28 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

28 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Akşam 28 Mayıs 193? , “KARI MEKTUPLARI Kİ BRL a ön â i mükâfatlı fıkraları Masonluk emirde KÜÇÜK İLÂNLAR Lü Son günlerde türk masonluğu nx ğe âleminde bir iftirak hareketi gö- rüldü. Bir kısım masonlar eski teşkilâttan ayrıldılar. Muarız taraf ( yeminlerinde hulfettiler, irtidat ettiler ) demeğe başladılar. Hal- buki ortada bir Çirtidat) hadisesi yoktur. Çünkü; irtidat, âmmece makbul, muteber bir akideden, bir mezhepten, bir dinden irticai bir şekilde ayrılıştır. Halbuki (Türk yükseltme cemiyeti) teşkilâtı bu gibi vasıfların hiç birini baiz değildir. Garp masonluk tarihi gözden geçirilince bu tarzda muvaffak olmuş bir çok iftirak hareketlerine tesadüf olunur. On sekizinci asrın bidayetlerinde, Fransız masonluğuna lâalettayin alınan eşhas dolayisile teşkilât. dahili bir buhran safha- sına girmişti; bilhassa, 1730 sene- sinden itibaren bu vaziyet tehdit- kâr bir hal almış, nihayet bir kaç fransız masonu ve bilhassa (Mişel Andre Ramsey) İngiliz masonluk esasları üzerine müesses olmak üzere mason atelyelerini islaha kalkışmışlardı. Mişel Andre Ramsey bu mak- satla bir konferans hazırlamıştı. On sekizinci asır fransız mason- luğunun bir kanuni esasisi mahi- yetinde olan ve masonluk aleminde çok şöhret almış bulunan bu konferans iki kısmı ihtiva ediyordu: 1 — Masonluğa has fezail. 2 — Kudüs şövalyelerine mer- but olan bu manzumenin menşeine dair vakalar. Bu konferans mevadı, muha- lifetin büyük kuvvetlerle yaptığı tesirlere rağmen sahai tatbike muvafakiyetle vaz olundu. Mişel Andre Ramseye göre masonluk fezaili dört noktada toplanır: Muhibbi insaniyet, temiz ahlâk, ta- arruzdan masun bir ketumiyet ve güzel sanatlara meclubiyet. On beşinci Loi zamanında, yine Fransada bir iftirak (hareketi görüldü; fakat, az zamanda ekseri localar, bilhassa vilâyet locaları reformatör sıfatile ortaye çıktılar ve bu hareketlerinde muvaffak oldular. Napolyon Bonapartın cihan si- yasetinden uzaklaştırılarak resto- rasyon idaresi teessüs ettiği zaman Fransada bir takım Ritler vücut bulmuştu. Bunlardan biri Bendarit biraderler (tarafından tesis edilen ve 90 dereceyi ihtiva eden Mısraim ritidir. Vakıa bu ritin salikleri krallık tarafından takibata oğradiyse de ortaya attıkları liberal ve cumhuriyet- perver fikirler diğer ritler üze- rinde mühim tesirler yaptı. Türk masonluğu bir inkılâp hamlesi yapmak ve cumhuriyetin prensiplerine kendini uydurmak meçburiyetindedir. Netekim Fran- sız masonluğu da 1870 Fransız - Alman harbı esnasında kendisine teveccüh eden vazifeyi (yaptı, Alzas eyaletindeki bazı localar ecnebi boyunduruğu altında bu- lunduğu icin muvakkaten haleti nevme geçtiler; fakat sureti katiyede eski siyasi rejimden uzaklaşmış olan masonluk, süratle demokratik sahada ilerliyordu. Bu büyük meşrik, ilk defa ve derhal bu yeni veçheyi kabuletti. 6 eylül 1871 de masonluk teşki- lâtı esasiyesindeki tadilât üstadı azamlıkla birlikte monarşik tarzın hâlâ izlerini taşıyan maddeleri ilga etti. Türk masonluğu bu günkü ha- lini muhafaza edemez, tasfiyeye muhtaçtır. Ve bu tasfiyeyi şübhe- siz, büyük azim mahfeli yapa- caktır. Yüksek azim mahfeli azasından tarih muallimi M. Sait Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar, tarifesi: 1 defa 40 kuruş De 60 > 8 » 76 » Her fazla defa için (o 15 © » 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Fazla satır için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki oilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesinde kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. 4 — Ticari mahiyeti haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmez. ilânlarla ilânları sanan 1 — İş arıyanlar ZE ELLA ENVER ALA PLS Askerlikle alâkam yoktur — Sanatim otomobil boyacılığıdır. Sair bo- yacılıkta yaparım. mükemel Almanca okur yazarım. Münasip bir iş istiyorum. Akşamda M. H. A. tahriren. —3 Gayet tecrübekâr — fransızcaya aşina bir muhasip günde bir saat Ça- lışmak istiyor. A. A. rümuzile İstanbul 503 numaralı posta kutusuna tahriren müracaat. —a 3 — Satlık eşya Amatör otomobili 509 A, Fiat marka 4 kapılı sistem amerikan Karoseri. Az müstamel. Kızıltoprak Bağdat caddesi fırın karşısında No, 48 hergün saat 12 ye kadar. —2 Yolculuk dolayısile — Amerikan kıymetli bir piyano gayet ehven fiyatla satılacaktır. Adres: Gedikpaşa, Saray içi ermeni kilise sokağında 34 No. — 6 Satılık otomobil — Buick marka müceddeten ve mükemmelen tamir edilmiştir. Emlâk ve Eytam bankasında Zeki beye müracaat. —2 Kelepir — 700 liralık kıymetli bir piyano 4006 300 liralık bir Alman piyanosu da 150 ye acele satılıktır. Pangaltı hamam saksı sokâk 12. —32 Evlenen kızlara piyano — Mükemmel, çapraz, Alman piyanosu ehvence satılıktır. Ortaköy Dereboyu Pirpiri kalfa çıkmaz sokak No. 11 Sultan hanım. —3 Satılık Piyano — Az kullanılmış mükemmel bir piyano acele ve ucuz satılıktır. e Beyoğlu Tarlabaşı Halepli sokak No. 21 —2 Kaza belediyelerine — Bir kaza- nın tenviratını temine kâfi grup elektroze satılıktır, Takım. tablo, motör, dinamo, yeni ve tamamdır. (Akşam) gazetesine E. T. rümuzile tahriren müracaat, Satılık tenezzüh motörü — 12 beygir kuvvetinde Fiat markalı deniz motörile mücehhez on kişilik teknesi İtalyada hususi yaptırılmış lüks tenezzüh motörü ehven fiatla sarılıktır. Halıcıoğlu çivi fabrikası müdiri Hüseyin beye müracaat. ia 24 — Kiralık-Satılık Satılık hane .— Beş oda ikibölük tren ve tramvaya nazır elektrik terkos maa bahçe yeni kâgir hane. Davutpaşa kasap İlyas mahallesi tramvay caddesi, No. 57 —2 Suadiye'de İstasyona 5 ve plâja 10 dakika, havadar ve manzaralı 2-3 odalı hane mevsimlik 90 liraya kiralıktır. Suadiye plâjı çif tliğinde Arif ve Edler efendilere müracaat. —2 Satılık bostan — İstinyede kürk- çü başı çayır mahallesinde kâin mükem- mel bir kıt'a bostan satılıktır. Galata sigorta han No. 7 -8 müracaat. — 4 Çengelköyde — Arif paşa köşkü- nün mükemmel nezareti haiz altı oda bir hamam bir salondan ibaret olan kısmı mevcut mobilyesile mevkii içtimai sahibi bir veya iki aileye verilmek üzere kiralıktır, 15 hazirana kadar için- dekilere müracaat, —2 Kiralık — Tarlabaşı Lâle sokak 5 No. lı hane maa teferruat 4er oda, elektrik havagazı mevcut iki kat ehven fiatla kiralıktır, -3 Acele satılık apartıman — Beyoğlu Tarlabaşı caddesinde Çakmak sokak No. 29, Dört kat üçer oda, mut- fak ve banyo. Istanbul Marpuççular Barnatan han karşısında No. 28 - 30 müracaat, —ö Satılık hane İle dükkân Fındıklı tramvay caddesinde cami kar- şısında 117 numaralı dükkân ve kapısı molla bayırında 8 odalı, elektrik, terkos, sarnıç ve hamamı havi 3 No.lı hane satılıktır. Görmek istiyenlerin 109 No. berber dükkânında Ahmet ef. yo müra- caatları, Ev satın alınır — Firuzağa ile Ayaspaşa'da veya Kabataş ile Beşiktaş Ortaköy ve Arnavutköyünde tramvay yoluna yakın denize nezareti tammeyi haiz 6-8 odalı kârgir veya nim ahşap 2,3 katlı satılık evi olanların adresleri ile evsaf ve fiatlarını Kurtuluşta Tepe- üstünde Usulcu oğlu apartımanı No. 9a bildirmeleri. —ı s Kk kelepir akar — Fatihte sofular caddesinde 84/86 İla 84/86-8 numaralarla murakkam kârgir bir dük- kân bir imalâthane ve yedi adet ika- metgâha mahsus müstakil odaları 1400 arşın bahçeli, kirası 52 lira, fiatı 3000 liraya, Galata Ada han No. 5 telefeon 3837, —3 Acele satılık ev — Maçkada Muradiyede birinci Karakol sokak 33 numaralı üç müstakil kat dokuz oda, her katta mutfak, elektrik ve Terkosu ve müştemilâtı saire, kirası 46 lira, fiat 8500 liraya, Galata Ada han 5, Telefon: 3837. — 1 Satılık dükkân — Fatihte Hafiz- paşa çarşısında çikolata fabrikasının bulunduğu 60 numaralı dükkân. Beşiktaş Valdeçeşme Abacı Lâtif sokağı 6 numa- rada Halit beye. —2 Satılık dükkân — Nişantaşında 'Teşvikıyede Çınar sokağında 19, 21. 23, 25, 27 No.lı kâgir ve 272 arşından ibaret olan beş bap dükkân acele satı- lıktır. Teşvikıyede 105 No.da kahveci Salih efendiye müracaat. —8 — Aksaray civarında Yenikapı kilisesi kurbinde 15 -metroluk cadde üzerinde 48 metrodur. Yeni pos- tahane arkasında 9 numaralı makine mağazasına müracaat. —7 Kiralık eşya ile — 5 odalı apar tıman. - Havagazı, elektrik ve banyo vardır. Beyoğlu İmam sokak 22 No. Muhittin paşa apartımanı linci kat 2 No. M. Yazıcıyan. — Satılık otomobil — Az müstamel, temiz, sağlam spor açık ve kapalı Fiat marka iki adet otomobilimi ucuzca Satı- yorum. Taksimde Cumhuriyet abidesi karşısında merkez garajı sahibi izzet beye müracaat. — 5 Ss Ik — Bakırköy İstanbul cadde- sinde 56 No. manifatura ve tuhafiyeci dükkânı bütün eşyasile birlikte satılıktır, Talip olanların aynı adrese müracaatları, —4 Kiralık — Çapada 3 ve 5 oda, geniş meyve bahçesi, tatlı su, ve müştemilâtı saire. 3 oda 15, 5 oda25 lirayadır. Def- terdarlık varidat müdürlüğüne müracaat. iel Satılık ve kiralık — Göztepe yeni Mektep yanında ve Bağdat caddesinde dönümü 2-3 yüz liradan arazi satılıktır. Erenköyünde istasyona iki dakika mesa- fede 4-5 ve 7 odalı köşkler kiralıktır. Beyoğlu Ağacamii karşı sırasında Dr. Hayri Ömer Beye müracaat, —2 Maçka'nın — en güzel yerinde apartıman ve ev için fevkalâde arsalar satılıktır. Taksimde Majik sineması mü- diriyetine müracaatı, —7 Kiralık hane — Kadıköy Rasim- paşa mahallesinde Ekrembey sokağında 72 No.lı 5 oda, elektrik ve törkosu vardır, Görmek ve görüşmek için her gün saat 10dan 1,5a kadar mezkür haneye müracaat. —1 Acıbademde — 33 dönüm meyve bahçeli, selâmlıklı Şevket paşa köşkü ve karşısında 48 dönümlük çamlıklı bahçe 30 mayıs pazartesi saat 15 te Üsküdarda sulh mahkemesinde Satıla- caktır. Yeşilköyde — ar caddesinde gayet mükemmel yazlık ve kışlık kiralık köşk. Istanbul Havuzlu Han No. 13 e müracaat, —————————— ——————————— Parfümeri, tuhafiye, saatçı — Ve emsali sanatlara elverişli piyasa yerinde bir dükkân devren. kiralıktır. Pangaltı Hamam caddesi No. 67 de Sadettin beye müracaat. Ez Kiralık dalyan — Torik ve lüfer dalyanı olan Tuzla - üçburun icara ve- rilecektir. Taliplerin Mısirçarşı kapısında hacı Sabri efendiye müracatları. ihalei katiye — Bostancı istasyonu yanındaki iki dükkân, dört oda, 400 arşın bahçeli bina ile bitişiğindeki 600 arşın bahçeli kârgir dükkân şuyularını izaleten 4 haziran cumartesi saat 14 - 16 Kadıköy icrasınca salılacaktır. —2 — ——— Kiralık gazino Fenerbahçe civarında meşhur Çiftehavuz gazinosu kiralıktır. Müracaat - Galatada postahane karşısında, Sen Piyer hanı 11 numara. Yüksekkaldırımın — Tünele ya kın sinema ittisalindeki sokakta 502 numaralı 4 katta maa müştemilât 6 oda, tsrkos, elektriği havi kâgir hane acele satılıktır. Civardaki Cerrah soka- &ında ressam Davanço efendiye öğleden sonraları müracaat. 2 Kiralık köşk — Feneryolunda is- tasyona 3 dakika mesafede 6 odalı bir köşk kiralıktır. Her gün Feneryolunda merhum Riza beyin köşküne müraca- at. >. Yalnız 1700 liraya Maltepe istasyonuna 3 dakika mesafede 5 oda 305 arşın bahçeli çimento ve demirden mamul hane ve 2600 liraya 1l oda 2652 arşın bahçeli ahşap köşk satılıktır. Sirkeci istasyon birinci mevki büfecisi Koço efendiden sual. —8 Satılık tarla — Bebekte Bebebek yolu yanında Dua meydanında on üç dönüm yedi yüz yetmiş arşın münbit bir tarla satılıktır. Vezneciler caddesinde No. 89 da sucu Hasan efendiye müra- caat. 5 — Müteferrik Satılık kurt köpeği — Bir buçuk yaşında temiz kan ve erkek bir kurt köpeği satılıktır. Taliplerin Göztepe is- tasyonu karşısında berber Ahmet ve Arif efendilere müracaat. — 4 ingiliz muallim — Hususi usul veya mektep programına tevfikan ingilizce dersi vermektedir. M.J. Ak- şam idarehanesine tahriren müracaat.— 4 Para, yahut her nevi eşya — Hükümet memurlarına kefaleti mütesel- sile ile, yahut ipotekle verilir. Saat 9-12 arasında müracaat: İstanbul Bahçekapı Dördüncü Vakıf han asma kat 29. —I Fransızca, italyanca — ve hesap fizik, kimya dersleri fransızca olarak Paris darülfünunu omezunesi fransız bir muallime tarafından hususi ders verilir. Müracaat Akşamda No. (177) 3 Arapça, eski türkçe — Yazma ve müzehhep âsar, kitap ve kütüphane satın alınır. Adres: Istanbul posta kutusu No. 187. — 4 Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz (idarelanesini (oadres olarak göstermiş olan kari'lerimizden MH-SO-KA - SM- D-YH-MG-SC-MSP -PTT-SZ-LB6-NT - Placier - E. T-ST- MSF - namlarına gelen mektupları idarelha- nemizden aldırmaları mercudur. SELANİK BANKASI Tarihi te'sisi: 1888 Sermayesi: Tamamen tediye edilmiş: 30,000,000 Frank merkezi idaresi: İstanbul Türkiyedeki şubeleri: Galata. İstanbul. İzmir. Samsun Adana. Mersin Yunanistandaki Şubeleri: Atina. Selanik. Kavala. Her nevi banka muameleleri - Kredi mektupları. Her nevi meskükât ile hesap küşadi- Çek servisleri kiralık kasalar. gile köyünden ka- sabaya giderken önüne iri yarı bir şaki çıkmış. Lâz korkusundan hemen eşeğin altına girmiş. Herif bağırmış : — Ulan orada ne yapıyorsun? — Sıpayım sıpal — Ulan katır kadar sıpa olur mu? — Bıldurdan kaldım ağam bıldurdan!.. — Be adam erkek eşeğin altında yavru olur mu? diye tekrar sorunca * — Anam öldü, babamın yanına kek dum! demiş. Fahri Adni — 487 — Çok atmakla maruf (Konyalı Mahmut ağa, bir gün köyüne ka- dar gider. Avde- tinde ahbapları nereye gittiğini sorduk- ları vakıt, ağa bilâfütur; — İstanbula, der. Arkadaşları : Şusunu gördün mü, Şurasına git tin mi, falanından yedin mi? diye, ağayı sorguya çekince ağa gene hiç istifini bozmadan hepsine birer cevap uydurur. O sırada köylülerden biri: — Yahu ağa hiç tramvaylarını gör- dün mü? deyince ağa bermutat hazır cevabını verir: — Ne görmesi be ahbap, yedim bile Muzaffer Muhip be yedim... — 488 — Tövbekâr olan hırsız Ahmet na sılsa şeytana uy- muş, mahalleden bir eşek çalmış. Yakayı ele vermemek için eşeği bir başkası ile pazarda sattır- mağa karar vermiş ve bir külhanbeye (al şunu, satıver! ) demiş. Külhanbeyi işi çakmış, eşeği alınca derhal sahibine teslim etmiş. Ahmet, akşam üstü (Eşeği kaça sat tın?) diye sormuş. Külhanbeyi derhal : fiate!l diye cevap vermiş. — Senin aldığın Ziya 489 — Evlerine misafir gitmişti. Ev sahibi, yerde sessizce kendi kendine oynıyan ç0- cuğunu göstererek : Şimdi bu ka- dar uslu durduğuna bakmıyın, sevmek için kucağıma alsam, saçımı sakalımı yok mağa başlar. Misafir, ev sahibinin traşlı yüzüne ve kel başına bakarak : — Belli, efendim! der. Mehmet Ekmel — 490 — Yahudi genç- lerinden biri, bir akşam ka: ranlık bir sokaktan geçerken külhanbeyi ansızın önüne çıkıp: — Sökül bakalım paraları!.. demişler. Fakat üstünde fazla para çıkmıyınca, elbisesini soyup, bir de. güzel dayak atmışlar. Külhanbeylerden biri hissesine düşen pantolonun ceplerini karıştırırken bakmış ki koca bir tabancal.. Gülerek sormuş : — Ulan bezirgân yavrusu, bu dane! Yahudi genci hiç bozmamış: — Eh.. Ağam, demiş, şimdi ortalık bir tuhaf, hırlısı var, hırsızı var... ne olur, ne olmaz... Sıkı bir günde lâzım olur diye taşıyorum. Rana iki üç Fıkra mükâfatları Fıkraları dercedilen kari'lerimizin idarehanemize müracaatla mükâfat- larını almaları rica olunur, Dr. Ekrem Emin Dahili hastalıklar mütahassısı Dr. Mükerrem Emin Kulak, Boğaz, Burun mütahassısı Kadıköy, Yoğurtçu parkı karşısı 82 hergün ikiden dörde kadar Telefon: Kadıköy 164