 12 ye doğru, henüz nere- den çıktığı anlaşılmayan bir ateşle ot ve samanlar tutuşmuş ve bittabi alevler birdenbire (o büyümüştür. y Yelkenlide bulunan altı tayfa, bir müddet ateşin önünü almağa çalışmışlarsa da muvaffak ola- mamışlar ve kendilerini, denize atmak suretile yanmaktan kurtar- mışlardır. Yangını gören Yeşilköy zabı- tası, Bakırköy zabıtasını ve itfa- iyeyi haberdar etmiş ve harekete geçilmiştir. | Fakat © hamulenin saman gibi çabuk yanan bir şey olması dolayısile önüne geçile- memiş ye yelkenli kâmilen yan- mıştır. Sıçrıyan taş gözünden yaraladı Anatol efendi isminde birisi Karaköye giderken yolda taş kır- makta olan amelenin elindeki taşlardan birisi sıçrayarak Anatol efendiyi gözünden yaralamıştır. Otomobil kazası Feriköyünde Tevfik efendi is- minde birisi yoldan geçerken bir otomobilin altında kalarak muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Çocuğunu boğan ana Göztepede oturan mütekait Nazmi beyin evlatlığı Fatma is- minde bir kız, bir çocuk doğur- muş ve çocuğu boğarak lâğıma atmıştı. Tıbbı adlide çocuğun cesedine otopsi yapılarak tanzim olunan rapor Üsküdar müddeiumumiliğine verilmiştir. Fatmanın tıp fakültesinde teda- visi ikmal edilmek üzeredir. Tedavi bittikten sonra kadın müs- tantiklik tarafından tekrar isticvap edilecektir. Bir vapur karaya oturdu Dün bir, Yunan vapuru Yeni- köy önünde karaya düşmüşse de kurtarılmıştır. Ser fırtınada karaya oturan diğer vapurlar henüz kur- tarılamamışlardır. Afyon kooperatifi Iktısat vekâleti afyon müstah- silleri arasında bir kooperatif teş- kiline teşebbüs etmiştir. Bu koo- peratife ziraat bankasının da yar- dımı temin edilecektir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden aldığımız malümata nazaran dün sıcaklık âzami 4 derece, bu sabah 3 derece idi. Bugün rüzgâr poy- razdan esecek ve bava kısmen bulutlu olacaktır. Kar yağması ibtimali mevcut değildir. ingiliz kabinesinin içtimai Londra 14 (A. A.) — Kabine bu sabahı yeni bir içtima daha yapmıştır. Bu içtimada yakında toplanacak Lozan konferansına, Cemiyeti Akvam meclisine, tahdidi teslihat konferansına ve İngiliz parlametonun yeni inikat devresine ait hazırlıklar hakkında tetkikatta bulunulmuştur. Heimwehr teşkilâtı reisinin Avusturya başvekiline gönderdiği nota Viyana 14 (A.A.) — Heimwehbr teşkilâtı reisi M. Stahrenyerg Avusturya (o başvkiline | işsizliğe karşı mücadele ve içtimai ıslahat hakkında tehditkâr bir nota gön- dermiştir. l wi