11 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Kömür fiatleri.. (Baş tarafı birinci sahifede ) Nakliye müesseselerinin masra- Tanı indirmek için, kömür fiatle- rini ucuzlatmaktan başka çare yoktur. Ticâret odası ve diğer resmi dairelerin elindeki vesaika | göre, kömür daha ucuza satılabilir, | kömür meselesi, yalnız Istanbul ve İzmir gibi şehirleri alâkadar etmez. Fabrikalarımızın ekserisi kömür kuvvetile işlemektedir. Bilhassa | çimento ( fabrikaları diğerlerine mazaren fazla kömür kullanmak- tadır. Kömür ucuzlıyacak olursa, nak- liye ücretleri düşeceği gibi, sanayi mamulâtının da fiati inecektir. Ticaret odası, bu mesele hak- kında Ereyli kömür şirketi, Zon- guldak maden izahat istemiştir. Kömür fiatlerinin daha ucuza satılacağını anlıyan sanayi erbabı bu mesele ile daha ciddi bir su- rette alâkadar olmaktadır. Pabalı kömür alan fabrikatör- ler, kömürün ucuzlaması için, birliğe müracaat etmişlerdir. Sanayi birliği, bu mesele hak- kında alâkadar makamat nez- dinde teşebbüzata girişecektir. Bir aylık ih ihracat Mart ayına ai ayına ait bir cetvel yapıldı Ihracat ofisi mart ayında lıca ihracat bak irlemize Ear vaziyetlerini tesbit etmiştir. Ofisin istatistiğine (nazaran geçen ay başlıca ihraç eşyamızdan şu miktar ve kiymette ihracat yapılmıştır: Madde Miktar o Kıymet kilo Rİ. Koyun, keçi (oo 8,855 80,971 Yumurta (o 1,534,137 Oo 593,995 Ham deri 28,267 14,390 Av derisi 38,254 - 260,215 Yün 114,316 54,594 Tiftik 59,699 21,405 Hal 26,602 o 90,382 Arpa 7,312,902 322,824 Üzüm 1,529,218 o 544,797 Incir 175,735 “19,215 Fındık kabuklu 40,980 9,569 n o kabuksuz 502,755 (249,302 Pamuk tohumu 1,108,118 O 40,869 Zeytinyağı 424,610 146,198 Tülün 1,224,255 1,492,838 Palamut 3,013,148 o 148,838 hulâsası 266,008 o 44,632 Afyon 16,076 (o 87,007 Kereste 1,400 125 Pamuk 1,391,298 o 457,407 Maden kömü- rü (Ton) 34,409 354,151 Anadolunun her tarafında havalar soğudu Ankara, 10 — Birçok günden beri değişmeğe ve serinleşmeğe başlayan havalar bu sabah tama- mile kışı andırır bir soğuğa inkı- lâp etti, kar ve alçak yerlere karla karışık yağmur yağdı. Ankara 10 (A.A) — Türkiyenin hemen her tarafında hava bulutlu başlamış ve sonra Erciyeş mıntakasiyle orta Ana- dolunun Ankara mıntakasında karla karışık yağmura çevirmiştir. Biraz sonra yalnız lerden itibaren aşağılara doğru ortalığı beyazlandırmıştır. Umumi hava vaziyeti orta Ana- dolunun Sıvas, Merzifon, Kırşehi havalisine de az miktarda kar düştüğünü göstermektedir. Cenubi Anadoludan gayri sabah suhunet mühim derecede düşmüştür. 16 dereceyi kaydeden hiç bir yer yoktur. Trakya, Istanbul Eğe mıntaka- sında suhunetin sıfırdan yukarı dereceye kadar düştüğü yerler vardır. Orta Anadoluda en düşük derece ikidir. Karadeniz sahi- linde deniz oldukça kaba dalgalı bir vaziyettedir. müdürlüğünden | Öğleye doğru yükseklere | Bu sabah | kar şkelinde | devam eden yağış yüksek tepe- | | bahçıvanlık hakkında bir yerlerde bu | A ge İstanbul otobüsleri Ankaraya giden murahhas alâkadar dairelerle temaslara başladı Ankara, 11 (Telefo) — Istanbul belediyesine verilen otobüs imti- yazının ne suretle kullanılacağı etrafında Omalümat almak ve Istanbul otöbüscülerinin mağdur olmamaları için tedbirler | ittiha- zımı temenni etmek maksadile otobüsçüler namına gelen bir murahhas alâkadar makamatla temaslarda bulunmuştur. Istanbul belediyesine | verilen © imtiyazda yedek parçaların gümrük resmin- den istisnası gibi (muafiyetler tanınmamışlır. Halbuki Ank EN belediyesine verilen imtiyazda bu gibi muafi- yetler de bahşedilmiştir . Meclis ve fırkaca bazı muafiyetlerin ilğasını arzu edildiği şu sırada Ankara © belediyesine verilen imtiyazın bu cepheden tadili muhakkak addediliyor. Istanbul belediyesi şimdilik ancak otobüs imtiyazına istinaden otobüslerin seyrüsefer menatıkını tanzim ede- cek, derhal işletmeye vaziyet etmiyecektir. Piyasada işliyen otobüsler eskir yinceye kadar yeniden otobüs müsaadesi vermiyecek, ileride bir anonim şirketi (o teşkil suretile büyük hissesi kendisinde olmak üzere otobüs imtiyazından istifade edecektir. Diğer taraftan öğrendiğime göre fırka maliye tetkik komisyonu raporunda nakliyat vergisinin teş- mili bahsında bilhassa demir yolla- rına müvazi bulunan şoselerde işliyen vesaitin mütezayit bir resme | tabi tutulmasını tetkike şayan bir mesele olarak kaydeylemiştir. Hayatıucuzlatmak Belediyelerin tedbir almasi istenecek Ankara, 11 ( Telefon ) Ankara gibi gayri tabii pahalı- luk arzeden şehirlerde O hayatı ucuzlatmak için bazı tedbirler alınması, belediyenin sıkı müra- kabe ve alakasının temini mevzuu- bahistir. kn Icra ve iflâs kanunu Ankara 10 — Adliye encumeni icra ve iflâs kanunu üzerinde tetkikatını imkal etmiştir. Lâyiha tabedilerek mebuslara tevdi edi- lecek ve bayram ertesi heyeti umumiyede müzakeresine geçile- cektir. Bir mahküm tren altında öldü Ankara, 10 — Istanbul treni bugün iki buçuk saat teahhürle ve saat on üçe doğru şehrimize gelmiştir. Buna sebep , Derince - İzmit arasında iandarmanın mu- hafazası altında hattın yanından götürülmekte olan bir mahkümun kendisini marşandiz treninin altına atmış olmasıdır. Mahküm çiğnen- miş ve derhal ştür. Çocuk bayramında şefkat pulu.. Ankara, 10 — Bütçe encümeni çoçuk haftasında mektup ve tel- graflara ilsak edilecek şefkat pullarına dair bulunun kanun lâyihasını Omüzakere ve intaç etmiştir. Heyeti umumiyeye tevdi- edilen bu lâyihaya göre 22 nisan- dan itibaren her sene ve bir hafta müddetle âdi mektup- lara birer, taahhütlerle ikişer, telgraflara O üçer kartlara da © yirmişer pul yapıştırılacaktır. heyeti oumumiyede paralık Lâyiharın müstacelen . müzakeresi ile kanunun önümüz- deki çocuk bayramında tatbikine imkân hâsıl olması ihtimalı vardır. Meyvacılık ve bağcılık Ankara, 10 (A. A.) — Yüksek ziraat mektebinde meyvacılık ve kurs açılacağı haber alınmıştır. Izmirde müallimier kampı limler kampı açılacaktır. Hindistanda yeni hadiseler Allahabat, 10 (A.A. ) — Polis, bugün asilerin üzerine ateş açmağa | mecbur kalmıştır. Bir polis, ağır surette yaralanmıştır. 48 kişi tevkif edilmiştir. kuruşluk ve | Pire intihabı Bu defa Venizelist namzet kazanıyor Atina, 10 (Hususi) — Pirede belediye reisi intihabatı, sükün dairesinde icra edilmişti. Venizelist fırkanın (o namzedi Miaulisin kraliyet fırkası namzedi Stratigise galip geleceği muhakkak görülmektedir . Şimdiye kadar yapılan reylerin tasnifi neticesinde Venizelist namzet, rakibinden be ş bin rey fazla kazanmıştı. Lindberg, fidyei necatı verdi Nev York 10 (A.A.) — Lind- berg, oğlunu kaçıranların istemiş oldukları fidyei necatı vermiştir. Ancak çocuk, henüz ebeveynine iade edilmemiştir. Çinde vaziyet Japon aleyhtarı bir ceneral öldürüldü Tokyo 1 (A A. ) — Harbin- den verilen malümata göre Kirin kuvvetlerine muarız olan kıtaatın kumandanlığına getirilen ve yeni Mançuri devletini devirmeğe me- mur olan ceneral Tingehao, mua- vinleri tarafından İlanda katle- dilmiştir. Maktulün oJapon aleyhtarlığı hareketini şiddetle takip etmemek suretile taraftarlarının hoşnutsuz- luğunu celbetmiş olduğu söyleni- yor. Viyanada tevkifat Viyana, 11 (A.A.) — Müfrit grevci amelenin çıkardığı arbe- deler neticesinde seyyar muhafız kıfaatından bir çokları yaralanmış ve bu arada 20 kişi tevkif edil- miştir. Polis dün sabah mesai borsa- sında taharriyat yapmağa ve diğer 20 kişinin daha tevkifine mecbur olmuştur. , Italyan ı komünistlerinin mahkümiyeti Roma, 11 (A.A.) — Hususi mah- keme dün Milan komünistlerinden dokuzunu iki seneden beş seneye kadar tahalüf eden hapis cezala- İ rına mahküm etmiş ve dördüne Izmir 10 — Bu sene 6 hafta | istirahat edilmek üzere Yaman- | lardağı santoriyomunda bir mual- | beraet kararı vermiştir. Ilk Sovyet kabili sevk balonu | Leningrat 10 (A. A.) — Ilk Sovyet! kabili sevk balonunun uçuş tecrü-| besi dün yapıldı. Balon 2200 metre mikâbı hacminde ve 150 beygir kuvvetinde motörlerle mü- cehhezdir. Tecrübe çok iyi netice vermiştir. İkinci balonun da mon- tajına başlanmıştır. Bir dolandırıcı Yunan âyan reisinin yeğeni imiş ? Paris 10 (A.A.) bir dolandırıcı olmak töhmetile tevkif edilmiş olan Joseph Paras- | kevopulos bu tevkifi pretesto et- miştir. Paraskeyvopulos. ordusunda Ceneval Paraskevopu- losun yeğeni ve M. Mussolini ile M. Tardicu'nün dostu olduğunu iddia etmektedir. Polis, kendisini nezaret altında bulundurmaktadır. Çünkü muhte- lif memleketlerin adliyeleri muma- | ileyhi istemektedir. | Ceneral Paraskovopulos istik- lâl harbi esnasında bir müddet yunan ordusu başkumandanı idi. Şimdi yunan âyan reisidir. | Paraları aldılar Fakat çocuğu elân göndermediler Nev - York AAA) <a. | berg'in 50 bin dolardan ibaret | fidyeinecatı tesviye eylemiş olması- na ve kaçakçılara infaz için büyük bir mühlet vermiş bulunmasına rağmen te- diye gününden beri çocuğu kaçıranlar tarafından hiçbir haber gelmemiş olmak itibarile federal hükümet fidyei necat olarak tesviye edilen evrakı nakdiyenin hangi ellere sunda tahatri harekâtına tekrar başlamıştır. Amerika, tasarruf yapıyor Washington 10 (A. A.) — Reisicumhur M. Hoover ile mü- messiller meclisi iktisat encümeni âzası arasında (ovakubulan bir mülâkat esnasında mesarifi 160 ve 210 milyon dolar arasında tenkisine müsaade babşolacak milli tasarruf progrâmı hakkında esas itibarile bir itilâf hasıl olmuştur. Yeni yeni tasarruflar yapılması maksadile başka konferanslar da aktedilecektir. Adanada sebze fiatleri Adana, 10 (A.A.) — Son yağ- murlardan sebze fiatleri çok ucuz- lamıştır. Dolar ve Fransa Paris, 10 — Fransanın dolara karşı bir taarruz açtığı ve dolar fiatini düşürtmek için çalıştığı yo- | lundaki rivayetler burada teessürle karşılanmıştır. Amerikada bu ri- vayetlerin doğru olmadığının tak- dir edileceği ümit olunuyor. — Beynelmilel | Yunan | vaitlerini | geçmiş bulunduğu busu- | 11 Nisan 1923 Ihtikâra karşı Azami fiat listeleri tertip edilecek Ticaret müdüriyeti, vekâletten gelen bir emir üzerine havayici zaruriye ve ithalât eşyası hakkın- da tetkikat yamaktadır. Müdüri- yet bu tetkikata toptan ve perakende satış fiatleri itibarile fazla ehemmiyet vermektedir. Ticaret müdüriyeti büyük tüc- carlardan seyyar satıcılara kadar bütün esnafın satışlarını, fiatlerini kontrol (O etmek için (tertibat almaktadır. Bunu temin için belediye iktisat müdürlüğünün yardımını isteye- cektir. Ibtikâr yapılmaması için bir nevi narh sistemi konulacaktır. Ticaret müdüriyeti gümrükten çıkan bir malin fiatine muhtelif vergileri koymakta, nakliye ücre- tini ilâve etmektedir. Bu mallar bakkala gelinceye kadar kaç elden geçmesi lâzım ise maliyet fiatine o kadar zam yapılmaktadır. Bu surâtle bir malın bakkallara kaç paraya satılabileceği anlaşıl- maktadır. Bakkallarda satılacak bütün eşyanın bir listesi yapılacak, âzami satış fiati bu listede gösterilecek- tir. Ibtikâr yaptığı anlaşılanlar hemen mahkemeye verilecektir. — Baca temizleyiciler Zabıta bir dolandırıcı şebekesi yakalandı Bazı kimseler ötedenberi muhte- lif semtlerde bir çok evlere gide- rek baca temizleyip zorla para almak suretile dolandırıcılık yap- maktadırlar. Vakit vakit türeyen bu adam- lar hakkında zabıta tahkikat | yapmaktadır. Beşiktaş polis merkezi bu şe- kilde ( dolandırıcılık yapan bir şebeke meydana çıkarmıştır. Ya- pılan ilk tahkikatta bu şebeke efradından Ihsan ve Rıza isimle- rinde iki kişi yakalanmıştır. Bunlar | bir çok evlerde zorla baca temiz- liyerek yarımşar lira almışlardır. Bunların daha başka arkadaşları | da olduğu anlaşılmaktadır. Dolandırıcılar evlerden aldıkları paralara mukabil bir takım sahte makbuzlar da vermiştir. Polis merkezi her ikisi hakkında tahkikatını ikmal ederek adliyeye vermiştir, Birinci istintak dairesi tahkikata vaziyet etmiştir. Kalp dinarlar Bir musevinin üzerinde sahte para bulunmuş Taksim polis merkezi Rafael isminde bir museviyi tevkif etmiş- tir. Rafael bir cürümden dolayı tevkif edilmiş, üzeri arandığı zaman çebinde sahte Sırp para- ları bulunmuştur. Bunun üzerine zabıta (ehemmiyetle (tahkikata başlamıştır. Bu adamın da geçenlerde piya- | saya sahte Sırp parası sürmekle maznunen yakalanan eşhasla alâ- kadar olduğu zannedilmektedir. Zabıta tahkikatı tamik etmekte- dir. Rafael bu paraların sahte olduğunu bilmediğini, bunları bir arkadaşından aldığını söylemek- tedir. Yarın; Halit Ziya beyle bir saat.. — Bugün mündericatımızın çol- luğu dolayısile yeni anketimiz girememiştir, özür dileriz.