11 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA Adanada bir edip Çoktandır nevi şahsına mahsus bir muharririn, bir şairin yazıla- rını okuyamıyorduk. Hep taklit, taklit.. Hele yenilik namı altında yapılan şeyler, bilâ istisna Nâzım Hikmetin taklidi şeyler.. Dün, matbaada masa üzerine atılmış duran karmakarışık kitap- lar arasında, küçük bir şiir ve nesir risaleciği elime geçti. Doğ- rusu, sahifelerini karıştırırken hiç de hüsnüniyetim yoktu. Hele, yazıların şekillerine bakıpta mo- dern tarzda olduklarını görünce; — Yene kim bilir ne saçma sapan şeylerdir! - diye düşündüm, Fakat, okudukça fikrim değişti, okudukça fikrim değişti: Adanada, epice sene evel intişar etmiş olan “Yastığımın Rüyası, isimli bu edebi risalenin müellifi Arif Nihat bakınız ne orijinal insanl.. Iki yazısını alıyorum. BOP “ Aç kaldık, Sattık emektar “Bop,u. Akşam oldu: — Hav hav! — Sen misin Bop? — Hav hav hav. Açtık, aldık. Bir müşteri daha. Gene sattık onu. Akşam oldu: — Hav hav! — Sen misin Bop? — Hav hav hav. Bahtiyar etti bizi Bop. Bebek Ablam bana bir yemiş verdi, — Yeme. dedi; Bir bardak su verdi, — Jçme. dedi; Minimini bir bebek verdi, “— Öpme. dedi; Yemişi kuşlara verdim.. Suyu çiçeklere döktüm ve gizli öptüm ablamın tombul minimini bebe- ini. Nasıl buldunuz ?... Aruza, heceye, kafiyeye, sec'e uydurarak ve parlak teşbihler istiareler kullanarak bir araba manasız lâf etmektense, böyle bir kaç satırla' bir bis, bir zarif fikri söyleyivermek daha sanatkârlık değil mi ? (Vâ - Nü) Yerli mal kullanın Aziz vatandaşlar, Bayramda kendi mahsulü- müzü kullanalım. Yerli mal yerli servettir. Yerli mahsulâ- tımızla birlikte üzüm, incir, ceviz, badem, fındık da ikram edelim, Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti Şeker ithalâtı Tacirler şeker ithalâtında serbesti istiyorlar Şeker tacirleri, şekerin konten- jan listesinden çıkarılması için, başvekâlet, iktisat vekâletine tel- grafla müracaat etmişlerdi. Tüccarın verdiği teminata göre şeker kontenjan listesinden çıka- rılacak olursa, 41 kuruştan 36 kuruşa kadar düşecektir. Şeker tacirleri, bu şeklin yerli fabrikaların vaziyetini müteessir etmiyeceğini, omemlekete ( aynı miktarda şeker gireceğini söyle- mektedirler. Gerek başvekâlet ve gerekse iktisat vekâleti, henüz şeker ta- cirlerine bir cevap vermemiştir. Iş lâyihası Fabrikatörler lâyihanın tadilini istiyorlar Ticaret odasının, iş kanunu lâ- yihasını tetkik ettiğinden dün bahs- etmiştik. Bu münasebetle teşkil edilen iş komisyonu dün geç vakte kadar toplanmıştır. Bu içtimada çimento fabrikala- rının müdürleri dinlenilmiştir. Al dığımız malümata göre, işci çalış- tıran müessese sahipleri, iş kanu- nununda bazı tadilât yapılmasına taraftardır. Bilhassa bir işçinin işinden çıkmadan on beş gün evel, iş sahibini haberdar etmesi teklif edilmektedir. Yol arızaları derhal tamir edilecek Bazı yol ve rıhtım gibi umuma ait yerlerde hasıl olan ufak tefek çöküntülerin vaktile tamir edile- medikleri için büyük zararlara sebebiyet veriyor. ve bu yüzden bir çok masraflara katlanmak zarureti hasıl oluyor. Bu gibi yerlerde küçük bir arıza görülün- ce derhal tamir edilmeleri ve ilerde geniş mikyasta tamirat masrafına ihtiyaç hissedilmemesi lüzümu kararlaştırilmıştır. Patates fiatleri fırlıyor Son zamanlarda Patates fiat- ları artmaktadır. Bolu ve İnebolu da kışın tesirile köylü elindeki Patatesi iyi muhafaza edememiş bir kısmı dönmüştür. Fiatlerin artmasına sebep budur. Piyasada en iyi mal 8 kuruşla 13 kuruş arasında satılmaktadır. Halbuki bir kaç ay evvel, en iyi patates İstanbul piyasasında 6 kuruşa kadar satılıyordu. Bir kaç ay sonra yeni mahsul Akşam ŞEHİR HABERLERİ Adalar elektriği | Adalara ve Anadolu yaka- sına 200 lamba konacak Elektrik şirketile yapılan son mukavelede adalar ve Anadolu yakasına konacak umumi lamba- nın tesisat ve tenvirat masarifi meccanen temin edilmiştir. Halbuki şirket tarafından mec- canen konulan lâmbaların şehir halkına zarar veren noktaları nazarı dikkate alınmıştır. Elektrik kilovat ücretleri mesarifat çıktıktan sonra hesap edildiğine göre şirketin meccani olarak. tesis ve tenvirini temin ettigi lâmbaların masrafı da şirket masarifi umumiyesine dahil oluyor. Bu suretle masraf yekünunun kabarıklı nisbetinde kilovat “fiatleri yükseliyor ve bele- diyenin meccanen kullandığı elek- trik lâmbalarının karşılığı bu suretle zaruri olarak müstehike “zamme- dilmiş oluyor. Mukavelenin verdiği bu mecani hakka rağmen şehir meclisi naimi encümeni badema tesis edilecek lâmbaların gerek tesis, gerek tenvir masrafları be- lediye tarafından temin edilecek ancak bu lâmbalar için tenzilâtlı tarifenin tatbiki şirketten istene- cektir. Daimi ençümenin bu düşüncesi bir karara iktiran ederse şirket nezdinde teşebbüsatta bulunula- caktır. Kaçak sigara kâğıtları Hayreddin isminde birinin ka- çakçılık yaptığı haber alınmış ve kendisi şüpheli bir vaziyette dolaşırken ( yakalanmıştır. Hay- reddinin üzerinde fazla miktarda kaçak sigara kâğıtları bulunmuş- tur. Hayreddin adliyeye verile- cektir. Tasarruf lâzım Cemiyet tasarruf propagandasına kuvvet verecek Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti, bayram münasebetile (faaliyete geçmiştir. Cemiyet bu maksatla muhtelif sahalarda propaganda yapacaktır. Cemiyet, bayram mü- nasebetile, talebe kitlesine hita- ben bir beyanname) neşredecek- tir. Bu beyannamede, çocukların ana ve babalarından aldıkları Bayram harçlığını, yerli mallara sarf etmeleri, Bayramda israf yapmamaları tavsiye edilmektedir. Bundan başka cemiyet bayram günleri evlerde, şeker yerine fındık, üzüm, incir, ceviz gibi kuru mey- valar verilmesini halka tavsiye etmektedir. Bu münasebetle rad- > Şehir yolları Bu sene yol tahsisatı nasıl tevzi edilecek Belediye / riyaseti (tarafından tebliğ edilen yeni bütçe esasları üzerine şehir meclisi daimi encü- meni tadilât yapmıştır. Bu tadilât, bilhassa bunların inşa ve tamiratı için konulan tahsisat yapılmıştır. Daimi encümen Istanbul sokak- larının tamiratına yüz otuz bin lira, yeni yol inşaatı için de yüz elli bin lira tefrik etmiştir. Bu sene yol inşa ve tamiratı için yeni bir usul tatbik edilecektir. Yeniden yol inşası doğrudan doğ- ruya belediye merkez heyeti fenniyesi tarafından idare edile- cektir. Tamirat tahsisatı belediye şubelerine taksim edilecektir. Imar plânı Avrupadan bir mütahassıs celbedilecek Şehrin müstakbel plânını tanzim ettirmek üzere belediye bütçesine bu sene yüz bin lira tahsisat ko- nulduğunu yazmıştık. Belediye, şehrin esaslı surette imarı için behemehal bir plân yapılmasına taraftardır. Bunun için bu sene bu işe behemehal başlamak üzere bir mütahassıs celbedile- cektir. Şehir meclisi mütahassıs için konulan bu yüz bin liralık tabsisatı kabul ettikten sonra belediye tesbit edeceği mütahas- sısların isimlerini hükümete arze- decek ve hükümetin intihap edeceği mütahassısla belediye bir mukavele tanzim edecektir. Plânın tanzimi için getirilecek mütahassıs ilk sene yalnış şehirde tetkikat ile meşgul olacak ve mütebaki seneler plânının tanzimine başlanacaktır. Plân mü- tahassısının refakatinde bir de heyeti fenniye teşkil edilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş GAYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » IAYLIK 150 » — Mep” Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres: tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. — Kasım :156 Zilhiççe 5 5. İmsâk Günes Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 8,58 1046 531 93 12 156 Va. 34,43 5,29 1215 15,56 1844 20,17 ———— — — > Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Milyon ve aşk!. “ Falan beyle bir saat, filânla bir saat, falan hanımla bir saat , ismile bir anket içinde aşk bahsi de şöyle bir geçiyor.. Geçen gün tramvayda Nezihe Muhiddin hanıma ras geldim.. Bahis bu vadiye döküldü... Lâf arasında sordum: — İngilterede bir anket yap- mışlar.. Mevzu şu: Çılgın gibi sevseniz ve söyleseniz fakat bu esnada gayet zengin bir müessese çıksa size deseki; — Al sana bir milyon liral... Fakat bu parayı alırsan aşkından vaz geçeceksin... Bu vaziyet kar- şısında ne yaparsınız?. Aşkımı milyonumu tercih edersiniz? Nezihe hanımın gözleri şüldü: — Aşk ve milyon... Her ikiside cazip... İnsan iki cami arasında kalmış binamaza dönüyor... Evvelâ tercih noktai nazarından insanın aklına aşk geliyor... Fakt iş realite haline girince o zaman ve dahi duralar... Çekin ucunu şöyle bir gösterirlerse me- selenin rengi değişir. “ Milyon! ,, vermem... Hele bu yaştan sonra ve bu iktisadi buhranda... Jina Lombroyo isminde bir italyan kadın omuharrir (o vardır. Bu “ Kadın ruhu ,, isminde bir eser neşretmiştir. Bunda kadın haleti ruhiyesi çok iyi anlaşılmış- tır. Fakat ben Jina Lombrozonun fikirlerine rağmen gene milyonu tercih ederim.. Azizim milyon da aşk kadar caziptir. Milyon olunca insan kendisine aşk kadar bir meşgale bulabilir. Yaşasın!. Eski nesle mensüp addedilebilecek olan Nezihe H. bile artık realist oldu.. Bütün hanımlarımız böyle düşünseler şiir- den, hele öyle bülbülden ufuktan, guruptan, tulüdan bağseden pes- tenkerani şiirlerden kurtulacağız. Hikmet Feridun anna nuar Kurban bayramı 15 nisan 1932 tarihine müsadif Cuma günü Zilhiccenin dokuzu olduğundan yevmi arefe, Cumar- tesi Kurban bayramı olduğu ilân olunur . Bayram namazı Ss D Zevali 5 55 Ezani 7 5 Bayram rozetleri Kurban bâyamının birinci günü Daruşşafaka menfaatine rozet tevzi olunacağından bu şafakat müessesesindeki kardeşlerine mu- avenet arzusunda bulunan erkek ve kız muallim mekteplerile resmi ve hususi liseler talebe ve taliba- tının kutu almak üzere hüviyet varakalarını mütahsiben nisanın 14 üncü perşembe günü saat ondan altıya kadar Nuruosmaniye camii mahfelinde Cemiyeti ted- risiye merkezine müracaat eyle- çıkacağı için fiatler pek tabii | yoda bir kaç konferans verile- olarak inecektir. cektir. e — e — A.B. —|.. Adalar sahilinde bekliyorum!... | T. H. — Ayol bu ne neşe, ku ne setaret?., Şarkılar türküler! reddin hoca merhum bir gün eşeğini kaybetmiş... A. B. — Dur anlatayım: “ Nas- ven aral hansi akt talffpn) s. Kıra çıkmış, hem arar hem pa söylermiş sebebini sormuş- ar: — Amca Beye göre iü .. Birader, demiş, bir ümidim şu tepenin ardında kaldı. Eğer eşeğimi orada da bulamazsam ozaman seyreyle sen bendeki feryadıl.,, meleri rica olunur. .. Benim de bütün ümidim bu gün çekilen piyangodal.. Eğer bu gün de çıkmazsa sen seyreyle bendeki feryadıl...