18 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA Bütün dünyadaki komünistlerin merkezi: 3üncü enternasyonal Moskova'da Komintern denilen bir Omüessese icrayı faaliyet etmektedir ki, bundan, pek çok bahsolunduğunu duymuşsunuzdur. Bilhassa üç beş sene evvel, Ko- mintern'in ismi gazete sütunlarını sık sık işğal etmekteydi. Şimdi, Stalin'in Troçki'ninkinden ayrılan siyaseti (o üzerine (Komintern'in faaliyeti uyuşmuş gibidir. Stalin, Sovyetlerin bütün kuvvetini mem- leket dahilindeki tesisata vakfe- diyor. Rus'lar, bir çok müesseselerin isimlerini, benim imzam tarzında kısaltarak meydana getirirler: Ben (Vâlâ Nurettin) kelimelerinin ilk kecelerini nasıl bir araya getire- rek (Vâ-Nü) yapdımsa, Komintern ismi de Kommünist Enternasyonali kelimelerinin ilk hecelerinden ter- tip olunmuştur. Bu Enternasyonale ayni zamanda, Üçüncü Enternas- yonal de denir. Internasyonallerin birincisi, ilmi sosyalizmin banisi ve Kapital ( Sermaye ) isimli dört ciltlik mühim eserin müellifi Karl Marks tarafından on dokuzuncu asrın ikinci nısfı bidayetinde tesis edilmiştir. Bu cemiyete ameleden ziyade muhtelif memleketlerdeki sosyalizim nazariyecileri | iltihak etmişlerdir. Birinci Enternasyo- nal hiç bir zaman, milyonlarca insanı sinesinde toplayan bir teşkilât olamamıştır. Bu sebeplede, çok geçmeden, inhilâl mecburiyetinde halmnıştır. Fakat, on dokuzuncu asrın ikin- ci nısfının sonlarına doğru, bilhassa orta Avrupada Sosyal Demokrat fırkaları ve diğer sosyalist fırka- ları o kuvvetlenmiş, o milyonlarca insanı sinelerinde birleştirmiş bu- lunuyorlardı. Bunların bir kısmı marksist bir noktayi nazara ve siyasete saliktir. Mamafih marksisme Halk sosyalist fırkalarıda vardı. Bu milyonluk fırkalar, Alman sosyal demokratlarının teşvikile, Amisterdam şehrinde bir beynel- milel teşkilât vücude getirdiler: Ikinci Enternasyonal... Amsterdam şehrinde, bu divasa müessese hâlâ mecuttur. Onlarca milyon amele, elyevm bu merkeze tabidir. Lâkin, ikinci Enternasyo- nal, hiç bir zaman, kendine bağlı kütleleri, bir erkânı harbiye zabtu- raptile idare etmeği becereme- miştir. Tabii bulunan fırkalara bir hattı hareket programı çizme- miştir. Kongrelarinde faaliyet raporlarını (dinlemekle (| iktifa etmiştir. Umumi harbin bidayetinde Ikinci Enternasyonalin (o ekseri münte- sipleri, harbın lehine rey verince, başta Lenin olmak üzere, bir miktar sosyalist, Amesterdam'dan ayrıldı. Üçüncü Enternasyonali tesis ettiler. e Marksist olup ta Ikinci Enternasyonal'e tabi sos- yalistlere, artık, Sosyal Demokrat denildi. Ayni nazariyenin saliki (Vâ - Nü) (Devamı 4 üncü sahifede) 1 e — — Bizim bey burada mı Amca bey? Hâlâ bekliyorlar! Adaya elektrik geldi, fakat evlerde yok! Adaların elektrik meselesi se- nelerden beri sürüklendi, yılan hikâyesine döndü, nihayet geçen kış cazbantlı, büfeli bir vapurla gidilerek resmi küşadı yapıldı. Artık bundan sonra mesele kal- madı zannedilir değil mi? Ne gezer! Ilk günlerde büyük cad- deler üzerindeki köşklere ceryan verildikten sonra şirket tevsi ameliyatını tatil etti. Geçenlerde de yazdığımız veç- hile şirket kontenjan dolayısile gümrükte duran ve tevsi ameli- yeleri için lâzım olan malzemenin ihracına müsaade edilmemesini buna sebep olarak gösteriyor. Halbuki haber aldığımıza göre şirket bu malzemenin bir kısmını bundan onbeş yirmi gün evvel gümrükten çıkarmış, fakat başka işlerine tahsis etmiştir. Büyükadada bir çok ev sahip- leri evvelce şirkete müracaat ederek cereyan almak için icap eden muameleyi ve evlerindeki tesisatı (o yaptırmış ve şirkete peşinen verilmesi lâzım gelen parayı da tediye etmiş bulunu- yorlar. Bu evlerin ekserisi yaz mevsiminde kiraya verilir;mevsim hulül | ettiği halde kendilerine hâlâ elektrik cereyanı verilemiyor. Elektriksiz evlere artık kimse rağ- bet etmediği için bu adamların mutazarrır olacağı aşikârdır. Bu vaziyet karşısında belediye- nin harekete gelmesi ve her hangi bir sebepten dolayı Ada- daki tevsi ameliyesini ihmal ettiği anlaşılan elektrik şirketinin bu işlerini bir az daha yakından tetkik ederek vazifesini yapmağa davet etmesi lâzımdır. Kır gazinoları Geceleri kaça kadar açık bulunacakları kararlaştırıldı Bu sene yazın kır gazinolarının geceleri saat kaça kadar açık kalmaları muvafık olduğunu tesbit için tetkikat yapılmakta idi. Topkapı, Edirnekapı, Yedikule haricinde ve balıklı civarında bulunan gazinoların bir kısmının gece saat dokuza kadar, bir kısmın da ona kadar açık bulunmaları muvafık görülmüştür. Vilayetin bu kararı polis müdi- riyetine ve jandarmaya bildiril- miştir. Geceleri buralarda sarhoş- luk ve kadın yüzünden bir çok vakalar çıktığı (cihetle ( polis merkezleri ve jandarma kır gazi- noları sıkı bir kontrol altında bulunduracak ve muayyen saat- lerinde kapatmayan gazino sahip- leri hakkında kanuni yapacaktır. muamele | .. İki saat evvel evden çıktı... | sw Çarşıya gidip alacaklılarla... Komünistler Dün bir kişi daha tevkif edildi Geçenlerde komünistlik propa- gandası yapmakla maznun yaka- lanan 20 kişi adliyeye teslim edilmiştir. Tahkikat neticesinde bunlarla alâkadar Cevat isminde diğer biri daha bulunduğu tesbit edilmiştir. Zabıta dün bu adamıda tevkif etmiştir. Bunun diğer bir ismi de Cemaldir. Bu maznun hakkında tahkikat ikmal edilmiş ve kendisi adliyeye verilmiştir. İstintak dairesi bunu da tevkifhaneye sevketmiştir. Büyükdere suyu Suyun köye akması temin edilecek Büyükdereliler bir mazbata ile belediyeye (o müracaat (ederek köyün başlıca suyu olan “Büyük- dere suyu, menbaıın son gün- lerde Refik bey namında erazi sahiplerinden bir zat tarafından tecavüze uğradığını ve Refik beyin kendisine ait (oerazi hududunu genişleterek suyun köye akmasına mani olduğunu bildirmişler ve şikâyette bulunmuşlardır. Belediye bu şikâyeti tetkik etmiş, neticede köy halkını haklı bulmuştur. Diğer taraftan Refik beyin iddiası üzerine mahkeme marife- tile tetkikat yapılmış, dinleyenler tecavuzun vaki olduğuna dair şahadette bulunmuşlardır. Bu vaziyetten sonra şimdi belediye Büyükdere halkını susuz- luktan kurtarmak için suyun köydeki çeşmelere akmasını temin edecektir. Senelik talebe konseri Matmazel Jana de Antoniniin güzide talebeleri tarafından her sene verilmesi mutat olan umumi konserin bu senede mayısın yır- minci cuma günü saat on birde Glorya salonlarında verileceği ve musiki meraklılarının bu konsere davetli oldukları haber alınmıştır. AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 6GAYLIK 750 » 1450 ii 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 12 — Ruzuhızır: 13 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 712 90 449 846 12 1,1 Va. 2,34 4,40 12,10 16,8 19,22 2113 amm Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Amca Beye göre... A ŞEHİR HABERLERİ | TA | Tanzifat, tenvirat Bu iki vergi için kararlaştırılan yeni esas Belediye tanzifat ve tenvirat vergisi şimdiye kadar bir bina- nın gayrisafi iradına göre tahsil ediyordu. Halbuki binaların kıy- meti değişmiştir. Devlet de musakkafat vergisini başka esasa göre alıyor. Bu se- beple şehir meclisinde verilen bir karar üzerine tanzifat ve tenvirat verğisi için yeni bir esas karar- laştırılmıştır. Hazirandan itibaren herkesin ne miktarda tenvirat ve tanzifat vergisile mükellef olduğunu gös- termek için şu izahatı karilerimize vermeği muvafık görüyoruz: Musakkafat vergisinde olduğu gibi, bir binanın gayri safi iradı kıymete tahvil edilecek ve bu kıymet üzerinden tanzifat ve ten- virat vergisi alınacaktır. Meskenlerde beş bin kuruşa kadardan ayda iki kuruş tanzifiye, bir kuruş tenviriye, akarlarda ayda dört kuruş tanzifiye, iki kuruş tenviriye resmi alınacaktır. Beş binden on beş bin, on beş binden yirmi bin, yirmi binden otuz bin, otuz binden kırk bin, kırk binden elli bin, elli binden atmış bin, atmış binden seksen bin, yüz binden yüz yirmi beş bin, yüz yirmi beş binden yüz elli bin, iki yüz binden üç yüz bin, üç yüz binden dört yüz bin, dört yüz binden beş yüz bin kuruşa kadar ayni nisbet daire- sinde yükselmektedir. Bu hesaba göre yüz bin kuruş kıymetinde olan bir binadan senede 180 kuruş tanzifat vergisi alınacaktır. Bir esrarhanhe Zabıta bir çok esrar ve kabaklar buldu Beyazit polis merkezi Çarşıkapı civarında Hüsameddin isminde birinin evinde bir takım kimsele- rin toplanarak esrar içtiklerini haber almış ve bu evde araştırma yapmıştır. Memurlar eve girince birdenbire elektrikler sönmüş ve içeride bir kargaşalık olmuştur. Bu sırada Hüsameddin kapıyı açıp kaçmıştır. Memurlar üst kata çıktıkları za- man adaların ayrı ayrı esrarhane haline getirildiğini görmüşlerdir, Odalarda muhtelif esrar kabakları, nargileler ve bir çok esrar bulun- muştur. Eşyalar musadere edil- miştir. Ev mühürlenmiştir. Firar eden Hüsameddin aranmaktadır. Ibtidat maddeler Iktisat vekâleti gönderdiği bir tamimde asfalt fabrikalarının ihti- yacından olan ligneler ismindeki madde ile pil fabrikaları ihtiya- cından olan elektron kömürünün gümrük resminden istisna edildi- Şini ve iptidai maddeler arasına konduğunu bildirmiştir. .. Hesaplaşacaktı! Hâlâ gelme- di, acaba nerede? | Sahife 3 MEMLEKET HABERLERİ ————— Kiraz bayrami hazırlığı Kemal paşa, 12 (Hususi) — Kiraz mevsimi başladı... İzmirden güzel bir şose ile Kasaba, Manisa istikametine geçenler; kiraz mev- simi deyince, derhal kazamızı hatırlarlar. Anadolunun en bol, en nefis kirazlıklarını taşıyan kasabamız ; her sene, bu vesile ile, binlerce seyyah celbeder ... Bunun da muayyen bir günü vardır ve bugüne halk lisanında (kiraz bayramı) derler. Türk, ecnebi, kadın, erkek, o gün büyük kafileler hâlinde Ke- mal paşaye gelirler, öğleden evel; geniş kiraz bahçelerinde ağaçların altında halkalar kurulur... Ellerde, kulaklarda, tabaklarda sade kiraz.. Sazlar, gramofonlar, şarkılar ve kahkahalar; bu güzel ve yeşil bahçelerin içinde şuh akisler yap- mağa başlar... Bugün, ne intizam aranır, nede resmiyete itibar vardır? Yalnız eğlence, yalnız zevk. Bayram yerinde Kemal Paşalı- lar, misafirleri memnun etmek için muhtelif numaralar tertip ederler. Bu meyanda da yumurta koşusu maruftur. Bu müsabakaya bilhassa çocuklar iştirak ederler.. Etraf, seyircilerle dolar.. Her yumurta kaşıktan düşünce, bir kahkahadır kopar.. Ekseriya bu müsabakalar yarım kalır. Çünkü içi yumurtalı kaşıkları (o ağızlarına (yerleştirip ilerliyenler; gürültü içinde müva- zenelerini bozarak yumurtalarını düşürürler... Akşam üzeri; bu binlerce kişi- lik kafilenin neşeli, gürültülü ve samimi bir dönüşü başlar. Kemal paşa-Izmir şosesi üze- rinde yekdiğerini takip eden mü- teaddit otomobil ve kamıyonetle- rin korne gürültüleri, kiraz bay- ramının veda merasimini yaparak dağılır gider. Kirazlarımız, olgunlaştı. Bayra- mın ne gün yapılacağı henüz meçhul.. Bu senede, eski bay- ramlar gibi, güzel bir bayram p mil ole r çalınmamış Avukat M. Nuri imzasile şu mektubu aldık: 13/5/932 tarihli gazetenizde mührü aşıran serlev- hasile hakkımda vaki neşriyatın yanlış istihbarata müstenit oldu- günu anladığımdan işbu varakamı göndermeğe mecbur oldum. 1 — Barodan ihraç olunmuş eski bir avukat değilim, hakkımda muvakkaten verilen meni kararı müddeti 4/3/932 tarihinde hitam bulmuştur. Elyevm filen avukatım ve bu sıfat ve salâhiyeti haizim, 2 — Noter mühürü katiyen üzerimde zuhur etmemiş yerinde bulunmuştur. Bu cihet mahallinde tutulan resmi zabit (o varakası münderecatı ve (müstantıkteki evrakı tahkikiye ile sabittir. Neticei muhakemede hakikat temamen tecelli edeceği bedihi olup tahkikat safhasında bulunan zatı madde hakkında halen daha fazla beyanı mütalaaya imkân olmadığından gönderdiğim işbu tavzihnamenin dercini rica ederim. A.B. — Bir defa hastaneye gidip bakınl