12 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Mayıs 1932 Bir ömür böyle geçti Faruk Nafiz yıllardanberi yaz- dığı en güzel şiirlerini büyük bir cilt halinde neşretti. “ Bir ömür böyle geçti , ismini taşıyan bu muazzam cildin her sahifesi bir ömre bedeldir. e Dikkat'edilirse ve şairin bütün şiirlerini bir araya toplayan “ bir ömürböyle geçti ,, baştan aşağı okunursa üç Faruk göze çarpar.. 1 - Mütarekedeki Faruk 2- Anadoluda dolaşan Faruk 3 - Kahramanların hayatını yazan Faruk... Birinci Faruk Kalamış sahille- rinde dolaşır. Meçhul sevgiliye âşıktır. Dağnık saçlariyle kaya- lıklarda oturur ye denizden sev- giliyi bekler.. Ve dalgalara karşı: Faginle boy ölçen bu kumsalda bene Hasretle bakarım karşı beldeye Dumanlı ufuktan, durgun. denizden Kimi bekliyorum gelecek diye ?. Deye şiirler söyler. Annesinin dizinde : Dizinde ağlasam biraz bu akşam Dünyaya geldim de ne buldum Anne? Hayatım gidiyor. Nasıl ağlamam ? Bugün ta kalbimden vuruldum anne! Diye ağlar. Bu devirde Faruk genç kız kalbinde yaşayan içli bir aşk şairidir. Bundan sonra ikinci Faruk Nafiz başlar. Artık genç kız kalbi onun için kâfi bir heyecan menbaı değildir. Şairin eski bir yaylı ile Anadolu içlerini dolaştığını görürüz. Sanatkâr bu devirde en kuvvetli eserini ver- miş, “Han duvarları ,, nı işte bu esnada yazmıştır. Faruk “Han duvarları , nda gurbetin, münzevi kervansarayların, deve kervanla- rının bitip tükenmiyen yollarına hayranıdır : Bozuk düzen taşların üstünde tıkırdıyan Tekerlekler yollara bir şeyler anlatıyor. Kendimi kaptırarak tekerleğin sesine Uzanmışım kalmışım yaylının şiltesine Ağır ağır önümden geçti deve kervanı Bir kenarda göründü beldenin viran hanı Alaca bir karanlık sarmadayken her yeri Atlarımız çözüldü. Girdik handan Şair bu devirde artık sevgilinin perçemlerinden , zülfünden, göz- lerinden ziyade Anadolunun taşı- na toprağına, akşamlarına, şafak- larına aşıktır. Üçüncü Faruk kahramanın des- tanlarını yazan Faruktur, kahra- manlık hikâyeleri yazan Faruktur. Şair bu tarza yeni başlamıştır. Herhalde, sanatkârın bu sahada da kuvetli eserler vereceği mu- hakkaktır. “Bir ömür böyle geçti, Yeni neslin “Ilyada,, sıdır. Suhulet ki- taphanesinin nefis bir surette bastığı bu eseri tavsiye etmeği lüzum görmüyorum. En mühim tavsiye “bu (kitabın o üstündeki Faruk Nafız imzasıdır. Beyoğlu hastanesine yeni aletler alınıyor Buğday ihracatı Suriyeye ihracat için hazırlık yapılıyor Suriyede kuraklık devamlı bir şekil almıştır. Bilhassa Halep ve civarı, oaylardanberi (© yağmur yüzü görmemiştir. Alınan haber- lere göre, bu sene Suriyede mah- sul pek az yetişecektir. Halep civarında kuraklığın ve susuzluğun tesirile hayvan telefâ- tıda baş göstermişdir. Bu vaziyet karşısında, Suriye hariçten diğer senelere nisbetle külliyetli mıktar- da zahire alacaktır. Buğday ihra- catile alâkadar tacirlerimizin, bu haberleri nazarı itibara alarak Suriye pazarile daha yakından alâkadar olmaları lâzımdır. Haber verildiğine göre bu sene suriyeye buğday ibraç edilmesi için bazı tedbirler alınmaktadır. Eski bir maznun yakalandı Bundan bir müddet evel Rıza isminde birisi bir iskatı cenin cürmünden bir buçuk sene hap- se mahküm olmuş, fakat kendisi firar etmişti. Uzun zaman devam eden tahkikat neticesinde Rızanın Istanbula geldiği tesbit edilmiş ve kendisi Nişantaşında yakalanmıştır Kahve ihtikârı Iki tacir mahkemeye veriliyor Vilâyet o mektupcusu Osman Nuri beyin riyaseti altındaki ihti- kâr tetkik komisyonu kahve muh- tekiri iddiasile ticaret müdüriyeti tarafından sevkedilen iki kahve tacirinin vaziyetini tetkik etmiş ve bunların ibtikâra tevessül etti- ğine kani olmuştur. Komisyon raporunu hazırlıyarak vilâyet makamına vermiştir. Vilâ- yet raporu müddei tevdi edecektir. Kahve her tarafta pahalıdır. Şehrimizde, 160-180 kuruşa kadar kahve satılmaktadır. Eskişehirde fiat 200 kuruştur. Izmirde de kahve fiatı 200 den aşağı değildir. Anadoluda kahvenin en ucuz olduğu yer, Zonguldaktır, Zon- guldakta 110 kuruşa kahve satıl- maktadır. Birçok tacirler, Zon- guldaktan kahve getirtmeğe mec- bur olmuşlardır. Uzunçarşıda bir esrarhane umumiliğe buldular Zabıta OUzunçarşıda o bir es- rarhane (Omeydana çıkarmiştır. Cevat isminde birinin oturduğu Akşam ŞEHİR HABERLERİ Burgazda elektrik Belediye bir müteahhit ile anlaştı Burgaz adasının elektrikle ten- viri için Kemal bey isminde bir zatın teklifi üzerine Belediye ile Kemal bey arasında bir itilâf yapılmıştır. Bu itilâfa göre Kemal bey bu sene sokaklara bedava yirmi bir, gelecek sene yirmi üç lamba asa- cak, her lamba yüzer mum kuv- vetinde olacaktır. Bu sene kona- cak lâmbaların hem tesis, hemde tenvir, gelecek sene tesis edile- cek yirmi üç lâmbanın yalnız te- sis masrafı müteahhide ait ola- caktır. Halk, elektriğin kilovatı için otuz kuruş verecektir. Ancak tenvirat götürü olarak halka verilecek ve arzu eden saat koydurabilecektir. Bu (götürü besapta elektriğin kilovatı otuz kuruşu tecavüz edecek derecede olursa o zaman belediye müte- ahhidi mesul edecektir. Burgazadasındaki tesisat, elek- trik şirketinin Büyükadada tesisat yapmadan evvel hususi eşhas elindeki motor ve makinelerin Yozgada nakli suretiyle temin edilecektir. o Tesisata bu sene başlanacaktır. Şehir kütüphanesi Kütüphane temmuz içinde açılacak Bir kac sene evvel belediyenin satın aldığı ve bir şehir kütüp- hanesi ittihaz etmek üzere tami- rine karar verdiği Beyazıt med- resesinin tamirine başlanmıştır. Medresenin içi temamamile bir kütüpbane haline ifrağ edilecek ve mevcut kitaplar yerleştirile- cektir. Belediyenin salın aldığı kitaplar içinde çok kıymetli ve emsali nadir olan nüshalar vardır. Şehir kütüphanesi nihayet Tem- muz iptidasında açılmış olacaktır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » » 1 AYLIK 150 » Mep” Abone ücretleri “doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 6 — Ruzuhuzır: 7 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı Kaçak gelmiş! Yulyus Liblik son defa İstanbula nasıl girmiş? Geçenlerde iki kıymetli polis memurumuzu vuran Yulyus Libli- ğin hüviyeti tesbit edildikten sonra 928 senesinde İstanbula gelip tekrar gittiği anlaşılmıştı. Liblikin bundan sonra İstanbula ne şekilde girdiği malüm olmadı- ğından zabıta bu hususta tahki- kat yapmakta idi. Tahkikat ev- velki gün ikmal edilmiştir. Neti- cede Yülyusun Istanbula munta- zam pasaportla gelmeyip bundan bir buçuk ay kadar evvel Ro- manyadan deniz tarikile kaçak olarak girdiği anlaşılmıştır. Gizli bir randevu evi bulundu Alemdar civarında bir evin gizli randevu yeri olarak kullanıl- dığı anlaşılmış ve ev tarassut altına alınmıştır. Yapılan tahkikat neti- çesinde hadise tesbit edilmiş ve evde araştırma yapılmıştır. Evde bir takım kadınlar bulunmuştur. Burasını işleten Fatma isminde bir kadınla Meno isminde bir erkek yakalamışlardır. Ev mühür- lenmiş, içeride bulunan kadınlar muayeneye sevkedilmişlerdir. Yeni usul Paraları cebine doldurur- ken yakalandı Sonzamanlarda ötede beride dükkânlara giderek mal sahibini bir bahane ile işgal edip para ve eşya aşıran bir takım hırsızlar türemiştir. Hergün muhtelif semt- lerde bu şekilde hırsızlar yaka- lanmaktadır. Evvelki gün Aksarayda Rahmi isminde bir hırsız bu şekilde yakalanmıştır. Hırsızlık oOve © yankesicilikten muhtelif o sabıkaları olan Rahmi Aksarayda sütçü Pandeli efendi- nin dükkânına giderek öteberi alacağını söylemiş ve dükkân sahibi meşgul bulunduğu esnada çekmeceyi açarak eline geçirdiği paraları cebine doldurmağa baş- lamıştır. Bu sırada Pandeli efendi işin farkına vararak derhal Rahmiyi yakalayıp polise teslim etmiştir. Rahmi adliyeye verilecektir. Şişli - Büyükdere yolu Şişli - Büyüedere arasındaki yol işaatının Emirgâna doğru uzanan Sahife 3 İZMİR MEKTUPLARI Son Istanbul - Izmir maçı Izmir 10 (Hususi) — Istanbul - Izmir mubktelitleri maçları arasın- daki maçın dedikoduları hâlâ devam ediyor. Bura gazeteleri, maç icra edilirken seyircilerden bir kıs- mının İzmirli oyunculara nahoş bazı hareketlerde bulunduğunu iddia eylemekte ve bu iddialarını ispat için maç günü akşamı İzmir mubteliti (o oyuncuları (| şerefine Tokatlıyan otelinde verilen ziyafet esnasında İstanbul mıntakası re- isi Orhan bey tarafından irat edilen (onutukta bazı fıkralar iktibas eylemektedirler. İzmir gazetelerinin göre oOOrhan bey ezcümle demiştir ki : — «“Sinirlerimizin gerildiği ve heyecanın taştığı bir sırada oyun- cularımızdan sizi incitenler olmuş- tur. Hoş görün. ltimat edin ki, bunda şahsınızı hedef ittihaz etmiş fena hiç bir his yoktur. Asıl Istanbulun öz sporculuğunu müteessir eden hadise, bazı genç ve zaif şuurlu seyircilerin misafir kardeşlerine karşı yaptıkları na- lâyık ve çirkin hallerdir. Bilhassa bu noktada tevakkufla Istanbulun hakiki sporculuğu namına cümle- nizden af dilerim.,, Gene İzmir gazetelerine göre Izmirli oyuncular bu nahoş teza- hürat üçerine ambale olmuşlar ve yenilmişlerdir.. Hizmet gazetesi telitinin bazı hatalarını ediyor ve diyor ki: “Vahabın yoksulluğu kendisini bilhassa hissettirmiştir. Eğer Va- hap İzmir saflarında mevki alsaydı; takım yüzde elli farkederdi. Ya bir Vahap daha yetiştirmeliyiz veyahut Vahabı vatanımıza avdet ettirmeliyiz. , Yeni Asır gazetesi, Istanbul oyuncularının bugünkü vaziyeti hakkında şu mutalâaları serde- diyor : “İstanbul mubtelitinde bildiği- miz kıymet ve kuvvetini muhafaza eden yalnız iki oyuncu kalmıştır; Zeki ve Fikret. Yeni yetişenlerin en mükemmel- ise Istanbul sporlu Salâhaddirdir. Nihat, Mithat ve Niyazi eskisi iddiasına nutkunda Izmir muh- tenkit kadar olmamakla beraber halen fena da değillerdir. Burhan, artık milli takımda yer almıyacak kadar bozulmuştur. Mehmet Reşadı ve Cevadı milli takım saflarında aratmıyacak hıymetli cenah muavinlerine malik olduğumuz ise inkâr kabul etmez bir hakikattır.,, Afyon fiatleri yükseliyor Afyon ticareti gün geçtikçe daha müsait bir safhaya girmek- tedir. Bundan birkaç ay evvel, afyon fiatleri (o 7 liraya kadar düşmüş (ove satış (tamamiyle Beyoğlu hastanesinde tıbbi alât | evi esrarhane haline getirdiği (ğE, 728 931 454 850” 12 o 148 kısmı noksan kalmıştı. Bu semtte azalmıştı. Bugünkü afyon fiatleri ve edevat noksan olduğu için | haber alınmış ve gece ani bir Va, 2,44 4,46 12/10 165 19,16 o 214 oturanlar çok büyük sıkıntı çeki- | 1310 kuruşaçıkmıştır. hastaneye oyeniden icap eden | araştırma yapılmıştır. Evde esrar Idarehane: Babıâli civarı yorlar. Boğazın bu kısmındaki Verilen malümata göre, afyon alât ve edavatın satın alınması | içmekte olan bir kaç kişi cürmü Acımusluk sokağı No. 13 yolların da inşası kararlaştırI- | en ziyade oOJaponyaya ihraç takarrür etmiştir. meşhut halinde yakalanmıştır. mıştır. edilmektedir. Bi — A.B. — Haydi Allah selâmet versinl.. e Allah yardımcın olsun!... Amca Beye göre... .. Allah sabır ve tehammül versinl.., .« Uğurlar olsun azizim!... — Uzun bir yolculuğa mı gidiyorlar? A.B, — Hayır, hayır, karısiie çarşıya gidiyorlar 1.,,.