14 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

EE Mm——>—>—— 225” Akşam 14 Mart 1923 Yakında bütün dünya tenisçilerini alâkadar edecek Davis kupası maçlarında Ispanya ve İngiltereyi temsil edecek kadın şampiyonlardan Alvarez ile Beti Nutbal bir musabakadan çıkarken. Yunanistanda futbol düşmeğe başladı Bulgar milli takımı Italya milli takımile çarpışıyor, Galatasaray - Fenerbahçe muh- telitinin, biri mağlübiyet öteki de mağlübiyetle (o neticelenen Atinadaki iki maçından sonra komşumuz Yunanistanın Balkan tornuvasının yaklaştığı bir sırada, futbol vaziyetini tetkik etmek faideden hali değildir. Evvelâ şunu kaydedelim ki, bizde olduğu gibi Yunanistanda da futbol tedenniye, inhitata başla- mıştır. Yunanlılar, son birkaç sene zarfında, futbolda yalnız bizimle değil, fakat Yogoslavya we Bulgaristanla boy ölçüşebilecek bir derecede şayanihayret bir in- kişaf ve dikkat gösterdikten sonra son zamanlarda, bu sahada bir devrei tevakkuf geçiriyorlar. Bu sene, Yunanistanda yapılan şam- piyona maçlarının verdiği netice- ler, bunun en bariz delilidir. Şim- diye kadar Yunanistanda futbolda en ziyade terakki ve inkişaf gös- teren ve Galatasaray ile Fener- bahçe vaziyetinde bulunan iki kulüp vardı. Panatinaikos ve Olimbiyakos fakat bu iki kulüpler, bu sene şampiyona Maçlarında aldıkları neticeler, futbolda pek ziyade gerilediklerini göstermişler ve ta- raftarlarını büyük bir inkisarı- hayale uğratmışlardır. Bu iki büyük kulüp, şimdiye kadar yap- tıklari maçlarda Apollon, Etinkos, Paok gibi ikinci derecede kulüp- lerden başka Enosis ve Aris kulüplerine mütemadiyen yenilen- ler şampiyonluktaki bütün ümitle- lerini kaybedecek bir vaziyete düşmüşlerdir. Bu iki kulüp son senelerde Yıman samrivonluğunu yeddi inhi- sarlarına aldıktan sonra bu mu- vaffakıyetlerile övünerek | çalış- mayı tamamen bırakmışlardır. Bu atalet neticesi olarak irili ufaklı bütün kulüplere yenilmeğe başla- mışlardır. En büyük ve en mühim iki yunan kulübünün tedenniye baş- ladığına en büyük alâmettir. Fütbolde terakki ve inkişafın ancak mütemadi bir çalışma ile kabil olduğu ve en büyük şöhretlerin çalışan ve didinen genç unsurlara daima yenilmeğe mahküm bulun- duğu bununla da sabittir. Bulgar milli takımı Italya B takımı ile karşılaşıyor Bulğar milli takımı, Italya B. milli takımile, bir maç yapmak için gelecek hafta Sofyadan Ital- yaye hareket ediyor. Bulgar milli takımı bu seyahatı esnasında, Atinadan geçerek 27 martta Yu- nan milli takımile bir revanş maçı yapacaktır. Yunan futbol federasyonu, bu hafta zarfında, toplanarak Bulgar- lara karşı çıkaracaği milli takımın kadrosunu tespit edecektir. Şim- diye kadar Yunan milli takımının gedikli oyuncuları ad edilen Panatinaıkos, Olimpiyakos takım- ları, anform bir halde olmadıkları cihetle, Bulgarlara karşı çıkacak «Yunan milli takımı, Enasis ve Aris oyuncularından teşkil edile- çektir, Bulgarların son zamanlarda mütemadi bir çalışma neticesinde futbolde gösterdikleri seri inkişaf nazarı itibare alınırsa, şimdiye kadar Yunanlılardan uğradıkları mağlubiyetlerin intikamını alma- ları ihtimali kuvvetlidir. Macar güreşçileri Macar güreşçilerin Istanbula getirilmesi iki aydır ehemmiyetle düşünülüyor. Yalnız ogüreş federasyonunu düşündüren mesele güreş müsa- meresinin tertibidir. Federasyonda böyle müsamereler tertibi için tahsisat o mevcut (olmadığından Türk güreşçilerile Macar şampi- yonlarının | çarpıştırılması imkânı bulunamıyor. Türkiye güreş (federasyonu Macar Türk güreş müsabakasının tertibi için bazı gruplarla temas etmektedir. Bu müsabakanın ya- pılmasını deruhte edecek olanlar geçen sene Yunan güreşçileriyle yapılan müsabakalarda zarar edil- diğini nazarı itibara alarak Ma- carları getirtmeğe cesaret ede- miyorlar. Bu vak'a da gösteriyor ki, ecnebi maçlarının dahilde kolay- lıkla yapıla bilmesi için her fede- derasyon (bilhassa rağbette olmı- yan sporlar için) birer organizatör bulmalıdır. Federasyonla daha ziyade fenni işlerle meşgul olacakf makamlar olduğundan organizasyon işlerinin teferrüatını, inceliklerini bilemez- ler. Dünyanın her tarafında ekseri federasyonların, hattâ bir çok kulüplerin daimi organizatörleri vardır. Meselâ Fransa ve Amerika gibi spor müsamerelerini çok yapan memleketlerde bile fede- rasyonlar ve kulüpler organizatör- lere muhtaçtır. Bugüne kadar ihmal ettiğimiz şu organizatör meselesini makul bir şekilde halledersek hariçten müteaddit takımlar getirtmek çok kolaylaşmış olur. Bu suretle kenarda kalmış spor şubelerimizin ( birdenbire parla- dığını göreceğimiz muhakkaktır. Seyahat etmekten ziyade seya- hat ettirtmek marifettir. Viyana mektupları Avusturya - Almanya ittihadı fikri canlanıyor Avusturya sanayi mamulâtı için bir türlü mahreç bulamıyor Viyana 4 ( Hususi ) w Avus- turya umumi harpten sonra çok küçüldü, Avusturyanın zararı yal- mz arazi gaip etmekten ibaret kalmadı. Avusturya aynı zamanda bir çok sanayi mabreçlerini de gaip etti. Bu gün avusturya malını sataçak * yer bulamayan büyük bir fabrika halindedir. Avustur- yalı İktisat doktorlari memleket- lerindeki iktisadi buhranın yegâ- ne sebebi olarak bunu buluyorlar. Hakikaten. bugün Avusturya pek müşkül bir vaziyettedir. Han- gi çareye baş vurulursa vurulsun bunun önüne geçmek mümkün olamıyor. Avusturyanın iktisadi- yatını düzeltebilmesi için evel emirde sanayiine mahreç bulması lâzımdır. Sanayi mamulatının da- bildeki istihlâki sanayii beslemeye kâfi değildir. Bundan başka Avusturyanın dört tarafı da sanayi cihetinden rakiblerle doludur. Avusturya bu- nun için sanayi mamulatını uzak memleketlere göndermeğe mec- burdur. Fakat memlekette bir liman olmadığı için bu da imkân haricinde kalıyor. Avusturyalılar bu liman ibtiyacını temin etmek maksadile Alman- larla yeni bir anlaşma yapmak için çalışıyorlar. Esasen Almanlarla Avusturyalılar arasında bir çok yakınlıklar vardır. Müşterek lisa:., müşterek din ve müşterek ırk, müşterek menfaatlar bu iki milleti birbirlerine daha ziyade yaklaştırıyor. Bunun için Avusturyalılar v8 Almanlar ara- sında birbirler (o birleşmek için büyük bir temayül vardır. Bu fikre Almanyada herkes taraftardır. Kezalik Avusturyada da bütün fırkalar Almanya ile birleşmenin lehindeder. Bu bir- leşme bir çok Avrupa devletlerinin hiç işine gelmemektedir. Bunların başında Fransa vardır. Fransızlar tasavvurun hakikat olmasından endişe etmektedirler. Çünkü Avusturya ile birleşirse Almanyanın nufuzu birden bire 8 milyon ziyadeleşmiş (olacaktır. Bundan sonra Almanyanın hududu Italya ile birleşecektir. Esasen Italyanın Alman siyasetine müte- mayil bulunması Fransayı pek haklı olarak kuşkulandırmaktadır. Bütün bunlardan başa Avusturya ve Almanya birleşirse Lehistan ve Çekoslovakya durup dururken Almanyanın kıskacı içine düşmüş olacaklardır. Fransızlar böyle bir birleşmeğe mani olmak için ellerinden geleni yapıyorlar. Avusturya'nın iktisadi vaziyetinin bozukluğundan dolayı Almanlarla birleşmek istediğini anlıyan fransızlar derhal kasala- rının kapısını açmışlardır. Fransizlar Avusturya Almanlarla birleşmeğe mecbur kalmasın diye Avustur- ya'ya mali yardımlarda bulunmağa başlamışlardır. Fakat Avusturya- lılar bu yardımları iktisadi buhran için sun'i birer çare addediyorlar ve Almanlarla hiç olmazsa bir gümrük ittihadı yapmak istiyorlar. Avusturyalılar buna bir kere daha teşebbüs etmişlerdi. Fakat ozaman fransızlaz derhal buna mani olmuşlardı. İşte o vakitten beri (OAvusturyanın (iktisadiyatı günden güne berbat bir şekle girmiştir. Fransa o zamandan beri hem bizzat Avusturysya yar- dım etmiş, hem de Cemiyeti Ak- vamın yardımını rica etmiştir. Fakat bütün bunlar Avusturyanın lehinde müspet hiç bir netice vermemiştir. Şimdi Avusturyada Almanlarla müşterek gümrük ittihadı fikri tekrar canlanmıştır. Geçenlerde Avusturya başvekili doktor Bure- seh Viyanadaki Alman, İngiliz, Italyan ve Fransız sefirlerini davet ederek şu beyanatta bulunmuştur: — Cenevrede söylediğimiz gibi Avusturya sanayii büyük bir mah- rece mübtaçlır. Halbuki bütün Hükümetler gümrük tarifelerini yükselttiler. Her kes bize mahreç olmaktan çekiniyor. Bu vaziyet karşısında Avusturya komşularile daha sıkı bir münasebete girmeğe hazırdır. Bu münasebeti tesis için şimdiye kadar teşebbüslerde de bulunmuştur. Lâkin bu teşebbüş- lerimiz bazı siyasi müşkilât yüzün- den hiç bir netice vermedi. Fakat bu tarzda teşebbüslerin müsbet neticeler vermesi Avusturya için bir hayat meselesi olmuştur. Avusturya baş vekili bu mesele etrafında daha bir çok izahat vermiştir. Doktor Bureseh'ın bu beyanatı Avrupada büyük akisler uyandırmıştır. Almanya Avusturya başvekilinin nufkuna derhal cevap vermiş ve Almanyanın her zaman Avasturyaya yardın etmeğe amade olduğunu bildirmiştir. Avusturya baş vekilinin beyanatından da an- laşılıyorki Avusturya ve Almanya gümrük ittihad fikri tekrar Avusturyada canlanmış ve kuvvet Viyanadan bir manzara : Belediye dairesi bulmuştur. Bunun için şimdi bü- tün Avrupanın gözleri Avustur- yaya çevrilmiştir.