12 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

12 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 1? 12 Mayıs 1932, a Dikkat: ——-—- Bilmece hallini 15 gün zarfind n- eriniz.İki ile almadığınız he diyeleri bir daha alar nız ! Mekteplerde talebe teşkkülleri: Istanbul Erkek lisesi kooperatifi 929-930 senesi kânunueyvelinde Istanbul lisesi son sınıfının teşeb- büsile vücuda getirilen talebe kooperatifinin ilk faaliyeti çikolata ve kırtasiye gibi küçük mikyasta olmuşsa da pek az zamanda çalış- kan arkadaşların himmetile saha genişlemiş ve her türlü mal alıp satılmasına başlanmıştır. Kooperatifin ilk sermayesi olan otuz lira talebelere hisse senedi satmak suretile toplanmış ve o ders senesi sonunda bu küçük yekünun 160 lira olduğu görük müştür. Fakat bu netice müteşebbisleri ve ondan soura heyeti idareyi teşkil eden arkadaşların cesaret- lerini artırmış ve binaenaley 930 931 senesi başından itibaren daha geniş bir faaliyet ile işe başlanmış ve bu arada tuhafiye eşyasına etemmiyet verilerek kooperatife tahsis edilen oda büyümüş yeni kir tekâmül devresi açılmıştır. Diğer taraftan hisse .senetleri- nin fazla revaç bulması o nisbette asli sermayeyi büyütmüş ve tale- be kooperatifinde aradığını her gün bir az daha bulmağa başla- mışlır. Şu küçük izahattan sonra kooperatifin bu sene başında aldığı mütekâmil şekli gözden geçirelim: Evvelâ sene bidayetinde yeni bir intihap tarzile heyeti idere seçilmiştir, bu intihaptaki “ciddiyet ve talebelerin alâkası imemnu- niyete şayandır. Sınıflar tarafın- dan gösterilen namzetler' her ta- rafa dolaşarak nutuklar vermeğe v3 reyleri kendi lehlerine topla- mağa başladılar. O gün mektep oldukça heyecanlı bir gün yaşadı. Ve nihayet intihap neticesinde son sınıftan Turgut reis mu- avinliğine, son sınıftan Hamdi Selçuk muhasipliğe, son sınıftan Tayfur kâtipliğe, ve birinci dev- reden de Ahmet ve Ali azâlığa seçildiler. Faaliyetin ilerlemesi, ihtiyacın artmasi eski kooperatif mahallinin kâfi gelmediğini gösterdi. Bu se- beple alt katta mükemmel dene- cek bir tarzda yeni tesisatla bir satış odası vücuda getirildi. Ve bu sene kooperatifimiz hakiki manasile bir istiblâk kooperatifi oldu. Neticeye vusul için alışve- rişlere pul sistemi kabul edildi. Yani kooperatiften alışverişte bu- lunanlara istihlâk nispetinde pullar verilerek talebelerin kârdan isti- fadeleri hakkile temin edildi. Bu sene Maarif vekili Esat beyefendinin mektebimizi teşrifleri esnasında kooperatifi ziyareti ve pul sisteminin mükemmeliyetine dair otakdirkâr sözleri heyeti idarenin bu musip kararını tasdik etmiş oldu. Son söz olarak, kooperatifimiz, gayesini şu suretle tespit etmiştir: I Talebeyi ocemiyet hayatına alıştırmak. II Iktisadın ehemmiyetini; ha- yatta sai neticesinde kazanılan paranın kıymetini anlatmak. II Kazancımızın yüzde otuzunu fakir arkadaşlara tahsis ederek insanların zevkini vermektir “ken- di işimizi kendimiz görmek,, bun- lardan çıkan tabii ve bedihi bir neticedir. Istanbul lisesi gençleri memle- ketin her tarafında kooperatif teşkilâtını görmekle göğsünü ka- bartacaktır. Gün geçtikce daha feyizli bir müessise halini alan kooperatifi- mizin kuruluşunda ve yükselişinde hizmeti görülen bütün arkadaşları takdir etmek boynumuzun borçu- dur. Billhassa muallim Arif Şükrü beyle Nijat Naim bey arkadaşı- mıza ayrıca şükranlarımızı beyan ederiz. “Xx - İstanbul lisesi - Rıza | Ankarada çocuk bayramı Mi Arkarada (inönü) ilk mektep Sinci sınıf talebesi (Ortada oturan muliim Zekiye H.) Pek fena şeydir yalan; Olsa bile inanan, Sırıtarak her yana Çabuk çıkar meydana! * İstemiyorsan acı, Sakın olma yalancıl Yalana besle nefret, Doğruyu itiyat et! Muallim Hasan Nahit Bilmecemiz | | Yukardaki murabbalara öyle harfler koyunuz ki, soldan sağa ve yukardan aşağıya okundukta: 1 - kısmet (4), ve yıl (4), 2 - Elinizdeki (5), 3 - Nota (21, ve nota (2), 4 -Çit (4) ve gök yüzü (4), 5 - Bir cins kuş (4), ve insan (4), 6 - Bebeklere verilen bir emir (2), ve uzak nidası (2), 7 - İstirahat (5), 8 - Kalburun küçük kardeşi (4), ve aylardan biri (4) olsun. Hediyelerimiz: 1inciye bir adet (İş Bankasının) kum - barası ve 200 kariimize de ay- rıca şekerleme, çikolata, bisküi, kitap, kalem, cepdefteri, albüm, cetvel ve mürekkep, kart gibi hediyeler verilecektir. (Bilmece müddeti 15 gündür) Altın Yurt Mektepli gençler için neşredilen bu aylık mecmuada çok kıymetli yazılara tesadüf ettik. Kemal Hayyam imzalı kısa bir musahabeyi aynen iktibas ediyoruz : “İyi yazı yazanlar ekseriyetle çok okuyanlardır. Okumak, yaz- mak için ilk şarttır. Müstesna kabiliyetler bile, ancak, okumak suretile inkişaf edebilir. Zira yaz- mak, fikir sahibi olmak demektir. Fikri olmıyan kimse bir şey yaza- maz. Fikir ise okuya okuya elde edilir, Insan çiçek açan meyvalı ağaç- lara benzer: Üzviyetimiz insan ağacının toprağıdır. Bu muhaayel ağacın kökleri (o hayvaniyetimize uzanır. Oradan aldığı gıda ile beslenir, büyür ve çiçek açar. Bir farkla ki, bu ağacın çiçekleri bildiğimiz gibi çabucak ölüp kay- I bolmaz. Uzun müddet yaşar, çünki bu çiçekler maddi bir şey değildir. “ Altın Yurt,, bir şahikadır. Bu şahika insan ağacının en genç çağda açtığı çiçekler toplanacak. Gençler! Bu vatanın istikbali sizinle kaimdir. Siz ne kadar iyi | yetişirseniz bu millet o nisbette yükselecektir. Bu günü yaratanlara lâyık bir nesil olmağa çalışınız. Bu vatanın varı yoğu, ümidi her şeyi sizsiniz! Her yerde, her zaman “Inkilâp nız, bu vazife her ne sahada olursa olsun, çalışmak, çalışmak ve gine çalışmaktır.,, çocukları,na düşen vazifeyi yapı- | * Monoloğ: Akşam bilmecesi İsim: Halli: — 12 Mayıs 932 Süküt ikrardan mı gelir? Meşhur bir ata sözüdür: Süküt ikrardan gelir derler!.. Bu ne yanlış bir düşüncedir efendim, düşünün bir kere!.. Bence süküt ikrardan değil, korkaklıktan gelir. Öyle yal, Farzedelim: Sizi, dört misliniz büyüklüğünde bir kimse tahkire başlasa, ona bir lâf söyle- yebilir misiniz? Yoo... Dilini yut- muş kedi yavrusu gibi sus pus olursunuz? Ağzınızı bile açamaz- sınız. Herif, karşınızda size dün- yalar dolusu küfür etse gene bir çıt bile çıkaramazsınız. Maazallah bir itiraz dermeyan etseniz, sizi ayağının altına aldığı gibi pastır- maya münkalip eder. Bu vaziyet karşısında bugün o küfürlerin size ait olduğunu kabul eder misiniz?.. Etmezsiniz amma ne çare ki korku yüzünden kabul eder görünürsünüz!.. Bu haldeki sükütunuz ikrardan değil korkak- lıktan gelir!.. Mesela: Ben.. Geçen gün ağa- beğime bir adet portakal mesele- sinden beni döverken bir cam kırmıştı. Meseleyi evvela kimse fark etmedi. Fakat tabii sonradan meydana çıktı. Ve fail olarak bendeniz (o yakalandım. o Akşam pederim eve teşrif edince derhal huzuruna çıkarıldım. Babam sert bir tavurla: — Ruşen.. Bu camı sen kırdın, değil mi? Dedi. Yan gözle ağa beğime baktım. Bizimkinde çehre bir karış,. Somurtmuş, hiddetli hiddetli bana bakıyor. Ve belliki kabahatinin meydana çıkmamasını istiyor.. düşündüm: Babama ca- mın ağabeğim tarafından kırıl- dığını söyleyiversem, ertesi gün müthiş bir dayak daha yiyeceğim, iyisı mi, şimdi hiç sesimi çıkar- mam .. Babam camı benim kırdı- ğımı zanneder ve elbet ağabe- yimin dayağından daha az bir ceza ile kurtulnrum dedim. Ve hemen susarak mahzun bir tavır aldım: gözlerimi bir yere dikerek boynumu büktüm. Bu sükütumu camın benim tarafım- dan kırıldığına hamlettiler. Ve kulağımın çekilmesile kurtulduk.. Şimdi “lnsaf edip söyleyin , buradaki Osükütum ikrardanmı geliyor, yoksa korkaklıktanmı? Bariz hâdiseler vaziyet göste- riyor ki, süküt ikrardan değil korkaklıktan geliyor... Zannederim ki... İçinizde bana itiraz edecek biri yoktur. Bakın hepiniz süküt etmiş, can kulağıle beni dinliyorsunuz.. öyleyse koltuk- larımı kabartayım.. Şöyle vakur bir vaziyet alayım.., İçinizde benden azametli bir kimse o bulunmasın.! Sert adımlarla sahnede dolaşayım. Çünkü hepinizin sükütuna bakılır ise - isbat ettiğim süküt korkak- lıktan gelir kaidesi mucibince - bu; benden korktuğunuza alâ- mettir! Küçük Muharrir 13 Mayıs Cuma günü sabah saat tam 11 de GLORY A Sinemasında Küçük Çocuklar Konseri Bu konserde profesör Meline Papelyan hanımın küçük talebelerinden 11 çocuk piyano ile konser verecektir. Gazetemizdeki “Küçük musikişinaslar, minimi, Üsküdar Amer serisinde resimleri çıkan an kız koleji talebesinden bir kaç grup.. Bostancıdaki mektep kampın- dan intibalar Usküdar Amerikan kız koleji talebesinden bir grup - Bahçede bir piramit - Kampta talebe deniz koşusuna hazırlanırken - Mektep bahçesinde bir futbol timi. ey skopi izdeirm “a şü va