29 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1932 EEim çurppadan | Vaniköyünde İ- Sahrayı kebir Devriâlem seyahatine çikarsı- nız da yolunuz Gobi çolüne dü- şer. Otomobiliniz bozulur. Bekle- diğiniz imdat gelmez. Erzakınız iş) tükeninceye kadar gökten Kudret v MAĞ 4 WE om EO saa Ni p! ği gp | billâh | bileti olduğu halde. 12 de geldik.Biz işimizi bitirinceye :İ mediğimiz helvası maide sofrası filân da inmez. Eh ne yapalım “Aç kal- mak mukaddermişl, Â dersiniz, aşağı oturursunuz.. Yahut taliinize çölü değil Sahrayıkebir isabet eder. Deveniz kızgın gü- neşin altında ölür ve sizi ipi sivri külâh çöl ortasında kalırsınız... Fakat Istanbul şehri hudutları dahilinde (o Çengelköyünden ibir iskele ( yukarıda, Vaniköyünde aç kalacağınız aklınıza bile gel- mez değil mi?. Hem de cebinizde lüzumu kadar dünyalık, elinizde gidip gelme birinci mevki vapur Bir yazı meselesi için fotoğraf- cımızla beraber geçen gün kalktık. Vaniköyüne gittik... Vapur köp- rüden 11 de kalktı. Vaniköyüne kadar da bir bucuk oldu.. Tabii öğle yemeği yememiştik. Gobi çölüne, sahrayı kebire git- için (o Vaniköyünde karnımızı doyurabileceğimizi ümit ediyorduk.. Meğer ne büyük bir | hayali batıla saplanmışız!. Vani- köyünde şöyle bir etrafımıza göz gezdirdik. Değil bir lokanta, değil bir aşçı dükkânı bir tek ticarethane, bir tek esnaf yok.. Yalnız bir bakkal dükkânı.. Onada şükrederek ( ilerledik. o Bakkal kapalı değil mi?. Sokaktan ihtiyar bir adamcağız geçiyordu.. Bizim yabancı olduğumuzu farketti : — Boş yere beklemeyin, dedi, haftanın dört gününde bakkal kapar Istanbula iner... Bakkalın Istanbula inmesi bizim yüreğimize indirdi.. Daha vapur zamanına iki buzuk üç saat vardı. Sahile indik...Maksadımız bir kayık bulup (o karşıya (o Arnavutköyüne geçmekti... Fakat kayık, sandal nerede ki?. Iskeleye kayıtlı bir san- dal varmış. Sandalcıda işsizlikten evinden dışarı çıkmıyormuş... Arnavutköy tam karşımızda.. Uzaktan çifte mahallebiciler, lo- kantalar, hattâ dükkânların içi bile fark ediliyor.. Arnavutköy gâzinosunun lâvhasını okuyoruz .. Biraz mubalâğa ile elinizi uzat- sanız lokantanın camekânından bir pişmiş tavuk alıp çekeceksi- niz.. Fakat cebinizde paranız ol- duğu halde ne bir lokma yiyecek bulabiliyorsunuz, ne de bir yerden bir yere kımıldamanız kabil... Eğer kendinize güvene biliyor- sanız karşıya kadar yüze bilirsiniz. Çünkü okadar yakın.. Karnınızda açlıktan cazbantlar çalıyor amma meraklanmayın.., Tam şehrin gö- beğindsiniz ... Şaka bertaraf.. Eğer rasathane müdiri Fatin bey ahbabınız de- ğilse ve yüzünüzü kızartıp da kendisinden yiyecek öteberi iste- yecek kadar kendisile samimiye- tiniz yoksa Vani köyüne giderken yanınıza bir miktar ekmek pey- nir almağı sakın ihmalÖtmeyin.. | Maide, kudret helvası ve gibi ümitleriniz varsa, diyeceğim yok Saire ona bir umurta iharacatı azalıyor Yumurta ihracatımız gittikçe azalmaktadır. Ordu, Trabzon, Fatsa gibi yumurta ihracatı yapan yerler ihracat ofisine müracaat ederek, mallarına mahreç istiyorlar. eli, Şeker, kahve Şeker fiati yükseliyor, kahve bulmak güçleşti Bir kaç günden beri şehrimiz- de şeker buhranı vardır. Şeker fiatleri her gün yükselmektedir. Bakkallarda şekerin okkası 62 kuruşa kadar çıkmıştır. Bu yüz- den bilhassa fıkara sıkıntı çek- mektedir. Piyasada kahve de kalmamıştır. Nisan ayına ait kontenjan liste- sinde Istanbula 300 çuval kahve verilmişti. Bu miktar bitmiştir. Bu yüzden Asma altında birçok kuru © kahveciler £ dükkânlarını kapamışlardır. Bazı bakkallar bir okka kahveyi 260-300 kuruşa satıyorlar. Bir kısım bakkallarda ise kahve yoktur. Şeker ihtikârı davası Şeker ihtikârı yaptıklarından dolayı geçenlerde Sultan Ahmet birinci sulh ceza mahkemesinde mahküm olan şeker tacirlerinin davası hakkındaki temyiz lâyiha- ları ikmal edilmiş ve evrak temyiz mahkemesine gönderilmiştir. Temyiz mahkemesi sulh ceza dairesi evrakı tetkik ederek ka- rarını verecektir. İstanbulun plânı M. Yansen teklif mektu- bunu belediyeye verdi Istanbulun müstakbel plânının tanzimi için mimar M. Yansen ile belediye (o arasında müzakereye başlandığı yazılmıştı. Haber aldı- ğımzıa göre M. Yansen Istanbul plânını ne suretle tanzim edece- ğine dair bir teklif mektubu hazırlıyarak vali Muhiddin beye vermiştir. Muhiddin bey, bu teklifleri tetkik etmeğe başlamıştır. Henuz heyeti fenniye M. Yansenin tek- lifleri etrafında bir fikir edinmiş değildir. Şehir meclisi tahsisatı | kabul ettikten sonra plân tanzi- mi etrafında belediye harekete geçecektir. Sipahi ocağında suvarilik konkurları Sivil erkekler ve hanımlar için tertip edile Sipahi ocağı suvarilik konkurları 20-27 mayıs ve 3 haziran cuma günleri yapılacaktır. Hanımlarımız şimdiden hazırlıklara başlamışlardır. Akşam ŞEHİR HABERLERİ Ödemiş cinayeti Istanbulda daha bir kadın tevkif edildi Geçenlerde Ödemişte Mehmet ağa isminde bir adamla karısı ve hizmetçisi parasına tamaan öldü- rülmüş, yapılan tahkikatta bu cinayetle alâkadar olmakla maz- nunen İstanbulda kürt Hüseyin ve Cafer isimlerinde iki erkekle iki kadın yakalanık oraya sevkedil- mişlerdir. Istanbulda bu hadise etrafın- daki tahkikat derinleştirilmektedir. Şimdiye. kadar yapılan tahkikatta bununla alâkadar daha bir kadın bulunduğu tesbit edilmiştir. Aliye isminde olan bu kadında tevkif o idilmiştir. Aliye çalınan eşyayı burada saklamak cürmün- den maznundur. Bu kadın da cürüm malhalline sevkedilmek üzere evrakile bera- ber jandarmaya teslim edilmiştir. Resim sergisi Matmazel Diplarakunun sergisi pazartesi günü açılıyor Iki haftadan beri şehrimizde bulunan 1930 senesi Yunanistan ve Avrupa güzellik kraliçesinin kuzini matmazel Talia Diplaraku maarif vekâletinin müsaadesile, eserlerini halka teşhir için Gala- tasaray lisesinde bir serği aça- caktır. Bu serğinin pazartesi günü öğleden sonra vali Muhiddin bey tarafından küşat resmi yapıla- caktır. Matmazel Talia Diplaraku şim- diye kadar Paris, Kahire ve Su- riye de açtığı resim serğilerinde çok muvaffak olmuş, ve bir kaç tablosu Mısır ve Suriye hükümet- leri tarafından satın alınmıştır. Matmazelin açacağı serğide teş- hir edeceği tablolar elliyi müte- cavizdir. Aralarında Yunan güzel- lik kraliçesinin portresi de vardır. Satılacak eski medreseler Istanbulda (Okapalı (o bulunan medreseler (idareli ( hususiyeye devredildikten sonra idarei husu- siye tarafından kiraya verilmişti, Bu medreselerden bir kısmı satı- lığa çıkarılmıştır. Fakat, içinde tarihi kıymeti haiz ve asarı atikadan olanların satılması doğru görülmediğinden bundan sonra satılacak medrese- ler hakkında asarı atika müze- sinin mütalâasının alınması bildi- rilmiştir. Himayei Etfal cemiyeti şehrin muhtelif yerlerine tartı makineleri koymuştu, Bunlardan bir kısmı, resmimizde olduğu gibi, yastık vazifesini de ifa ediyor. Otobüsler - Imtiyaz hakkında bir nizamname yapıldı Istanbulda otobüs işletme imti- yazının İstanbul belediyesine ve- rildiğini yazmıştık. Belediye imti- yazdan istifade için bir nizamn- name projesi hazırlamıştır. Bu proje şurayi devlette tetkik ve müzakere edildikten sonra tatbi- kata geçilecektir. Belediye son zamanlarda otu- büs ruhsatiyesi verilmesini men- etmişti. Fakat, bu karardan evel yeni otobüs sipariş verenlerin hakları (o ziyaa uğramaması için bunlar hakkinda istisnai karar verilmiş ve bunlara ruhsatname verilmesine başlanmıştır. Mamafih bu ruhsatiyelerin de yakında arkasının alınacağı muhakkaktır. Belediye de ücret alanlar Memur maaşları peşin olarak verildiği halde belediyeden ücret alan bazı memurlar ekseriya ayın onundan sonra ücretlerini alıyor- lar. Belediyenin en müşkül işi olan itfaiye efrat ve memurlarının ücretleri de bu tehire maruz ka- liyor. Belediyenin o ehemmiyetle nazarı dikkatini celp ederiz. Fabrikayı soyanlar Zabıta iki kişi yakaladı, diğerlerini arıyor Alemdar polis merkezi Ihsan ve Rifat isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar bir fabrikayı soymak cürmünden maznunen bir müd- detten beri polis tarafından aran- makta idiler. Yapılan tahkikat "neticesinde Ihsan ve Rifatın geceleri birlikte hırsızlık yaptıkları anlaşılmıştır. Ikisinin de (muhtelif o cürümleri tesbit edilmiştir. Bunların daha başka arkadaşları da bulunduğu (anlaşılmaktadır. Zabıta tahkikata devam ediyor. Yakalanan maznunlar adliyeye teslim edilmişlerdir. 4 sene 10 gün hapis Bundan bir müddet evvel Is- tanbulun maruf hırsızlarından Ali bir gece Mevlâne kapıda Osman beyin evine giderek pencereden içeriye girmiş ve ev sahibini tabanca ile tehdit etmek suretile evi zorla soyup kaçmıştı. Ali ikinci caza mahkemesine teslim edilmiş ve dün muhakemesi bitmiştir. Muhakeme neticesinde Ali bütün cürümleri sabit olduğu cihetle 4 sene 10 gün müddetle hapse ve okadar müddet de emniyeti umuyiye nezareti altında bulundurulmağa mahküm olmuştur. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 »> 1450 » 3 AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — ep” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiççe 23 — Kasım:174 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı ERA ip, SE a 143 Va, 48 o 53 1212 162 19,3 20,44 Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 NM Sahife 3 Zi MEMLEKET HABERLERİ Manisa bağcılar kooperatifi Manisa (Hususi) — Manisa bağ- cılarının Manisa gücü klübünde toplanarak ziraat bankası müdürü Nusret beyin Almanya seyahatine dair iktisadi intibalarını dinledik- lerini bildirmiştim. Üzümcülüğümüzün dünya ikti- sadiyatındaki mevki ve vaziyetini istatistik ve rakkamlarla söyliyen Nusret beyin bu musahabesi koo- peratif teşkili faaliyeti için iyi bir adım olmuştur. Musahabenin neti- cesinde şuna karar vermiştir. Iki gün zarfında kooperatif ortağı olmak arzusunda olanlar ziraat ve bağcılar bankasına yazı- lacaklardır. Ortaklar taayyün ettik- ten sonra bu ortakların toplana- cağı bir içtimada kooperatifin esas nizamnamesi münakaşa ve tespit edilecektir. Nizamnamenin şimdiden münakaşayı mucip mad- desi ortaklığın her ortağın istihsâl ettiği (üzümün hepsini mi yoksa bir kısmını mı kooperatife ver- mesile hasıl olacağı maddesidir. Bir kısım müstahsiller ne kadar üzüm çıkarırsak hepsini verelim ve kooperatife bütün mevcudiye- timizle bağlanalım. Esasen ilmi yol da budur diyorlar., Bu fikri müdafaa edenlerin başında sabık mebus Bahri ve ziraat bankasi müdürü Nusret beyler vardır. “Bir kısım Manisalılar da istihsal ettikleri üzümün kısmen teslimine taraftardırlar bu cereyanın başın- da da mebus Kâni ve Hacı Ev- liya zade Kâmil beyler vardır. Şimdilik bu fikir yeryer, taraf taraf münakaşa edilmektedir. Ba- kalım nizamnamenin münakaşa ve tesbiti sırasında hangi tarafın fikri galebe çalacaktır. Maamafih bugün için teslim edilmiş bir hakikat vardır o da bir satış kooperatifi memleketin iktisadi istiklali için lâzım ve zaruri olduğudur. Muammer Dört çapulcu yakalandı Bandırma 27 (Hususi) — Ban- dırmaya tabi Darica nahiyesinin köylerinden Değirmen Derede merhum Sadeddin beyin evine dört meçhul şahıs gece yarısında girmişler evin hanımını fena hal- de hırpalamışlardır, mevcut zıkıy- met eşyasını ve dört beşi bir yerde altınlarını alarak kaçmış- lardır. Akebinde nahiyeye haber verilmiş, takibine çıkan jandarma- larımız ertesi günü öğleden evel bu dört şahıs saklandıkları boğaz köyünde paralar ile birlikte yaka- lamışlardır. Burada da kahve buhranı vardır. Bir aralık okkası iki yüz kuruşa kadar yükselmiştir. Garip bir zihniyet Geçenlerde Bandırma muallim- lerinin intizamsız maaş aldıkların- dan bahsetmiştim. Bu intizamsız- lık devam ediyor. Merkez mual- limleri avans şeklinde alıyorlar. Maaş vermeğe memur olan zat mektubuma kızmış şübhelendiği muallimlere latife şeklinde: “Siz gazeteye yazarsanız işte böyle intizamsızlık olur,, demiş. Bu, çok garip bir zihniyettir. Benim yazdığım bir haber yüzün- den muallimlere serzeniş etmek doğru değildir. Ümit ederimki alakadar memur intizamı temin eder ve sızıltıya mahal vermez. Sarhoşlukla sarkıntılık etmiş Küçük pazar polis merkezi Ismail isminde birini tevkif etmiş- tir. İsmail gece 'sarhoş bir halde dolaşırken ötekine berikine küfür ve sarkıntılık etmekle maznundur. Ismail evrakile birlikte 5 inci istintak dairesine teslim edilmiştir.