11 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

pp gm 1k Nisan. 1932 Balkanlarda feyezan Karların erimesin- | den:nehirler taştı “Romanya ile ile Yügoslavyada büyük Hasarat vardır Balkanlarda havaların birden bire ısinarak karların erimesinden. dolayı Yügoslavya ile Romanyada bir çok. yerler de nehirler feyezan etmiştir. Kupa ve Koruna nehir- leri taşarak OKarlonatz o şehri ile civarındaki köyleri. istilâ et- miştir. Seller bir çok evleri ve köprü- leri sürükleyip götürmüştür. Köy- lüler sallara ve kayıklara iltica ederek canlarını kurtarmışlardır. Nehirler (hâlâ (o yükselmektedir. Sava nehri mutat seviyesinden 25 kadem fazla yükselmiştir. Sava nehri bir çok noktadan feyezan etmiştir. İRomanyadaki Marmaros ve Szamos nehirleri dahi feyezan ederek bir çok köyleri ve köprüleri tahrip. etmiştir. Sekiz demiryolünda: münakalât munkati olmuştur. Pirinç zeriyatı Mersin: vilâyetinde- prinç zeriyatına: başlanmıştır Bu sene Mersin vilâyetinde pirinç ozeriyatına (başlanmıştır. Esasen oMöraşlı müteşebbis bir kaç zat Kozan ve Kadirli taraf- larında pirinç. zeriyatı tecrübe- lerinde bulunuyorlardı. Busene, bu tecrübe daba:ziyade tevsi edilmiş ve Tece çayından Gilindiris çayına kakar olan sahada 3,000 dönümlük bir araziye pirinç zeriyatı yapılmıştır. Harap bağlar Imar edenlere: ne şekilde verilecek? Metrük mallardan harap bağ alarak yetiştiren bazı vatandaş- larımızın yetiştirdikleri bağların nısfına ait tapuları teslim» edil- miştir. Fakat bazı yerlerde ise bu baklar verilmemiştir. Son günlerde: hükümetimiz” bu hususta vaki şikâyetleri: nazarı itibara (alarak heyeti vekile kararila bu gibilere. yetiştir- dikleri bağların yarısının. ken- dilerine: behemehal verilmesini , diğer. yarısının.da. muayyen bir kıymetle bedelleri defaten“tediye edilmek: şartile- yetiştirene' verile- bileceğini karar altına almıştır. Ancak bukarar bazı. kazalarda yanliş: anlaşılarak alâkadarlara; hisseleri temlik edilmemiştir. Bu defa- Mâliye vekâleti: weyeti veki- lenin bu kararını tavzihan alâka- darlara bildirmiştir. Kooperatif faaliyeti Trabzon 10 (Hüsusi) — Trabzon köylerinde günden güne koope- ratifleşme- gayreti oartmaktadır. Yeniden bir iki kooperatif teşkil edilmiş evrakı tasdike- gönderil- miştir. Müşekkil: kooperatifler de senelik- heyeti: umumiye - içtima- larına başlamıştır: Adanada kahvebuhtanı Adada 9 — Şehrimizde piya- sada kahve kalmamıştır. Küçük esnafta.dün kahve: bulun» mamıştır, Mersinden alinan haher- lere göre kahve Mersinde de bulunmamaktadır. GÜNÜN HABERLERİ Fransız eşyası Ayrı'bir tahdide-tabi tutulmamıştır Marsilya gazetelerinden. biri, Türkiyenin Fransız'ithalatteşyasına karşı azemi tahdidat'vazedildiğin- den şikâyet etmekterdir.. Bü-neş- riyat alâkadar mahafilde hayretle karşılânmıştır. Hükümetimiz, milli iktisadiyatı koruma maksadile köntenjan-usu- lünü tatbik etmektedir. Bu arada Fransız emtaasının ayrıca, bir tahdide tabi tutuldüğu vaki de- ğildir. Fakat Fransız“ hükümetinin: kontenjan“usulünü tatbik-ederken Türkiye ithalât'eşyasının ithalâtını tahdit ettiğini misallerle isbat etmek güç değildir. Fransa;: kontenjan usullerinde en evvekTüfkiyeden'gelen yumur- taların ve" kerestelerin miktarını diğer imemleketlere nisbetle “daha ziyade tahidit etmiştir. Bu vazi- yet karşısında, fransız. gazetele- rinin : hükümetimizin kontenjan listelerinden şikâyet'etmeğe mahal kalmadığı kendiliğinden'meydana; çıkıyor. Trabzon belediyesi Varidat bütçesini tetkik ile iştigal ediyor Trabzon, 10 (Hususi) — Bele- diye daimi encümeni 932 bütçe- sinin varidat kısmını tetkika de- vam etmektedir. Varidat kısmı hitam bulduktan sonra masraf kısmının tetkikine başlanacaktır: Belediye bütçesi yeni muhasebe: talimatnamesine tevfikan geçmiş: üç senelik tahsilât vasatilerine göre tanzim edilmekte bulunduğundan: bu seneki bütçe daha esaslı erkamı ihtiva etmektedir. Yapılan hesaplara nazaran 932 belediye bütçesi (147 bin lira olan 931 senesi bütçesinden 27 bin lira noksanile 120 bin lira olacağı tahmin edilmektedir. Diğer taraftan belediye memur ve müstahtemleri (o maaşat ve ücuratının bütçenin.yüzde-otuzunu tecavüz edemiyeceği kanun ikti- zasındandır. Halbuki, belediye memur ve: müstahtemleri" senelik tahsisatları ! ise-42 - 43 bin lira tutmaktadır. Belediye bütçesi 120 bin lira olarak tesbit edildiği taktirde: maaş ve ücürata ancak 36 bin lira verilmesi lâzım gelecektir. Şu halde maaş ve ücurattan altı veya yedi bin lira tasarruf etmek mecburiyeti hasıl olacaktır. Ödemiş cinayeti Katillerden biri daha yaklandı Ödemişte Seyrek köylü Meh- met ağâyı ve zevcesini, feci bir surette. öldürerek. ortadan -kaybo- lan ve yakalanan dört kişisile alâkası. olduğu anlaşılan: Antalyalı Ali, Burdur vilâyetinde yakayı ele vermiştir; Maktul. Mehmet ağanın evinden alınmış. olan. ziynet altın- larından mühim. bir kısmı Alinin üzerinde- zuhur etmiştir. Firari katil Ödemişe.. getirilerek. tahki- kata: başlanacaktir. Ali; Seyrek köylü'Mebmet ağa ile zevcesini: ve» beslemesini feci surette öldürenlerden: biri olduğunu itiraf ettiği” gibi üzerinde bulunan para ve altınların da maktule ait olduğunu *söylemiştir. Katil Ali Ödemiş cinayetile alâkadar olan Tireli Hakkı ile üç arkadaşının yakalandıklarını görün- ce yakalanmaktan: korkarak kaç- tığını, ifade etmiştir. Akşam Veremle mücadele Cemiyet sessiz sedasız çalışıyor Verem, firengi vetrahoma karşı müşterek mücadele Altıncı “fâaliyet” senesine giren bu cemiyet sessiz ve mütevazi bir surette: çalışmakta ve mesaisini muvaffakiyetle- ilerlemektedir. Cemiyet bu:müddet zarfında, istihtaf” ettiği” gayelerden üçünü tehakkuk' ettirmiştir? 1 — Heyeti vekile-kararile me- nafii umumiyeye hadim: cemiyetler meyanına girmiştir, 2 — Verem frengi ısıtma've trahom: gibi bütün memlekete şamil bir müğadele ile önüna geçilmesi hakkındaki teklifi, sıh- hat vekâletince “kabul edilmiştir: 3 — Türkiyede ilk dafa olarak | bir: balk sanatoryomu. tesisine karar ve küşadı kuvvei. karibeye: gelmişti. Lâğvedilen ticaret odaları Çine: ve Bozdoğan ticaret oda- ları Iktisat ovekâleti karariyle lâğvedilmiştir. Çine- Aydına, Boz- doğan» Nazilliye- raptedilmiştir. Orman mahsulleri Mesele halkin lehine halledildi Orman” talimatnamesinin tadili dolayisile vukua gelen bazı yan- lışlıkların-vebu meyanda palamut meselesinin: münasip birşekilde halledilmiş” olduğu malümdur. En“ son” alınan: malümata. göre Ziraat vekili Mühlis-beyin orman mahsullerinden: mazı, kitre, odun, kömür ve-saire- gibi: orman: mab- sul ve mahsulâtı işlerile. yakında alâkadar olarak bu işleri halkın ibtiyacına- uygun bir şekilde in arm re muvaffak: olmuştur. — Afyonitil Mfyon itilafı Sırplarla akte aktedilen itilafın esasları Aldliğğımz malümata göre Sirp- larla- birlikte- bir elden: Avrupa ve. Amerikaya. afyon“ satışında hasıl olan itilâfın: şekli şudur: Satış» miktarının dörtte. üçü Türkiyeden:, biri de Sırplardan yapılacaktır. Yani Türkiye- mah- sulü üç bin-kilo- satılırsa: Sırbıs- tan. mahsulü de bin. kilo satıla- caktır. Satış merkezi Istanbul olacak: Sırpların bir: ve bizimde iki murahhasımız bulunacaktır. Satışın. istihsal o kooperatifleri tarafindan idare edilmesi tasavvur edilmekte: ise de böyle bir teşek- külüt henüz mevcut olmaması ha- sebiyle istikbale âit olan bu mesele bugünün“ işi “değildir. Fakir çocuklara yardım ediliyor Trabzon 10: (Hususi) — Tiab- zonda ilk. mekteplerde okuyan fakir çocuklara: yardim: cemiyeti üç seneden beri: yavruların: öğle yemeklerini vermekte karınlarını doyurmaktadır.. Bü'doyurma her sene artmaktadır. Bü sene-cemiyet 350 çocuğun karnını döyurmak- tadır; Cemiyet heyeti idaresinden ve çocuk babasınamile-yadolunan tüccardan. Sübaşı; zade" Ilisan ve ziraat bankası muhasebecisi. Ali Haydar beylerin himmetleri ve gayretleri bilhassa: bu. hususta zikre» ve kayde şayandır. Kaymakamlar arasında Gördes : kaymakamı Ruhi bey Karaköse. kaymakamlığına; Urla kaymakamı. Baha: bey: Tire kay- makamlığina, Menemen kayma- kamı Hasip bey Urla kaymakam- lığına tayin edilmişlerdir. AKŞAM"ın tefrikasr: No: 80 (Izzeddin ) vapuru yola çıktı. Evellâ Rodosa uğradı, sonra Portsait; Kanal, Süveyiş ve Cidde. Sıcak: berbat idi. Mithat paşaya ancakibir saat kadar kamarasından çıkıp: Havaalmak hakkı verilmişti. O'da süügülüler arasında, Kamara- sı da“ geminimen sıcak yerindeidi. Bü kamaranın ; değiştirilmesini rica ettikçe: — Bâiradei: seniye bu kamara size: tahsis edilmiştir. Irade olma- dıkça “döğiştiremeyiz, diyorlardı. Mithat paşa) sıcaktan terledikçe çamaşır değiştirmek istiyordu. Çamaşırlarını: vermemişlerdi. Râadostan biraz çamaşır almak istedi ; — Iradei seniye aldıramayız. dediler. Iradei seniye... Iradei seniye, görün 'nerelere -kadar 'cari 1... Giddede Ciddede. hep vapurdan çıka- rıldılar, ve eşraftan (Ömer Nasif)in evine misafir- edildiler. Ayrı ayrı odalarda oturuyorlardı, odaların kapılarında da süngülüler vardı. Oradan: Taife götürüldüler Taifte | olmadıkça | Şerif Abdülmuttalip. paşa Mit- | hat paşayı ve diğer: menfileri, bütün. nışanlarını takmış; resmi elbisesi arkasında, bir bando mu- zika: ve selâm: duran askerle karşıladı. Neden? Niçin? Mithat paşa: bile: —lera olunan bu kabul bir muamma: olmasile hala haledile- miyerek kalmıştır. diyor. Mithat paşa Taifte üç seneden fazla kaldı ve bu müddet zarfında Tâife geldikleri gün kendilerini resmi elbisesi; nişanları ile, muzika ve“ alayla. istikbal eden Şerif Abdülmuttalip paşanın bir gece üç tabur askerle evinden alınarak süngüler- arasında; kışlanın bir odasına: getirilip (o hapsedildiğini gördü. Istipdadın' cilveleri! Şerif, isyan etmekle veya etmek istemekle ittiham: ediliyordu. » .. Üçüncü sene“ sonunda, Taifin bu: pis'vemurdar-karanlık kışla odasında çilesini dolduran betbaht büyük adam, hastanlandı. Sağ küteğinde bir çiban çıkar- dı. Doktorlar buna (Şiri pençe) dediler. Döktorlar denilen şey oradâki bir doktorla bir alaylı cerrah 'idi.. Mekkeden nisbeten doktora benzeyen birini getirtmek istediler, bütün masrafını verdiler. Cevap bile alamadılar. Yarayı kendi: kendilerine tedavi: ediyorlardı. Yâra: iyi oluyordu.. Fakat... Fakat artık: son. günler yaklaş- mıştı, Mithat paşayı; öldürecek- lerdi.. Evvelâ zehirlemek. istediler, Bir okka zehirli süt verdiler. Farkına varıldı. Yemek tencereleri; zehir» lendi, farkına varıldı. Su. içtikleri destiye zehir attılar yene farkına varıldı. Zehir kuvvetli olsun diye tabur ağası İsmail ağa isminde dira- yetli, (0) bir zat tarafından bil- hassa sipariş edilerek itina ile Mısırdan» getirtiliyordu. Getirtili- yordu amma, boşa- gidiyordü. Nihayet bir gün Taife yeni gelen ve yeni talimat ile yeni işler görmeğe geldiği muhakkak olan miralay Lütfi, Mithat paşa- nın ağası, Arif ağayı yanına ça- gırdı: Sahife 5 a 11 Mizan 1932 ZINDAN HATIRALARI HE RŞALAY AŞE BANANADAŞANK İLİNE! Abdülhamit deyrine ait ftakiki maceralar Muharriri: : * — Mithat paşayı zehirliyeceksim, dedi. Zehir-hazırdır. Bu işi-yapar san istediğini vereceğim sana yapmazsan ölümü göze almalısın; Mithat paşayı öldürürsen: sana bin-lira, var. Mahmutpaşa için başka birini: bulurumş istersen o işide sen gör, onun-içinde altı yüz altınveririm... Ve sakınha; bu sözleri ağzından. kaçırayım. deme, hele paşaların kulaklarına giderse... Işin haraptır. Arif ağa şimdiye kadar adam öl- dürmediği için bu işi becremiye- ceğini-anlatt:. Öteki mütemadiyen onu iknaa' çalışıyordu. Çünkü bu işi. Arif ağadan başkası: yapamıyacaktı. Paşaların kendi ağalarından başkalarına emniyetleri kalmamıştı. Arif ağa ise her: an onların: her işlerile meşguldu. Onun için bu iş beş dakikalık. bir işti. Amma istemi- yordu, yapamam diyordu. Şimdi ne olacak? Biraz daha ikna, bir parça daha tazyik... Arif ağa: da. kendi. kendine düşündü. De bu işe biraz müte- mayil görünmek lâzımdır. Büsbü- tün reddetmek'daha fena. olacak. Öyle göründü; ve kaleye geldiği vakit Mithat paşaya işi anlattı. Yeni gelen bu bir alay bir kere olsun muhafazasına memur olduğü paşaları, insanları görmek istememişti. Bu-dasşüpheyi arttıran bir başkasebepti.-Kale etrafında- ki muhafız asker e Sebep? a Bu gece, İle > damla fazla bir faaliyet var. Sün; hergecekin- den dikk çok, e daha çok parlak. Yatsı vakti, Miralây Lut- finin adamlarından yüzbaşı Ibra- him ağa ile üç mülâzım dairede, kendi odalarına, Mithat paşanın hizmetçisi Arif ağayı çağırdılar: — Bu gece Mithat paşanın işini bitireceğiz Sana“ zehir. verdik; almadın; sözünü” tutmadın; sen geceleri: paşanın: yanında -yatıyor- sun, bu gece paşanın oda kapısını bize: açacaksın. Eğer açmazsan hakkında” pek-fena”olur! Arif ağabu müthiş tehdit karşı sında» asabı -bozulmuşa” benziyor. Efendisini. bunca-senelik-velinime- tini öldüreceklerini, bu. hususta kendilerine yardım etmesini: isti- yorlar.... Canilere “karşı : — Ben: böyle. şey yapamam, Ben böyle şey yapamam, diye bağrıyor, kapıyı açamam! Caniler- tehdide kalkıyorlar. Paşalar ve diğer menfiler her akşam, müsaadei seniye üzerine yatsu namazını beraber kılıyorlar. Ve namazdan sonra bir müddet birlikte otüruyorlardi. O akşam da: namaz bitmiş, saat alaturka üçe gelmişti. Artık herkesin: kendi odasına çekilmesi zamanı idi. Mithat paşa odasına gitmek üzere merdivenleri iniyordu. Arif ağa efendisinin ayak sesini derhak anladi, ve avazı çıktığı kadar bağırdı : — Aman efendim inmeyiniz aşağıyay; sizi bugece“ bitirecekler, hepberaber yukarıda. oturunuz!., Mithât paşa; zaten: son: günlerin bütün: tehlikelerine - vakıf, Derhal: yukarı. çıktı ve arka- daşlarına mülâki oldu. Onlar yukarıda ne yapacaklarını düşü- nürlerken (bir: zabit meseleyi miralay Lutfiyeyetiştirmişti. Artık Arif ağa" başka: bir tarafa kışla- nin küçük bir odasına yap yalnız hapsedilmişti. ( Arkası var) ameli. Üs pi im mlm ERMAN