24 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i Şabife 2 Çocuk bayramı Her yerde emsalsiz tezahüratla tesit edildi Havza, 23 (Hususi) — Burada 23 Nisan emsalsiz tezahüratla kutlulandı. Belediye önünde biri- ken halke" ve mekteplilere fırka namına Zübeyir oğlu Fuat, belediye namına doktor Veysi Tevfik beyler hararetli (| hita- belerde bulundular. Veysi bey nutkunda ( “inkilâbımızın büyük hakikatlerini ebediyen kapansın. (Yaptığımız yenilik ve medeniyet eserlerini görmeyen gözler kör olsun. Inki- lâbımızın mânasını idrak etmeyen izansızlar hakir olsun!,, dedi ve alkışlandı. Müteakıben mektepliler parlak bir müsamere verdiler. Ayni zamanda Samsun-Sıvas hat- tının birleşmesi haberi bu bayra- mın neşe ve heyecanı artırdı. Trabzon 23 (Hususi) — Çocuk bayramı hersenekinden fazla coş- kun tezahuratla tesit edildi. Hükümet konağında bu akşam çocuk balosu, mekteplerde müsa- mereler verildi. Çocuklar, bele- diyeden temiz su, bol gıda, çocuk bahçesi, park yapılmasını, şehir mezarlıklarınn (o kaldırılıp münasip mahallerde asri mezar- lıklar tesisini, ovaliden de sıhbi mektepler, dispanserler, çocuk- ların himayesini istemişlerdir. Ismet Pş. Hz. nin teşekkürleri Ankara 23 (A.A.) — Hakimiyeti Milliye bayramı münasebetile gerek telgrafla ve gerek mektupla teb- rikâtta bulunan zevata Başvekil Pş. Hz. ayrı ayrı cevap vermeğe vakitleri omüsait © olmadığından teşekkür ve tebriklerinin iblâği, Anadolu Ajansını tavsit buyu. muşlardır. Urfa 23(Husüsi)— Bugün çocuk bayramı münasebetile ilk mektep- ler hükümet meydanında toplan- dılar. Merasim yapıldı, nutuklar söylendi müteakiben bando ile şehirde bir gezinti yapıldı. Gece, muallimler birliği salonunda eğ- lenceler tertip edildi. Elmalı, 23 (Hususi) — 23 nisan burada çok hararetli bir surette tesit edildi. Doktor Ferah Niyazi bey heyecanlı bir nutuk söyledi. Çocuklar şiirler okudular. Mem- İeket sevinç içindedir. Finike 23 (Hususi) — 23 Nisan burada hararetle tes'it edildi. Mektepli yavrularımız tarafından heyecanlı nutuklar, coşkun şiirler okundu. Memleket sevinç için- * dedir. Kütahya -Balıkesir hattı (Baş tarafı birinci sahifede ) küşat mahallinden 50 metre me- safede durmuş, muzika cumhuriyet marşı çalarak karşılamıştır. Kâzım paşa Hz.ni karşılamak için toplanan 20,000 kişiden fazla “idi. Meclis reisi kurdelayı kesmez den evvel kürsüye çıkarak bir nutuk irat ile yeni hattın Balıkesir iktisadiyatı (oüzerinde (yapacağı mühim tesirlerden, İsmet paşa kabinesi tarafından takip ve tat- bik edilen şümendifer ehemmiye- tinden, lüzumundan bahs ederek Gazi hazretlerinin Balikesir halkına selâmlarını tebliğ etmek suretile nutkuna nihayet vermişler ve j resmi küşadı yapmışlardır. Mütea- “ kiben bir resmi geçit yapılmıştır. | Kâzım paşa Hz., resmi geçidi askeri mahfelin balkonundan seyir ve temaşa etmişlerdir. Yeni tuğ- ranın timsali çok beğenilmiş, balk (tarafından (o mütemadiyen “ alkışlanmıştır. Bu gece, evkaf otelinde Kâzım paşa hazretlerile resmi küşatta bulunan davetlilerin şerefine par- lak bir ziyafet verilmiştir. işitmeyen kulaklar | > Yari Tavukenluk Mançuride gene harp başladı Mançuri askerleri ağır zayiat vererek geri çekildiler Nankin, 23 (Hususi) — Cenubi Man- | | çuride, Çin ve Mançuri askerleri ara- | | sında, kanlı muharebeler başlamıştır. Mançuri askerleri, şimendifer hattı civarında karargâh kurmuş olan Çin askerlerile şiddetli bir muharebeye girişmişlerdir. tarafın ağırdır. Taarruz eden Çin askerleri, kanlı zayiata uğradıktan sonra çekilmişler- | dir. Şimendüfer hattı, birçok nokta- larda tahrip edildiğinden telgraf ve telefon muhaberatı kesilmiştir. Iki da uğradığı zaşiat çok Terki teslihat konferansında Italya hariciye nazırının bir nutku Cenevre, 23 (Hususi) — Italya hariciye nazırı M. Grandi, terki teslihat O konferansının bugünkü içtimamda, uzun bir nutuk irad etmiştir. M. Grandi bu nutkunda, tah- didi teslihat mes'elesile, beynel- milel borçlar mes'elesinin hiç bir suretle birbirine karıştırılmaması lâzımgeldiğini aksi taktirde, mü- zakeratın pek uzun sürmekle beraber, hiç bir netiçeye müncer olamıya- tir. ek /Meski harflerle basılm heyeti mu- 'kçuluk yapmalıdır ? ladolni söz alarak Çin meselesine ait müza- keratın bir an evvel bitirilmesi lüzumunu kaydetmiş ve demiştir ki: — Japonya, bu müzakerâtın neticesi hakkında büyük ümitler besliyor. Cenevre, 24 (A.A.) — Cemiyeti akvam nezdine memur edilen gazeteciler o birliği (o tarafından verilen öğle yemeğinde müteaadit devlet adamları nutuklar irat etmişlerdir. Ezcümle M. Mac Do- nald, demiştir ki: Ingiltere terki teslihat konferansına iştirâk eyle- mekle yalnız milletleri ezen mani yükü otahfif oetmeği istihdaf etmiyor, fakat âyni zamanda cihan sulhu meselesine de hizmet etmek istiyor. Konferanstan bahseden Italya hariciye nazırı M. Grandi bilhassa şunları söylemiştir. “Yâvaş gidiyor, fakat yürüyor. Esaslı olan da budur.,, Sovyetler hariciye komiseri M. Litvinoff, konferansın muvaffakıyete iktiran edeceği hakkındaki ümit- lerini izah etmiş baş murahası M, Paul Boncor da Cemiyeti akvamın musırrane ve semeredar mesaisini hürmetle yadeylemiştir. unanistan para alıyor Atina kabinesi altın mıkyasını terketmeğe katiyen karar verdi Atina, 23 (Hususi; — Yunan hükümeti, drah- miyi, daha büyük bir sukuttan kurtarmak için altın mikyasını sureti Okatiyede terk etmeğe karar vermiştir. Hükümet, kambiyo işlerinin tedvirini resmi ibraç bankasına ve diğer büyük bankalara tevdi bu parayı edecektir. Bugün Londra Yunan sefirinden, hari teklifat yapılmasını vermekle teciline muvafakat edecekleri ecnebi dainlerin insafsızlığına karşı aldığı azimkâ- rane hattıhareketin bir neticesi edilmektedir. Hükümet, bu hususta Londradan olarak telakki bekleyor. İngilizlerin beraber borç taksitlerinin ümit edilmektedir. e mz mühim addedilen bir telgraf M. Venizelos, dün yeni maliye nazırile vaziyet Londra, Yunan sefiri, bu telgrafında, İngiliz hakkında o müdavelei efkârda bulunmuş, sonra dainlerinin borç taksitlerinin tediyesine devam etmesi şartile Yunanistana derhal iki milyon sterlin vermeği teklif etmişlerdir. Bu haber efkârı umumi- yede büyük bir tesir uyandıracak ve hükümetin sterlin verecekleri lirası, 517 drahmi üzerinden kapanmıştır. müstafa maliye nazırını evinde ziyaret ederek uzun müddet görüşmüştür. İngilizlerin 2 milyon şayıaları üzerine dün İngiliz Iki yankesici Konyalı Ismail ef.nin 400 lirasını çarpmışlar Konyalı Ismail efendi isminde birisi dün tramvayla Şişhane yokuşundan giderken o sabıkalı yankesicilerden Hasan ile piç Agop yanına sokularak cebinden 400 lirasını aşırmışlardır. Bu sırada Ismail efendi işin farkına varmış ve yankesici Hasan yakalanmışsa da piç Agop kaç- mıştır. Çaldıkları paranın 200 lirası Hasanın üzerinde (O bulunmuştur. Mütebaki 200 lirayı aşıran piç Agop aranmaktadır. | Rüşvet teklif eden yankesiciler Sabıkalı yankesici sıçan Selâ- haddinle Abdullah dün tramvayda" | yankesicilik yaparken yakalanmış- | lar, merkeze götürülürlerken ken- dilerini salıvermesi için ser komi- | ser Yaşar efendiye 20 lira rüşvet | vermek istemişlerdir. Her ikisi hakkında gerek yan- kesicilik ve gerkse rüşvet vermek cürmünden evrak tanzim olun- muştur. Feyizli yağmurlar Trabzon çiftçilerini çok sevindirdi Trabzon, 23 (Hususi) — Iki gün devam eden fırtınadan sonra feyizli yağmurlar yağdı. Zürra sevinç içindedir. Bu sene mahsul pek bereketli olacaktır. Mevsim sebzeleri bol ve ucuzdur. Icar ve giyim ne derece pahalı ise yiye- cek o kadar ucuzdur. Gazi heykeli Izmir 23 — Gazi heykelinin montajı yakında bitecektir. Ankara ve İstanbuldan resmi küşada ge- lecekler için yapıyor. Küşat şerefine bir gar- denparti verilecektir. Maliye müsteşarı belediye hazırlıklar | Ankara 23 — Istanbulda bulu- nan Maliye müsteşarı Ali Riza bey bugün Ankaraya dönmüştür. Trabzon liman şirketi Trabzon, 23 (Hususi) — Liman şirketinin senelik pilânçosu dünkü heyeti umumiye içtimamda tastik edildi. Bu nasıl iş? Hem karısını hem 500 lirasını götürmüşler Kurtuluşta bahçıvan Bekir dün evinde bulunmadığı sırada Eyipte oturan kayın pederi Mehmet ile kayın biraderi Hakkı, Veli ve hemşirezadesi Nisa hanım bir olarak eve gitmişler, evde hasta yatmakta olan Bekirin annesi Nesrin hanımı tabanca ile tehdit etmişlerdir. Mutaarrızlar ihtiyar kadını sus- turduktan sonra Bekirin karısı Elif hanımdan 500 lira almışlar | ve Elif hanımıda zorla beraber alıp gitmişlerdir. Bekirin müracaatı üzerine polis tahkikata vazıyet | etmiştir. Sirkecide bir pansiyon yandı Sirkecide Nöbethane caddesinde 26 numaralı pansiyondan dün ! öğleden sonra saat 2 raddelerinde ı yangın çıkmış ve bina kâmilen yanmıştır. Yangın evin bodrum katındaki mutfak kısmından çık- mıştır. Binanın sigortalı olmadığı anlaşılmıştır. Polis tahkikat yap- maktadır. | ve frengi hastalıklarına Mtinaya giden doktorlarımız (Baş tarafı birinci sahifede) bugün diğer Avrupa merkezle- rinde de nadiren tesadüf edik mektedir. Madam Venizelos tara- fından parası verilerek inşa etti- rilen velâdethane 120 yataklı olup bugünlerde bitmek üzere imiş. Evangelismos hastanesi Lo- zandaki müessesenin daha mod- ernize edilmşidir, 3 beş yüz yatak- lıdır. Bu hastane de bir çok Yunan zenginleri tarafından verilen para ile inşa ettirilmiş ve bir yer yatak için yapılan masraf da birer şahıs tarafından taahhüt edildiğinden bunların isimleri mermer plâk üzerine yazılarak hasta karyolaları başına duvara talik edilmiştir. Sinoros hastanesi denilen ve 350 - 400 yatağı ihtiva eden cilt mahsus olan diğer bir hastanede bu namı taşıyan zat tarafından inşa ettirilmiştir, Kapısında zevc ve zevcenin heykelleri bulunan bu hastanenin Obaşında fakültenin cildiye hocası ve beynelmilel ilmi ! bir mevkii olan ve bize fevkalade misafirperverlik ve mubabbet gös- teren M. Fotinos vardır. Müeb- bet vesiyetname mucibince bu zat kaydıhayat şartiyle bu mües- sesenin direktorudur. Yunan zen- ginlerinin omemleketlerinin sıhhi müessesati ile bu kadar ehemmi- yetli bir surette alâkadar olması bizim) zengnilerimize bir ders olmalıdır. Vasi mikyasta olmasa bile hastanelerde bir kaç yatağın iaşesine yardım etmek veya vesa- iti sıhhiye ihtiyacına tekabül et- mek üzere hastanelere madi yar- dımda bulunacak vatandaşlarımız bizde de eksik olmasa gerektir. Altinaya muvasalatımızın ilk akşamı Atinanın en yüksek aile- lerinin ve bütün sefirlerin iştira- kile Tütün kralı denilen M. Papas- tratosun evinde verilen baloya iştirak ettik ve çok samimi bir gece geçirdik. Bir -gece bütün Atina hekim- lerinin iştirakile verilen ziyafete ertesi akşam da bütün darülfünun hocalarının iştirakile verilen resmi. ziyafete davet edildik, Burada sarfedilen sözler her iki memle- ketin siyasetini idare eden büyük adamların eserine itbaen entelektüel tabakanında birbirile sık sık temas etmeleri heriki omemleketin atisi için hayırlı olacağından bahsedildi ve Türk Yunan dostluğu idamesi şerefine idareci ikdah edildi bundan dolayı Atinaya ilk defa toplu olarak giden yedi Türk hekiminin bu maksadı temin eden ilk adım olması itibarile fevkalâde hüsnü- tesir ettiğini bilhassa zikretmek isterim. Cepleri karıştırırken vakalandı Istanbulun tanınmış sabıkalıla- rından (sıçan Selâhaddin dün gene yakayı ele vermiştir. Selâhaddin dün Galatada kala- balık bir tramvaya binmiş ve içeride halkın ceplerini karıştır- maya başlamıştır. Bu sırada Petro isminde bir adamın da cebini karıştırmış ve para cüzdanını aşırmışlır. Fakat Petro efendi işin farkına varmış ve Selâhaddini yakalayıp polise teslim etmiştir. Hayır cemiyeti için ianel Kumkapı polis merkezi Kemal isminde birini yakalamıştır. Bu adam Kumkapı civarında bazi esnaf ve evlere müracaatla bir hayır cemiyeti namına para top- lamıştır. Hâdise zabıtaya ihbar edilmiş ve tahkikat weticesinde Kemal efendinin (o bahsettiği (o cemiyetin mevcut olmadığı, bunun uydurina bir isim olduğu anlaşılmıştır. Kemal efendi yakalanarak ad- liyeye teslim edilmiştir.