19 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Mayıs 1932 Sahife 5 Yılan hikâyesi de Şehir meclisin yılan nasıl'çıktı ? Yılan öldürülünce kahveler ısmarlandı Izmir 18 — Izmir şehir mec- lisinde bir yılan çıktığı yazılmıştır. Vak'ayı gözile gören âzadan biri yılan hikâyesini şöyle anlatmak- tadır : — O günü şehir meclisinin son içtima vardı. Bütce müzakeresi yeni bitmişti. Bir aralık birden- bire salonun köşesinde bir feryat “ koptu : — Yılan var... Doktor Mithat bey birden bire yerinden sıçradı. Muhasebeci Sami beyin regi sapsarı oldu. Hafız Hayri bey bağırıyordu: — Yılan var!... Azalar arasinda müthiş bir telâş... Ortalık birdenbire karıştı. Azalardan bir kaçı Mithat be- yin yanındaki balkona açılan kapıya doğru (kaçıştılar. ökçesile, kimi eline ( geçirdiği baston ile yılanı öldürdüler. Yılan öldürüldükten sonra reis bey tarafından azâ beylere kor- kuyu bastırmak için kahve ısmar- landı. Kahveler içildi ve meclis üç ay sonra toplanmak üzere derhal dağıldı. Eski kışla Umumi hapishane ittihaz edilecek Edirne 16 — Adliye vekâleti Edirnede muazzam ve halen met- rük bulunan yanık kışlanın umu- mi hapishane ittihaz edilmesine karar vermiş ve muktezi tadilât yapılmak üzere keşif icrasını emretmiştir. Nafia baş mühendisi Lütfü B. beraberinde fen memurları olduğu halde iki günden beri kişlada tetkikat icra etmektedir. Hazır- lanmakta olan keşif evrakı aldiye vekâletine irsal olunacak ve alı- nacak emir üzerine tamirata başlanacaktır. Madenlerimiz Istihsalât her sene artıyor Madenler umum müdürlüğü tarafından yapılan istatistiklere nazaran maden kömürü istihsalâ- tımız gittikçe artmaktadır. 928 senesinde 918 bin küsur ton kö- mür çıkarmıştır. Bu miktar 929 senesinde 925 bin küsur, 930 da 1 milyon 139 bin, 931 senesinde de 1 milyon 115 bin 877 tona baliğ olmuştur. Kömür istihsalâtının 918 bin tona çıkmasına sebep şudur: 929 senesine kadar ecnebi kö- mürleri, yerli kömürlerimize reka- bet ediyordu. 929 senesinde himaye- kâr gümrük tarifelerinin tatbikin- den sonra, ecnebi kömürleri, Türk kömürlerine rekabet edememiş ve türk kömürlerinin sarfiyatı art- mıştır. Çimento istihsalâtı da artmak- tadır. 928 senesinde 54 bin 714 ton çimento imal edilşti. Bu mik- tar her sene tezayüt etmiş, 931 senesinde 100 bin 435 tona çık- miştır. Kurum istihsalâtında da |tezayüt vardır. 928 senesinde, 11 bin 849 ton kurum istihsal edilmişti, bu miktar 931 senesinde 12 bin 387 tona çıkmıştır. Kimi | İGÜNÜN HABERLERİ Eşya mübadelesi Groenerin istifası Yunan ve re Bulgar murah- Almanyada siyasi haslarile müzakere başlıyor; Türkiye, Bulgaristan, Yunanis- tan arasında eşya mübadelesi için, 'komisyonlar ticaret odasında teş- kil edilen hazırlıklarını bitirmiştir. Verilen malümata gore, Yunan ve Bulgar murahhasları bir iki güne kadar şehrimize gelecekler- dir. Murahhaslarımızla, Bulgar ve Yunan omurahhasları (arasında müzakerata cumartesi günü baş- lanacaktır. Menemen belediye reisinin vefatı günü Menemen, 19 (Hususi) — Geçen *sene bugün vefatile Menemen gençliğini ve halkı elemlere gark eden belediye reisi Akif Tevfik beyin senei devriyei vefatı müna- sebetile bugün başta belediye reisi Fazıl, merhumun pederi Ma- nisa ticaret odası başkâtibi Tevfik beylerle Menemen gençliği ve münevveranı Okabrine giderek çelenk koymuşlardır. Kimsesiz yavrular Denizli müddeiumumisi Münir beyin riyaseti altında bulunan Himayei etfal şubesi bu sene 32 çocuğu ders senesi iptidasından beri iaşe etmektedir. Bu çocuklara birer kat elbise de verilmiştir. 32 çocuğun ekserisi şehit yavruları- dır. Resmimizde yavrulardan bir kısmı ve Himayei etfal heyeti görülüyor. Hindistanda Bombayda vaziyet gittikçe fenalaşıyor Kalküta, 18 (A.A.) — Sabah- leyin mecusilerle müslümanlar ara- sında çıkan arbedeler esnasında polis komiser muavini ile beraber bir İngiliz vatandaşı ve bir çok polis memurları yaralanmıştır. Kargaşalıklar, müslümanların bir alayı geçtiği sırada başlamış- tır. Mecusiler bu alayı taşa tut- muşlardır. Müslümanlar, mermile- rin gelmekte olduğu eve hücum ve taarruz eylemişlerdir. 28 sivil yaralanmıştır. Polis, müdahale ve silâh istimali mec- buriyetinde kalmıştır. Bombay 17 (A.A.) — Karga- şalık kurbanlarının mıktarı 71 maktül ile 700 yaralıdan ibarettir. Bu adet son üç buçuk güne aittir. Sükün ve intizamın tesisi emrine iştirak etmek üzere Poo- nadan bir alay asker gelmiştir. Bombay, 17 (A.A.) —Mensucat imalâthanelerinin kâin bulunduk- ları mıntakada kargaşalık sahnesi halini almıştır. Otuz mensucat imalâthanesi kapanmış ve binnetice 40,000 amele işsiz. kalmıştır. Hükümet kargaşalıklara nihayet (vermek için şiddetli tedbirler ittihaz et- mek kararını vermiş ve akşamdan itibaren ışıkların söndürülmesi ve kimsenin dışarı çıkmamasını âmir olan kanunu esasi maddesini neşreylemiştir. vaziyet Dahili siyasette mühim değişiklikler olacak Berlin, 18 — Siyasi vaziyet elân karışıktır. Müdafaai milliye nazırlığında. istifa eden M. Gro emerin dahiliye nazırlığını da mu- hafaza edemiyeceği anlaşılmak- tadır. Bu iki nezarete kimlerin getirileceği (omalüm (değildir Ortada iki ihtimal vardır: 1 — Kabinenin sağ cenaha meylederek bu tarafa mensup iki zatı kabi- neye alması, 2 — Bu günkü na- zırların vekâleten bu iki nezareti neruhte etmesi. Birinci ihtimal tahakkuk ederse müdafaai milliye vekâletine eski nazır Gesslerin getirilmesi muhte- meldir. M. Groenerin istifası Alman dahili siyasetinde mühim değişikliklere sebep olacaktır. M. Pietriyi götürmekte olan bir deniz tayyaresi denize düştü Tulon, 18 (A.'A.) — Milli mü- dafaa nazırı M. Pietri'yi Korsi- kaya götürmekte alan bir deniz tayyaresi, motörüne arız olan bir sakatlık yüzünden denize düş- müştür. Nazır, hemien denizden alınarak 'bir kruvazöre götürülmüştür. Gorgoulof ağlıyor Katili ruhiyat mütehas- sısları muayene edecek Paris, 18 (A.A) — M. Doumerin katili Gorgoulof, dün öğleden sonra yeniden isticvap edilmiş ve evvelki beyanatını tekrar ederek Sovyetlere karşı harp etmek iste- miyen Fransadan intikam almak için yalnız başına hareket etmiş olduğunu teyit etmiştir. Katil, bavulunda bulunan yeşil bayrak kedisine gösterilince şa- şırmış ve ağlamağa başlamıştır. Ruhiyat mütehassıslarının müşa- hedelerine tevessül edebilmelerini teminen çumartesinden evvel hiç bir isticvap yapılmaması muhte- meldir. Petrol trostu New - Yorkta büyük bir petrol konferansı toplandı New-York 17 (A.A.) — Dutch Royal, Shell, Anglo - Persian Oil, Burmah Oil ile Standard Oil gibi başlıca (petrol kumpanyalarının mümessilleri, petrol istihsalat ve fiatlarının istikrarına ait tedbirle- rin tetkiki için birinci umumi içtimalarını akdetmişlerdir. Romanya petrollerinin menafii- nin Royale Dutch, Anglo - Persian ve Burmah Oil kumpanyaları ta- rafından temsil edilmektedir. Bir çok avrupalı murahhasların beynelmilel bir petrol kertelinin teşkili lehinde oldukları söyleniyor. Amerika petrol müesseselerinin ihracata ait beynelmilel itilâfa iştirak edeceği, fakat Amerikada tröstler aleyhinde mevcut kanun- lar hasebile bu müesseseler tara- fından alınacak vaziyetin kanuni şekli çok nazik olacaktır. Rus menafiini temsil eden bir çok murahassların bu müzake- relerde hazır bulunmuş olmalarına büyük bir ehemmiyet atfedilmek- tedir. Rober Kolejde sanayi sergisi Rober Kolejde, talebe tarafın- dan cuma günü bir sanayi sergisi açılacaktır. TAKŞAM'ın tefrikası: No: 115 19 Mayıs 1932 ZINDAN HATIRALARI LA, YL AZN Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : Madde 11 — Merkez komitesi, kongrenin ekse- riyet âzayı mev- cudesi tarafından intihap edilmiştir. Madde 12 — Merkez komitesi hakki © vekâleti haizdir. Hukuku muhavveleden azadedir. Cemi- yete nezaret ve vekâlet eder. Madde 13 — Âzayı daimeden | biri çekilecek ve | yahut esbabı diğerle (mevkii münhal kalacak olursa (omerkez komitesi yerine kaim olmak ve ayni iktidarı haiz bulunmak üzere aza meyanında bir diğerini tayin * ve asaletini kon- grenin / inikadı yakın ise -gelecek ictimaında, değil ise istişarei tah- riri suretile tas- dik olunur. Kezalik merkez komitesi, azasın- dan biri idarei dahiliye nizamna- mesinde musarrah şerait dahilinde komitenin eyyamı ictimaiyesinde hazır bulunamıyacak olursa yerine bir vekili muvakkat tayin etmek hakkını haizdir. Madde 14 — Azayı daimeden bir ve ya bir kaçının mevkii münhal kaldığı takdirde komite azasının adedi dörtten dun olma- dıkça ifaiyi vazifeye devam edebilir. Madde 15 — Merkez komitesi bir müddeti muayyene için azayı naibe ve yahut azayı muavine tayin eder ve vücutlarına lüzum görüldüğü takdirde beyanı rey edebilmek üzere içtimalarda hazır bulunabilmelerini tahtı karara alır. Madde 16 — Merkez komitesi istişarei tahriri ve yahut kongre vasıtasile tasdik ettirerek azasının miktarını tezyit hakkını haizdir. Merkez komitesinin bu kararı dörtte üç nisbetinde bir ekse- riyeti âranın husulüne vabestedir. Madde 17 — Merkez komitesi ekseriyet azasının istifası veya inbilâli takdirinde azayı naibe veya azayı muavine iktidar ve salâhiyetlerini istişarei tahriri veya meclisi umu- mi vasıtasile tasdik ettirmek üzre hasbelvazife münhal kalan mevakii işgal edeceklerdir. Azayı naibe ve yahut azayı muavine komitenin ifayı vazifeye devam etmekte bulunan azasına iltihak ettikleri halde 14 üncü maddede musarrah olduğu veçhile gene ârayı matlübeyi teşkil için miktarı kâfi de (o bulunamıyacak olursa meclisi umumi merkez komitesinin hali faaliyette bulunan azayı mev- cudesi yahut azayı naibesi tara- fından davet olunur. Bu da olma- dığı takdirde meclisi umumi ce- miyetinin Oen mukdim yedi azası tarafından tayin olunacak tarihte hasbelvazife inikat eder. Madde 18 — Cemiyetin mer- kezi idaresi Peristedir. Bundan maada Fransanın bilâdı sairesin- de veya memaliki ecnebiyede şubeler tesis ve oralarda tayini ikametkâh hakkını haizdir. Madde 19 — Hususi bir nizam- Mep ln Ga GEİ ön e i pe pi ii ş Şurayıümmetin başlığı : ve ıslahatı umumiye taraftarlarının vasıtai neşriyatı ) olarak on beş günde bir Mısırda neşrolunuyordu. Kongreden sonra neşredil- meğe başlanmıştır. Ahmet Rıza bey idare ediyordu. * 5 e Sv eğe iş ey MY ie 7 li emer ökipmi Pp ln ir eş ve ağ YİN Bry ii slm Epe ağ sk Kğ 4 İİ ökk İİ : il e ğe 1 ha ep en ğe ğe AK pi amy ( Hükümeti meşruta Bu gazeteyi de Pariste name şeraiti idarei dahiliyeyi ve alelümum ahkâmı kavaninin icra- sını temin edebilecek bilcümle teferrüatı tayin ve tahdit edecek- tir. Madde 20 — Mevcut nizamna- melerde hergüna tadilât ancak merkez komitesi tarafından vuku- bulacak teklif üzerine meclisi umumide veya istişare tabriri tarikile icra olunabilir. Aradan seneler geçti... Ittihat ve terakki ile Sabahad- din bey ve taraftarlarının bir kuvvet haline gelmeleri bir çok- larınca arzu edilmekte idi. Bu hususta bir teşebbüs yapıldı. Sabahaddin bey bir çok bek- lettikten sonra nihayet cevabını verdi. Fakat neticede birleşilecek yerde büsbütün ve tam bir ayrılık oldu. Meşrutiyet tarihinin bu faslı hayli şayanı dikkattir. Yeni faaliyetler Prens Sabahaddin bey yeni fırkasının başına Ismail Kemal beyi geçirmişti. Ismail Kemal bey nasılsa ekseri jon türkler nazarında mühim bir şahsiyet addediliyordu. Bu ne için böyle idi, aralarında en yaşlı, aksakallı, mükellef bir adam olduğu için mi, valilikte bulunmuş ricali devletten bir zat olduğundan mı, bunu doğru dürüst kestiremezdi. Prens Sabahaddin bey fırkasını, parasını gazetesini Ismail Kamal beye teslim etmiştir. O zamana kadar (Terakki ve Ittihat cemiyeti) naşiri efkârı olan Osmanlı 16 nisan 1902 tarihinden itibaren (Hürriyetperveran fırkası cemiyeti omerkeziyesinin vasıtai neşriyatı) olmuştu. İlk nüshada Ismail Kemal bey için şu satırlar göze çarpıyordu: (Sevabık fahire- sile milleti osmaniyeyi kendilerine medyunu şükran eden en güzide recülü siyasimiz Ismail Kemal beyefendi âzayı daime canibin- den meçlis riyasetine intihap kılındığı gibi...) ( Arkası var ) ün Sh alk çe X Rae 0 e e