13 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 Hayat pahalılığı (Baş tarafı birinci sahifede ) Şeker fiati muhtelif sebepler ve kontenjan (o usulündeki sıra meselesi yüzünden yükselmiştir. Halbuki dünya şeker piyasa- sında fiatler geçen seneye nazaran çok düşmüştür. Hollanda, Çek- oslovakya (fabrikaları (limanda şekeri 6 kuruşa kadar teslim ediyorlar. Bu vaziyete göre şeke- rin 40-45 kuruşa zımdır. Dün bir şeker taciri bu hususta bize şu sözleri söylemiştir: “ Şeker fiatini düşürmek için piyasaya fazla mal arzetmek lâzımdır. Bundan bir iki ay evvel piyasada çay fiatleri 500 kuruşa kadar çıkmıştı. Hükümet çay ihtikârının önüne geçmek için 100 bin kilo çay ithaline müsaade etti, fiatler 300 kuruşa kadar indi. ,, Piyasada kahve, limon, fiatleri de yükselmiştir. e Geçen sene 90 kuruşa satılan kahve bu sene 160 kuruştur. Bunlara karşı da tedbir almak lâzımdır. Belediyede tetkikat Belediye iktisat müdürü Asım Süreyya bey şehir iktisadiyatına gay makta olduğu raporunu tamam- lamıştır. Raporun birinci kısmı hayat pahalılığına dairdir. Bu kısım bugün vali Muhiddin beye verilecekttir. Hayat bahalılığı kısmında bele- diyenin takip edeceği iktisaki sistem ve mücadele esasları anlatılmakta ve bu hususta alına- | edilmektedir. | cak tedbirler izah Muhiddin bey raporu okuduktan sonra şehir meclisine verecektir. Kahve fiatleri Ticaret müdüriyeti, kahve fiat- lerini tetkik etmektedir. Bu mü- nasebetle kahve tacirleri ticaret müdüriyetine davet edilmiş ve kendilerinden izahat alınmıştır. Bir fiat tayin edilememiştir. Kahve ihtikârı davasına devam edilmektedir. Dünkü muhakeme- de, ibtikârla maznun kahveciler, kahve ticareti (oyapmadıklarını, komisyonculuk işlerile meşgul ol- duklarını söylemişlerdir. Mahkeme bunların ticari hüviyetleri hakaın- da ticaret odası ve ticaret mü- düriyetinden malümat istemeğe karar vermiştir. Muhiddin bey Vali bey bu sabah Ankaradan geldi Vali Muhiddin bey bu sabah Ankaradan şehrimize | gelmiştir. Muhiddin bey otobüs işi hakkında şu sözleri söylemiştir: “— Imtiyazı biz şimdilik otobüs servislerini organize etmek suretile kullanacağız. İleride otobüs ser- vislerini belediyenin işletebilmesi için lâzım gelen tedbirleri alacağız. Şurası kayda değer ki halen Istanbulda çalışan otobüsçülerin amortisman omüddetleri nazarı dikkate alınacak ve otobüslerin hakları muhafaza olunacaktır.,, Hayvanlar ürktü Bir çocuk araba altında kalarak yaralandı Üsküdarda arabacı Ismail ağa Toygar (caddesinden çıkarken hayvanlar ürkmüş olanca hızlarile koşmaya başlamışlardır. Bu sırada Ali isminde bir çocuk arabanın altında kalarak başından ve muhtelif yerlerinden yaralan- mıştır. imei Başıboş beygirin yaptığı Şehremininde arabacı Beytul- lah dün beygirini başı baş soka- ğa salıvermiş, hayvan caddede oynamakta olan 4 yaşlarında Kadriye isminde bir çocuğa çar- parak mubtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. satılması lâ- Cenubi Valparezo 13 (A. A:) — Val- parezo ve Santiago şehirleri, volkanların çıkardığı beyaz renkte küllerle örtülüdür. Maamafih rüzgâr istikametini tebdil etmiş olduğundan şimdiki halde bu muz'iç maddeler dağlara doğru sürüklenmektedir. Şimdiye kadar insanca zayiat iş'ar edil memiştir. Buenos - Aires, 13 (A. A.) — Kül yağmuru durmuştur. Fakat kıyas edilemiyecek kadar kesif olan bir sis, bütün şehri kapla- | makta devam ediyor. dair bir müddetten beri hazırla- | derecesi Kırmızı Vendozada hararet birden bire düşmüştür. renkte bulutlar semayı kaplamak- tadır. Muavenet kamyonları yolları ve caddeleri kaplıyan küllerin çok- luğundan felâket mahalline gele- memişlerdir. Moskova 12 (A. A.) — Tass Ajansı bildiriyor: Harbindeki beyaz İ rus askerleri son xamanlarda Sovyet makamlarile yerli Çin ve Japon makamları arasında bir gerginlik ibdası için faaliyetlerini artırmış- lardır. Harbinde çıkan beyaz rus gaze- telerile Japonlar tarafından Rus lisanile çıkarılan gazeteler sözde Rusyadan gelip zabıta tarafından derdest olunan bir takım tedhişçi- | lerin tevkifi erafında büyük gürül- tüler koparmakta ve Sungari demiryolu köprüsünü, o şimen- difer imalâthanelerini ve diğer bazı binaları dinamit ile tahrip için alınan gizli tertipler hakkında mütemadiyen heyecanlı haberler neşretmektedirler. Cenevre, 12 — Cemiyeti akvam meclisi obugün fevkalâde bir içtima yapmıştır. İçtimada cemiyet maliye komisyonunun Yunanistan, Avusturaya, Bulgaristan ve Ma- caristanın mali vaziyetleri hakkın- da verdiği rapor okunmuştur. Ingiliz hariciye nazırı sir Simon John iptida söz alarak Tuna dev- letlerinin acele yardıma mühtaç olduklarını fakat bunların verile- cek istikrazların semeresiz işlere sarfedilmemesi lâzım (geldiğini söylemiştir. Bundan sonra Fransız başvekili Santiago du Chili zelzelrsi Buenos - Aires, 13 (A.A) — Mendoza vilâyeti ahalisini teşkil eden 80 bin kişinin tahliye ve emin mıntakalara nakli için ihti- yati tedbirler ittihaz edilmiştir. Burada şiddetli 3 sademe daha hissolunmuştur. Birçok mıntakalarda yere düşen külün kalınlığı 35 santimetreyi bulmuştur. Rasadatı havaiye mütahassısları şimdiye kadar düşen küllerin miktarını 3000 tondan fazla oldu- gunu tahmin ediliyorlar. Zelzele mıntıkasında karanlık devam diyor Bnenos - Aires, 13 (A.A.) — Geniş bir saha üzerinde kesif bir karanlık devam etmektedir. Asker kuvvetleri muavenet tedbirlerine iştirak eylemektedir. Santiago du Chili, 13 (A,A.) — Volkan (o indifaatından ( tevellüt Bu Sabahki 'Teleraflar Amerikadaki Kül yağmuru devam ediyor, bu yüzden güneş görülememektedir. Her taraf yarı karanlıktır Rus - Japon münasebatı Hakikatte şunlardır: Itimada şayan malümata göre Sungari köprüsünü tahrip için bazı hazırlıklar yapıldığını haber alan Çin şark şimendiferleri mu- hafızları filhakika köprünün mub- telif yerlerine konmuş bir kaç dinamit bulmuşlardır. Suikastçılar, arasında bir beyaz Rus ile bir Sovyet tebaası bulunan bekçilerin kendilerine yaklaştık- ları sırada üzerlerine ateş ederek firar etmişlerdir Sovyet tebaasın- dan olan bekçi ölmüş ve beyaz Rusa bir şey olmamıştır. Suikastçılar henüz ele geçiril- memiştir. Şimendifer müdüriyeti tarafından derhal alınan tedbir- olup biten şeyler Siberya hududunda yeni hadiseler oldu, şimendifer hattı boyunca bombalar bulundu Neticesiz kalan müzakereler söz almış, Londra konferansında cereyan eden müzakeratı hülâsa etmiştir. M. Tardieu Londrada bir itilâf husulü kabil olamadığını söylemiştir. Italya hariciye nazırı M. Grandi Italyanın Tuna bükümetlerile pek sıkı münasebatı olduğundan bahs etmiş ve Tuna hükümetlerine yar- dım etmek lâzım geldiğini söyle- miştir. Mamafih Italya kendisinin yardım hakkında muvafakatı lâzım geldiğini ilâve etmiştir. Alman hariciye müsteşarı M. Bulow , sulh muahedelerinin Tuna Alman murahhası: “Bütün felâketlere sebep sulh muahedeleridir ,, diyor âfet eden tehlike yavaş yavaş ber- taraf olmaktadır. £ Felâketzede mıntakaları kaplıyan müthiş toz bulutları arasında hafif güneş şuaatı yüz göstermeğe başlamıştır. Volkanlar bulunamadi Santiago du Chaili—Tinguiririca volkanı ile Cordillöres Des Andes merkez sıra dağları aksamından ikinci derecede ehemmiyeti haiz bazı bürkâni teşekküller indifa ' haline gelmişlerdir. Santiago'daki mahaller şiddetli vesık sık vuku bulan zelzelelerle sarsılmaktadır. Ahali, korku içinde kaçışmaktadır. Bu âfete uğrıyan mıntakanın her tarafı, kül ve duman sütunları ile örtülmüştür. Köylerde ve tarlalarda çiftçiler sürülerini büyük bir telâş içinde toplamaktadır. Tayyareler /vasıtasile yapılan keşiflere rağmen faaliyete geçen volkanların nerelerde bulunduğu henüz anlaşılamamıştır. ler sayesinde hat boyunca yer yer bırakılan dombalar kaldırıl- mış ve trenler gene muntazaman işlemeğe başlamıştır. Bu işi tenvir vazifesi arasında müteaddit beyaz Rus bulunan Çin zabıtasına havale edilmiştir. Halbuki tahki- kat temamile beyaz Ruslar tara- fından yapılmaktadır. Sovyet tebaası evlerinde tahar- riyat yapılmış ve bu tebaadan bazıları tevkif edilmiştir. Pek ta- rafgirane yapılan tahkikatta beyaz Ruslar tarafından tertip olunan suikastın mesuliyetini şimendifer müstahdemlerile işçilerden Sovyet tabiiyetinde ,bulunanlara yüklet- mek gayeşinin 'gözetildiği aşi- kârdır. hükümetlerinin yaşamak imkânıni ortadan kaldırdığını söylemiş, Lozan tamirat konferansının hazirana tehir edilmesine teessüf etmiştir. M. Buelow “ Bu teehhür olama- mühim bir adım saydı atılmış olurdu. ,, demiştir. Cemiyeti oAkvam perşembe günü tekrar toplanacaktır. Cenevre mahafilinde oTuna devletlerine yardım için alınacak tedbirler hakkında uzlaşmak kabil olamı- yacağı ve bu meselenin mayıs içtimama tekrar tehir edileceği zannolunuyor. 13 Nisan 1923 Yeni mebuslar Nuri ve Emin beyler namzet gösterildi Ankara 12 — Münhal olan Gazi Antep mebusluğuna sabık Kütahya mebusu Nuri, Bursa mebusluğuna da sabık Şebin Karahisar mebusu Mehmet Emin beyler fırka umumi riyaset diva- nınca fırka namzedi olarak tesbit edilmiştir. İntihap bu cuma yapı- lacaktır. o Dahiliye vekâleti bu hususta mahallerine emir vermiştir. Buğday mahsulü Ankara, 12 — Ziraat vekâleti yeni buğday mahsulü, buğdey sarfiyatı hakkında tetkikat yap- maktadır. Bu sene Ege mıntaka- sında mahsulün yeçen seneden çok iyi olacağı anlaşılıyor. Ankaranın imarı Profesör Yansen daha 3 sene müşavirlik yapacak Ankara 12 — Profesör Yanser bu sabahki trenle İzmire gitmiştir. Profesör Berlinde tamamlamış olduğu Ankara şehri plânını yol- ladıktan sonra plâna taallük eden bir takım meseleleri halletmek üzere Ankaraya gelmişti. Bu meseleler ve plânın tatbikine ait esaslar ballolunmuştur. Profesör, mukavele mucibince, daha üç sene Ankara şehri için imar müdürlüğünün müşavirliği vazife- sini yapacaktır. Profesör şebrimizde bulunduğu müddet zarfında Başvekil Ismet Paşa tarafından kabul edilmiş ve Ismet Paşa kendisinden izahat almıştır. Profesör İzmir dönüşünde Istanbuldan geçecek ve Istanbul plânı hakkında vali ve belediye reisi Muhiddin beyle görüşecektir. Tıp talebe yurdundaki hâdise Sıhbiye müfettişleri Tıp talebe yurdundaki hâdise hakkında tah- kikata devam etmektedir. Yurt müdüriyeti, talebenin yurda geç geldiğini ortada intizamsızlık ol- duğunu söylemektedir. Talebe tarafından verilen izahata göre, yurttan çıkarılan efendiler de yurtta yemeklerin fena oldu- ğundan bahsetmektedir. Bu mes- ele hakkında yurt müdürüne vaki olan şikâyetlerin dinlenilmediği, yurt müdürünün talebeye iyi mua- mele etmediği iddia edilmektedir. Müfettişlerin yapacağı tahkikat neticesinde, hadisenin sebebleri anlaşılacaktır, Oynarken düşerek kolu kırıldı Mehmet isminde 7 yaşlarında bir çocuk dün Sen Benuva mek- tebinin bahçesinde oynarken ka- zaen düşerek kolu kırılmıştır. Kaçak balık Hakkı ve Nobar isimlerinde iki kişi dün gece Kumkapıda 18 okka balığı ruhsatiyesiz olarak kaçırırlarken yakalanmışlardır. Otomobil kazası Şoför İbrahimin otomobil Karaköyde sucu Tevfiğe çarparak yaralamıştır. iş kanunu tetkikatı Ticaret odasındaki iş kanunu komisyonu bir iki güne kadar vazifesini bitirecektir. Komisyon şimdiye kadar işci çalıştıran mü- him müessise sahiplerinin: fikir- lerini öğrenmiştir. Bu fikirler bir rapor halinde iktisat vekâletine bildirecektir. Dün geceki yangın Küçükpazarda süpürgeci Meh- met efendinin dükkânmdan dün gece yangın çıkmış, dükkân kısmen yandıktan sonra söndü- rülmüştür. idaresindeki |