24 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam 24 Mart 1923 Tedavi yurtları Ticaret odası umumi kâtibi ne diyor? Ticaret odasile doktorlar ara- sındaki ihtilâf devam etmektedir. Ticaret odası hususi tedavi yurt- larının, o ticarethane (o olduğunu iddia etmektedir. Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi bey bu müna- ebetle şu izahatı vermektedir: — Hususi tedavi yurtları ticaret stile açılmıştır. Odaya kaydol yan müesseselerden üç misli alınacaktır. Hususi tedavi- haneleri olan doktor ve diş dok- ları da tacirdir. Bu gibi meslek babı da odaya âza olacaktır.,, Kazanç vergisi 24 — Yeni kazanç jesi maliye encümenine tir. Bundan evvel pro- i tetkik eden iktisat encümeni nisbetlerini değiştirmemiş, den istisna edilenler bak- da lâyihada hiç bir tadilât yapmamıştır. © Serbes meslek erbabından alı- ik vergi hakkında lâyihada değişiklik yapılmamıştır. En- n sadece İstanbul, İzmir ve ada da kazanç vergisi hak- a birer itiraz komisyonu iline karar vermiştir. Mali raporun müzakeresi o Ankara 24 — Fırka grubu artesi günü toplanacak ve ali komisyonun raporunu müza- edecektir. Cumartesi günkü ictimama hem mali komis- n raporu, hemde hükü- n noktainazarı karşılaştırala- müzakere edilecektir. Bu ada verilecek kararlara göre tanzim olunacaktır. Birincilik müsabakaları kara 23 — Muhafız alayı i zabitleri arasında birincilik rı o başlamıştır. milli faa erkânı müsabakalarda naşlardır. memur mahkemeye verildi. Muğla 22( A.A. ) — Muğla, li, Çine mıntakalarında ka- ktan suçlu yedi kişi muh- cezalara mahküm olmuş, umat muhafaza memurlarından inhisar idaresinden bir memur s müddeiumumiliğine tevdi iştir. “Yeni vergi nizamnameleri © Ankara 23 — Maliye Vekâle- hazırlanmakta olan bina isi nizamnamesi ikmal edil- üzeredir. Arazi vergisi ni- mamesi Şurayı Devletçe tas- edilmiştir. Veraset vergisi mnamasi Şurayı Devlet heye- .umumiyesinde tetkik olunmak- lif - Mehmet Alinin gazetesi ğ kapatıldı Ankara, 23 150 liklerden lehmet Alinin Pariste arasıra ikarmakta olduğu OLarepüblik şene gazetesi Fransız hükümeti afından 6 ay müddetle tatil dilmiştir. : öldürenlerin muhakemesi miştir. | Muhakeme ncu günü başlıyacaktır. Metruk evde eski kitaplar bulundu Atina 23 (Hususi) — Cemiyeti Akvam maliye 'komisyonu, Pariste bulunan Yunan ihraç bankası müdürüne, (o Yunanistanın omali ve iktisadi vaziyeti hakkınada tanzim ettiği raporu tevdi etmiştir. Rapor nasihat âmiz bir mahiyeti haiz bulunmakta, tasarruf icrasını ve idarei maslahat edilmesini tavsiye etmektedir. Diğer taraftan Yunan ihraç bankası müdürü, bu raporla bera- ber, hükümete bir de telgraf arada Fahri Ef. ve refikasını Ankara, 23 — Ankara eşrafın- n Fabri efendiyi ve refikasını lürmekle maznun olanlar hak- daki tahkikat hitam bulmuş ve evrak ağırceza mahkemesine tevdi nisanın © amir, 23 — Emvali metruke tarafından müsadere edilen tegayyip bir müseviye ait evde li mikterda kitap bulun göndermiştir. Telgrafa göre maliye komisyonu, Yunanistana verilmesi musammem iki milyon isterlin avanstan bir kısmının derhal verilmesini (o Cemiyeti Akvama tavsiye etmekte imiş. Hükümet Paristen bu hususta izahat isti- yecektir. Cemiyeti Akvam yunan harici borçlarının nisan taksitlerini öde- mek için bu iki milyonluk avansa Londra 23 (Hususi) aktedilmek üzeredir. etmiştir. Japon sefiri verdiği İstikrazlar Fransa, parlamentonun muvafakati olmadan borç vermiyecek Paris, 24 (A.A) — Mebusan meclisinin hariciye (encümeni, ecnebi devletlere yapılan istikraz- ların ne gibi kayıt ve şartlarla yapıldığını tetkik memur olan tali (o komisyonunun mukarrera- tına ıttıla hasıl ettikten sonra bundan böyle evvelâ âyan ve mebusan meclislerinin hariciye encümenlerinin rey ve muvafakat- metlere kredi itasındaki mahzurları tadat ederek mezkür mukarreratı kabul eylemiş ve fimabat hükümetin parlamento müesseseleri tarafın- dan derpiş edilen kontrol şebe- kelerile daha sıkı bir tarza teşriki mesai etmesi temennisini izhar etmiştir. Manisada toprak bayramı Manisa, 22 (Hususi) — Manisada toprak bayramı merasimle tesit edilmiştir. Halk ve çifçiler Ak- mesçit mevkiinde toplanmış, ak- şama kadar davul zurna çaldırarak eğlenmiştir. Bayram münasebetile - belediye tarafından bir kır ziyafeti verilmiş, Ziraat vek$letine telgraf çekil- ariyftir. — Şanghayda mütareke Müzakere çok müsait bir safhadadır. Mançuriye gelince burada vaziyet çok karışıktır, yer yer kıyamlar oluyor. Japonlar bir çok /yerlere tayyareler göndermişlerdir. kıyam edenlerin üzerine bombalar atıyor Mançuride beyaz Ruslar da mütemadiyen tahri- kâtta bulunuyorlar. Rus hükümeti beyaz Ruslara müzaherette bulunduğundan şikâyet cevapta müzahereti tekzip etmiş, Japonyanın, bunların Rusya aleyhinde bir lerini istihsal etmeksizin ecnebi bükü Bu Sabahki TFelgraflar mahsuben Yunanistana 375,900 isterlin verecek oluzsa Venizelos iktidarda kalacak, aksi takdirde istifa edecektir. Her halde yarın akşama kadar kat'i bir cevap alınacaktır. M. Venizelos, komisyonun raporunu, evvelki tahmiaden daha müsait bulmaktadır!. Aina 23 (A.A.) — M. Venize- losbütün fırkalar reislerinin yarın içtimaa davet edilmesini reisicum- hura teklif edecel:tir. M. Venizelos fırka reislerine mali komitenin raporunu okuya- caktır. Fırka o reisleri, vaziyet hakkında müzakerede bulunacak- lardır. Cemiyeti akvam komisyonunun raporu Atina 23 (Hususi) — Cemiyeti akvam maliye komisyonunun ver- diği raporun hülâsası şudur: 1 - Yunanistan yeni vergiler tarh, muahedelerden menafiini tanıyacaktır. Japon sefiri, Bunlar Japonyanın ahkâmına himaye ederse Idarei maslahat tavsiyesi Cemiyeti Akvam mali komisyonunun Yunanistan hakkında raporu tasarruf icra etmek ve dahili borç- larını düyunu muntazamaya tahvil suretile bütçesini tevzin etmeli- dir. 2 - Komisyon Yunan borçları taksitlerinin bir sene müddetle harice çıkınamasını kabul eder. Fakat bu taksitler, beynelmilel mali Okontrol heyeti onamına ihraç bankasına yatırılacak ve ancak onun muvafakatile nafıa işlerine | sarfedilecektir. 3 - Ko- misyon bazı kuyut ve şurut altında, Yunanistan mali muavetete mübtaç memleketler listesine koymağı ka- bul eder. Bu sayede Yunanistan 2 milyon isterlin bir avans alabi- lecektir. Fakat bu proje temmuz- da toplanacak olan tamirat kon- feransının tasvibine mütevakkıftir. 4 — Komisyon, Yunanistanın Cemiyeti Akvamın bir maliye mürakıbi tarafından umuru maliye- sinin kontrol ve mürakaba edil- mesine muvafakt edeceğini ümit eder. Rus - Japon münasebatı Japon sefiri rus hükümetine dostluk hakkında teminat verdi teşebbüslerine müsaade etmiyeceğini söylemiştir. Yeni Mançuri hükümetine gelince, bu hükümet mütevellit taahbütleri tanır, Japon Japonya bu hükümeti Japonyanın Çin şark demir yolları üzerinde asker nakletmesi Portsmut muahedesi muhalif olmadığını, hududunda Japonların asker tabşit ettiklerinin de Kore - Sovyet doğru olmadığını söylemiştir. Ingiltere - İrlanda Iki hükümet münasebatı gerginleşiyor Londra, 23 (Hususi) — Domin- yonlar nazırı M. Thomas bugün Avam kamarasında İngiliz - Irlanda ibtilâfı hakkında izahat vermiştir. Nazır, Yeni Irlanda kabinesinin krala sedakat yemini etmemesi 1921 de lagiltere ile Irlanda ara- sında aktedilmiş olan muaah<- deye muhalif bulunduğunu, mua- bedenin bir tarafın teşebbüsüyle bozulamıyacağını söylemiştir. Graf 7 Zeplin Balon Amerikaya vasıl oldu Pernambuco 23 — Graf Zeplin balonu bu akşam saat sekiz bu- çukta buraya vasıl olmuştur. Bu suretle seyahatini 68 saatte ikmal etmiştir ki diğer seferlerine naza- ran bir rekor teşkil ediyor. Esaret ve seferberlik zamları Ankara, 23 — Esaret ve sefer- berlik zamlarının tekaüt muamce- lesinde bilfiil hizmetten sayılması hakkında bazı alâkadarlar meclise müracaatta bulunmuşlardır. Orta tedrisat müdürü geliyor Izmir 23 — Orta tedrisat mü- dürü Fuat bey yarın İstanbula hareket edecektir. Japon sefiri, Japonyanın bir his beslemediğini temin etmiştir. Rusya aleyhinde hiç Tuna devletleri Macar hariciye nazırı ne diyor? Peşte 23 ( A.A. ) — Hariciye nazırı M. Valko pariâmento ko- misyonunda Roma, Cenevre ve Parise yaptığı seyahat hakkında izahatta bulunmuştur. Bu seya- hati, Tardicu plânı icap ettirmiştir. M. Valko ezcümle demiştir ki: “Bir Tuna iktisadi federasyo- nunun vücuda getirilmesi ile Ma- caristanı alâkadar eden siyasi meselelerden hiç birisi tamamen halledilmiş olmaz. Buna reğmen böyle bir federasyon her halde mühim menfaatler temin edecek- tir. Macaristan bu menfaatlerden vazgeçemez. Tardicu plânı ayni zamanda mali meselelerin de hallini kolaylaştıra- bilecektir. Herşeyden evel muh- telif dövizlere mevzu olan takyi- datı kaldırmak lâzımdır. Bu ted- bir yalnız Tuna memleketlerine değil belki bütün Avrupada tat- bik olunmalıdır. “Tardicu plânı hakkında bir an evvel müzakerelere girişmek Macaristanın menfaati icabından- dır. Macaristan hükümeti Tardi- eu plânını bidayetten beri tevec- cühle telâkki eylemiştir. Çünkü, bunun kabul ve tatbiki halinde mali, iktisadi ve umumi vaziyet- lerinde bir salah eseri hasıl ola- cağı ve belki de devamlı bir hal sureti bulunabileceği o ümidinde- idir. gi yangın Üçü de büyümeden söndürüldü Dün gece şehrimizde üç evden yangın çıkmış, hepsi de tevessü etmeden bastırılmıştır. 1 — Fenerde rüsumat memuru Cemal beyin evinde baca tutuş- muş, derhal itfaiye yetişerek sön- dürmüştür. 2 — Fatihte muallim Nihat beyin evinin üst katından yangın çıkmışsa da söndürülmüştür. 3 — Divanyolunda Kenan efen- dinin evinden yangın çıkmış sön- dürülmüştür. Iki sarhoşun yaptıkları Şehremininde Mahmut ve Yahya isimlerinde iki kişi körkütük sar- boş bir halde sokakta bağırıp çağırırlarken polis yakalamıştır. Sarhoşlar karakola gitmek iste- mişler ve yolda kendilerini salı- vermesi için memura rüşvet tek- lif etmişlerdir. Her ikisi hakkında zabıt zim olunmuştur. Dolapderede bir evde esrar ve kokain bulundu Dolapderde Rifat isminde biri- nin evinde esrar, kokain ve eroin sattığı ihbar olunmuş ve Taksim polis merkezi takkikata başla- tan- mıştır. Polis merkezi Rifatı yakalamış ve Zibadaki evinde araştırma yapmıştır. Bu araştırmada evde bir çok kokain ve esrar bulmuş- tur. Rifat evrakile beraber adli- yeye teslim edilmiştir. Rifatın, bu esrar ve kokainleri nereden tedarik ettiği vekimlere sattığı tahkik edilmektedir. ' Hapisten çıkar çıkmaz tekrar yakalandı Bundan üç sene kadar evvel paket postahanesinden külliyetli bir para paketi çalınmış, bir müd- det sonra parayı çalanlar yaka- lanmışlar ve paranın bir kısmı da meydana çıkmıştır. Failler muhakeme neticesinde muhtelif müddetlerle hapse mab- küm edilmişler, geçenlerde bun- lardan Baki ismindeki ma'küm, müddetini ikmal ederek hapisha- neden çıkmıştı. Zabıta Kakiyi bu defa da başka cürümlerden dolayı yakalamıştır. Kavga ve cerh Pangaltıda Mustafa ve Kara Mehmet isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Kara Mehmet bıçakla Mustafayı yaralamıştır. Bir kaçakçılık davası Ege vapurunda kardeşi ateşci Idrisi ziyaret eden ve kaçak ipekli kumaş çıkaran Mustafa ile Ahme- din mahakeleri dün ihtisas mah- kesinde yapılmıştı. Neticede Mus- tafa tevkif edilmiş vapur ile seferde bulunan İdris ile Ahmedin celp- leri için mahkeme talik edildi. Sarkıntılık eden hiri yakalandı Kasımpaşa polis merkezi Veysi isminde birini yakalamıştır. Veysi geçen akşam Papas köprüsünde sokakta gitmekte olan Meliha hanım isminde bir kadının arka- sına takılarak sarkıntılık etmeğe başlamıştır. Kadıncağız yüz ver- meyince Veysi hiddetlenmiş ve daha iler götürerek tecavüze baş- lamıştır. Bu vaziyet karşısında Meliha hanım polise müracaat etmiş ve mütecaviz yakalattırmıştır. Merhum Server Cemal böy ailesinin teşekkürü Marsilyada vazife başında irti- hal eden merhum Server Cemal beyin refikası, kerimeleri ve bira- deri matbaamıza müracaatla ke- derlerine iştirak suretile her taraf- tan gösterilen nezaket eserine ve cen?ze merasiminde bulunanlara teşc . kürlerinin iblâğı için gazeler mizin 4 “wszufima rica etmişlerdir.