April 13, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

April 13, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

iç MMMMMMMMMMMMMMNNMMMMNMNNMMNMMMNMMMNMNMJJMJINM 13 Nisan 1932 Akşam 5 Sahife 5 —— Bayram hazırlığı Her tarafta büyük tenzilât Bayram işlerdeki durgunluğu bir derece hafifletti Bayram münasebetile, dükkân- larda faaliyet artmıştır. Mahmut paşa yokuşundaki dükkânlarda, Beyoğlu ve Bahçekapıdaki mağa- zalarda kalabalık müşteri kütlesi göze çarpmaktadır. Fakat bunlar hep ucuz mal aramaktadır. Mağazaların ekserisi, tenzilâtlı satış yaptıklarına dair camekân- larina ilânlar asmışlardır. Filha- kika birçok eşya üzerinde tenzilât yapılmıştır , Bilhassa çorap. /fiatleri pek ucuzlamıştır. En büyük mağaza- Harda bile 25 kuruşa çorap vardır. En çok. satılan eşya arasında hazır elbise ile ayakkabı. bulun- maktadır. Bayram alışveriş dur- gunluğunu bir derece tabhfif etmiştir, Mahsul iyi Manisa havalisinde vaziyet mükemmel Manisa 11 (Hususi) — Emlâki milliyeden olan ve 50,000 dö- nümden ibaret bulunan Koldere çiftliğinin köylüye tevzii için mahalline giden heyet bugün avdet etti. Tevziata nezaret eden ve bu vesile ile bir sürek avı tertip. ederek şehrimize gelen ziraat müdürü Ali.bey bana bir haftadan beri havaların sıcak gitmesinden neşvünemaları durgun bir halde kalan hububatın birden bire canlandığını ve gezdikleri mıntakada hububatın (keyfiyet ve kemiyetin geçen seneden iyi olduğunu gördüğünü. söyledi Akhisar, Karaağaç, Soma ci- hetlerinde ( tetkikatta (bulunan vilâyet (o zeytincilik (o mütehassısı Remzi bey tetkikatına devam etmek üzere Palamut nahiyesine geçmiştir. Urfanın kurtuluşu Bu mesut gün parlak merasimle tesit edildi Urfa, 11 ( Hususi) — Bugün Urfanın: kurtuluşunun yıl dönü- müdür. Bu mesut gün, bütün halkın iştirakile ve çok parlak surette tesit edildi. Merasimde ordu müfettişi İzzettin, kolordu kumandanı Kenan Paşa'da bu- lanmuşlardır. Kurtuluş bayramında vaktile Fransız işgali Altında bulunan mevkilere yapılan taarruz aynen temsil (e edilmiştir. & Müteakiben heyecanli (o nutuklar (o söylenmiş, Türkçe dualar olunmuştur. Bundan sonrada büyük bir geçit resmi yapılmıştır. Şehir baştan başa donanmıştır. Belediye tarafından gece eğlen- celeri tertip edilmiştir. Akşam şehir namına büyük bir ziyafet verilecektir. Yunanistanda eski bir mezar bulundu Atina, 12 (A. A. ) — Eubee adasının Calois kasabasında bir evin avlusunda yapılan hafriyat &snasında | hiristiyanlığın birinci asrından kalma bir mezar keşfe- dilmiştir. Mezarın içinde hiristi- yanlığa ait mukaddes emanetler GÜNÜN HABERLERİ | Veremle mücadele Cemiyet Erenköyünde bir sanatoryom açacak Altı sene evvel teşekkül eden veremle mücadele cemiyeti, ses- siz, fakat muntazam bir surette faaliyetine devam ediyor. Cemiyet son zamanlarda Türkiyede ilk defa olarak bir halk sanatoryomu aç- mağa karar vermiştir. Aylar- dan beri ikmaline çalışılılan bu sanatoryon Erenköyündedir. ve açılma resmi 6 mayıs cuma günü yapılarak o gün hasta ka- bul edilecektir. Sanatoryom büyük bir bahçe içinde, müteaddit köşklerden mü- rekkeptir. Burada rontken kalo- rifer ve saire gibi bütün tesisat vardır. Bu sanatoryom, Avrupanın halk sanatoryomları tarzında ve ayni esaslar dahilinde idare edile- cektir. Cemiyet, sanatoryomdan hiç bir suretle kazanç teminini düşünme- miş bilâkis açığını kapatmağı ve lüzumunda maddi yardımlarda bulunmağı esas ittihaz etmiş ve uzun tetkikattan sonra bastalar- dan yevmiye 275 kuruş almağa karar vermiştir. “Bu ücret içinde, ilâç, tahliller, röntken muayene ve filimleri de dahildir. Sanatoryon baş tabipli- ğini tıp: fakültesi seririyatı dahi- liye müderris. muavini Dr. Fazıl Şerafeddin bey deruhte etmiş- tir. Almanyadan bir baş hasta- bakıcı getirtilmiştir. Sanatoryom bu sene için 30 yataklıdır. İleride tevsi edilecektir. Pamuk, buğday Amerika stok malları satmak istiyor Ticaret odasına gelen bir ha- bere göre, Amerika hükümeti pamuk ve buğday stoklarını sat- mak için teşkil edecek olan bir komiteye 200 milyon dolarlık muavenette bulunacaktır. Amerika hükümetinin bu mali yardımı Amerikada. bulunan: stok malların avrupa pazarlarında kül- liyetli miktarda satışa arz edile- ceği anlaşılmaktadır. Bu haber, pamuk ve buğday ihraç eden memleketlerde ehemmiyetle kar- şılanmıştır. Rus sanayii Son aylar zarfında mühim inkişaf var Moskova, 11 ( A.A. ) — Tas ajansı bildiriyor: 1932 senesi ilk üç'ayının istatistiklerine nazaran 1931 senesinin ilk üç ayına nisbetle kömür istihsalâtı yüzde 36 fazla- sile 17 milyon 222 bin tona, petrol yüzdeli! fazlasile 5 milyon 600 bin tona dökme demir */, 28 fazlasile 1 milyon 398 bin tona, çelik yüzde 16fazlasile 1 milyon 468. bin tona baliğ olmuştur. Hafif sanayide de vasati olarak yüzde onbir tezayüt yardır. De- miryolları münakalâtı de yüzde 26 buçuk fazlasile 50 bin vagona baliğ olmuştur. Siyonist reisi Wizeman Afrikada zehirlendi Durbon, 12 (A.A) —Dr. Veize- mann Filistinin ihyasına lüzumlu mebaliği tedarik maksadile cenubi Afrikaya gitmişti. Burada bulunduğu iki ay içinde 50 bin Ingiliz lirası iane toplamıştır. Durban 12 (A. A.) — Dünya siyonistleri teşkilâtı (o reisi Dr. Weizemann ile 30 arkadaşı kendi şerefine verilen bir ziyafet esna- sında birdenbire bir Ptomaine tesemmümüne uğramışlardır. Lindbergin oğlu Paralar gitti çocuk gelmedi! Şüpheli bir kadın yakalanırken kaçtı New York 12 (A.A.) — Conm ecticut eyaletinin Greenwich ka- sabasında bir fırın sahibinin zevcesi, müşterilerinden bir kadı- nın. ekmek alırken numaraları neşredilen banknotlardan birisini vermiş olduğunu, fakat bilahare kendini toplayarak parayı alıp savuştuğunu ve yakında bekle- mekte olan otomobile binip kaç- tığını söylemiştir. Polis bu mechul kadını aramaktadır. Lindbergın çocuğunun bulun ması hususunda çalışmakta olan M. Curtis, çocuğu aramak için gitmiş olduğu Norfolk seyaha- tinden henüz avdet etmemiştir. Çocuğun aranmasına iştirak eden rahip Dobson bu sıralarda müzakeratın başladığından beri her hangi bir zamana nisbetle daha nikbin olduğunu bildirmiştir. Alman intihabı Mareşal Hindenburgun beyannamesi Berlin 11 — Reisicumbur. inti- hap edilen mareşal Hindenburg şu beyannameyi neşretmiştir : “Yeminime sadık olduğum halde vazifemi, kendimi fırkaların fevkinde tutmak ve nisfet ile ve vatanımızı tahlis etmek ve ona harici siyaset sahasında hukuku müsavatı temin etmek ve dahilde ittihat ve itilâ etmesine yardım eylemek azmile ifa edeceğim. Cidallerinizi unutunuz. Mukad- deratımıza hâkim olabilecek dere- cede kuvvetli olmak için birleş- mekten başka çare yoktu.,, Manisadaki zirai Kooperatifler Manisa (Hususi) — Merkezi vilâyet ve mülbakatta bulunan bilumum zirai kredi kooperatif- lerinin. senelik içtima! umumileri dün bitam buldu. Keyfiyet iktisat vekâletine bildirilmiştir. Kotraile seyahat Daha iptidada kotra hasara uğradı Roma, 11 (A. A.) — Roschi, Arseri ve Ziccadella ismindeki 3. genç: ltalyan bahriye zabiti tarafından 7 metro 80 santim tulünde bir kotra ile icrasına teşebbüs edilen: Napoli-New- York seferi daha başlangıcında bir takım müşkilâta maruz kalmıştir. Kotranm inşa edilmiş olduğu Via Reggiodan hareket ederek Napoliye gidecek ve bu ayın 15 inde New-Yorka doğru yola çıkacak olan seyyahlar Gorgone adası civarında bir fırtınaya yaka lanmışlardır. Oldukça hasara uğrı- yan kotraları o sıralarda oradan geçmekte olan bir gemi tarafından görülerek limana kadar çekik miştir. yea e si Tabanca ilg oynarken silâh ateş aldı Beyoğlunda Papas köprüsünde çiçekçi Sabuncaki efendinin hiz- metçisi 19 yaşında Haydar ile gene Sabuncaki efendinin torunu 14 yaşında Miltiyadi dün taban- ca ile oynarken Miltiyadinin elin- deki tabanca kazaen patlamıştır. Kurşun Haydarın başına isabet etmiştir, Çok ağır yaralı olan Haydar ifade (o veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. —. AKŞAM"'ın tefrikası: No: 82 Abdülhamit devrine Deli Fuat paşa Deli Fuat paşa denince bilme- yen Türk yoktur.(Elena) kahramanı Fuat paşa,'Abdülhamit idaresinde silâhla ırz ve namus müdafaa olunabileceğini ispat etmiş bir şahsiyettir. Gerçi bu ispatı ken- disine pahalıya mal oldu ve paşa bir gece İzzeddin vapuruna bindi- rilerek Berute nefyedildi. Fakat iki hafiyeyi öldürütmesi Istan- bulda mühim bir ihtilâl mukadde- mesi gibi telâkki olundu ve sarayı cidden ürküttü. Meseleyi telhis edelim. Fuat paşa Istanbul yakasında oturmak ister ve bir ev arar. Şehzade başında Fuat paşaya mü- nasip bir konak bulunur, fakat bu konak, Prens Sabahaddin beyin pederleri damat Mahmut kaşanın konağıdır. Lâkin Fuat'paşa böyle şeylere aldırış eder mi hiç? Hemen konağı kiralar ve yerleşir. Abdülhamit bundan son derece vesveseye düşmüş acaba damat Mahmut ile deli Faat paşa ara- sında bir münasebeti fikriye var mı? Mahmutpaşa Avrupaya firar etmişti. Muhtemel ki mektuplaşı- yorlar ve İstanbulda tahrikât yap- mak için Fuat paşa genç Türk- lerin: İstanbul merkezi mümessilli- ğini deruhte etmiştir. Hülâsa Abdülhamidin uykusu kaçtı: Es- vapcı başının oğlu Fehim paşayı, bu konağın tarassuduna memur etti. Fehim paşa, Fuat paşanın ko- nağının etrafına beş, altı hafiye yerleştirdi. Bu casus şebekesi, yalnız tecessüs ve tarassutla kal- madı; belkide bir vaka çıkarmak için aldıkları emir mucibince ko- nağın harem: tarafındaki pencere- lerine de gözlerini diktiler, ca- riyelerle harem halkına edep ve terbiye: haricinde söz atmağa başladılar. Fuat paşa Yıldıza ve zaptiye: nazırına işi açtı ve bir daha banesi tecessüs ettirilirse casusları silâhla' tepelettireceğini bildirdi. Fakat Fehim paşanın hafiyeleri hiç tetiği bozmadan taarruzla- rında devam ettiler. Nihayet paşa, adamlarına rüveryerler vererek: “Gidiniz şu köpekleri defediniz. Sizi ısırmak. isterlerse ovurunuz,, emrini: verdi. Paşanın. uşakları hafiyelere ak dıkları emri söylediler, fakat hafiyeler: (o “Biz buraya Fehim paşanın emrile geldik. Fuat paşa da kimmiş? gitmeyeceğiz, ceva- bını, verdiler. Nibayet iş silâha dayandı. Ha- fiyelerden ikisi öldü, birisi ağırca yaralandı. Vaka gündüz cereyan ettiğin- den bütün Direklerarası halkı o tarafa koştular. Adeta ihtilâl mukaddematı gibi birşey! Şehzade karakolu işe müdahale ederek hali tabii iade olundu. Akşam Fuat paşa bir yaverle yıldıza başkâtip: dairesine davet olundu. Başkâtip Tahsin bey, zatışaha- nenin meseleden çok müteessir olduğunu söyledi. Fuat paşa Tahsin beyin odasından çıkarken diğer bir yaver umuzundan tuta- rak: “Ba iradei padişahi mevkuf- sunuz , dedi. Paşa bir arabaya bindirilerek (doğruca İzzeddin vapuruna günderildi ve gece yarısı vapur hareket etti. Ertesi günü Fuat (o paşanın hanesi güzelce arandı, fakat hiç ZINDAN HATIRA 13 Nisan 1932 LARI ait hakiki maceralar Muharriri : birşey bulunamadı. Küçük mah- dumu Kadıköyündeki Fransız mek- tebinde ( tahsil görüyordu. Bu çocuk hükümet tarafından alınmak istendi. Fakat mektep müdürü yıldız tarafından gönderilen bu adamları koğdu. Fuat paşanın bu hareketi çok mühimdir. Çünkü (Abdülhamit, hafiyeyi öldürtmüş olmasına rağ- men kendisini muhakeme bile et- tiremedi. Halbuki o zamanlarda hanedanı saltanat erkânının ko- nakları etrafında, hafiyeler dolu idi. Bu adamlar dudaklarını açıp Fuat paşa gibi: —Eğer evlerimizi böyle tarsasut ve tecessüs ettirirseniz hafiyeleri öldürtürüz. Diyemeyorlardı. Diye- medikleri içinde casusluk günden güne gökleşiyor. Dal budak salıveriyordu. Birkaç hafiye vesikası! “Bugünlerde Avrupadan bir hayli eczalı ve elvanı muhtelifede uçurtma vürut ederek Nişantaşı ve Şişli taraflarile mabeyni hü- mayuna kurbiyeti olan mevakii mürtefiadn sinleri epice müterakki gençler tarafından uçurulmakta ve bu uçurtmaların iki safhası bulunmasından, safhateyn arasın- da mevaddı müşteile olması da müstebat (bulunmamakta oldu- ğundan tevlidi mazarrat eylemesi her ân melhuz olan mabut uçurtmaların İstanbula men'i duhulü esbabının istikmaline ( hımemi aliyeleri hususunda,, “Kadıköyünde Kuşdili çayırında bazı İngiliz gençleri tarafından önümüzdeki pazar günü büyük (top) müsabakaları icra edilecek ve bu müsabakaya bizim genç Türklerin de iştirak eyleyeceği haber alınmış olduğundan bu gibi mubhilli asayiş müsabakaların meni icrası hususunda... ,, “Üsküdarda ( Yalnız servi ) de bir nefer ailesile ikamet edip (Muzır humbara) imal edildiği baber verilen Ali ustanın hane- sine memurin lâzımeyi bil'âistishap bu gece saat üç raddelerinde gidilerek tabkikatten evvel ber mantuku fermanı hümayun mezkür hanenin her tarafında ve hattâ teedüben arzederim ki fare deliğine varıncıya kadar taharriyatı muşi- kâfane icra edilerek hiçbir muzır humbara elde edilememiş ve yak mz çocuklarm para vaz'ına mahsus | Kumbaralardan hanenin zemir Katındaki odada nakabil mahdut bir miktarda zuhur etmiş olduğun- dan fermanı celili şebriyarileri mücerret yerine getirilmiş: olmak için bu para kumbaralarından da imal ve furuht etmemesi merkum Ali ustaya ekiden tenbih ve ihtar edilmiş ve şu kadar var ki akvati yevmiyesini tedarik etmek ve sadakai maali eseri hazreti şebriyari olmak üzere kendisine münasip miktar para verilerek isticlâbı davatı hayriyeye: muvaf- fakıyet hasıl olmuş olduğu... Istanbul (o vapuruna yeni bir elektrik o projektörü (konmuştu. Bunun provalarını yapmak lâzımdı. Geminin süvarisi müsaade istiyor: “Rükübu şevketmashubu hazreti şehriyariye mahsus İstanbul vapuru hümayununa vazedilen elektrik projektörünün leylen tecrübeleri- nin icrasına müsaade buyurulmak babında emrü ferman...,, Bunu haber alan bir hafiye ' Kemen jurnahı bastırıyor; (Arkası var)