18 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

18 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Sahife 7 Iki şahsiyetli a adam Amerikada heyecanlı bir bir filim çevrildi Son zamanlarda, Hollivutta çok | başka bir hal alıyor. garip bir filim çevrilmiştir. Filmin ismi doktor “Yeckyli ve M. Hyde, dir. Mevzuu şudur: Doktor Yeckyli' bir insanda iki türlü hisler mevcut olduğuna ka- nidir. Bu hisler vakit vakit ken- dini gösterir. Bazan çok yumuşak uysal olan bir adam bazan son derece hırçın bir hal alır. Bazan iyi adamken bazı vakitler herkese fenalık etmek istiyen bir insan olur. us Doktor buna o kadar kanaat getirmiştir ki kendisi adeta iki adam , gibidir. Doktor Yeckyll olarak gayet makul, hayrıhah, mükemmel bir insandır. M. Hyde ismini aldığı zaman ise büs- bütün değişiyer. Yalnız ahlâki değil, hattâ çebresi bile bam- doktor Jockyl!, Doktor yakışıklı, sevimli bir adam iken M. Hyde olunca son derece çirkinleşiyor, korkunç bir hal alıyor. Bu zamanda adeta bir goril maymununa benziyor. Doktorun bir nişanlısı vardır. Kendisi doktor hüviyetinde iken nişanlısile güzel güzel görüşüyor, ona hürmet ediyor. Hyde halini alınca adi bir fahişe ile düşüp kalkıyor gibi kadını vuruyor. Filimlerde iki şahsiyete ait sah- neler (o birbirini takip (o ediyor. Doktor Jeckyel sıfatile nişanlısile evlenmek üzere iken birdenbire tekrar Hyde oluyor çılgınca şeyler, fenalıklar yapıyor. Nihaye bu fena adamın tesiri altında ölüyor. Filmin mevzuu gariptir. Fakat sahneler çok kuvvetlidir. Sevimli M. Hyde halini aldığı zaman kadına Ayni adam Ikirolde: Frederik March tabii halinde, sağda M. Hyde rolünü oynadığı zamarki hali bir insan halinden birdenbire go- ril maymunu haline geçmek için yapılan makiyaj omükemmeldir. Bu hususta hiç bir şey ihmal edil- memiştir. Resimlerimiz ne derece muvaffak olduğuna dair bir fikir vermeğe kifayet eder. Amerikalılar son zamanlarda çirkin adamların çevirdikleri filim- leri çok beğeniyorlar, bu filimleri büyük bir heyecanla seyredi- yorlar. Bu sebeple yeni filimde iki adam rolünü Frederick March yapıyor. Kadın rolünüde Myriam Hopkins yapmaktadır. Frederick March bu filimde gösterdiği makyaj ustalığı ile her- kesi hayrette bırakmıştır. Şimdiye kadar makyajda en ziyade mu- vaffak olan Lon Şaneydi. Genç artist onu gölgede bırakmıştır. işkence ediyor | Selânik, | zifesi | ithal ! tesbit ve tevzi etmektir. I dana çıkacak yeni Atina mektupları i Yunanistan kontenjanı nasıl tatbi ik edecek? Altı aylık kontenjan listesinde bizi alâkadar eden rakkamlar Atina, 14 (Hususi muhabiri- mizden) — Yunanistanın ithâlâtı | tahdide tabi tuttuğunu ve memle- kete ithal edilebilecek mallar için kontenjan listeleri tanzim ettiğini geçen. mektubumda bildirmiştim. Yunanistana ihracatımız, mühim bir yeküne baliğ olduğu cihetle, tacirlerimizi tenvir maksadile bu hususta mütemmim bazı tafsilât vermek isterim. Yunanistana ithal edilecek eşya listelerini tanzim için bir merkezi kontenjan'komisyonu teşkil edilmiş- tir. Kontenjan komisyonu, Atira, Pire ticaret odaları reislerile sanayi birliği reisinden iktisat nezaretinin iki ve maliye nezaretinin bir yüksek memurun- dan mürekkeptir. Komisyonun va- her ticaret (mıntakasına edilecek : eşya mikdarını Kontenjan komisyonu, bu tesbit ve tevzi muamelesini yaparken şu esaslar (odahilinde (hareket edecektir: 1 — 1931 senesindeher ticaret odası mıntakasına merbut güm- rükten vukubulan ithalâtı, 2 - Ticaret odaları omıntakalarının faaliyeti umumiyesini ve diğer ticaret mıntakalarından o mınta- kaya vuknbula idhalâtı, 3 - Her ticaret odası mıntakasının umumi nüfusanu nazarı itibara alacaktır. Kontenjan listeleri 15 mayıstan 15 teşrinisaniye kadar altı aylık olacaktır. Bu müddet bitince, vücuduna lüzum kalmadığı tak- dirde merkezi kontenjan komis- yonu, ya lâğvedilecek ve yahut elde edilecek tecrübeye ve mey- ibtiyaçlara göre bazı tadilâtla memuriyeti altı ay daha temdit edilecektir. Merkezi kontenjan komisyonu- nun, her ticaret odasına ayırdığı kontenjanlar, o mıntakanın ticaret odaları tarafından alâkadar ibra- cat tacirlerine tevzi ve taksim olunacaktır. Mıntaka ticaret odaları bu tev- ziat için 1931 senesinde, o mın- takalara vukubulan ithalâtı esas tutmakla beraber, ithalât tacir- lerinin 1929, 1930 ve 1931 sene- lerinde vukubulan ithalât fatura- larını, gümrük manifesto ve saire- sini göz önünde tutacaktır. Ithalât tacirlerinin, kendilerine tefrik edi- | len hisseyi az görürler ise beş gün zarfında mensup oldukları ticaret odasına itiraza hakları vardır. Bu itirazlar, ticaret odasından müntehap birer murahhasla, güm- rük müdüründen ve gümrük müdüri bulunmadığı yerlerde defterdardan ve iktisat nezaretinden mansup bir memurdan mürekkep üç kişi- lik bir komisyon tarafından tetkik edilecektir. Bu üç kişilik komis- yon dermeyan edilen itiraz hak- kında azami beş gün zarfında kararını vermeğe mecburdur. Her ithalât tacirinin elinde bir cüzdanı bulunacak bu cüzdanda isim ve şöhreti, derecesi ve ithal etmesine müsaade olunan eşya miktarı yazılı bulunacaktır. Bu cüzdanların muteber olmasi için ya gümrük veyahut defterdarlık tarafından tasdik edilmiş bulun- mak lâzımdır. Her ticaret odasında mevcut komisyon 15 Mayıstan itibaren ve cüzdanların' tacirlere tevziine kada satın alınıp elyevm yolda veyahut gümrük antrepolarında bulunan eşya için, ithal müsaadesi verebi- lecektir. Fakat bu mıktar tacirlere verilecek ve ithal (etmelerine müsaade ( edildiğini o mübeyyin cüzdanlarda yazılı miktardan in- dirilecektir. 15 Mayıstan 16 Teşrinisaniye kadar altı ay zarfında Yunanis- tana ithal edilerek kontenjan listesi de tanzim edilmiştir. Bu listeden bizim ihracat tacirlerimizi alâkadar eden mıktarıda bildi- riyorum. Bu altı ay zarfında 17500 baş öküz, inek, manda, dana, 288/000 baş koyun, keçi, teke, kuzu ve oğlak 820 baş do- muz, 55,000 kilo kuş ve kümes hayvanı, 585,000 kilo kaşer, beyaz peynir, 233,600 (kilo sade yağ, 740,000 kilo yumurta, 4,000 kilo siyah havyar ve balık yumurtası, 4,000,000 kilo patates, 8,000 kilo bisküvi, 1,470,000 kilo kuru ve yaş meyva, 2,311,000 kilo yaş sebze, 65,000 kilo işlenmemiş deri, 7,600,000 kilo mabrukat odunu, 5,800,000 kilo manga! kömürü, 50,000,000 kilo kereste vardır. Buğday ve mısır ithali serbesttir. “Xx Kız orta mektep talebesi mi Balıkesir 11 (Hususi) — Ilk orta mektep talebelerinin iştirakile dün Ziraat bahçesinde mektepli- ler bayramı yapıldı. Bayram çok neşeli ve eğlenceli geçti. Erkek muallim mektebi davetlilerine ve kır sofrasında 70 kişilik bir ziyafet verdi. Himayei etfalde 150 yav- ruya vemek verdi, reis Kâmil bey bizzat yavrularla meşgul oludu. BAliKçeikdi ilçe Emi uâllimlerile bayram yerinde | Yemekten sonra şiirler okundu, | müsabakalar yapıldı. Bilhassa ilk | mektep yavrularının oçuval ve İ yumurta yarışı çok neşeli oldü. Saat yirmiye kadar eğlenceli bir gün geçirildi. Kumandan Ali Hikmet paşa ile valimiz ve memleket erkânı me- rasime şeref vermişlerdir.