12 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

12 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

12 Mayıs 1932 Sinemia md. tombulluk aranmağa başlandı. Bu modayı çıkaran Joan Harlowdur. Bütün yıldızlar şişmanlamağa çalışıyor! Joan Harlow Amerikada sinema yıldızı ola- bilmek için artistlerde üç mezi- yet aranılırdı: Gençlik, güzellik, zayıflık Bu meziyyetlerden genç- lik ile güzellik pek kolay elde edilebilirdi. Filim — çekilirken iyi hesap edilen ziya artisti daima genç gösterebilir. Dikkatli bir makiyaj güzelliği çok arlırır. Fakat zayıf kalmak, ince gö rünmek bir mesele idi. Bunun icin meşhur artistler daimi bir işkence içinde yaşarlardı. Joan Kravfort senelerden beri yarı aç yaşamakta idi. Bettey Compson ile Bebe Daniels on seneden beri ayni inceliği muha- faza edebilmek için öğle yemek- lerinde ekmeksiz iki kuzu pir- zolası ile bir parça ananas kom- postosu, akşam yemeklerinde ise bir kuzu 'pirzolası ile iki parça ananas yemekte idiler. Bütün artistlerin ayni siklette kalabilmesi (o için (© kendilerine mahsus perbizleri, rejimleri vardı. Ekseriyeti yalnız süt ve portakal” suyu ile geçinirlerdi.. Ekmek, tereyağı, hamur işi yemekler, tat- lılar hepsinin hasret kaldığı şey- lerdi. Bu kadar ihtiyatlı davrandığı halde gene sıkleti bir iki kilo artan Anita Page, Klara Bov buhar banyoları, masajlar, jimnas- tiklerle zayıflamağa çalışırlardı. Konturatları (mucibince zayıf kalmağa mecbur olan Barbara La Mar, Marie Prevost gibi artist- ler bu incelmek mecburiyeti kar- şısında devam ettikleri rejime tehammül edemiyerek hastalan- mışlar ve az zaman zarfında ölmüşlerdi. Buna rağmen seneler- den beri incelik modası devam eder dururdu, Fakat bu sene Hallivutta yeni bir cereyan başlamıştır: Artistlerin şişmanca olmaları isteniliyor... Buna sebep (Cehennem melekleri) filminde oynıyan artist Joan Har- lovdur. Joan Harlov ilk defa stüdyoya geldiği zaman saçlarının rengi, gözleri, teninin şefaflığı çok beğenilmiş fakat kendisine şişmanca olduğu ve hiç olmazsa beş altı kilo kaybetmesi lâzım geldiği bildirilmiştir. | Joan Harlov zayıflıyacağını va- detmiş fakat' tecrübe için bir filim çekilmesini rica etmiştir. Yapılan tecrübede o Joanın vücüdü o ka- dar güzel görünmüştürki zayıfla- madan (Cehennem melekleri) ni çevirmeğe başlamıştır. Bu filim ilk gösterildiği gece seyirciler arasında “Nihayet bir kadın vücudü görebiliyoruz!,, söz- leri işidilmiştir. Bu sözler bütün yıldızlarla şir- ket müdürlerini düşündürmüştür. Derhal Marlene Dietriche daha beş kilo sişmanlaması için emir verilmiştir, Joan Kravforda on kilo kazan- dırmak için senelerdenberi hasret kaldığı yemekler yediriliyor. Tallulah OBankhead kilosunu artırmak emelile her gün litrelerle süt içmektedir. Artisrler şişmanlayıncaya kadar çok zayıf olmıyorlar, filim çevir- meğe davet edilmişlerdir. Metro- Goldvin şirketi, kalçalarının fazla yuvarlak olması yüzünden filim çevirmiyen Joan Marshi derhal angaje etmiştir. Paramunt şirketi Sılvaya Sidneye yeni bir filim çevirtmege başlamış, First Natio- nal Lil dagover ile yeni bir artist olan Joan Blondeli toplu olduk- ları için filim çevirmeğe davet etmiştir. Pola Negri ile Lıly Da- mita da Hollivuta davet edilmiş- lerdir. Bili Dove ile Anita Page olmadıkları için ilk safhaya çıkmışlardır. Şimdi bütün artistlerin yegâne emelleri bir kaç kilo kazanabil- mektir. Hepsi mugaddi şeyler yiyor ve istirahat ediyorlar. Bu yeni modanın ilk kurbanları güzellik enstitüleri olmuştur. Bu erstitüler masajlar sayesinde artist- leri zayiflatmanın usulünü bulmuş- lardı. Şimdi enstitüye kimse müracaat etmediği için meşhur masöz Lilvya müessesesini kapamağa mecbur olmuş ve Nev Yorka dönmüştür, Verginin miktarı Hükümetin meclise tevdi ettiği lâyihada tren, tramvay, tünel otobüs ve vapurlarda yolcu bilet ücretlerinin lüks mevkilerde yüzde yirmisi, birinci mevkilerde yüzde on beşi, ikinci mevkilerde yüzde onu, üçüncü veya daha aşağı mevkilerde yüzde beşi üzerinden nakliyat vergisi alınması teklif edilmekte isede maliye encümeni lüks mevkilerden maada diger mev- kiler vergisine zam icrasına rıza göstermemiş ve hâlen tatbik edil- mekte olan birinci, ikinci ve üçüncü mevkilere ait yüzde on, yedi buçuk ve beş nisbetindeki vergilerin muhafazası lüzumunda israr etmiştir. Lâyihada yataklı vagon birinci mevki, güğerte üçüncü mevki addedilmiştir. Türkiyeden ecnebi memleketlere gidecek yolculara ait biletler de vergiye tabi tutu- lacaktır. Yataklı vagonlarda ya- tak ücreti bilet bedeline dahil olacak deniz nakliye vasıtalarında ise yemek ücreti bilet bedeline ithal (o edilmeyecektir. | Türkiye hudutları dahilinde icra edilen eşya naklıyatında vergi miktarı nakliye ücretinin yüzde ikisi olarak hükümetçe teklif olunmuşse de maliye encümeni bu naklıyatın da memleketin iktisadıyatile alakadar olmasına nazaran bu miktarın yüzde bir nisbetine tenzilini kabul etmiştir. Muayyen tarifeye istinat etmek- sizin seyrüsefer eden nakliye vasıtalarında vergi miktarı senevi on tonilatoya kadar maktuan on lira, on tonilatodan fazlası için maktu olan mikdara ilâveten beher fazla tonilato üzerinden 25 kuruş alınacaktır. Muayyen tarifeye ve muntazam seyrüsefere tabi olmayıp lüzum ve ihtiyaca göre işletilen kara nakliye vasıtalarından umumi ara- balar da ise vergi bu vesaitin mevcut yolcu oturma yerlerinin adedine göre aşağideki miktarın üzerinden hesap edilecektir. 4 ve daha aşağı oturma yeri olan vasıtalardan senevi on lira, 8 veya daha aşağı oturma yeri olan vasıtalardan senevi on beş lira, 12 veya daha aşağı oturma yeri olan vasılâlardan senevi yir- mi lira, 18 veya daha aşağı otur- ma yeri olan vasıtalardan senevi yirmi beş lira, 18 den fazla oturma yeri olan vasıtalardan senevi otuz lira vergi alınacaktır. | Otomobil, taksı, motosiklet, motorbot ve emsali ile karada eşya nakleden ve tarifeleri resmi bir merciden tayin kılınmış olan nakliye vasıtalarından ( taksiler gibi ) beher beygir kuvveti için senevi 25 kuruş, nakliye ücretleri serbes olan vesaitte beher beygir İ kuvveti için senevi 50 kuruş, hususi otomobil, kano otomobil ve emsalinde beher beygir kuvveti için senevi 100 kuruş ve eşya İ nakliye vasıtalarında ( kamyon, İlkamyonet gibi ) beher kuvveti için osenevi vergi alınacaktır. Demiryollarına muvazi yollarda muntazam seyrüsefer eden yolcu ve eşya nakliye vasıtalarının ver- gilerine yüzde elli zam olunacak- tır. Bu kabil yolcular Nafıa ve Maliye vekâletleri arasında müş- tereken tayin ve ilân olunacaktır. beygir | 10 kuruş | Sahife 9 Nakliyat vergisi i hakkında | yeni kanun lâyihası Nakliye vasıtaları, otomobil ve taksilerden ne kadar vergi alınacak Tren. Tramvay ve vapurlar gibi muayyen bir tarifeli vesaiti nakliyede verği miktarı yirmi paradan nok- san olmayacaktır. Ancak Tramvay, Tonel ve banliyö trenlerile liman dahilinde çalışan vapurlar yolcu- ları bu kâyıttan harıç tutulmuş ve bu yolculara mahsus asğari hat on para olarak tesbit olunmuştur. Muayyen tarifeye istinat etmeksizin ve lüzum ve ihtiyaca göre işletilen nakliye vasıtalari eshabı, sahibi oldukları vasıtaların beheri için bunları istimale başlamazdan evvel varidat idaresine arzuhalle müra- caat ederek bir ( verği karnesi) alacaklardır. Bu karneler, her talep vukuunda vergi memuruna ve polis memur- larına ibraz edilecektir. Nakliye vasıtaları satışile iştigal eyliyen tacirler de nakliye vasıta- larını bir yerden diğer bir yere yürüterek onakletmet isterlerse ( meccani vergi karnesi. ) almağa mecbur tutulmuşlardır . Türkiye turing klubünün triptiki ile hudutlardan Türkiyeye girecek nakliye vasıtaları için sahipleri hudut Ogümrüğüne omüracaatla (meccani' vergi karnesi ) alacaktır. Kaç taksitte alınacak Nakliyat vergileri haziran, teş- rinievvel ve şubat aylarının birinci haftalarında olmak üzere üç mü- savi taksitte tahsil olunacaktır. Maliye encümeni, bilet ücretleri üzerinde tahsil edilecek verğiler- den yüzde beşinin bu verğiyi tahsil edecek şirket ve müesse- lere ait olmak üzere terki hakkın- daki hükümetin teklifini kabul etmemiş ve mezkür şirket ve müesseselerin kanunların kendile- rine tahmil ettikleri vezaifi ives- siz olarak ifa etmeleri lâzım ge- leceğine karar vermiştir. Tramvay, tonel, ve banliyo trenlerile liman dahilinde çalışan yolcu vapurların- da seyahat eden yolcular için birinci mevkiden Yüzde beş, ikinci ve üçüncü mevkilerde yüzde iki buçuk resim alınması maliye encü- menince münasip görülmüş ve lâyihaya bu hususta bir fıkra ilâve edilmiştir. Bu yeni vergi kanunu bir hazirandan itibaren tatbik edilecektir. Iki komiser beraet etti Manisa, 10 ( Hususi ) — Polis merkez memuru Mehmet Ali bey hakkında yaptıkları ihbar dolayı- sile asliye ceza mahkemesinde bir müddettenberi muhakemeleri icra edilmekte olan polis ser komiseri İbrahim ve ikinci ko- miser mesut beylerin muhakemesi bitmiş ve her iki komiser beraet etmişlerdir. Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir