22 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Galatasaray lisesi, | eski verimini || veriyor mu? “ Milliyet ,, gazetesinin başmu- harriri ve Siirt mebusu Mahmut beyefendi, dünkü makalelerinde Galatasaray lisesinden bahsedi- yorlar; ve bu mektep mezunlarının seneden seneye okemiyet ve keyfiyetçe tedennisinden şikâyet ediyorlar; diyorlar ki: «Maateessüf bugünkü Galatasaray, «ski randmanını veremiyor. Her sene bayat sahasına çıkardığı iyi tahsil gör- “müş yetişmiş, yüksek kabiliyetli genç- lerin sayısı; eski senelere nisbetle azal- mıştır. Kabiliyet gösterenleri daha azdır, lisanı iyi öğrenenleri daha azdır.» Sonra, bunun sebeplerini araş- tırıyorlar. Gerek şimdi ki mektep müdürünün, gerek muallimlerin, gerek idarenin bu tedennide suçlu olmadıklarını, talim kadrosunun kıymettar kimselerden mürekkep bulunduğunu pek haklı olarak söyliyorlar. tedenninin sebebini sınıfların kalabalık olmasına atfe- diyorlar: fennen, bir muallim bil- hassa Galatasaray gibi tedrisatı ecnebi dilile yapılan bir mektepde âzami 20 - 25 talebeye ders okutmalımı; (o halbuki, © Galata- sarayın sınıfları 30 - 47 talebeyle mahmulmüş, bu şerait dahilinde, muallimin her talebeyle alâkadar olması mümkün o olamayormuş. Neticede, şubelerinin mevcudu 170 kişiye baliğ olan ilk sınıflar- dan, süzüle süzüle, son sınıfa ancak otuz küsur talebe geçebi- liyormuş. Halbuki, bu yekünun pek daha fazla olması icap eder- miş... Binaenaleyh, Mahmut bey, şu teklifte bulunuyor : Mademki Ga- latasaray, - ücretli bir (omektep olmasına rağmen - rağbet fazla; mademki Galatasaray'dan nice senelerdir bu memlekete hayırlı, faal ve faydalı münevverler ye- tişmiştir; ve bu münevverler, pek luzumlu olan ecnebi lisanını ecnebi mekteplerdeki nisbette öğrenmekle beraber, ecnebi mekteplerdeki halin hilâfına, memleket harsına yabancı düşmemişlerdir. O halde, Ankara'da yahut Istanbul'da, Galatasaray'ın o şeraitinde ikinci bir mektep açılsın. “ Milliyet ,, baş muharriri, bu bütçe darlığı esnasında bile buna maddeten imkân bulunduğunu söyliyor. Ne güzel bir teklif! alkışlama- mak elden gelmez... Hattâ, belki de, ikinci Galata saray'ın tedrisatını fransızca olarak değil de ingilizce yahut almanca olarak yapmalı... Böylelikle, memleketi (Devamı 4 üncü sahifede) (Va-Nü) (ll Siirt'in muhterem mebusu Mahmut beyefendi, bu mevkide randıman sure tinde bir kelime kullanıyor ki, bu, Fransızcanın randement kelimesinden alınma olacak. Gayri müennes olan ve beynelmilel olmayan bu kelimenin yerine, 5 Belediye cezaları Iki sulh mahke- mesi nerede açılacak Istanbulda belediye cezalarına yapılacak itirazları tetkik etmek üzere teşkili kararlaştırılan üç sulh mahkemesinden birisi Gala- tada açılmıştı. Aldığımız malümata nazaran diğer iki mahkemeden birisi adliye binasında üçüncüsü de adalarda açılacaktır. Bu mah- kemelerin hâkimliklerine Istanbul hâkimlerinden iki zat tayin edile- cektir. Su satanlar kontrola tabi değil Belediye (| sıhhiye müfettişleri Istanbulda su satışını teftiş etmiş- lerdir. £ Bu teftişat (neticesinde Beyazıt, Köprübaşı, Galata ve Beyoğlu cihetinde teneke, fıçı ve saire ile su satan bir takım sucuların sıbhi hiç bir kontrola tabi olmadıkları, fıçı ve teneke- lerinin üzerine örttükleri bezlerin kirli ve halkın su içtiği bardak- larında pis olduğu anlaşılmıştır. Belediye riyaseti bir tamim ile halkın sihhatini tehlikeye koyan satıcıların tecziyesini ve bu hale nihayet verilmesini bildirmiştir. Şeker tacirleri Müsteşar Âdil Beyden izahat istediler Dün şeker ve kahve tacirlerin- den mürekkep bir heyet, gümrük ve inhisarlar vekâleti müsteşarı Adil beyi ziyaret ( etmişlerdir. Tacirler, şeker ve kahve ithalâ- tının ne suretle olacağına dair Adil beyden izahat istemişlerdir. Verilen malümata göre, buna dair talimatname bir iki güne kadar Ankaradan alâkadar daire- lere bildirilecektir. Bundan başka, şeker ve kahve tacirlerini düşündüren bir mesele daha vardır. Temmuzdan itibaren şeker ve kahve ithalâtının kon- tenjan haricine çıkarılması üzerine tüccar eylüle kadar ihtiyacı temin eden şekeri getirmiştir. Bu mallar gümrük anterepolarında bulun- maktadır. Şeker satışları peşin olduğu için, paralarıda Avrupa fabrika- larına gönderilmiştir. Bu malların ne suretle gümrük antrepolarından çıkarılacağı belli değildir. Gümrük ve inhisarlar vekâleti EHİR HABERLERİ Adalar elektriği Heybelide elektrik tesisatına başlandı Anadolu yakası ile Heybeliada da yapılacak olan elektrik tesisa- tına ait malzemenin gümrükten çıkarılması için yeni bir usül bulunmuştur. Bu usule göre şirket, kendisine luzumu olan malzemenin bir liste- sini tanzim edecek ve bu iste şirketin nafıa komiseri tarafından tasdik edildikten sonra malzeme gümrükten çıkarılacaktır. Tatbi- kine başlanmış malzemenin ilk partisi gümrükten çıkarılmıştır. Çıkarılan bu malzeme içinde Hey- beliadaya ait havai hattın tesisatı vardır. Yalnız bu malzemenin içinde kablo tesisatı mevcut değildir. Dünden itibaren Heybeli adanın tesisatına başlanmıştır. Mütebaki malzemede peyderpey çıkarılacaktır. Bundan sonra tesi- satın biran evvel ikmaline çalışı- lacaktır. Alpullu hakkındaki karar nakzedildi Yapılan mahkeme neticesinde Alpullu şeker fabrikası hakkında verilen mahkümiyet kararı evrakı temyiz mahkemesine gönderilmişti Temyiz mahkemesi bu kararı bazı noktalardan nakzetmiştir. Nakız evrakı temyizden gelmiştir. Muhakeme yeniden yapılacaktır. Ihracat eşyası için propaganda filimi Avrupada bulunan bir filim şirketi, ihracat ofisine müracaat ederek, ihracat maddeleri hak- kında, bir propaganda filimi yapmak istediğini ( bildirmiştir. Ihracat ofisi bu şirketin müraca- atına cevap vermeden evvel, iktisat (Ovekâletinin (omütalâasını sormuştur. AKŞAM ABONE ücretleri — SENELİK 1400 kuruş GAYLIK 750 >» 3AYLIK 400 » 1 AYLIK 150 » yap” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 17 — Ruzuhızır: 48 S. İmsik Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 6,4 844 431 832 12 24 Va. 2,8 4,9 1216 16,16 1945 2148 Ucuz tuz Balıkçılar maliyet fiatine tuz istiyorlar Balıkçılar cemiyeti, iktisat vekâ- leti ve maliye vekâletine müraccat ederek, maliyet fiatine tuz iste- mektedirler. Bu hususta cemiyet reisi Ahmet bey, bir muharririmize şu izahatı vermiştir: — Tuzlu balık ticaretinin inki- şafı için, bize ucuz tuz verilmesi lâzımdır. Bugünkü şerait altında 11 ku- ruşa tuz alıyoruz. Halbuki Istavrit balığı tuzdan daha ucuzdur. Böyle olduğu için, balıkçılar, istavrit balığını tuzlıyamıyorlar. Maliye vekâleti bize, maliyet fiati tuz verecek olursa, halk tuzlu istavrit balığını 5 kuruşa yiye bilecektir. Bu suretle balıkçılar dalyanlara giren istavrit balığını denize dökmiyeceklerdir. Bu sene bir çok yerlerde istavrit denize dökülmüş, bir kısmını Boğaziçi köylüleri gübre diye tarlaya atmışlardır. Eğer maliyet fiatına yani kırk paraya tuz alırsak, bu serveti denize dökmeğe lüzüm kalmıya- caktır. balıkçılar için senede 100 ton tuza ihtiyaç vardır. Tebligat işleri Kâtip ve mübaşir adedi tezyit edildi Tebligat işlerinin daha munta- zam bir şekilde yapılabilmesi için adliye (| tebligat (omüdiriyetinde yeniden tertibat alınmıştır. Bu meyanda mübaşır ve kâtip adedi çoğaltılmıştır. Bu suretle tebligat işleri daha muntazam bir şekle konulmuştur. Yol parası vermek istemiyenlerin muayenesi Yol bedelinden istisna edilecek malül ve yaşlı şahıslardan bazıları sıhhi (o muayenelerini yaptırmak üzere sıhhi muayene komisyonuna sevkedilmektedirler. Bunlar gene eskisi gibi hükümet tabipleri tarafından muayene edileceklerdir. Kömürden katran çıkarmak için müracaat Bir Ingiliz mühendisi Amasra kömür madenlerinden katran, petrol, naftalin gibi maddeler çıkarmak için tetkikat yapmak- tadır. Verilen malümata göre, bir bu i ii l — z e m Eva va e e A 5 DE çeri müsteşarı Adil bey bu mesele Idarehane: Babıâli civarı ingiliz şirketi, Amasrada ea “önad Kl siri di hakkında vekâletten emir bekle- Acımusluk sokağı No. 13 maddeleri istihsal etmek için bir muvafık buldum. mektedir. fabrika açmak niyetindedir. — — Ailah allaaaah!.. değil Amca Bey... Olur şey . İncecik bir ipl... Amca Beye göre... se Kocaman vüçutlu bir canbazl.. .. Buna hiç şaşmıyor musun Amca Bey? Boğaz içine dair Senelerden beri konuşa konuşa bitiremediğimiz bir mevzu var: Boğaz içi meselesi... Boğaz içi çirkinleşiyor.. tenhalaşıyor.. Boğaz içinde eski neş'eli hayat kal- madı.. Boğez içini güzelleştirme- nin eski haline getirmenin yoluna bakmalı... Bunların hepsi yerden göğe kadar doğru.. Boğaziçi için ne yapılsa azdır... Şimdi de bu boğazı yeni bir tehlike tehdit ediyormuş... Sahilde altı yedi katlı apartmanlar yapı- lıyormuş., Bunlar sahilin iç taraf- larını birer tahta perde gibi kapa- yor, boğazın bütün güzelliğini berbat ediyormuş. Belediye bununla mücadele edecek, göz göre göre boğazın çirkinleşmesine müsaade etmiyecekmiş... Yerinde bir mü- cadele... Fakat boğazı, eski boğaza benzetebilmek için daha düşünü- lecek pek çok şeyler olduğunu da unutmamalı... Geçenlerde de yaz- mıştım... Bir işim düştüğü için bundan bir müddet evvel Vani- köyüne gittim... Işim bittikten sonra baktım.. Vapur vaktine tam iki buçuk saat var... Vaniköy iskelesinin topu 0 iki kayıkçısı varmış.. Bunlardan biri işsizlik yüzünden kayıkhaneye çekilmiş, ötekinin de kayıkçısı hastalanmış, bunun için karşıya geçmeğe imkân yek... it öğle.. Tabii bir şeyler yemek r bakal ararsınız... Va- kıa bu isimde bir dükkân var- mış.. Varmış ama bakal haftanın dört gününde dükkânı kapar, 3 günün de açarmış... Binaenaleyh iki buçuk saati karşı sahildeki insanları, lokantaları uzaktan seyir ederek geçirmeğe mecbursunuz.. Işte Boğazın Anadolu sahili böyle bir boğaz içidir.. Rumeli tarafı nisbeten daha iyicenedir.. Boğaziçi ile meşgul olacaksak evvelâ meseleye işin bu tarafından başlasak.. Feridun Kemal Hayri bey Bir müddetten beri rahatsız bulunan sabık Beyoğlu sulh hukuk hâkimi Kemal Hayri bey ameliyat yapılmak için operatör Burhanettin beyin gösterdiği luzuma binaen evvelki gün Cagaloğlunda Sağlık Yurduna kaldırılmıştır. Genç ad- liyecimize acil şifalar temenni ederiz. e Rİ İlân tarifemiz aa 71 Teşrinievel 1931 tarihin- den itibaren gazetemizin ilân tarifesi şu suretle (tesbit edilmiştirs Santimi 400 İç sahifelerde Son iki sahifede A, B, — Kanalizasyon çukurları 0s- tünde canbazlık eden bir Istanbul'lu için şaşılacak şey mi bu mirim?., — NR m