20 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

20 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Akşam 20 Kânunusani 1932 Kadın erkek meselesi “Kılıbık erkek vazifesini bilen koca demektir, Kılıbıklar cemiyeti nizamnamesinden bir madde: “Akşam yedi onbeş vapurunu Vaktile muharrirler (arasında bir “kılıbıklar cemiyeti, teşkil edilmişti... Resmen değil şöyle tasavvur halinde bir teşekkül. Bu cemiyetin o zamanki reisi sanisi Burhan Cahit beydi.. Bunun için kılıbıklık omeselesi mevzuu babsolduğu zaman Burhan Cahit beyi dinlemek muhakkak lâzımdır... Hem nasıl dinlemiyeyim ki bir kaç gün evvel “Sermet,, müellifi İzzet Melih beyle kir mülâkat yapmıştım. Eğer Burhan Cahit beyi ihmal etsem “yüksek sosye- teye mensup muharrirler serisi,. ni bozazacaktım. “Köroğlu,, nun geniş maroken koltuklarına ogömüldük.. Burhan Cahit bey anlatmağa başladı. > KimBuldi EN birl kra- liçesi tanırım. Bu iki kraliçenin ikisi de ecnebidir. Kocaları türk- tür. Bunlar âzami masraf ederler ve para sarfetmek hususunda âdeta birbirlerile rekabet yapar- | lar. İki kraliçenin ikiside en son modaları takip ederler. Birini ge- çen gün gördüm. Sırtında daha henüz modeli bile gelmeyen yeni moda ince deriden bir kostüm vardı. Bildiklerim arasında en müsrif olan bu iki genç kadındır. Bunlar haftada bir kaç kere 24 kişilik muazzam bir ziyafet çeker- ler. Guvernantları vardır, Fransız ahçıları, rus şoförleri vardır. Ge- çen gün sıkılmadım bu tipte bir kadının senelik tuvalet masrafını hesap ettim işte: Adet cins vasati fiyat yekün 12 elbise 150 1300 13 1skarpin 15- 180 Eldiven, koku. ve saire 500 6 — şapka 30 180 Kürkten başka? ehemmiyetsiz 300 bir manto icin lira 2960 Siz bunu “3000,, liraya çıkara- bilirsiniz... Izzet Melih bey 2100 lira senelik masraf göstermişti. Fakat kendisi mühim bir masrafı unutmuş.. Hanımlarımızın şimdi poker masrafları da var.. Kendileri kazanmadıkları için erkeklerden çok yüksek oynayorlar.. Sonra seyahat masraflarını da unutma- mak lâzımdır. Geçen sene tanıdı- ğım bir zengin kadın bir Hindis- tan seyahatı yaptı.. Kim bilir kaç binlerce lira sarf etmiştir. — Hesapta “ ehemi manto için 300lira, diyorsunuz. Bunun ehemmiyetlisi hangisidir?. — Kürk. evelâ 3-4 bin liraya bir kürk satın alınır. Bu irat gibi gider.. Diğer manto bunun hari- cindedir. Fakat bu sene kürk modası yok.. Kürkler dolaplarda duruyor.. Bu sene Iskoç kumaşın dan uzun etekli mantolar çıktı, Bütün kürk mantoları öldürdü. Bu kürklerin yakalarına kollarına kaku denilen bir nevi kürk koyu- yorlar.. Bunların el kadar parça- ları ellişer liradır. Faraza elbise- nin kumaşı 200 lira ise kürk 300e çıkıyor. Sonra bu kürkler başka işelerdede kullanılmayor. Sonra kocalar için en büyük masraflardan biri de çay elbise- leri.. Bir çokları bir çay elbisesini 3 defadan fazla giymiyorlar.. Halbuki bir elbise (150 liraya çıkıyor.. Çav elbiseleride balo elbiseleri kadar pahalı... Bundan kaçıran...,, Burhan Cahit bey başka kibar kanınların kocalarını | masraftan çıkaran mühim birşey var.. Kadının muayyen günlerinde | ki bediyeler... Isim günü, doğum günü, bayramlar ve saire,. Buda epice tutar. Burhan Cahit bey edebiyattan bahseder gibi bir vukufla kadın modalarından bahsediyordu.. — Moda teşkilatı Obir afet EM” kadınların etegini bırak- » İstanbulda ki meşhur moda Earl rn yeni birmodel gel- dimi kimseye göstermezler. Dük- kânda teşhir etmezler.. Evvelâ meşhur şık müşterilere gizli te- lefon ederler. — Madam teşrif edin.. Yeni bir modelimiz var.. derler, şık hanım gider görür. Eğer bu hanım bu modayı beğenmezse aynı mo- del başkasına başkasına gösteri- lirse bu ikinci gören için bir fedakârlıktır. Öyleya görülmüş ve beğenilmemiş bir modeli görüyor. Ilk görüldüğü zaman modelin kıy- meti faraza 400 lira ise ikinci dafa görüşte fiat 300 e iner. Eğer bu modeli biri alırda öteki ondan kopya ederse kıymeti yoktur. Bu bir tablonun fotoğrafını almağa benzer. — Birde şık giyinen bir erke- gin senelik tuvalet (masrafını çıkarır mısınız ? — Çıkarayım : Adet Eşya Vasati fiat o Yekün # Elbise 100 400 12 İpekli gömlek (o 15 180 4 Iskavpin 15 60 4 Boyun bağı 5 20 2 Şapka 20 40 40 Çorap 5 200 12 Eldiven 5 60 1/2 Palto 200 100 Lira 1060 Erkeğin bir de tahsisatı mes- turesi vardır. Gene dönüp dolaşıp kadın bahsine rucu ettik. Istanbulun iki masraf kraliçasından bahse baş- ladık; — Birbirile adeta yarış ediyor- lar.. Gecenlerde bunlardan biri bir yere taşınmış evin duvarında kâğıt varmış.. O kâğdı indirtmiş yerine ipekli kumaş kaplatmış... Bir odanın kaplanması 1100 liraya çıkıyormuş.. Şimdi bu Avrupada eni başlayan yeni bir aile tibi.. Erkek mütemadiyen kazanıyor.. Kadının vazifeside sırf tuvalet ve masral.. Nihayet geldik. — Biz kılıbıklığı sark kafasile kılıbıklık O meselesine | | Amerikada | dalgaları hüküm sürmeğe başla- | | ikide 68 derece hararet kaydet- Nev Yorkta halk ilim “geziyor Her sene bu mevsimde şimali | müthiş (o soğuklar | olduğu halde son günlerde bu memlekette tahammül fersa sıcak | mıştır. 14 kânunusani taribile Nev- Yorktan Londra gazetelerine bu gayri tabii vaziyet hakkında şu tafsilat gönderilmiştir. Dün Nev Yorka yetişen sicak dalgası emsali görülmemiş dere- cede idi. Müttehidei Ameri rasat bürosu bugün öğleden sonra saat | miştir. Şehrin bir çok yerlerinde abali ceketlerini çıkararak yelek ve gömlekle gezmeğe mecbur olmuştur. Maryland'da hararet 78 dere- ceye çıkmıştır. New York hükü- meti dahilinde çifçiler ilkbahar Sapanına başlamışlardır. Iklimi Sibiryanın ayni olan Kovadamı merkezi idaresi Oltava şehrinde bile hava yaz gibidir 50 derece hararet vardır. Her kış Oltavanın meydanları kesif kar tabakaları ile omestur olduğu halde son zamanlarda ortalık züm- rüt gibi yeşildir. Amundsen Italyanlar seyahın bir heykelini yaptırdılar General o Nobilenin sevkettiği “Italia,, balonu kutup havalisinde parçalandığı, ve hiç bir haber alınamadığı sırada Norveçli kutup kâşifi meşhur “Roald Amundsen,, onları aramak için yola çıkmış ve bir daha geri gelmemişti. Şimdi Italyada Milâno şehrin- deki Italyan cağrafya cemiyeti; bu büyük adamın bir büstünü, heykeltraş “Sever, e yaptırmıştır. Bu büst, Italyan coğrafya cemi- yeti tarafından, Oslodaki Norveç coğrafya cemiyetine hediye edil- miştir. sig Cenup kutbuna yeni bir sefer Nevyork, 18 (A.A.) — Byrd'in Cenup kutbuna yeni bir sefer yapmak niyetinde olduğu rivayet yi kılıbık gürüyoruz : Halbu ki o sadece vazifesini yapmaktadır. Bu zihniyete bakılırsa bütün ingilizler kılıbıktır. Fakat onlara sadece bir vazife- şinas derler.. — Siz kılbıklığın felsefesinide yapıyorsunuz ?. Nasıl telekki © ederseniz edin.. Biz vaktile “kılıbıklığı ih- das ,, cemiyeti yapmıştık... Ve “kılıbıkız!,, diyede ilân etmiştik. O zaman cemiyetin bir nizamna- mesi ve kabul şartları vardı. Öyle her kes cemiyete kabul edilmezdi. O zaman azanın çoğu Kadıkö- yünde oturuyordu. Nizamnamenin hatırımda kalan maddelerinden biri de şu idi: “ Madde — Akşam yedi on beş vapurunu kaçıran derhal cemiyetten ihraç edilir..., — Kılıbıklık evsafından bazı- larını sayarmısınız? — Bakın onların bazan evde kazaklıkları tutar.. Ekseriya ye- meklere bahane bulurlar: — Efendim bu pilava niçin dometes koymuşlar!I, — Vaaaay bu et az pişer mi imişl. Diye börbürlenirler.. hepsi kuru o gürültüdür. geçince kendi kendine tesellisi başlar. — Oh horozlandım ya.. Hikmet Feridun bu kadar Bunların Fırtına züğürt ma üldr ı muhit cenneti Havay adalarındaki hadiseler neden çıktı? Amerikalı kadınların garip garip zevkleri Son günlerde ajans telgrafları Havay adaların- daki hadiseler- den uzun uzudıya bahsetmektedir. Bu hasideler şa- yanı dikkattir. Havay adaları Asya ile Ame- * rika arasında ve İİ Bahrimuhitikebi- rin tam ortasın- dadır. Amerika- lılar bu denize hakim olmak için # burasını zaptet- mişler ve Ingiliz- $ $ lerin Cebelütta- | rıkına muadil bir üssü bahri haline koymuşlardır. Her zaman bu- rada bir çok Amerikan harp gemisi bulunuyor © Ayni zamanda j buradaki mevkii müstabkemde mühim Amerikan kuvveti vardır. Havay adaları | Bahrimuhitikebi- rin cenneti diye meşhurdur. Her sene buraya yüzbinlerce Amerikalı seyyah gider. Bunlar buradaki plajlarda eğlenirler. Baş- hca eğlenceleri (surf) dur. Surf kuvvetli o motorbotların arkasına takılan tahta parçasıdır. Ekseriya kadınlar bu tahtanın üzerinde ayakta durarak dalgala- rın üzerinden atlarlar. Havay adalarının yerli ahalisi bakır renginde ve gayet yakışık- lıdır. Eski bir medeniyet sahibi olan bu sevimli halk arasında şiir ve musiki çok ilerlemiştir. Eğlence ve zevki çok severler. Sık sık sabahlara kadar cünbüş yaparlar. Amerikalı kadınlar ve kızlar bu eğlencelerden çok hoşlanırlar ve sık sık yerlilerin omeclisle- rine (o iştirak (ederler, adanın yüksek ağaçlı yollarında yerlilerle gezerler. Havaylı gençler, Amerikalı ka- dınların bu hareketine bakarak eğlencelerine gelen bütün kadın- ların kendilerile hususi görüşmek istedikleri fikrine zahip olmuşlar- dır. Halbuki sırf merak sevkile bu eğlencelere gidenler de var- dır. Yerlilerin bu kâdar ince dü- şünmemeleri ve bir kadını cebren dağa kaçırmaları son hâdiselere sebep olmuştur. Vakanın müsebbibi Havay su- larındaki Amerika fi büyük bir > sebep oluyordu Sermayedarlar | sm, En ehven şeraitle APARTIMAN - HAN MAĞAZA - KUŞK EV - ÇIFLIK VE ARSA Satın almak için UMUM EMLÂK ACENTESİNE Müracaat ediniz ! Bahçekapı, 'Telefon : 20307 - Posta kutusu : 568 Istanbul Havay adalarından bir manzara ve madam Massie mülâzım Massie nin genç zevce- sidir. Bu kadın yerli delikanlıların bir eğlencesine iştirak etmiş, birlikte / içilmiş, raksedilmiştir. Kadın sonra : delikanlılardan ay- rılmak” isteyince bunlardan üçü kendisini yakalayarak dağa gö- türmüşler, orada bir müddet beraber kalmışlardır. Bu vaka Amerikalı babriyeli- lerinin izzeti nefsine dokunmuş- tur. Karaya çıkan bahriye nefer- leri ellerindeki matraklarla rast gelen yerliyi kal döğmüş- lerdir. Hadise o kadar bü yümüştür ki mevkii o müstahkem aüğleielini süngülü müfrezeler çıkararak bah- riyelileri gemilerine sürmeğe mec- bur olmuştur. Fakat bahriyeliler hiddetlerini yenememişlerdir. Mülâzim Massie yanına bir kaç bahriyeli alarak zevcesini kaçırmak hadisesinde alâkadar olduğunu zannettiği bir yerliyi yakalamış ve öldürmü: Mülâzim ve arkadaşları gemiye gitmişlerdir. Donanma kumandanı mülâzim ile babriyelileri sivil mahkemeye (o teslim (etmekten imtina etmiştir. Bu hal gerek Havayda gerek Amerikada büyük heyecan uyan- dırmıştır. Bir çok muhabere ve teşebbüs- lerden sonra nihayet mülâzım ile diğer bahryieliler sivil mahkemeye teslim edilmişlerdir. 21 - 23 20-9 Taş Ian No,