20 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Kânunusani 1932 Tütün meselesi Kaçakçılık için başlıca çare Köylerde ucuz tütün satmak lâzım Ankarada ( toplanacak olan tütün O kongresinde (kaçakçılık meselesi mevzuubahs olacaktır. Bu mesele daha ziyade inhisar idaresini alâkadar etmektedir. Ticaret odası tarafından bazır- lanan raporda bu meseleye de temas ediliyor. Kaçakçılık en ziyade köylerde yapılmaktadır. Bu sebepten köy- lerde 4 kuruşa satılan köylü siga- rasının pahalı olmasıdır. Kaçak- çılığın önüne geçmek için köyler- de ucuz tütün satmaktan başka çare yoktur. Tütün kongresine gidecek murahhaslar Ticaret odası Ankara, kongre- sine üç murahhas gönderecektir. Murahhaslar bu hafta için de intihap edileceklerdir. Seçilecek zevat arasında Nemli zada Mithat, Sami, Kâtip zade Sabri beyler bulunacaklardır. Ihracat neden azalıyor? Tütün ihracatımızın azalmasındaki sebeplerden biride başka mem- leketlerin tütünden fazla resim almasıdır. Berlin Türk ticaret odasının raporlarına göre Alman hükümetinin yüzde 12 sini tütün varidatı teşkil etmektedir. Bu şerait altında sıgara fiatleri art- mış, sarfiyat ta azalmıştır. Vejetalin Ay çiçeğinden nebati yağ çikarılacak Hükümet yeni yapacağı koten- jan listesine vejetalin (yapılan hindistan cevizini koymıyacaktır. Gümrük istatistiklerine göre vejetalin için memleketimize 1 milyon 300bin lıradan fazla Hindis- dan cevizi ithal &diyoruz. Yağ tacirleri (omemleketimizde o Zey- tin yağ ve tereyağ varken vejetalin yağt istihsalini faydasız buluyorlar. Hükümetin bu kararı yağ tacirlerini memnun etmek- tedir. Fakat bu vaziyet fabrikaların hoşuna gitmemiştir. Maamafih va- jetalin fabrikaları boş kalacak değildir. o Memleketimizde bu fabrikaların işine yarayacak ipti- dai maddeler vardır. Vejetalin fabrikaları ay çiçeği tohumu keten tohumu susam; gibi maddelerden yağ çıkarabileceklerdi. Bu suretle hem memleket mah- sulâtının kıymeti yükselir. Hemde harice paramız gitmez. Balkan konferansı Meclisi idaresinin görüşeceği meseleler Balkan konferansı meclisi ida- resinin kâmunusani sonunda İstan- bulda toplanacağını yazmıştık. Arnavut ve Yugoslavya murah- hasları, konferans mahlinin Selâ- nik olmasını teklif eylemişler isede bundan sarfımazar edil miş ve konferans meclisi idaresinin Istanbulda toplanması kararlaştı- rılmıştır. Konferans meclisi şehrimizde aktedeceği içtimada teferruata ait bazı meselelerle bir balkan ticaret odası teşkili ohakkında konferansça verilmiş olan kararın mevkii tatbika vaz'ı meselesini görüşecektir. GÜNÜN HABERLERİ 812 milyon! Bir senede (Ingiltereden çıkan altın para ! Londra, 18 — lagiliz gazeteleri tarafından neşredilen bir istatis- tiğe göre 1931 senesinde İngil- tereden çıkan atlının miktarı 116 milyon sterline yani bizim paramızla 812 milyon türk lirasına baliğ olmaktadır. Bu altınlardan 71,623,197 Ister- lin Fransaya, 26,366,083 (Isterlin Holandaya, 14,988,542 sterlin Isviçreye ve yalnız 3,482,092 Ister- lin Amerikaya ihraç edilmiştir. Holanda ile İsviçrede tedavüde bulunan evrakı nakliyenin altın karşılığı, fransadakinden daha büyüktür. Holandada kâğıt para- nın altın karşılığı yüzde 86 nis- betinde olduğu halde İsviçrede yüzde yüzdür. Bu hal, Isviçre ile Holandanın Avrupanm endişede bulunan sermayelerinin en emin melcei olduklarını göstermektedir. Topraktan altın Danenhofer isminde bir Lehli kimyagerin altın yapmağa muvaf- fak olduğunu iddia ettiğini fakat neticede dolandırıcılık ocürmile hapse girdiğini yazmıştık. Lehli kimyager yakmda toprak- tan altın yapacağını iddia ediyor #ve bunun için hazırlanıyor. Resmimizde Danenhofer hapis- hanedeki odasında O tecrübeler yaparken görülüyor. 34 saat sonra Paris itfaiye efradı bir genç kızı kurtardı Paris 19 (A.A) — Paris itfaiye efradı, mucize kabilinden bir iş görmüşler, dikkatsizlikle odasının gaz musluğunu bütün gece açık bırakmış olan bir kızı 34 saat ihtimamdan sonra tekrar hayata kavuşturmuşlardır. Kıza 9 saat müddetle gayet mahirane tedavi ve ihtimamlar yapılmıştır. lifaiye efradının tenef- füs ettirmeğe mahsus bir aleti bulunuyordu. Habeşistan vefiahtı Hfalyada Torino 19 (A.A.) — Habeşistan veliahtı prens Asfaou Ouessen bu sabah saat 7,45 geçe Paristen gelerek buradan geçmiştir. Prens Habeşistan necaşisinin tetevvüç merasiminde İtalyan sarayının iştirak (o eylemesinden mütevellit teşekkürlerini Italya kralına iblağ eyliyecektir. Habeşistan veliahtı, saat 8/05 te Romaya müteveccihen buradan hareket eylemiştir. Deniz faciaları Mersin 19 (A.A)— Lampedues- da kuvvetli bir fırtına neticesinde bir balıkçı kayığı devrilmiş, 3 denizçi dalgalar arasında kaybol- muştur. Hindistanda İngilizlere karşı boykot Hintliler ingilizlerle temas etmiyorlar Bombay, 19 — Hindistanda vaziyet elân karışıktır. Londradan gelecek heyetin sükün içinde tet- kikat yapması için alınan şiddetli tedbirlere rağmen balk galeyan içindedir. Şimdiye kadar İngilizlerle çalı- şan liberal fırkası Okomitelere iştirak etmemektedir. Binaenaleyh teşkil edilen komitede ehemmi- yetsiz bir kaç kişi vardır. Bunlar hiç bir nüfuza malik değildir. New York 19 — Muhtelif mes- leklere mensup 106 kişi | İngiliz baş vekiline bir telefon çekerek Gandinin serbest (o bırakılmasını istemiştir. Hint Nasyonalistler ve altın ihracatı Bombay 19 (A.A.) — Hint Nas- yonalistleri, (altınların gemilere tahmiline muhalefet etmişlerdir. Polis, bir takım kimseleri tevkif etmiştir. Kâğıt para kiymetinin tenezzülü ihtimali dolayısile ve işlerin reva- cım temin maksadile İngiliz tacir- lerinin gümüş para çıkarılması hakkındaki. teklifleri, gitgide ef- kârı umumiye tarafından müsait bir surette karşılanmaktadır. Ispanyada Halk kliseleri yakmakta devam ediyor Bilbao 19 (A. A.) — Bilbao yakınında Santurge kasabasında bir takım hadiseler olmuş, klise | ateşe verilmiştir. Klise, kısmen yanmıştır. Valence 19 (A.A.) — Nazarro- chas amelelerinden mürekkep bir grup, bir manastıra taarruz etmek ve kliseyi yakmak teşebbüsünde bulunmuştur. Gece bekçisi yara- lanmıştır, fakat bekçinin müda- | halesi mütearrızlarm projelerini | tatbik etmelerine mani olmuştur. Kliseyi yakmak için getirilmiş birçok. benzin tenekeleri meydana çıkarılmıştar.. Gemahiri Müttahide ve altın miyarı mıkyası New York 19(A.â.) — Mali mahafilin yüksek erkânından bi- risi Cemahiri Müttahidenin altın miyarını terketmiyeceğini teyit ey- lemiştir. Bu zat Cemahiri Mütta- hide hükümetile, bankacılık sis- teminin haricine her talebini is'af edilebilecek kadar iyi bir mevkiye malik bulunduğunu beyan etmiştir. Rusya . Romanya Müzakere neticelenmiye- cek gibi görünüyor Bükreş, 19 (A.A.) — Sovyet hükümeti, Romanyann ademi tecavüz misakı hakkında teklif etmiş olduğu son formüle cevap verilmek içik yeniden 4 gün mühlet istemiştir. Sovyetlerin Basarabya meselesi hakkında itilâfgirizliklerinde de- vam etmeleri muhtemeldir. Bükreş hükümeti, Riga müzakerelerinin akamete © uğrıyacağını (o tahmin etmektedir. 13000 liraya bir keman Landrada yapılan bir müzaye- dede en meşhur keman yapıcıla- rindan Stradivarius'un yaptığı bir keman 13000 Türk lirası muka- | bilinde bir para ile satılmıştır. AKŞAM"ın tefrikası: No 101 Biraz 'evvel saçsaça, başbaşa birbirine giren, sille tokat gürül- tüsünden kıyametler kopan ko- nakta şimdi sürur ve sefa patırtısı çınçım ötüyordu. Ne olup ne bittiğini bilen, bil- miyen birbirine sarılmış hacılaşı- yordu. Arada, paşanın naraya benzer, yüksek perdeden sözleri duyuluyordu: — Boru değil! Koskoca dev- lette iki kişiden gayrı serdarı- ekrem çıkmadı be! Üçüncüsü de ben !.. Ehli bulunmadığından, bu memuriyet 25 senedir münhaldi. Az teres oğlu teres mi imişim? Şimdi kim olduğumu anladınız mı? Pardon dediniz mi? Bu henkâmeler arasında birden, şangır şungur, davullu zilli, (Ha- midiye marşı) velveleendaz olmağa başlamasın mi? Kerime zade, selâmlık sofasının ortasındaki Org çalgısının düğ- mesine basmış, o alâmet de der- hal işlemeğe koyulmuştu. Şimdi sıra raksa gelmişti. Paşasından ve hanımefendisin- den tuf ta ayvazına kadar, kadınlı erkekli bütün konak halkı, mar- şın temposuna ayak uyduruyorlar, up zıp zıplayorlardı. Bir aralık fırsat bulan paşa, yavaşçacık sofaya sıvıştı. Yerde büzülmüş yatan Şehriye yaklaştı; kulağıma iğildi : — Sakın kimseye duyurma, seni maiyetime başkâtip ala- cağım. Yalnız ikimiz, fevtiği kırıp bu baş belâlarından yakayı kur- ız! der demez, Şehri göz- mem em Çinde şiddetli arzediyor. o Resmimiz şebrin gösteriyor. tarafta zevk ve eğlence şehirlerde umumi hayat değişmiştir. ğ L bulunan Heng Kengde tamamen eski faaliyet vardır. İçerilerden bir İ çok zenginler buraya gelmiştir. Geceleri şehir donanma manzarasını gecelik ve gündüzlük manzarasını Sahife 5 20 Kânunusani 1932 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Müellifi: Sermet Muhtar lerini açtı; fıldır fıldır bir iki kere oynattıktan sonra : — Siz de kimseye duyurma- yınız paşacığım; Çeşmicellât eli- min altında! diye fısıldayıverdi. İçeriki odadan bin bir ses işi- tiliyordu: — Hürmüzcüğüm, başını boş birakmağa gelmez. Bize de yol göründü. — Anca beraber, kanca bera- ber kadınım! — Öyle ya, Allah birbirimizden ayırmasın. Hep gideriz kardeş! — Behlül, ben de bir Balâlık koparırsam... — Monşer Düyunu umumiyeder vaz geçtim. Orada bir ( inter prete ) lik veya ( secretaire ) lik alırım.. — Paşa eniştemin maiyyetinde, dolğun maaşlı bir Mübürdarlık kaptım mı, kekâ!.. Gel keyfim gell.. — Rumelinin ap va havasi nehafet bünyeme belki enfes gelir; dâi de ihtimal iktisabi semen eyler. bütün bu hay huy arasında ku- laklarda en çınlayanı oSürpik dudununki idi. — Ben de, ne köpoğlu karı olduğumu orada göstereceğin. Kara gözlü, kara kaşlı, burma bıyıklı bir delikanlıyı ensesinden yakalayıncas doğru papasa götü- rüp nikâbımı kıydıracağım. On- dan sonram, yan gelip kefime bakacağım! Kaa! Kahl.. Kah! Kah!.., Son Bir tarafta harp.. Diğ am muharebeler devam etmesine rağmen sahildeki Bilhassa İngiliz işgali altında nama