18 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 18 Mayıs1Y32 Sekiz kuruşa bir çilek (Baş tarafı birinci sahifede ) sene 25-30 kuruşa kadar çilek satılacağını? söylemektedir. Bu sene, kirazın da bol olacağı | haber veriliyor. Bir hafta evvel, piyasada turfanda kiraz 80 kuruştu, fiatler bir iki gün içinde 40 kuruşa düşmüştür. Dünden itiba- ren piyasada 20 kuruşa kadar kiraz satışlarına başlanmıştır. Anadoludan gelen haberlere göre, Sabanca taraflarında, hava- ların pek müsait gitmesi, kirazlara iyi tesir yapmıştır. Vaziyet böyle giderse, bu sene kiraz pek ucuza satılacaktır. Erik fiatleri de pek ucuzdur. Şimdiden piyasada erik 20 ku- ruştur. Bahçe sabiplerinin ve meyav tacirlerinin söylediğine bakılırsa, bu sene umumiyet itibarile bol mevva senesidir. Piyasada bir hiyarın 40 kuruşa satıldığını yazmıştık. Son bir iki gün içinde Adanadan çok mik- darda hıyar geldiğinde fiatler 15 kuruşa « düşmüştür. Güreş Yarın akşam akşam mühim müsabakalar yapılacak Haliç idman klübü, milli bir sporumuz olan güreşin terakki ve inkişafı için şayanı takdir bir faaliyet sarfediyor. Bu cümleden olarak, Istanbulda bulunan maruf (o pehlivanlarımız arasında, yarınki Perşenbe günü akşamı, saat on dokuzda Maksim barında, pek heyecanlı güreş mü- sabakaları tertip edecektir. Yarın akşamki müsabakalarda, ağır sıklet için çoban Mehmet efendi ile Himmet efendi, Sıvaslı Mehmet efendi ile Faik bey, Cemal bey ile Salih efendi, Nuri bey ile Beşir bey, Şevki beyle Mustafa bey, Hüsnü efendi ile keç © Ahmet efendi, postacı Ahwet efendi ile Servet bey, Şehap bey ile Refik bey güreşeceklerdir. Güreşecek olan pehlivanların, kudret ve şöhreti nazarı itibara alınırsa, bu müsabakaların pek heyecanlı olacağına (o şüphemiz yoktur. Adliye; işleri Şebrimize geldiğini yazdığımız adliye vekili Yusuf Kemal bey Istanbulda 15 gün kalacaktır. Yusuf Kemal bey adliye işleri hakkında şu beyanatta bulun- muştur. — Yeni adliye teşkilâtı projesi meclise verilmiştir. İrtişa işi tema- mile mahkemeye intikal etmiştir. Vekâlet bu mesele ile hiç bir surette (omeşgul olmamaktadır. Istinaf mahkemelerinin açılması hakkında yeni teşkili muhakim projemizde kayıtlar vardır. 4 ayaklı civ civ Sirkecide Hocapaşada kundu- racı kasım efendinin tavukların- dan biri kuluçka olmuştur. Yu- murtalardan biri uzun müddet tavuğun altında kaldığı halde içinden civ civ çıkmamıştır. Ka- sım efendi bu yumurtaya elek- trikle bakmış ve içinde civ civ olduğunu görmüştür. Bunun üze- rine Kasım efendi bu yumurtayı kırmıştır. Yumurtanın (o içinden ölü olarak 4 ayaklı bir civ civ çıkmıştır. Polis müdürlüğü Vali muavini Fazlı beyin birinci umumi müfettişlik baş müşavir- liğine, polis müdürü Ali Rıza beyin de vali muavinliğine tayinleri tekarrür ettiği yazılmıştı. Polis müdürlüğüne Beyoğlu kaymakamı Sedat beyin tayin edilmesi mulr temeldir. Paris 17 (Hususi) — Mesajeri * Maritim kumpanyasının Georges Philippast vapurunda çıkan yan- gın hakkında elân tamam ve etraflı malümat alınamamıştır. Idare omubtelif (o iskelelerden vapura binen yolcular hakkında telgrafla malümat istemiştir. Bu malümat geldikten sonra vapurda kaç yolcu bulunduğu ve bunlar- dan ne kadarının noksan olduğu doğru bir surette anlaşılabile- cektir. Şimdilik gelen haberler vapurda yolcu ve mürettebat olarak 900 kişi bulunduğunu ve bunlardan 675 inin kurtarıldığını bildirmek- tedir. Kurtarılanlar Sovietskaia rus vapuru ile Mahsud ve Con- tractor ingiliz gemilerindedir. Rus vapurundaki yolcular son- radan Andre Loebon ismindeki Fransız posta vapuruna nak- ledilmişlerdir. Bunlar 420 kişidir. Andre Loebon Cibuti'ye doğru yoluna devam ediyor. Diğer vapurlar Adene gidiyorlar. Kurtarılanlar arasında yaralılar çoktur. Bu sebeple Aden hasta- nesinde tedbir alınmış, yataklar hazırlanmıştır. Vapur inhisarı Yeni bir şirket teşkil ediliyor Ankara, 18 — Iktisat vekâleti deniz nakliyatı hakkında bir lâyiha hazırlamıştır. Bu lâyihaya nazaran memleket dahilinde yapılan bütün deniz nakliyatı inhisar altına alına- caktır. Çatana ve küçük motör- lerle yapılan nakliyat Obundan müstesnadır. İnhisar için iki buçuk milyon lira sermaye ile bir şirket teşkil edilecektir. Seyrisefain vapurları ve diğer vapurcuların vapurları şirkete geçecektir. Sermayeyi arttırmak lâzım ge- lirse yeniden hisse senetleri çıka- rılacaktır. Fakat bu senetlerin büyük bir kısmı hazineye ait olacaktır. Şirket meclis idaresinin yarısı hazine mümessillerinden ya- rısı da hissedarlardan mürekkep olacaktır. Reis hazine mümessille- rinden intihap olunacaktır. Hükümet nakliyat için azami ve asgari bir tarife koyacaktır. Vapur sahipleri vapurlarına takdir edilen kıymetleri beğenmezlerse vapurlarını muayyen bir müddet zarfında memkleet haricine çıka- racaklardır. Iktisat vekâletinin lâyıhası bu- gün vekiller heyetinden - geçe- cektir, Ankaraya vapurculardan mürekkep bir heyet gelmiştir. lam sapanca saga» mv” 200 yolcu ortada yok Yanan vapurda bir çok kimseler kendilerini köpek balıklarile dolu :- olan denize attılar Paris 17 (Hususi) — Son daki- kada gelen haberlere göre Con- tractor ingiliz gemisi Adene vasıl olmuştur. Yolcular hadise hakkın- da çok korkunç şeyler anlatıyor- lar. Bunların verdikleri malümata göre yangın pazar akşamı gece yarısından sonra saat ikide birinci mevki kamaralarından ( birinde elektrik kontağından çıkmıştır, Derhal yangını söndürmek için tedbir alınmış, fakat ateş süratle etrafa yayılmıştır. Bunun üzerine yolcular uykudan © uyandırılmış, hepsi güverteye çıkmışlardır. Yolcuların çoğu tatil müddetini geçirmek üzere Fransaya gitmekte olan Hindi çinideki Fransız memur aileleri ve bunların çocuklari idi. Kadınlar, çocuklarile birlikte şaş- kın bir halde güvertede dolaşır- ken sandalların indirilmesine baş- lanmıştır. Frkat bu sırada ateş vapurun mazot anbarına sirayet ederek birdenbire vapurun orta kısmı alevler içinde kalmıştır. Bu sırada baş tarafa kaçamıyan yol- cular ve mürettebat kendilerini denize atmışlardır. Tahlisiye (o sandallarının vapurun orta kısmında idi. çoğu Baş Teşviki sanayi Iptidai maddeler yüzde yirmiye indirildi Ankara, (Telefon) — Teşviki sanayi kanununa merbut mevadı iptidaiye cetveli oOüzerinde bir komisyonun yapmakta olduğu tet- kikat ikmal olunmak üzeredir. Bu cetvel ve teferrüatı bir lâ- yiha ile heyeti vekileye sevk edilecektir. Eski cetvele dahil mavadı iptidaiyenin adedi hemen yüzde yirmi tenezzül etmiştir. Geriye kalan maddeler, evvelce olduğu gibi gümrük resminden muaf tutulacak, fakat bazı şartlar dahilinde memlekete ithal oluna- bilecektir. Muafiyet listesinden çıkarılan maddelerin ise az bir resim mu- kabilinde idhaline müsaade olu- nacaktır. Halihazırda tastik edilmekte olan mevadı iptidaiye cetvelinin meriyet müddetinin kanunen 5 sene olması- na ve bu müddetin de önümüzdeki temmuzun yirmi beşinde hitam bulacağına göre yeni cetvel virmi beş temmuzdan itibaren meriyete girecektir. Bedeli nakdinin 250 liraya indirilmesi kanunu çıktı Ankara 18 (Telefon) — Bedeli nakdinin 250 liraya tenzili hak- kındaki kanun bugükü resmi gazete ile neşredilmiş ve meriyete girmiştir. tarafa kaçanlar buradaki mahdut sandallara çıkamadıklarından bir çok kimse tahlisiye yelekleri giyerek kendilerini köpek balıkla- rile dolu olen denize atmağa mecbur olmuşlardır. Yangın 35 mil uzaktan görüle- biliyordu. Alevleri gören ve istim- dat işaretini alan Rus vapuru iptida kaza mahalline gelmiş, bunu diğer vapurlar takip etmiştir. Yolculardan bir kısmi en sev- diklerini kaybetmiştir. Bazı ço- cuklar, annelerini, bazı kadınlar kocalarını bulamıyorlar. Bunların ekserisi şaşkın bir haldedir. Acıklı maceralar Aden, 18 (A.A.) — Philippar felâketzedelerinden vaziyetleri ağır olanlar hastaneye kaldırılmıştır. Yalnız 7 kişinin yaraları hafiftir. Hindi Çininin başlıca hâkimle- rinden olan M. Louis Alfred, zevcesi ile kamarada oturmakta iken yangının etrafa sırayeti üze- rine güçhal ile göverteye kadar kendisine ve zevcesine yol açabil- miş ve orada pardesüsünün yardımile zevcesini lombar deliğinden aşağı sarkıtarak (kurtarmış olduğunu nakletmektedir. Mumaileyhin kızı etmiş olduğu söyleniyor. sırada bir müfettiş tarafından görülmüştür. Saat 15/7 de yangını çıkarmakla mazmun diğer 3 lehli tevkif olunmuştur. ve damadı meydanda yoktur. Mühim bir sui kast Bir Lehli petrol deposuna ateş verdi Paris 18 (A.A) — Plaza petrol kuyularında saat a 12/5 te bir yangın çıkmıştır. Saat 17/5 te bir Lehli, 10 milyon litre petrol bulunan ihtiyat depo- larını ateşlemiştir. Lehlinin intikam kasdile hareket Merkum bombayı attığı M. Doumerin katili Gorgouloff cinayeti hakkında ne diyor? Paris, 17 (A.A.) — M. Doume- r'in katili Gorguloff istindak ha- kiminin sorduğu suallere verdiği cevapta bir müddetten beri M. Doumer'i öldürmek gibi sabit- bir fikrin tesiri altında baku gunu söylemiştir. Gorguloff zihnine musallat olan bu fikre mukavemet için boş yere çalıştığını, bilhassa cinayet günü kendisini tevkif ettirmeğe ve bu cinayeti oyapmaktan (kaçınmak maksadile sarhoş olmağa uğraş- tığını beyan etmiştir. Gorguloff “ ipnos ,, nevinden bir hal içinde M. Doumer'e ateş ettığını söylemiş ve on beş sene- denberi frengiye müptelâ oldu- gunu ifadesine ilâve etmiştir. Bursa kaplıca şehri Bursa 17 — Belediye meclisi Bursayı bir kaplıca ve içme şehri ilân etmiş ve kaplıcalara gelecek züvvardan her yirmi dört saat için (beş) (yedi buçuk) ve (on) kuruş olmak üzere üç sınıf itiba- rile resim alınmasına karar ver- İ miş ve bukarar Iktisat vekâletine bildirilmiştir. Asri kaplıcalar şirketide bu kararın muvafık olduğunu beledi- yeye bildirmiştir. sanan Kontenjan Şeker, kahve kontenjan haricinde bırakılacak Ankara, 17 (A.A) — C.H. fırkası gurubu bugün reis vekili Cemil beyin riyasetinde içtima ederek grup âzasından bazıla- rının kontenjan sistemi ve mem- leketteki pahalılık meseleleri hak- kındaki suallerine karşı iktisat vekili tarafından verilen izabat üzerine atideki neticelere varıl- mıştır. 1 — Kontenjan üsulünün dün- yanın umumi buhranlı vaziyeti karşısında memleketimizi buhran tesiratından imkân derecesinde muhafazaya yarar bir tedbir ol- duğu ve bu üsulün devamı lüzu- munda ittifak bulundugu görül- müştür . Bu üsulden elde edilen netice- lere göre tatbikatının tekâmül ettirilmesi şeker ve kahve gibi bazı maddelerin takas mukabi- linde kontenjan haricinde bıra- kılması vaziyete mutabık bir ted- bir olarak mütalâa olunmuştur. 2 — Kontenjan usulünü istis- mar suretile hayat pahalılığı tevlit edecek ihtikâr hareketlerine karşı muvcut kanuni hükümlerin alâka- dar memurlar tarafından deha sürat ve şiddetle tatbikine devam olunması ve memurların ihtikârla mücadelede daha müessir olabil- meleri için müstehliklerin daha büyük bir alâka ile teşriki mesai- lerinin temini lâzım görülmüştür. Ankara 18 (Telefon) — Şeker ve kahvenin kontenjandan çıka- rılacağı hakkındaki haber üzerine tahkikat yaptım. & Öğrendiğime nazaran şeker ve kahve yalnız ithalât inhisar altına alınacak ve bu suretle bu iki eşya mübadele mevzuu teşkil edecektir. Ankara, 18 (Telefon) — Hazi- rana ait şeker kontejana yirmi beş mayısta alâkadar gümrüklere tebliğ olunacaktır. Maslak cinayeti Maktulün hüviyeti henüz anlaşılmadı On beş gün evvel. Maslakta' yirmi üç yerinden vurulup 'öldü- rülen adamın hüviyeti henüz ta- mamile - anlaşılamamıştır. : Ancak kıyafetinden maktulün Anadolu- nun şimal vilâyetleri ahalisinden olduğuna kanaat gelmiştir. Maktulün fotoğrafları alınmıştır. Çoğaltılarak vilâyetlere gönderi- lecektir. Diğer taraftan katil de henüz anlaşılamamıştır. Şimdiye kadar şüphe üzerine tutulan bir çok kimselerin bu bâdise ile alâkadar olmadıkları anlaşılmıştır. Taarruz mu, ihtilâs mı? Bursa, 17 — Gemlik postaha- nesinin üstünde ikamet eden mü- dür Celâl bey cüretkârane bir tecavüze maruz kaldığını iddia etmiştir. Celâl beyin dün gece saat ikide odasına iki bıçaklı adam girmiş ve kendisinden kasanın anahtarını istemişlerdir. Zorla anahtarı alan bu iki adam o gün Ziraat bankasınca kasaya teslim edilmiş olan 5000 lira ile idarenin 1188 lirasını alıp gitmiş- lerdir. Vali vekili Şevket beyle, polis müdürü Mustafa bey ve jandarma. kumandanı, posta (o başiiğğidürü Gemliğe giderek mahalli hükümet nl erkânı ile birlikte müşteeken | i tahkikat yapmışlardır. “Tâhkikst || neticesinde bu iddianın doğru olduğunu gösterecek delil bulu- namamıştır. Bunun üzerine bir ibtilâs ihtimalinden şüphe edil miştir. Tahkikat devam ediyor. Gi