12 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

<abife 2 rem 12 Miaw 3 Rusyadan avdet (Baş tarafı birinci sahifede ) askeri merasimle teşyi edilmiştir. Merasimde vali Muhiddin, vali muavini Fazlı, polis müdürü Ali Rıza beyler şehrimizdeki mebus- lar hazır bulunmuşlardır. Baş vekilimiz dün öğleye kadar | Perapalasta meşgul olmuşlardır. Saat on birde Tevfik Rüştü, vali Muhiddin, fırka reisi Cevdet Ke- rim beyler İsmet paşayı ziyaret etmişlerdir, Saat birde Ismet pş. ile Tevfik Rüştü bey Tokatlıyana | gitmişler ve Sovyet askeri heyeti şerefine verilen ziyafette hazır bulunmuşlardır. Ziyafette darülfünun müderris- leri, gazeteciler, ticaret odası reisi ve bir çok zevat vardı. Ziyafetin sonlarında kolordu kumandan vekili fırka kumandanı Rüştü paşa bir nutuk söylemiştir. Rüştü paşa nutkunda demiştir ki: “ Asırlardan beri bir birini tanıyan iki komşu memleketin bugünkü rejimlerinin doğurduğu | ordulark endi tarihlerinde hemen, ayni rolü yapmışlardır .: Büyük harpten sonra nasıl ki Türk ordusu bir yandan müstevli emperyalist orduları ile uğraşırken dahilde mu- halefet Okümelerile (mücadeleye mecbur olmuştur. Ayni suretle kızıl ordu da bir taraftan ha- rici tecavüzlere oOdiğer taraf- tan dahili hareketlere (o karşı mücadele etmiştir. Yalnız bu sebep dahi iki ordunun bir birini sevmesi için kâfidir. Bundan başka Rus milletinin ve Kızıl ordunun milli mücadelemizde bize yaptığı maddi ve manevi kıymettar yar- dımları unutmuş deği Bundan dolayı daima bir hissi teşekkür beslemekteyiz. ,, Rüştü paşa Türk ordusundan kızıl orduya selâm götürlmesini rica etmiştir. Rüştü paşanın nutkuna Sovyet heyetinden ferik Fokin cevap ver- miş, iki ordu arasındaki dostluk ve arkadaşlık rabıtasının hiç bir zaman unutulmayacağını, Türk ordnsunun yüksek kahramanlığını zikretmiş ve iki ordu kumandan- | ları şerefine kadehini kaldırmıştır. Ziyafetten sonra Ismet Pş. tek- rar Perapalasa dönmüştür. Bura- da kendisini Italyan sefiri ziyaret elerek Italya seyahati hakkında görüşmüştür. Avusturya sefiri M. Auguste, Fransız sefiri kont Chambrun de Başvekili | ziyaret etmişlerdir. Ismet Paşanın Italyaya Loid Tryestinozun hususi bir va- puru ile gideceği söylenilmektedir. Gruzia vapuru ve Sovyet askeri heyet bugün saat İl de Odesaya hareket edecektir... Gruzia vapurunda (Baş tarafı birinci sahifede ) Bu para, alelâde bir amele ka- zancı mesabesindedir; amma, ame- lenin yiyip içmesi ve yatması da bu kazancına dahildir. Genç kızın şahsiyeti paşa hazretlerinin, hariciye vekilinin zevcesi ile keri- mesi Emel Hf.nin son derece nazarı dikkatini celbetmiştir. Paşa, Nataşa'ya iltifat etmiştir. Ona: —Siz Sovyet memleketlerinde çalışan genç kızların mükemmel bir nümunesisiniz ! - demiştir. Şüpheli bir adam Amerikadan şehrimize gelen şüpheli bir şahıs polis siyasi kısım memurları tarafından vapurdan çıkarken yakalanmıştır. İsminin Arif olduğu ve Erzincanda doğ- duğu anlaşılan bu adamın üzerinde bazı şüpheli evrak ve mektuplar çıkmıştır. Bu adamın ne maksatla geldiği tetkik edilmektedir. Kendisinin Hobyona âza olduğu da anlaşılmış- tır. Za müddeiumumiliğe teslim edilmiş ve tevkif olunmuştur. İsmet Fe a 0 refikalarının, | | olup, hâlâ bütçe Bu sene 40 lil taksit tediye edilecek Gelecek seneden itibaren borç tediyatı azalacak, 937 de 850 bin liraya inecek | Ankara 12 (Telefon) — Hükümeti Mi hazırlanmış encümeninde tetkik edilmekte | olan 932 masraf bütçesi projesinde milli müdafaa mukavelelere ! geçmiş senelerden intikal etıniş ,cumhuriyet hükü- senesine mikdarın karşılığı bulunan 40 milyon liraya yakın | ve nafha bütçelerine meti taahhüdatının 932 tahsisat konmuştur. Bu mikdara Osmanlı göre tecili Paris, 12 (A.A.) — Isticvap edilen Gogouloff, bayatını, tahsi- lini ve harp esnasındaki hizmet- lerini anlatmıştır. Merkum, ibtilâl esnasında La- binskaiaouya gelmiştir. Kendisi, evvelâ bolşeviklere aleyhtar olan kazak teşkilâtına intisap etmiş ve | müteakiben 1919 senesine kadar Kafkasyadaki Beyaz orduda bu- lanmuştur. Bundan sonra Rostofa dönmüş ve tıp tahsiline devam, müieekiben Minske giderek Boris Savinkofun beyaz Ruslar teşkilâtına intisap etmiştir. Gogouloff, bizzat milli cumhu- borçları dahil Alacaklı grup ve şirketlerle veya Hülardan bir kısmını teşkil eden bankalarla hükümet arasında devam etmekte olan müzakeratın verece, i imkânı elde edilecek 033 taksitleri varidat bütçeşi muhammenatının tamamen tahak- müstenit ve isabet eden | değildir. neticeye riyetçiler birliğini ihtas etmiştir. 1921 Sovyet zabıtası tarafından aranılmakta ve takip edilmekte olan Gogouloff, Polonyaya geçmiş | ve bilâhare Prağa gitmiştir. Gogonloff, 1921 ve 1931 sene- leri arasında Rusyaya gitmiş olduğunu inkâr etmiştir. Merkum, yekdiğerini müteakip Hindenburg, Çekoslovakya reisi- cumhuru Mazarik ve kendisin- den mülâkat talep edip te bir türlü muvafakat cevabı alamamış oldu Sovyetlerin Paris sefirine karşı suikastta bulunmağı düşün- müş olduğunu beyan etmiştir. Merkum, 1923 senesinden beri kuk ettirilmemesi ihtimaline mebni, bir karşılık teşkil | edecek, 932 mali senesi nihayetinde, hazinenin | elinde tahakkukat neticesi bir miktar para artacak olursa, bu miktar da müteakip sene için ihtiyat | akçesi olarak muhafaza edilecektir. 932 senesi, borç noktai nazarından | senedir. 933 senesinden sonra, mevcut mukavele- lerin mali tesiratı senesine 27 milyon, 934 senesine 19 milyon, 935 de 5 buçuk milyon, 936da 4 buçuk, 937 senesine 850 bin lira isabet etmektedir. Tecil edilecek olan bu seneki taksitlerin mühim miktarı 936-937 seneleri taksitlerine ilâve edilecektir. Daha kimleri öldürecekmiş? Gogouloff Hindenburg ve Mazarik ile Paris sovyet sefirine de suikast yapmak istemiş en yüklü her sene 'hafifleyecektir. 933 doğmuş olduğu memleketle her türlü alâkasını kesmiş olduğunu beyan etmiştir. M. Doumerin istirahatı ruhu için ayin Müteveffa Fransız reisicumhuru | M. Doumerin istirahat ruhu için bugün saat 10da Pangaltıda Saint Espri kilisesinde bir ayin yapılmıştır. Ayinde hükümet namına bir me- mur, şehrimizde bulunan sefirler, konsoloslar hazır bulunmuşlardır. Limanımızdaki Var ismindeki fransız beylik gemisinden çıkan bir zabitle on nefer de ayinde bulunmuştur. Vakitsiz soğuk Yağmur bugün devam edecek Dün akşama doğru hava bir- denbire soğudu. Sabaha karşı yağmur başladı. Sabahleyin hava adamakıllı serindi. Bir kaç gün sıcaktan ceketsiz dolaşanlar varken bu sabah paltolulara sık sık tesadüf ediliyordu. Mayısın tam ortasın- daki bu vakitsiz soğuk bazı evler- de henüz kaldırılmamış sobaların bile şöyle bir parlatılmasına sebep oldu. Yeşilköy rasat merkezi bugünkü hava hakkında şu malümatı ver- mektedir: Bugün hava kapalı olacaktır. evvel ! Rüzgâr şimal istikametinden ese- cektir. Yağmur fasılalı bir şekilde devam edecektir. Bu sabah hara- ret 1l dereceydi. Izmirde yağmur ve dolu İzmir, Ii ( Hususi) — Bugün öğleden sonra şiddetli yağmurlar yağdı, seller ortalığı (o kapladı. Nohut tanesi kadar dolu yağdı. Bağ mıntakalarına dolu düştüğü söyleniyor. Mamafih zarar yoktur. Trabzonda faydalı yağmurlar Trabzon, 17 (Hususi) — Üç gün lodos devam eden havadan sonra bugün yağmur yağdı. Akşam üzeri hava açtı. Yağmur zeriyat için çok faydah ger Çok feci Köpeğin ağzında 7 aylık bir çocuk cesedi bulundu Beyoğlunda Feruz ağa mahalle- sinde yangın yerinde dün bir kö- peğin ağzında bir çocuk cesedi sürüklemekte olduğu görülmüştur. Köpek yakalanarak ceset ağzın- dan alınmıştır. Bunun yedi aylık bir erkek çocuğu olduğu görül- müştür. Cesedin başı da kesilmiş- | tir. Ölü çocuğun yangin yerinde açılan bir çukura atılmış olduğu ve köpeğin buradan çıkardığı anlaşılmıştır. Ceset toprakta ancak | bir gece kadar kalmış olduğundan henüz bozulmamıştır. Çocuğu kimin anlaşılmıştır. Taksim nahiye müdürlüğü ve polis merkezi tahkikat yapmakta- dır. Ayrıca müddeiumumilik te tahkikata vaz'ıyet etmiştir. Roma ve Moskova sefirliği attığı henüz Ankara, 12 (Telefon) — Hüse- yin Ragıp beyden inhilâl edecek olan Moskova büyük elçiliğine kimin tayin edileceği belli değildir. Vasıf ve Suat beylerden birinin, buraya tayinleri mevzubahistir. Hüseyin” Ragıp beyin Roma büyüh elçiliğine tayini için, bugün- lerde Italya. hükümetiuden istim- zaçta rl Fındık mahsulü 20 güne kadar satışa başlanacak Trapzon, 11 ( Hususi) — Aliv- | | | | re olarak fındık satışına heniiz başlanmamıştır. Rekoltenin hakiki vaziyeti 20 gün sonra belli olacak- tır. Henüz bütün tehlikeler savuş- turulmuş değildir. Görünüşe na- zaran mahsul çoktur. Tekaüt olan 20 zabıta memuru | Ankara 11 — Tekaüt olan 20 | zabıta memurunun ikramiyeleri | tasarruftan temin edilmiş ve hava- | leleri ait oldukları vilâyetlere gön- derilmiştir. Bütçe müzakereleri Ankara, 11 — Bütçe encümeni | 932 bütçesinin tetkikine başlamış ve Millet meclisile Cumhur riya- seti ve maliye vekâleti bütçel: üzerindeki tetkikatını intaç et- miştir. Encümen yeni nakliyat vergişi lâyihanın tetkikine Ode başlanmıştır. izmir rıhtım şirketi . Ankara 12 ( Telefon) — Izmir rıhtım şirketinin satın alınması | meselesini (o hissedarlar omamına | nafıa vekâletile müzakere eden fransız avukatı Istanbul tarikile Parise dönmüştür. Hissedarlar mümessili Pariste bazı temaslarda bulunacak, hükümetin tekliflerini bildirecek, oyakında (o şehrimize dönecektir. | rinde üç kişi dün Eski borçlar Saracoğlu Şükrü bey pazar günü gidiyor Bir müddetten beri şehrimizde bulunan sabık Omaliye (vekili Saracoğlu Şükrü bey, hamiller vekillerile (o müzakereye (devam | | etmek üzere pazar günü Parise müteveçcihen hareket edecektir. Ankara sanayi sergisinde bir müsabaka Ankara 1l — Ankara sanayi sergisinde İpekiş pavyonunda bir müsabaka tertip edilmiştir. Daha ilk günler müsakaya 3 bin kişi iştirak etmiştir. Müsabakaya giren hanımlar omüessesenin sergide teşhir edilen kumaşlarından üç tanesini seçecekler, (bunlardan en fazla rey alan kumaşlar müsa- bakada kazanacaklardır. Darülfürun Profesör Malche tetkikatını bitirdi Darülfünun hakkında tetkikat yapan profesör Malche mesaisini | bitirmiştir. Profesör bir iki güne kadar rapornnu tamamlıyacak ve maarif. vekâletine takdim edecektir. M. Malche mesaisi hakkında diyor ki: — Darülfünunluların sarfettiği mesai her vechile şayanı takdirdir. Fakat her memlekette olduğu gibi Istanbul darülfünununun da randı- manını arttırmak kabildir. Bunun için ben bazı tavsiyelerde bulunu- yorum. Talebenin Türkçe malü- matını arttırmak için okuyacak kitabı olmadığını gördüm. Bunun için Türkçede tercüme Ve ya telif ilmi ve fenni neşriyatı arttır- malıdır. Ikinci derecede taleb nin ecnebi lisana vakıf olmadığını gördüm. Bunun içinde Jliselerde lisan tedrisatını ıslah ve tezyit etmeli- | dir. Kabil olursa fakültelerin birinci sınıfında bir lisan tedris etmelidir. İlmi tetkikat | için ecnebi ( lisanı Obilmek (büyük bir ihtiyaçtır. Bilhassa ilmi, fenni | edebiyatı henüz teessüs etmemis ! olar memleketler için... Sonra darülfünunlarda yapılan ameli tecrübeler, ilmi taharriyat- lar fazlalaştırılmalıdır. Bir esrarhane meydana çıkarıldı Şehremininde oturan Ahmedin evinde esrar içilmekte olduğu haber alınarak araştırma yapıl- mıştır. Evde Ahmet, Çamur Şev- ket, Rauf, Rıza ve Muhiddin isim- lerinde beş kişi esrar içerlerken cürmü meşbut halinde yakalan- mışlardır. Evin bir odasında fazla miktar da esrar, nargile, kabaklar, iki tabanca ve müteaddit bıçaklar bulunmuştur. Esrarkeşler adliyeye verileceklerdir. Rakı a içerken Bir kadını tabanca ile yaraladılar Refik, Naim ve Ethem isimle- yanlarnda Azize ve Münire isimlerinde iki kadın olduğu halde Aksarayda küçük Langada bir bostanda rakı içerlerken aralarında kavga çıkmış, bunlardan Refik tabanca ile Azize ismindeki - kadını yara- ! layarak kaçmıştır. Diğerleri yaka- lanmışlardır. Refik aranıyor. Tokat atan bir futbolcu Trabzon 11(Hususi )— Son maç- lardan birinde hasmına tokat atan ve hakemi tehdit eden bir fut- bol-u hakkında bir sene boykot kar.rı verilmiştir.