18 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Hâdi paşa öldü Tiran 16 ( Türkişe Post ) — Sevr muahedesini imza edenlerden eski Osmanlı erkânı harbiyei umumiye reisi Hadi
 Başvekil iIsmet paşa ile refakatındaki zavatı Brendiziye götürecek olan Tevere vapuru, vapurun Üst güvertesi ve bir kamarası
 Kemaleddin Sami Pş. iyileşiyor Vaymar, 17 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi Kemaleddin Sami paşanın ahvali sıhhiyesi...
 Balıkesirde ;bir katil Balıkesir, 18 (Hususi) — Ismail efendi isminde bir adam İrvindiye köyüne giderken civar ormanda meçhul
 Ağrı şakileri hakkındaki karar Adana, 16 — Geçer celsede Ağrı dağında şekavet yapmakla maznun olanlar hakkında iddia makamı
 Rus - Japon münasebatı Aksayı şarkta harp ihtimalleri artıyor Japon müfritleri Rusyaya karşı harp ilân edilmesini istiyorlar
 Sekiz kuruşa bir çilek! Bu sene meyva pek bol ve pek ucuz olacak Bir Bu sene kış uzun sürdüğü için | beş sepet çilek...
 Muvazene vergisi Istisna haddi 20 liraya çıkarıldı Ankara 18 — Bütçe encümeni müvazene vergisi kanununu kabul etmiştir....
 Meclis müzakeratı Müzakere 15-hazirana kadar sürecek Büyük Millet meçlisi reisi Kâzım paşa dün şehrimize  gelmiştir. Kâzım

Şeker ve kahve takas mukabili kontenjar harici bırakılacak. AKŞAM Japon müfritleri Rus- yaya karşı edilmesini istiyorlar. harp ilân Sene 14 — No: 4885 — Fiatı her yerde: 5 kuruş ÇARŞAMBA — 18 Mayıs 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 — — Rus - Japon münasebatı Aksayı şarkta harp ihtimalleri artıyor Japon müfritleri Rusyaya karşı harp ilân edilmesini istiyorlar Londra, 18 (Hususi) — Japon- yador gelen haberler müfrit milli- yetçerverler arasında galeyanın aritığını bildiriyor. Bunlar açık- tan açığa Rusyaya karşı harbedil- mesini istiyorlar ve hükümetin mutedil siyasetine muarız bulu- nuyorlar. Hükümet bu cereyanın tesirile mühim bir karar vermiştir. Bu karar (o mucibinçe (Mançurideki muhtelif idareler birleştirilerek bütün salâhiyet ordu kumanda- nına verilecektir. Şimdiye kadar Mançuride müstakil Mançuri hükü- meti, cenubi Mançuri demiryolu idaresi, müstakil Japon konsolos- lukları, Çinden isticar edilmiş arazi diye muhtelif idareler vardı. Bunlardan her biri ayrı ayrı bü- kümet sürüyordu. Yeni karar üzerine bütün salâ- hiyet Japon ordusu kumandanına geçmektedir. Japon ordusu, Şan- ghaydan gelen on dödüncü fırka ile bir kat daha takviye edilmiş- tir. Yeni bir takım kuvvetlerde gönderilmektedir. Rus mahafili ne diyor ? Moskova, 17 ( Türkişe Post )— Tokyodaki büyük bir ehemmiyetle karşılan- mıştır. Bura siyasi mabhafili, Ja- ponyada askeri fırka iş başına gelirse Aksayi şarkta vaziyetin son hadiseler burada esaslı bir surette değişeceği tah- min ediliyor. Bu takdirde Japonların Man- çüride yeni bazı hareketlere kal- kışmalarına ihtimal veriliyor. Hattâ Rusyaya karşı bir harp ilân edilmesi bile muhtemel görü- lüyor. Tokyo vakayii Çinde de mühim tesir yapmıştır. Berlin 17 ( A. A. ) — Alman liberal matbuatı Japonyada vukua gelen hareketin bir militarizm cereyanı olduğunu ve bunun Çin ve Sovyet Rusya aleyhine müte- veccih bulunduğunu kaydetmekte- dirler. Bir tevkif Paris, 17 — Japon hükümeti, son sui kast münasebetile rabip Nissohoyu tevkif etmiştir. Bun- dan maada diğer 17 kişi de isticvap olunmuştur. Bunlardan müfrit milliyetperver oldukları ve bu cereyana muarız herkesi öldür- mek istedikleri, bu maksatla “Kan arkadaşlığı,, isminde bir cemiyet tesis ettikleri anlaşılmıştır. Fransız gazeteleri Japonyada baş gösteren cereyanın Aksayi şarkta vahim hadiselere sebep olabileceğini yazıyorlar. Alınan haberlere göre Japon müfritleri harbe muarız olan bangerler aley- hinde de bazı tertibat almışlardır. Sekiz kuruşa bir çilek! Bu sene meyva pek bol ve pek ucuz olacak Bir meyvacı dükkânı Bu sene kış uzun sürdüğü için meyva ve sebzeler bir az yetişmiştir. Bu sebeple kiraz ve çilek ancak bir kaç gündenberi piyasada görülüyor. Bu sene piyasaya ilk çilek Be- bekte Bekir efendi isminde, bir bahçe sahibi tarafından arzedil- miştir. Bu çileklerin ufak bir sepeti 7 buçuk liraya satılmıştır. Hesap edildiğine göre çileğin tanesi 8 kuruşa gelmiştir. Dün piyasaya o Arnavutköy, Bebek bahçelerinden yirmi, yirmi geç | ! beş sepet çilek gelmiştir. Bunun üzerine okkası 300 kuruşa düş- müştür. Bahçe sahiplerinin verdiği ma- lümata göre, bu sene çilek bol olacaktır. Havalar ve yağmurlar pek müsait gittiği için bu mey- valar bozulmamıştır. Istihsalâtın bol olmasına diğer bir sebep de çilek bahçelerinin geçen seneye nazaran fazlalığıdır. Verilen malümata göre, çilek fiatleri birkaç gün sonra düşe- cektir. Bir çilek kabzımalı, bu (Devamı ikinci sahifede ) Başvekil Ismet paşa ile refakatındaki zavatı Brendiziye götürecek olan Tevere vapuru, vapurun üst güvertesi ve bir kam Meclis müzakeratı Müzakere 15-hazirana .kadar sürecek Büyük Millet meçlisi paşa dün şehrimize gelmiştir. Kâzım paşa kendisile görüşen gazetecilere muhtelif (o meseleler hakkında demiştir ki ; — Meclisin mesai tarzını değiş- tireceği hakkında verilmiş yeni bir karar yoktur. Meclis tesbit edilen mesai tarzına devam et- mektedir. Iş kanununun bu içtima devresinde yetiştirilebileceğini ümit etmiyorum. Meclis şimdi en esaslı iş olarak bütçe müzakeratile meş- gul olmaktadır. Bu devrede icra ve iflâs kanunu tadil edilmiş (şekilde mutlaka çıkacaktır. Tadilâtlı kazanç vergisi kanunu bütçe —encümenindedir. Bütçe müzakerelerinin 15 hazirana kadar devam edeceğini tahmin ediyorum. Meclis (bütçe işini bitirdikten sonra - tatil devresine girecktir. Muvazene vergisi Istisna haddi 20 liraya çıkarıldı Ankara 18 — Bütçe encümeni müvazene vergisi kanununu kabul etmiştir. Lâyihada bazı tadilât yapılmıştır. Encümen, vergiden istisna haddini 15 liradan 20 liraya çıkarmıştır. Bundan başka bütçe encümeni nakliyat vergisi lâyihasını da kabul etmiştir. Encümen bu vergiyi maliye en- cümeninin kabul ettiği şekilde kabul etmiştir. Bütçe encümeni de bu suretle Zammı muvafık bulma- mıştır. Encümen verginin yalnız yolculara inhisarını kararlaştır- mıştır, Balıkesirde :bir katil Balıkesir, 18 (Hususi) — Ismail efendi isminde bir adam İrvindiye köyüne giderken civar ormanda meçhul bir katilin kurşunu ile öldürülmüştür. Kemaleddin Sami Pş. iyileşiyor Vaymar, 17 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi Kemaleddin Sami paşanın ahvali sıhhiyesi iyileşmek- tedir. Etrafındakilerle görüşmeğe başlamıştır. Hâdi paşa öldü Tiran 16 ( Türkişe Post ) — Sevr o muahedesini imza edenler- den eski Osmanlı erkânı harbiyei umumiye reisi Hadi paşa Arnavut- lukta Berat şehrinde ölmüştür. NAMLU ARPACIK | A t>vt Ağrı şakileri hakkındaki karar Adana, 16 — Geçen celsede Ağrı dağında şekavet yapmakla maznun olanlar hakkında iddia makamı iddiasını serdetmiş ve karar tefhimi evvelki güne talik olunmuştur. Haber aldığımıza göre evrak üzerinde tetkikat henüz ikmal edilmemiş ve karar tefhimi başka bir güne kalmıştı ği |Cenevrede çıkan bir gazetenin şayanı dikkat bir karikatürü) Terki teslihat konferansında büyük devletlerin murahhasları : — Acaba butüfek taarruzi bir silâh mı, yoksa müdafaa silâhı mı?